شکی نیست که شیرآلات بهداشتی نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارند. شیرآلات مانند هر تجهیزات پرکاربرد دیگری گاهی مشکلاتی پیدا می‌کنند و نیاز به تعمیر دارند. عدم رسیدگی به شیرآلات می‌تواند باعث هدر رفتن آب و حتی خسارت‌های بیشتر شود. با کمی دقت و علاقه می‌توان شیرآلات قدیمی را تعمیر کرده و برای چند سال دیگر نیز از آن‌ها استفاده کرد. برای این منظور لازم است مهارت خود را بالا ببرید. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید تعمیر شیرآلات برند خاص را خودتان انجام دهید؛ با چارسو همراه باشید.

روش تعمیر شیرآلات برندهای خاص در منزل

طیف وسیعی از مشکلات رایج در مورد شیرآلات بهداشتی (آشپزخانه، حمام و دستشویی) وجود دارد که می‌تواند نیاز به تعمیر داشته باشد. تمیز کردن و جایگزینی قطعات قدیمی و فرسوده، یک تعمیر معمول است و افراد لازم است برای تعمیر هر گونه شیرآلات خود از برندهای گوناگون اعم از: راسان، KWC، شودر، قهرمان، لتو، استیل البرز و موارد بیشتر (تعمیر شیرآلات برندهای داخلی همگی به مانند یکدیگر است) بدون نیاز به کارشناس، اقدام کنند.

شیرآلات ممکن است به دلیل چکه کردن آب، سر رو صدا و خرابی و فرسودگی قطعات نیاز به تعمیر داشته باشند. برای این منظور چه بهتر است همه مراحل را خودتان در خانه انجام دهید؛ بنابراین، بدون اتلاف وقت سراغ روش‌های تعمیر شیرآلات می‌رویم:

بیشتر بخوانید:

آموزش قدم به قدم تعمیر انواع شیرآلات

چکه کردن آب

تعمیر شیرآلات برند خاص

چکه کردن یا نشتی یکی از شایع ترین مشکلات شیرآلات ساختمانی است. این یکی از دلایلی است که مردم تصمیم می‌گیرند که شیرآلات خود را تعویض کنند؛ اما اگر تنها به درستی بدانید منشأ این مشکل در کجاست، به خوبی می‌توانید تعمیر چکه کردن شیر آب را خود به تنهایی انجام دهید.

باز کردن شیر

– شیرهای آب سرد و گرم که در زیر کابینت یا روشویی دستشویی قرار دارد که ببندید.

– در ایران دو نوع شیرآلات اهرمی و شیرآلات پیچی (سنتی) محبوب تر از دیگران هستند. تعمیر هر کدام تقریباً شبیه هم می‌باشد، ولی کمی در جزئیات متغیر است.

تعویض واشر

– در بیشتر موارد مشکل چکه کردن آب ناشی از خرابی واشر و جایگزین کردن آن است. همچنین خرابی کارتریج در مدل‌های اهرمی و یا مغزی در مدل‌های پیچی می‌توانید مشکل اساسی نشت آب از شیر باشد.

– برای تعویض واشر لازم است، نخست دستگیره‌ها از طریق پیچ گوشتی از بدنه شیرآلات جدا کنید، این مورد برای شیرآلات سنتی از طریق پیچ میسر می‌شود.

– پس بیرون آوردن دستگیره‌ها، مغزی را بیرون آورید و اقدام به تعویض واشر کنید.

– واشر ممکن است در اندازه‌های 3/8 تا 5/8 اینچ است، بنابراین بسیار مهم است که دقیقاً همان اندازه را بر روی شیر خود قرار دهید.

بستن شیرآلات

– در پایان بعد از قرار دادن واشر، دستگیره‌ها را در جای خود قرار دهید.

– در مورد شیرآلات اهرمی باید بگوییم که نشتی آب به دلیل خرابی کارتریج است، زیرا در این نوع از شیرآلات از واشر استفاده نمی‌شود. در این مورد تنها کافی است از طریق پولکی رنگی زیر اهرم، اقدام به خارج کردن دستگیره و سپس تعویض کارتریج کنید.

سرو صدای اضافی از شیرآلات

تعمیر سر و صدای شیرآلات برند خاص

اگر در هنگام باز کردن شیر، صدای سوت یا صدایی بلند را شنیدید، ممکن است مشکل نخست واشر باشد. استفاده طولانی مدت باعث می‌شود که واشر لاستیکی مسطح یا خراب شود. همچنین ممکن است شل بسته شن مغزی نیز تأثیر در ایجاد صدا داشته باشد.

– سرپوش را از سر شیر با استفاده از آچار باز کنید. سپس آن را تمیز کرده و اگر بر روی توری آن خرابی مشاهده کردید، قطعه جدید را جایگزین کنید.

– اگر مشکل صدا از سرپوش حل نشد، بهتر است سراغ قطعات دیگر بروید.

– شیرهای اصلی زیر کابینت یا روشویی دستشویی را ببندید.

– با استفاده از آچار اقدام به باز کردم دستگیرها در شیرآلات سنتی (پیچی) کنید.

– بعد از در آوردن دستگیره‌ها، مغزی را بیرون آورده و اگر واشر آسیب دیده، شل شده یا از بین رفته، آن با مدل جدیدتر جایگزین کنید.

– در این زمان در مورد سالم بودن و عدم زنگ زدگی مغزی نیز بررسی‌های لازم را انجام دهید.

– پیچ و قطعات دیگر را مجدداً در جای خود نصب کنید و دستگیره‌ها را در جای خود محکم کنید.

زنگ زدگی شیرآلات

تعمیر شیرآلات برند خاص

زنگ زدگی مشکل متداولی در شیرآلات بهداشتی است که بسیاری از افراد با آن برخورد دارند. اگر مشکلی در مورد لکه یا تغییر رنگ شیرآلات خود داشتید، باید مشکل را مربوط به آب سخت شهری بدانید. آب سخت به طور کلی در تمام مجاری شیرآلات نفوذ می‌کند و ممکن است از طریق سرپوش به صورت بیرونی قابل مشاهده باشد؛ اما این مسئله بدون آنکه موضوعی ظاهری باشد، ممکن است به تخریب داخلی قطعات شیرآلات نیز بی انجامد. خوردگی از آب سخت نیز می‌تواند بر چگونگی کارکرد شیرها تأثیر بگذارد. زنگ زدگی می‌تواند باعث کاهش سرعت جریان آب شود و حتی به چرخش سفت شیرها نیز منجر شود. خوردگی شدید باعث ضعیف شدن عملکرد کلی شیرآلات شود.

– حذف زنگ زدگی اساساً دارای دو را حل است. یکی اینکه با استفاده از سرکه سفید و آب شروع به تمیز کردن شیرآلات کنید. شما می‌توانید سرکه را بر روی یک پارچه تمیز خیس کنید و آن را به طور مستقیم به محل خوردگی بمالید یا سرکه را بر روی منطقه بریزید. سپس، ناحیه مورد نظر را با آب بشویید.

ایده دیگر این است که تمام اتصالات را کاملاً حذف کنید. جایگزین کردن شیرآلات زنگ زده و قدیمی، تصمیمی هوشمندانه است. تعویض شیرآلات در این مورد می‌توانید از یک سو مشکل زنگ زدگی را بر طرف کند و از سویی دیگر به زیباتر شدن فضای آشپزخانه شما کمک کند.

مشکل فشار آب کم

– مشکل اصلی کمی فشار آب در بیشتر موارد به دلیل وجود مواد معدنی و رسوبات آب است.

– برای این مشکل لازم است نخست سرپوش شیر را بررسی کنید.

– با استفاده از آچار فرانسه اقدام به باز کردن سرپوش کنید.

– اگر سرپوش از رسوبات انباشته است آن را با سرکه و آب تمیز کنید، وگرنه بهتر به تعویض آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب شیرآلات توکار

قطعات یدکی برای تعمیر شیرآلات برند خاص

قطعات یدکی برای تعمیر شیرآلات برند خاص

لوازم یدکی شیرآلات در برندهای مشهور داخلی به مانند یکدیگر است که عبارت‌اند از:

  • شیلنگ پیسوار
  • سرپوش
  • مغزی شیر
  • لَنگی شیر
  • کارتریج
  • درپوش زیرآب اتومات
  • سردوش
  • شیر پیسوال
  • انواع شیر

هر کدام از از لوازم جانبی یا قطعات یدکی را لازم است در مواقع ضروری خریداری کنید. رابط مهم بین کارکرد اصلی شیرآلات به این قطعات مرتبط است و در واقع نبود هر یک از آن‌ها منجر به عملکرد ناقص در سیستم شیرآلات می‌شود.

هزینه تعمیر شیرآلات برند خاص

اکثر شیرآلات بهداشتی در درجه اول از پلاستیک، برنج یا فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند، صرف نظر از اینکه چه اتفاقی ممکن است در طول زمان برای آن‌ها رخ دهد. به طور کلی قیمت و هزینه پرداخت شیرآلات بستگی به نوع تولید کننده، برند، کشور سازنده، ویژگی‌ها و موارد بیشتر دارد.

جنس بدنه فولادی یا برنجی کیفیت بیشتری از پلاستیک دارند و اگر پوشش نهایی آن از کروم و طلایی باشد، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. در این بین باید گفت که قیمت تعمیر شیرآلات برند خاص بسته به مشکل می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، چکه کردن آب نسبت با تعمیر مغزی هزینه متفاوتی خواهد داشت. در کل، هزینه تعمیر ممکن است در هر جای مختلف، متفاوت باشد. در این مورد لازم است با بررسی و تحقیقات زیاد به دنبال تعمیرکار ماهر باشید.

خرید اینترنتی قطعات یدکی و یا شیرآلات جدید

خرید اینترنتی شیرآلات

خرید اینترنتی شیرآلات از وب‌سایت‌های گوناگون به سادگی میسر است. می‌توانید انواع شیرآلات خانگی (آشپزخانه، حمام و دستشویی) را به همراه عکس، مشخصات محصول، قیمت و گارانتی مشاهده کنید و سپس بر حسب نیاز و مقدار بودجه، محصول خود را خریداری کنید.

خرید اینترنتی می‌تواند به صرف زمان و هزینه کمتر منجر شود، زیرا شما دیگر نیاز به صرف زمان در ترافیک جاده برای حضور در فروشگاه برای خرید شیرآلات نیست. در خانه و در هر زمان می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های فروشگاهی معتبر اقدام به تهیه شیرآلات و لوازم یدکی مورد نیاز خود کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعویض شیر روشویی

تعمیر شیرآلات خانگی را خودت انجام بده!

شیرآلات معیوب می‌تواند باعث شود که آب زیادی در هر ماه تلف شود و این بدان معنی است که باید به خوبی آن‌ها را تعمیر کرد؛ بنابراین، لازم است به مانند یک حرفه ای عمل کنید. هر گونه از مشکلات بالا به دقت خوانده و اجرا کنید و هر چند وقت یک‌بار شیرآلات مناطق مختلف خانه خود را مورد بررسی قرار دهید. هنگامی که به عنوان یک متخصص توانستید وضعیت شیرآلات خانه خود را سامان بخشید، آن زمان است که به خوبی در هزینه‌های پرداختی خود صرفه جویی کرده اید؛ بنابراین، سعی کنید بیشتر امور مربوط به شیرآلات خانه را به دست خود تعمیر کنید.

اشتراک گذاری :