هود یکی از اقلام اساسی موجود در هر آشپزخانه است. به کمک هود می‌توان بخار ناشی از آشپزی را به بیرون از آشپزخانه هدایت کرد و از تجمع بخار و دود درون آشپزخانه و نشستن چربی در اطراف اجاق گاز جلوگیری کرد.

اما هود هم مانند هر وسیله دیگری ممکن است دچار مشکلاتی شود و به تعمیر و سرویس احتیاج پیدا کند. برای باز کردن و تعمیر هود همواره می‌توانید از یک تعمیرکار معتبر کمک بگیرید.

اما در بیشتر مواقع می‌توانید با داشتن ابزار مناسب، تعمیر و سرویس هود را توسط خودتان و در منزل انجام دهید. در این مطلب قصد داریم نحوه باز کردن هود و عیب یابی آن را به شما آموزش دهیم.

معمولاً نحوه باز و بسته کردن هودهای مختلف و تست اجزای مختلف آن‌ از اصول یکسانی پیروی می‌کند. با دانستن این اصول و بکارگیری آن‌ها می‌توانید اشکال هود خود را پیدا کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

آیا میتوان در خانه تعمیر و سرویس هود را انجام داد؟

بعضی از مشکلات هود را می‌توانید خودتان در منزل رفع کنید. تعویض لامپ و  فیلتر از کارهایی هستند که خودتان می‌توانید به راحتی و بدون کمک گرفتن از تعمیرکار انجام دهید.

بررسی فن و اطمینان از عملکرد صحیح آن نیز در گرو باز کردن هود است که می‌توانید آن را به راحتی در منزل انجام دهید.

اگر مشکلات هود مربوط به سیم کشی برق، فیوز یا دو شاخه باشد، نمی‌توانید بدون داشتن تجربه در زمینه برق کشی مشکل خود را حل کنید. از طرفی کار با منبع برق و دو شاخه نیازمند رعایت نکات ایمنی است. پس اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید بهتر است برای تعمیر هود از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

همچنین تعویض قطعات درونی هود نظیر برد الکترونیکی یا پنل لمسی معمولاً از عهده افراد عادی خارج است و در این زمینه هم باید از نمایندگی شرکتی که هود را از آن خریداری کرده‌اید یا یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

نصب هود

چطور هود را باز کنیم؟

برای تعمیر هود ابتدا باید آن را باز کنید.

مراحل کلی باز کردن هود در این قسمت شرح داده خواهند شد. ممکن این مراحل بسته به مدل هودی که خریداری کرده‌اید متفاوت باشد. اما در کل باید اقدامات زیر را برای باز کردن هود انجام دهید:

  • ابتدا جریان برق آشپزخانه را قطع کنید یا دوشاخه هود را از برق بکشید.
  • حال باید پنل هود خود را باز کنید. برای باز کردن پنل اصلی هود به پیچ گوشتی احتیاج پیدا خواهید کرد.
  • حال باید فیلترها را از جای خود خارج کنید.
  • فریم یا چارچوب نگه دارنده فیلترها را نیز به کمک پیچ گوشتی باز کنید.
  • پنل نگه دارنده لامپ‌ها را با پیچ گوشتی شل کرده و سپس آن را از جا خود خارج کنید. در صورت لزوم از یک همکار برای نگه داشتن پنل کمک بگیرید.
  • سوکت‌هایی که از هود به پنل نگه دارنده لامپ‌ها متصل است را جدا کنید و این پنل را کنار بگذارید.
  • احتمالاً حالا می‌توانید به برد الکترونیکی، فن‌ها و سایر قطعات داخلی هود دسترسی داشته باشید.

رایج‌ ترین مشکلات هود و روش تعمیر آنها

به منظور تعمیر هود، باید مشکلات رایجی که یک هود ممکن است به آن‌ها دچار شود را بشناسید.

بیشتر مشکلات هود در موتور، برد کنترل اصلی یا سیستم نورپردازی ریشه دارد. در این قسمت رایج‌ترین مشکلات هود و نحوه رفع آن‌ها را مرور می‌کنیم.

به طور کلی مشکلات زیادی برای یک هود به وجود نمی‌آید و می‌توان مشکلات اصلی هود را در موارد زیر خلاصه کرد:

شنیدن صدای غیرعادی در هنگام روشن بودن هود

در حالت عادی، هود از خود صدایی یکنواخت و آرام را تولید می‌کند. اگر صدایی غیرعادی و بلند از هود شما شنیده می‌شود، باید در اولین فرصت هود را باز کرده و پروانه‌ها و موتور هود را بررسی کنید.

معمولاً صدای غیرعادی هود، توسط موتوری که وظیفه چرخاندن فن‌ها را به عهده دارد ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند به علت فرسوده شدن بلبرینگ موتور هود ایجاد شده باشد. موتور هود معمولاً قابل تعمیر نیست و در بیشتر موارد باید آن را با یک موتور جدید تعویض کنید.

شنیدن صدای غیرعادی می‌تواند به گیر کردن جسم خارجی در مسیر گردش پروانه‌ها نیز مربوط باشد. شل بودن موتور یا پروانه‌ها می‌تواند از دیگر علل ایجاد صدای غیرعادی در حین کار کردن هود باشد. بنابراین باید هود را باز کرده و شل نبودن قطعات موتور و پروانه را بررسی کنید.

کثیف بودن فیلتر هود نیز می‌تواند دلیل دیگری برای تولید صدای غیرعادی باشد. در همین راستا می‌توانید مقاله آموزش تعویض فیلتر هود به روشی آسان را در وبلاگ چارسو مطالعه کنید.

روشن نشدن چراغ‌های هود

سرویس هود

در بعضی مواقع چراغ‌های هود روشن نمی‌شوند و برای تعمیر هود باید لامپ‌ها را تعویض کنید. علاوه بر لامپ ممکن است مشکلی در سوکت لامپ، ترنسفورماتور یا برد الکترونیکی ایجاد شده باشد. در هر صورت اگر قطعه‌ای سوخته باشد باید آن را تعویض کنید.

علاوه بر بررسی قطعات مربوط به سیستم روشنایی، بهتر است سیم کشی داخلی هود را نیز بررسی کنید، چرا که ممکن است سیستم روشنایی سالم باشد ولی اجزای آن به درستی به یکدیگر متصل نشده باشند. به همین منظور باید از سالم بودن سیم‌ها و محکم بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید.

علاوه بر این ممکن است لامپ‌ها و سایر اجزا سالم باشند اما کلید‌های روشن و خاموش کردن لامپ دچار مشکل شده باشند.

اگر می‌خواهید تعویض لامپ را خودتان انجام داده یا از دلایل خرابی سیستم روشنایی هود مطلع شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

آموزش تعویض لامپ هود

روشن نشدن فن

مهم ترین قطعه هود را می‌توان فن آن دانست. اگر فن هود کار نکند در واقع هود کارآیی اصلی خود را از دست داده و آشپزخانه شما پر از بخار و دود ناشی از آشپزی خواهد شد. به همین علت برای داشتن تهویه مناسب، باید فن هود به درستی وظیفه خود را انجام دهد.

علت روشن نشدن فن هود می‌تواند ریشه در خراب شدن موتور یا برد الکترونیکی داشته باشد. در صورتی که موتور یا برد هود خراب شده باشد باید آن‌ها را تعویض کنید.

علت دیگر روشن نشدن فن هود می‌تواند سوختن فیوز اصلی مدار هود باشد. در این صورت باید فیوز را تعویض کنید.

اشکال در سیم کشی داخلی هود و اتصالی کردن دوشاخه می‌تواند از دیگر علل روشن نشدن فن باشند. بنابراین باید منبع برق، سیم کشی‌ها و دوشاخه را نیز بررسی نمایید.

از بررسی سوئیچ‌ها و کلیدهای روشن و خاموش کردن نیز برای تعمیر هودی که فن آن روشن نمی‌شود، غافل نشوید.

ضعیف شدن مکش هود

ضعیف شدن مکش هود

گاهی ممکن است احساس کنید که هود شما قدرت مکش قبل را ندارد. ضعیف شدن مکش هود می‌تواند به علت کثیف بودن فیلتر، مسدود بودن کانال خروجی هوا، کم بودن دور موتور و یا ضعیف شدن پروانه فن باشد.

در صورت کم بودن دور موتور، احتمالاً موتور ضعیف شده و باید تعویض شود. برای پروانه نیز همین موضوع صدق می‌کند.

اما در صورتی که اجزای داخلی سالم باشند و فیلتر نیز تمیز باشد، باید کانال خروجی هوا را بررسی کرده و از مسدود نبودن آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:

خرید هود آشپزخانه ارزان

کار نکردن دکمه‌های لمسی یا فیزیکی هود

تعمیر هود

در بعضی از مواقع ممکن است با مشکل کار نکردن دکمه‌های مختلف هود مواجه شوید و نیاز باشد تا علت این موضوع را برای تعمیر هود پیدا کنید.

مثلا ممکن است دکمه روشن کردن فن را بزنید و فن روشن نشود. یا اینکه دکمه روشن کردن چراغ را بزنید و لامپ روشن نشود.

اگر از سالم بودن چراغ، فن و سایر اجزای داخلی هود اطمینان دارید، احتمالاً مشکل به خود دکمه‌ها و سوئیچ‌ها باز می‌گردد.

برای حل این مشکل باید دوشاخه، سیم کشی برق، برد الکترونیکی و پنل لمسی را بررسی کنید. در صورتی خرابی این قطعات یا مشکل در سیم کشی یا باید قطعات را تعویض کرده یا خرابی سیم کشی یا دوشاخه را رفع کنید.

کلام آخر

در این مطلب مهم‌ترین اشکالاتی که ممکن است یک هود به آن‌ها دچار شود و نحوه رفع آن‌ها شرح داده شد.

هنگام تعمیر هود همواره نکات ایمنی را رعایت کرده و در صورت لزوم جریان برق را قطع کنید. همچنین اگر تجربه‌ای در کار فنی و تعمیرات ندارید بهتر است همواره از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

اشتراک گذاری : Array