امروزه شیرآلات به یک صنعت قدرتمند تبدیل شده و در دکوراسیون منزل نیز توجه ویژه‌ای به شیرآلات می‌شود. انواع شیرآلات با توجه به نیازهای مصرف کننده و تغییر رویکرد جامعه وارد بازار می‌شود و هر روز شاهد عرضه انواع شیرآلات جدید هستیم. البته باید دقت کرد که موارد مهمی نیز از جمله قیمت، نحوه طراحی، رنگ و البته نوع شیرآلات در انتخاب ما دخیل هستند. در ادامه انواع شیرآلات ساختمان براساس کاربرد، طراحی، جنس بدنه، قیمت و…را از چارسو با همدیگر بررسی می‌کنیم.

معرفی بهترین برندهای شیرآلات ایرانی

در مطلب دیگری تحت عنوان بهترین شیرآلات ایرانی به صورت مفصل در این خصوص صحبت کردیم. در این مطلب تفاوت‌های شیرآلات ایرانی و خارجی را با همدیگر مرور کردیم و به چالش های پیش روی تولیدکننده‌های داخلی نگاهی اجمالی انداختیم.

در نهایت نیز بهترین تولیدکنندگان انواع شیرآلات ایرانی را با همدیگر لیست کردیم. جدای از اینکه از دشواری فراهم کردن لیستی از بهترین ها صحبت کردیم، شیرآلات راسان، درخشان، کسری، شودر، قهرمان و کی دبلیو سی را نیز به شما معرفی کردیم.

اکنون باید به صورت واضح خدمت شما عرض کنیم، بازار شیرآلات ایرانی به شدت رقابتی شده است. تولیدکنندگان قدیمی و باتجربه در کنار تولیدکنندگان جدید و پرانگیزه به رقابتی دیدنی مشغول هستند. از همین رو نمی‌توان رتبه بندی خاصی در این زمینه انجام داد. البته اگر شما تجربه استفاده از شیرآلات خاصی را دارید و آن را باکیفیت می پندارید، در به اشتراک گذاشتن دیدگاه خود در بخش نظرات درنگ نکنید.

انواع شیرآلات بر اساس کاربرد

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم شیرآلات بسیار زیادیتولید و به بازار عرضه می‌شوند. آنچه در منزل استفاده می شود به ۴ نوع اصلی تقسیم می شود. انواع شیرآلات که در ادامه بررسی می‌کنیم نیز خود انواع متفاوتی بر اساس نوع عملکرد و نحوه طراحی دارند که به آن‌ها نیز خواهیم پرداخت:

شیرآلات آشپزخانه

شیرآلات آشپزخانه یا ظرف‌شویی متداول ترین و می‌توان گفت پرفروش‌ترین شیرآلات هستند. آبریز این نوع شیرها ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر شیرآلات دارند. دلیل ارتفاع بیشتر این نوع شیرها سهولت در شست و شوی ظروف بزرگ است. باید ظروف بزرگ به راحتی زیر شیر آشپزخانه جای بگیرد.

شیرآلات آشپزخانه بعضا دارای شلنگ هستند(شیر شاوری). این شلنگ برای هدایت آب روی سینک ظرف‌شویی استفاده می شود. معمولاً این شلنگ در بدنه خود شیر تعبیه می شود. با کشیدن سردوش، شلنگ به صورت فنری از شیر جدا شده و می توانید کار خود را به سادگی انجام دهید.

شیرآلات حمام

شیرآلات حمام دارای ۲ حالت متفاوت دوش و وان هستند. سوپاپ تغییر حالت نیز بسته به نوع شیر متفاوت خواهد بود. علم دوش این شیرها معمولاً به صورت جداگانه تولید و به بازار عرضه می شود. امروزه دوش‌های متنوعی برای سلیقه‌های گوناگون وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

شیرآلات روشویی

شیرآلات روشویی جزء محصولاتی هستند که استفاده زیادی در منزل دارند. از این رو بهتر است از محصول باکیفیتی استفاده شود. مهم‌ترین تفاوت شیر روشویی با شیر آشپزخانه در لوله خروجی آب است. از آنجایی که این لوله برخلاف شیر ظرف‌شویی، فاصله کمی با سینک دارد باید دقت کنید که این فاصله آن‌قدر کم نباشد که دستان شما با سینک تماس پیدا کند. در مجموع باید دقت کنید که ارتفاع خروجی شیر با گودی سینک متناسب باشد.

شیرآلات توالت

در نظر داشته باشید که توالت جزء مهم‌ترین بخش های هر ساختمان است. شیر توالت یا شیر آفتابه جزو محصولاتی هستند که بخصوص در کشور ما بر تمام سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شوند و با توجه به فضای سرویس بهداشتی و موقعیت توالت روی دیوار نصب می‌شود.  بیشتر شیرهای توالت با دستگیره های اهرمی عرضه می شوند که در ادامه در خصوص این نوع دستگیره ها توضیح خواهیم داد. در برخی محصولات به همراه شیر توالت، شلنگ آن نیز عرضه می شود.

انواع شیرآلات با توجه به نوع طراحی

اگر گذری به دوران گذشته داشته باشیم، به خاطر می آوریم که طراحی شیرهای قدیمی بسیار ساده بود. رنگ بیشتر آن‌ها زرد یا سفید بود و با چرخش یک فلکه، آب باز و بسته می شد. آب گرم هم از طریق منابع ذخیره جداگانه تأمین می شد. این شرایط اکنون کاملاً تغییر کرده و تکنولوژی و طراحی جدید برای آسایش بشر پیشرفت قابل توجهی داشته است.

شیرآلات تک دستگیره (اهرمی)

این شیرها طراحی ساده ای دارند. تنها دستگیره این شیرآلات دارای 3 حالت مختلف است. با فشار به بالا و پایین جریان آب قطع و وصل می شود. با حرکت اهرم نیز به سمت راست و چپ میزان آب گرم و سرد تغییر می کند.

البته این توضیحات برای حالتی است که دستگیره در بالای شیر قرار داشته باشد. با این وجود ممکن است دستگیره این نوع شیرها در کنار آن‌ها قرار داشته باشد.

شیرآلات دو دستگیره

این نوع شیرها تا چند سال پیش رایج ترین نوع شیرآلات محسوب می شدند اما رفته رفته جای خود را به نوع تک دستگیره دادند. شیرآلات دو دستگیره دارای دو دستگیره جداگانه برای آب سرد و گرم هستند. دستگیره این شیرها ممکن است از نوع اهرمی باشد یا اینکه دارای فلکه و از نوع چرخشی باشند.

شیرآلات مدرن

شیرآلات هوشمند و دیجیتال در دسته شیرآلات مدرن قرار می گیرند. شیرآلات هوشمند به جای دستگیره دارای سنسور هستند. به محض اینکه دست شما مقابل سنسور این شیرها قرار گیرد، جریان آب باز می شود. شیرآلات هوشمند معمولاً در روشویی و آشپزخانه استفاده می شود.

شیرآلات دیجیتال نیز بیشتر مخصوص حمام و گاهی اوقات روشویی است.شیرهای دیجیتال مجهز به صفحه دیجیتالی هستند که این امکان را به شما می دهد جریان آب و دمای آن را با فشار دادن صفحه لمسی کنترل کنید. امکانات جانبی و متفاوتی نیز در برخی از انواع پیشرفته این شیرها مانند موسیقی، بخار و تولید کف یافت می شود.

شیرآلات فانتزی

اگر برای منزل خود به دنبال محصولات متفاوت و خاص هستید، شیرآلات فانتزی گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. معمولاً تولیدکنندگان داخلی و خارجی از طرح ها و الگوهای متنوع و فانتزی برای جلب توجه مشتری استفاده می کنند. برای مثال می توان به طراحی های قدیمی و رومی، طراحی‌های شیشه ای، طراحی به شکل تلمبه چاه، طراحی‌های آینده نگرانه و از این دست اشاره کرد.

البته معمولاً قیمت این محصولات نیز به نسبت طراحی متفاوت آن‌ها بالا است و باید هزینه طراحی متفاوت آن‌ها را نیز بپردازید. موردی که در قشر متوسط جامعه معمولاً خوشایند نیست.

جنس شیرآلات ساختمانی

بیشتر شیرآلات از دو جنس آلیاژ برنج یا سرب خشک ساخته می‌شوند. برنج به لحاظ کیفیت و البته سلامت گزینه بهتری است. آنچه شما در ظاهر می‌بینید لعاب‌های متفاوتی است که شیرها را از یکدیگر متفاوت می سازد.

سرب خشک معمولاً در شیرهای آشپزخانه کمتر استفاده می شود چون امکان سرایت سرب به داخل آب به مرور زمان وجود دارد. شیرهایی که از جنس سرب هستند به لحاظ دوام نیز از درجه پایین تری برخوردارند.

روکش یا آبکاری شیرآلات

در فرآیند آبکاری از فلزات مختلفی همچون کروم، برنج، برنز، مس و استیل استفاده می‌شود. که رایج‌ترین آن آبکاری کروم است و سایر فلزات برای تولیدات با روکش خاص‌تری استفاده می‌شوند.

قیمت انواع شیرآلات

امروزه با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور یکی از مهم‌ترین عوامل خرید قیمت شیرآلات است. بسته به نوع طراحی، تکنولوژی ساخت، جنس ساخت و البته برند محصول، قیمت شیرآلات متفاوت خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های انواع شیرآلات ایرانی نیز همین قیمت پایین و مناسب است. از آنجایی که محصولات خارجی در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، در بازار ایران به سختی یافت می‌شود و یا با قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود، قیمت تولیدکنندگان داخلی بسیار تعیین کننده شده است و رقابت برای برندهای ایرانی به صورت چشمگیری افزایش یافته است. شما می‌توانید لیست قیمت کامل شیرآلات از تمام برندها را در صفحه قیمت چارسو مشاهده کنید.

انواع شیرآلات ایرانی و خارجی

این مسئله همیشه محل بحث و چالش بوده و هست. از دیدگاه ما مهم‌ترین عامل ترقی و پیشرفت در یک زمینه خاص وجود محصولات خارجی و ایجاد فضای رقابتی است.

صنعت شیرآلات همیشه سایه سنگین محصولات خارجی را حس کرده و تمرکز و تلاش تولیدکنندگان ایرانی در این صنعت نتایج بسیار درخشانی را در پی داشته است. به‌طوری که در حال حاضر تولیدکنندگان ما محصولاتشان را به بسیاری از کشورها صادر می‌کنند.

به جرئت می توان گفت تفاوت محسوسی بین محصولات خارجی و ایرانی در زمینه شیرآلات وجود ندارد. گرچه نمونه‌های فوق هوشمند با تکنولوژی بالا نیز وجود دارد که از عهده تولیدکنندگان داخلی خارج است. با این وجود در بازار معمول و متوسط نمی توان تفاوت خاصی را بین محصولات خارجی و داخلی برشمرد.

همان طور که در مطلبی دیگر و بخش هایی از این مطلب نیز عنوان شد مهم‌ترین عامل رقابت تولیدکنندگان داخلی قیمت است. اگر حمایت لازم از این صنعت انجام شود به طوری که بتوان از ضرر و زیان این شرکت‌ها با نوسانات شدید ارز جلوگیری کرد می توان این صنعت را نیز هرچه بیشتر رونق بخشید.

کارتریج و مغزی شیرآلات

آنچه شما می بینید ظاهر شیر است. بخش عمده قطع و وصل و کنترل جریان آب را کارتریج و مغزی انجام می دهد. به طور کلی کارتریج در شیرهای اهرمی استفاده می شود. مغزی نیز بیشتر در شیرهای چرخشی قابل استفاده است.

متأسفانه بیشتر تولیدی های داخل نیز از کارتریج های خارجی برای محصولات خود استفاده می کنند. کارتریج ها دارای ۲ نوع ۳۵ و ۴۰ هستند و مغزی ها نیز دارای ۴ نوع A,B,C,D هستند. مغزی های ایرانی کیفیت مناسبی دارند و به نسبت رقبایی همچون چین قابل توجه هستند.

نظر شما در خصوص انواع شیرآلات داخلی و خارجی چیست؟ شما محصول ایرانی را بیشتر می پسندید یا گزینه های خارجی مورد نظر شما است؟ کدام برندهای ایرانی و خارجی را استفاده کرده اید و از آن‌ها راضی هستید؟

نظرات خود را با ما و دیگر دوستانتان در چارسو در میان بگذارید.

اشتراک گذاری : Array