در هنگام خرید گازهای رومیزی و توکار، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه ویژه ای داشته باشید، ابعاد گاز رومیزی است. بسیار پیش می آید که افراد بدون در نظر گرفتن این مورد، محصول مورد نظر خود را خریداری می کنند اما به دلیل عدم تناسب اندازه گاز خریداری شده و محفظه تعبیه شده برای آن در آشپزخانه، گاز قابل نصب نخواهد بود. در این بین، شاید برای بسیاری از شما این سوال ایجاد شود که ابعاد استاندارد گاز رومیزی چقدر است یا اینکه چطور باید ابعاد اجاق گاز مورد نظر خود را اندازه بگیریم؟ در این مقاله، در رابطه با اندازه گیری ابعاد گاز رومیزی و نکاتی که باید در رابطه با این موضوع بدانید را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.  

اندازه های معمولی یا ابعاد استاندارد گاز رومیزی چقدر است؟

ابعاد استاندارد گاز رومیزی یا اندازه معمولی آن، با عرض و عمق کابینت مورد نظر، مطابقت دارد. این اندازه برای گازهای 2 شعله برابر با 30 سانتیمتر عرض و 50 سانتیمتر عمق است. (برش مورد نظر در کابینت، باید 4 سانت از اندازه های ذکر شده کمتر باشد.)، برای گازهای 4 شعله برابر با 58 سانتیمتر عرض و 50 سانتیمتر عمق است. (در این حالت نیز، برش مورد نظر در کابینت، باید 4 سانت از اندازه های ذکر شده کمتر باشد.) و در مورد گازهای 5 شعله نیز، این اندازه برابر با 86 سانتیمتر عرض و 50 سانتیمتر عمق است. (در مورد این گازها نیز، برش مورد نظر در کابینت، باید 4 سانت از اندازه های ذکر شده کمتر باشد.) دقت داشته باشید که نحوه طراحی گاز (بیضی یا مستطیل) نیز در این ابعاد تاثیرگذار خواهد بود.

نحوه اندازه گیری برای انتخاب اندازه مناسب اجاق گاز

اگر می‌خواهید اجاق گاز موجود خود را با مدل دیگری تعویض نمایید، لازم است تا ابعاد گاز رومیزی موجود و همچنین برش های داخل فضای کابینت را نیز اندازه بگیرد تا محصولی که می‌خواهید جایگزین اجاق قبلی شود، از نظر اندازه با برش کابینت شما کاملا مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

معرفی 30 مدل گاز رومیزی ارزان و باکیفیت

اجاق گاز فعلی خود را اندازه گیری کنید

ابتدا، اجاق گاز خود را از داخل محفظه مورد نظر جدا کنید. این کار برای اطمینان از صحت اندازه گیری انجام شده و برای افزایش دقت در آن، لازم است. در رابطه با این موضوع، اندازه گیری ارتفاع و عرض گاز، طبق توضیحات زیر الزامی است.

ابعاد استاندارد گاز رومیزی
  • اندازه گیری عرض گاز

به این منظور، ابتدای متر نواری را در لبه بیرونی سمت راست یا چپ گاز قرار داده و به سمت لبه بیرونی دیگر بکشید. عدد حاصل، عرض اجاق گاز است.

  • اندازه گیری عمق گاز

عمق سطح اجاق گاز نیز، با اندازه گیری فاصله بین بخش جلویی تا عقبی گاز تعیین می شود.

برش صفحه کابینت را اندازه بگیرید

  در رابطه با برش های کابینت نیز، باید دو مورد عرض و عمق برش، به صورت کاملا دقیق و طبق توضیحات زیر انجام شود :

  • اندازه گیری عرض برش

متر را از لبه سمت راست برش به طرف لبه سمت چپ بکشید. این اندازه بسیار مهم است و عدم دقت در اجرای صحیح آن، می تواند موجب خرید محصول نامناسب برای فضای آشپزخانه شما شود.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب گاز صفحه ای
  • اندازه گیری عمق برش

برای اندازه گیری بخش عمق برش کابینت، متر را از لبه جلوی برش به  سمت قسمت پشت برش بکشید. این اندازه باید دو بار و در دو نیمه چپ و راست برش تکرار شود و اندازه های به دست آمده با یکدیگر یکسان باشند.

اندازه گاز رومیزی

اندازه گاز رومیزی به چه ویژگی هایی بستگی دارد؟

ابعاد گاز رومیزی با توجه به ویژگی های این محصول، می تواند متغیر باشد و لازم است تا با توجه به این ویژگی ها و رعایت آنها در فرایند خرید یا جایگزینی گاز رومیزی مورد نظر خود، خرید مطمئن تری را تجربه کنید. این ویژگی ها عبارتند از :

تعداد شعله ها

تعداد و اندازه شعله ها در گازهای رومیزی، نکته مهمی است که به شما در انتخاب اجاق گاز بهتر کمک خواهد کرد. یک اجاق گاز استاندارد معمولا دارای 4 شعله در اندازه های مختلف و به منظور قرار دادن طیف وسیعی از قابلمه ها و تابه های متفاوت است. ابعاد گاز رومیزی دو شعله کوچکتر از انواع دیگر این محصول است. این اجاق ها معمولا در فضاهای اداری یا آبدارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.  در مقابل، اجاق های 4 و 5 شعله، اندازه بزرگتری دارند و معمولا در منازل و برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی ظاهری

اجاق های رومیزی به دو صورت بیضی و مستطیل تولید می شوند. هر یک از این دو مدل، اندازه متفاوتی را در آشپزخانه نیاز دارند. علاوه بر این موضوع، جنس گازهای رومیزی نیز می تواند بر روی ابعاد این محصول و برش هایی که در کابینت نیاز خواهد داشت، تاثیرگذار باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین مارک اجاق گاز صفحه ای ایرانی

تفاوت بین ابعاد اجاق گاز و ابعاد برش اجاق گاز چیست؟

ابعاد گاز رومیزی و ابعاد برش مورد نیاز برای نصب آن یکسان نیست. ابعاد گاز مورد نظر شما به صورت عرض و عمق و با هر میزانی که با توجه به طراحی و تعداد شعله تعریف شود، به هیچ عنوان برای برش داخل کابینت اعمال نخواهد شد و ابعاد برش، شامل عمق و عرض دهانه کانتر مورد نیاز برای نصب، باید کمتر از ابعاد گاز رومیزی تعیین شود تا نصب گاز با ظرافت و هماهنگی بیشتری انجام شود. دقت داشته باشید که ابعاد گازهای رومیزی در برندهای مختلف و با شرایط یکسان (شعله و نوع طراحی) می تواند متفاوت باشد و در صورتی که تصمیم به جایگزینی اجاق نو با نمونه قدیمی آن را دارید، حتما ابعاد گاز و برش داخل کابینت را اندازه بگیرید.

اندازه گیری ابعاد گاز

بیشتر بخوانید:

علت شکستن گاز شیشه ای چیست؟

چرا انتخاب ابعاد گاز رومیزی مهم است؟

گازهای رومیزی برخلاف اجاق گازهای مبله یا اجاق گاز هایی که بسیاری از ما در منازل خود داریم، برای استفاده نیازمند اتصال به سطح کابینت هستند. این اتصال باید به گونه ای محکم و بدون مشکل باشد که گاز در حین استفاده، با مشکلاتی از قبیل شل بودن، سطح ناهموار به دلیل کوچک یا بزرگ بودن برش کابینت و مواردی از این قبیل مواجه نشود. از این رو، لازم است تا ابعاد گاز رومیزی مورد نظر خود را به همراه ابعاد برش کابینت محل نصب، پیش از اقدام به خرید این محصول، به صورت کامل در اختیار داشته باشید تا خرید مطمئن و صحیحی را داشته باشید.

اشتراک گذاری :