امروزه اکثر منازل تازه ساز، هتل‌ها و اماکن عمومی در ایران، علاوه بر توالت‌های مرسوم ایرانی، از توالت فرنگی نیز استفاده می‌کنند. از این رو آشنایی با نحوه عملکرد این محصول و همچنین مواردی مانند انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی در مدیریت بهتر مصرف آب کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله، شما را با انواع سیستم تخلیه در این نوع از توالت آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چرا باید با انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی آشنا شویم؟

کشور ما جزو مناطقی در جهان است که در دوره‌های مختلف دچار کم آبی و خشکسالی می‌شود و از این رو، لازم است تا منابع آبی با مدیریت صحیح مصرف شوند و از هدر رفتن آب در مصارف روزانه تا حد ممکن جلوگیری شود. توالت فرنگی برخلاف توالت‌های ایرانی، بر پایه مصرف آب بالا برای رد کردن مواد دفعی ساخته شده است و استفاده از این وسیله به تنهایی می‌تواند کمی مصرف آب ماهانه شما را افزایش دهد. اما این مقدار آب مصرفی در انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی متفاوت خواهد بود و بهتر است برای پیشگیری از هدر رفتن منابع آبی، با این سیستم‌ها به خوبی آشنا باشید و بهترین گزینه را از بین این موارد انتخاب کنید.

سیستم تخلیه ریزشی در توالت فرنگی

در سیستم Wash Down Flushing System یا سیستم تخلیه ریزشی، آب از مخزن تعبیه شده در توالت به سمت لبه‌های درونی در محوطه کاسه توالت هدایت می‌شود و با عبور از سوراخ‌های موجود در این لبه‌ها به سمت کف کاسه ریخته می‌شود. در این سیستم میزان مصرف آب حدود 3 الی 7.5 لیتر است که عدد نسبتا بالایی محسوب می شود.

برای تخلیه توالت فرنگی با خروجی ۱۰ از این سیستم تخلیه استفاده می‌کنند. از بهترین توالت فرنگی هایی با این سیستم تخلیه در ایران تولید می‌شوند می‌توان به توالت فرنگی گلسار مدل پلاتوس ، توالت فرنگی مروارید مدل مگا ، توالت فرنگی گاتریا مدل ساترون و … نام برد.

سیستم تخلیه ریزشی
انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی(سیستم ریزشی)

سیستم تخلیه گردابی در توالت فرنگی

در سیستم Vortex Flushing System یا سیستم تخلیه گردابی، آب از مخزن و با فشار به درون کاسه تخلیه شده و از آنجا با شکلی شبیه به گرداب به کف کاسه هدایت شده و از آنجا خارج می‌شود. در این سیستم، میزان آب مصرفی و صدای ناشی از تخلیه کاسه کمتر از سیستم  Wash Down است. این سیستم تخلیه ی قدیمی تقریبا منسوخ شده و شرکت های تولید کننده در ایران تولید توالت فرنگی با سیستم تخلیه گردابی را متوقف کرده اند.

سیستم تخلیه گردابی
انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی(سیستم گردابی)

سیستم تخلیه واترجت در توالت فرنگی

سیستم Water Jet Flushing System  یا تخلیه واترجت، ترکیبی از تخلیه شوتینگ و تخلیه ریزشی است. در این سیستم که یکی از جدیدترین انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی است، آب ابتدا از طریق سیستم تخلیه ریزشی به منظور شستشوی کاسه وارد فضای آن می‌شود و پس از آن، توسط سیستم شوتینگ، کاسه به صورت کامل تخلیه می‌شود. میزان صدای ایجاد شده توسط این سیستم بسیار پایین است و عمل تخلیه نیز در مدت زمان کوتاهتری انجام می‌شود.

توالت فرنگیها با سیستم تخلیه واترجت بخاطر صرفه جویی در مصرف آب طراحی شدهاند و به همین علت خروجی این توالت فرنگی ها کوچک است. از بهترین توالت فرنگی‌هایی که با این سیستم در ایران تولید می‌شود می‌توان به توالت فرنگی گلسار مدل هلیا ، توالت فرنگی مروارید مدل کرون، توالت فرنگی مروارید مدل کاتیا و … اشاره کرد.

سیستم تخلیه واترجت
انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی(سیستم واترجت)

سیستم تخلیه توربوجت در توالت فرنگی

در سیستم Turbo Jet Flushing System یا تخلیه توربوجت، همانند سیستم واترجت از روش شوتینگ برای تخلیه توالت استفاده می‌شود. تفاوت بین این روش با سیستم شوتینگ در این است که در تخلیه توربوجت، شستشوی کاسه به جای سیستم تخلیه ریزشی، توسط دو شوتینگ دیگر تعبیه شده در بالای کاسه توالت انجام می‌شود. این مزیت باعث می‌شود که در مدت زمان کوتاه تری توالت تخلیه شود. همچنین در این روش، میزان آب مصرفی نیز تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

برای توالت فرنگی‌هایی که با این سیستم تولید می‌شوند در بازار اصطلاح توالت فرنگی سه شوتینگ به کار برده می‌شود. این نوع توالت فرنگی‌ها معمولا دارای خروجی ۶ هستند. از بهترین توالت فرنگی‌های تولید شده ایرانی با با سیستم تخلیه توربوجت می‌توان به توالت فرنگی مروارید مدل ورونا ، توالت فرنگی گلسار مدل لوسیا ، توالت فرنگی مروارید مدل تانیا و … اشاره کرد.

سیستم تخلیه واترجت
انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی(سیستم توربوجت)

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب توالت فرنگی

شوتینگ در توالت فرنگی چیست؟

انواع توالت فرنگی‌های قدیمی، با سه مشکل عمده روبرو بودند. مسدود شدن مجرا، مصرف بالای آب و بوی بد ناشی از مواد دفعی. در توالت فرنگی‌های جدید، این سه مشکل از طریق روش شوتینگ به صورت کامل حل شده است. شوتینگ در توالت فرنگی در واقع به شکل یک کانال باریک است که بر اساس قوانین سیالات، قرارگیری آب در درون این کانال‌ها باعث ایجاد مکش شده و به صورت خودکار کانال تخلیه و آب به سمت فاضلاب متصل به توالت فرنگی هدایت می‌شود. سیستم‌های مجهز به شوتینگ در بین انواع سیستم تخلیه در توالت فرنگی، از بهترین و کارآمدترین روش های تخلیه در این نوع از توالت هستند.

توالت فرنگی سه شوتینگ یعنی چه؟

توالت فرنگی سه شوتینگ محصولی است که در آن از سیستم تخلیه توربوجت استفاده می‌شود. در این سیستم، سه کانال تخلیه یا همان سه شوتینگ ( دو شوتینگ در فضای بالای کاسه توالت و یک شوتینگ در انتهای آن ) وجود دارد که پس از ورود آب به آنها، مکش طبیعی ایجاد شده و محتویات توالت در مدت زمان بسیار کوتاهی تخلیه شده و وارد مجرای فاضلاب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انواع توالت فرنگی

کدام سیستم تخلیه توالت فرنگی بهتر است؟

برای پاسخ به این سوال، دو جواب مختلف وجود دارد که هر دو وابسته به میزان بودجه شما برای خرید توالت فرنگی است.

اگر در خرید این محصول، بودجه چندان زیادی را در اختیار ندارید، می‌توانید از بین توالت‌های دارای سیستم تخلیه ریزشی و یا گردابی، محصول خود را انتخاب کنید. اما در صورتی که با محدودیت بودجه روبرو نیستید، سیستم‌های مجهز به شوتینگ ( توربوجت یا واترجت) انتخاب بهتری نسبت به توالت‌های فرنگی معمولی هستند. از بین این دو مدل نیز، توالت‌های سه شوتینگ به علت تخلیه سریعتر، مصرف آب کمتر و احتمال بسیار پایین ایجاد گرفتگی در کاسه توالت، نسبت به مدل‌های دارای سیستم تک شوتینگ یا واترجت انتخاب بهتر و به صرفه تری هستند.

اشتراک گذاری : Array