بعد از مدتی استفاده فیلتر هود به شدت آغشته به چربی و آلودگی می‌شود. در این حالت قدرت مکش هود پایین آمده و به راحتی متوجه ایراد در هود می‌شوید. اگر به موقع فیلتر را تمیز یا تعویض نکنید با فشاری که روی موتور وارد می‌شود، ممکن است هود خراب شده و مجبور خواهید شد هزینه بیشتری برای تعمیر و سرویس هود بپردازید.

چه زمانی باید فیلتر هود را تعویض کنیم؟

اصولا در دفترچه راهنمای هود نوشته شده در چه بازه‌های زمانی هود نیاز به تعویض فیلتر یا شستشوی فیلتر دارد. پس در زمانی که در دفترچه راهنما ذکر شده حتما فیلتر را چک کنید. اما بسته به استفاده شما ممکن است فیلتر هود در مدت کوتاهتری خراب یا کثیف شود. پس اگر حس کردید قدرت مکش هود کمتر شده یا هود ایرادی پیدا کرده اول از هرچیزی فیلترها را چک کنید.

معرفی انواع فیلتر هود

هودها می‌توانند انواع مختلفی از فیلتر داشته باشند. بسته به نوع فیلتر هود نحوه تعویض یا شستشوی فیلتر متفاوت خواهد بود. در ادامه انواع فیلتر هود را بررسی می‌کنیم.

فیلتر الیافی

این نوع فیلتر زیاد در صنعت استفاده نمی‌شود و برای هود خیلی عالی نیست. با این حال از این نوع فیلتر بیشتر در هودهای زیرکابینتی استفاده می‌شود.

انواع فیلتر هود

فیلتر ذغالی

برخی از هودها دارای فیلترهای ذغالی هستند. اصولا فیلترهای ذغالی در کنار فیلتر آلومینیومی نصب شده و تکمیل کننده آن هستند. فیلتر ذغالی دائمی و قابل شستشو نیست و پس از مدتی باید با یک فیلتر جدید جایگزین شود.

فیلتر ذغالی هوایی که بو و چربی دارد را مکیده و پس از فیلتر آن هوا را دوباره به محیط باز می‌گرداند.

فیلتر آلومینیومی

فیلترهای آلومینیومی صفحه‌هایی مشبک از جنس آلومینیوم هستند که بسته به نیاز از یک تا 3 لایه تشکیل شده و در ورودی هود قرار می‌گیرند. این هودها قابل شستشو و استفاده دوباره هستند مگر اینکه دچار خرابی شوند.

آموزش تعویض فیلتر هود

آموزش تعویض فیلتر هود

حالا که با انواع فیلتر هود آشنا شدید نوبت به آن می‌رسد با روش تعویض آنها نیز آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

تعویض فیلتر الیافی

در خرید فیلتر توجه کنید که هرچقدر وزن فیلتر الیافی بشتر بوده و استحکام آن طوری باشد که فیلتر نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد بهتر است. سعی کنید بهترین جنس الیاف را انتخاب کنید و تراکم مرکز بیشتر از اطراف فیلتر باشد.

روش تعویض

توری‌ها دو قفل دارند. هر دو را همزمان به سمت داخل بکشید تا باز شوند. سپس توری ها را به سمت پایین بکشید و از بدنه جدا کنید.

حالا میله نگهدارنده را خارج کرده، فیلترهای کهنه را با فیلتر جدید جایگزین کنید. سپس توری مشبک را جا بیندازید. کار تعویض فیلتر تمام است.

تعویض فیلتر ذغالی

فیلترهای زغالی عمر زیادی ندارند. این فیلترها باید حداقل هر 1 سال عوض شوند ولی بهتر است هر 3 ماه یکبار بررسی شوند. اگر فیلترهای ذغالی را دیر تعویض کنید راندمان هود پایین آمده و حتی ممکن است هود دچار خرابی شود.

روش تعویض

ابتدا باید نوع مناسب فیلتر ذغالی هود خود را پیدا کنید. این فیلترها در انواع دایره‌ای و مربعی موجود هستند. نصب فیلتر ذغالی کار بسیاری آسانی است و فقط باید فیلتر را در جای مناسب خود در خروجی هود قرار دهید. تنها نکته این است که به عایق بندی درست جهت جلوگیری از نشت هوا از خروجی توجه کنید.

روش تعویض فیلتر هود

تعویض فیلتر آلومینیومی

فیلتر آلومینیومی رایجترین نوع فیلتری است که در هود استفاده می‌شود. اصولا این هود نیاز به تعویض ندارد و با شستشو مانند روز اول کار می‌کنند. با این حال برخی اوقات این فیلتر خراب شده و نیاز به تعویض دارد اما چگونه باید فیلتر آلومینیومی را تعویض کرد؟

روش تعویض

ابتدا باید فیلتر را جدا کنید اصولا با با فشار دادن یک حلقه فلزی یا قفل‌هایی که روی توری مشبک وجود دارد و فشار دادن آنها به داخل می‌توانید میله نگهدارنده فیلتر را با کشیدن به سمت پایین از بدنه خارج کنید. سپس فیلترهای جدیدی که خریده‌اید را جایگزین کنید و میله را در جای خود نصب کنید.

باید از قبل فیلتر مناسب هود خود را تهیه کرده باشید. پس با تحقیق یا راهنمایی از فروشنده یک فیلتر مناسب بخرید. یا بعد از جداسازی فیلتر به بازار رفته و فیلترهایی مشابه فیلتر هود خود خریداری کنید.

شتشوی فیلتر آلومینیومی

  • ابتدا فیلتر را از هود جدا کنید. درون سینک را با آب داغ ( یا ترجیحا آب جوش) پر کنید و درون آن مقداری جوش شیرین و مایع ظرفشویی بریزید.
  • با یک وسیله مایع و جوش شیرین را به خوبی با آب مخلوط کنید سپس فیلترها را درون آب قرار دهید.
  • آب باید کاملا روی فیلترها را پوشانده باشد. بسته به میزان آلودگی فیلترها مدت زمانی صبر کنید تا تمام آلودگی‌ها به خوبی پاک شوند.
  • پس از 10 تا 20 دقیقه یک برس یا اسکاچ برداشته و به خوبی فیلتر را تمیز کنید. سپس با آب گرم آبکشی کنید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  • پس از اینکه فیلترها به طور کامل خشک شد آنها را دوباره نصب کنید.
  • شستشوی فیلترهای آلومینومی هر ماه می‌تواند تا حد زیادی روی عملکرد بهتر هود تاثیر بگذارد.
شتشوی فیلتر آلومینیومی

سخن آخر

توجه به شستشو یا تعویض فیلتر هود در زمان مناسب و به طور مرتب باعث می‌شود عمر مفید هود شما افزایش پیدا کند. کمتر شاهد خرابی هود باشید و کارآیی و قدرت مکش هود افزایش پیدا کند. پس حتما به این موضوع توجه کنید. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

اشتراک گذاری :