حتی اگر روزی بیشتر از یک وعده غذا نپزید، باز هم اجاق گاز شما در پایان هفته پر از چربی و کثیفی می‌شود. خوشبختانه تمیز کردن اجاق گاز اصلا کار سخت و وقت‌گیری نیست. ما در این مقاله روش‌های ساده و کاملا موثری به شما یاد می‌دهیم، تا اجاق گازتان را مثل روز اول برق بیندازید. پس با ما همراه باشید تا بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز استیل و شیشه‌ای، تمیز کردن چدن روی گاز، شعله‌ها، ولوم، نکات تمیز نگه داشتن گاز رومیزی و… را یاد بگیریم.

قبل از تمیز کردن اجاق گاز

هر روشی را که برای تمیز کردن اجاق گازتان انتخاب کنید فرقی ندارد! قبل از شروع کار، باید سطح گاز رومیزی را آماده نظافت کنید. برای آماده‌سازی کافی است چند مرحله زیر را انجام دهید:

  • اگر شعله گاز داغ است چند دقیقه صبر کنید تا کاملا خنک شود.
  • بعد از سرد شدن، چدن‌ها، سرشعله‌ها و ولوم‌ها را از اجاق گاز جدا کنید.
  • با یک دستمال تکه‌های درشت و باقیمانده غذا را از صفحه گاز تمیز کنید.
  • برای قسمت شعله و شیارها می‌توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید.
  • حالا همه چیز برای تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز آماده شده است.

انواع روش‌های تمیز کردن اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز هم می‌توانید از مواد طبیعی استفاده کنید و هم مواد شیمیایی. ما تمیز کردن با هر دو این مواد را برایتان توضیح می‌دهیم اما توصیه می‌کنیم برای سلامت خودتان بیشتر از مواد طبیعی و بی‌ضرر استفاده کنید.

روش‌های تمیز کردن اجاق گاز

۱. سرکه

اگر گاز رومیزی شما چندان کثیف نیست و چربی کمی دارد از سرکه استفاده کنید. برای این کار کافی است مقداری سرکه روی سطح گاز اسپری کنید. اجازه دهید ذرات سرکه چند دقیقه روی صفحه باقی بماند و چربی‌ها را حل کند. حالا با یک دستمال تمیز تمام سطوح را تمیز کنید. در صورت تمایل می‌توانید از ترکیب سرکه با آب داغ و چند قطره مایع ظرفشویی هم استفاده کنید. علاوه بر تمیز کردن، سرکه خاصیت ضدعفونی کننده هم دارد.

۲. آب جوش

اگر هیچ ماده‌ای در خانه نداشته باشید حتما آب جوش را دارید! این روش هم، برای چربی‌های خفیف کاربرد دارد. مقداری آب بجوشانید و آن را روی صفحه گاز بریزید. چند دقیقه صبر کنید و سپس با یک اسفنج نرم روی گاز را دستمال بکشید. به همین سادگی کثیفی و چربی‌ها محو می‌شوند!

۳. جوش شیرین

اگر گاز رومیزی شما خیلی کثیف باشد احتمالا با دو روش بالا کاملا تمیز نشود. در این صورت از جوش شیرین استفاده کنید. برای اینکار با نسبت مساوی (جوش شیرین+نمک+آب) یا فقط (جوش شیرین+آب) یک خمیر تهیه کنید. حالا سطح گاز را کمی با آب داغ مرطوب کنید و خمیر را روی تمام قسمت‌ها بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با یک پارچه، خمیر را روی سطح گاز به صورت دورانی پخش کنید و مجدد چند دقیقه صبر کنید. حالا تمام کثیفی‌ها با این خمیر جادویی از بین رفته‌اند و می‌توانید با یک دستمال نم دار گاز را تمیز کنید.

۴. صابون

صابون از مواد در دسترس و موثر برای تمیز کردن اجاق گاز است. فقط با صابون، مقداری آب گرم و یک پارچه تمیز می‌توانید گاز رومیزی‌تان را کاملا تمیز کنید. یک ترفند خانه‌داری این است که مقداری صابون رنده کنید و آن را در ظرف کوچکی نگهداری کنید. هر دفعه موقع تمیز کردن اجاق گاز، مقداری از این صابون را بردارید و در عرض چند دقیقه گاز خانه را برق بیندازید.

۵. لیمو

لیمو ماده طبیعی اسیدی است که همه ما راجع به خواص سفیدکنندگی و تمیزکنندگی آن می‌دانیم. برای تمیز کردن گاز با لیمو می‌توانید مقداری از آن را روی سطوح بچکانید و با دستمال در همه جا پخش کنید. اگر گاز شما خیلی کثیف است جوش شیرین را هم وارد عمل کنید! کمی جوش شیرین روی سطح گاز بریزید، مقداری آب لیمو روی آن بچکانید، چند دقیقه صبر کنید و سپس روی گاز را دستمال بکشید.

۶. مایع ظرفشویی

اگر عجله دارید کمی آن طرف‌تر از اجاق گاز، مایع ظرفشویی را از سینک بردارید. کمی مایع به اسفنج نرم بزنید و تمام سطح گاز را با آن تمیز کنید. اگر لکه های سختی روی گاز هست چند دقیقه صبر کنید تا مایع به خوبی چربی‌ها را حل کند. در آخر با یک پارچه تمیز نمدار گاز رومیزی را دستمال بکشید.

۷. مواد پاک‌کننده صنعتی

ممکن است تنفس مواد شیمیایی برایتان خوب نباشد، اما هر از گاهی استفاده از آنها مشکلی بوجود نمی‌آورد. برای تمیز کردن گاز با مواد شیمیایی، یک تمیز کننده مخصوص و مناسب از فروشگاه خریداری کنید. مقداری از آن را روی گاز بریزید و برای نتیجه بهتر کمی صبر کنید. در آخر روی اجاق گاز را با یک پارچه نمدار پاک کنید.

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز شیشه‌ای

اگر اجاق گاز شیشه‌ای دارید بهترین روش این است که حوله‌ای را با آب گرم نمدار کنید. حوله را روی سطح گاز قرار دهید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه باقی بماند. بعد از خیس شدن و نرم شدن کثیفی‌ها، سطح گاز شیشه‌ای را با یک دستمال دیگر تمیز و خشک کنید. اگر چربی و لکه گاز زیاد بود می‌توانید بین روش‌های بالا از جوش شیرین، صابون، لیمو و سرکه هم استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز شیشه ای

بهترین روش تمیز کردن اجاق گاز استیل

اگر اجاق گاز استیل شما چربی معمولی دارد با یک اسفنج و چند قطره مایع ظرفشویی شروع به تمیز کردن آن کنید. بین روش های گفته شده، تمام مواد بر روی گاز استیل قابل استفاده هستند.

اگر لکه‌ها و چربی‌ها به تازگی ایجاد شده‌اند آب و مایع ظرفشویی بهترین انتخاب است. اگر چربی روی گاز زیاد است بهتر است از پاک کننده‌های چندمنظوره برای تمیز کردن اجاق گاز استیل استفاده کنید. مقدار مناسب از پاک کننده را روی سطح گاز اسپری کنید، سپس چند دقیقه صبر کنید و با یک دستمال سطح گاز را به خوبی تمیز کنید.

ترکیب سرکه با آب، سرکه+آب + جوش شیرین، سرکه و روغن، سرکه+ آب + نمک و سایر ترکیبات مواد طبیعی با هم یا ترکیب این مواد طبیعی با مایع ظرفشویی نیز برای لک‌ها و آلودگی‌های ماندگار مناسب است.

حتی شما می‌توانید از آمونیاک بر روی صفحه گاز استیل استفاده کنید. فقط توجه کنید که آمونیاک ممکن است باعث آسیب شود و این روش را خیلی کم و در صورت شدت حداکثری چربی‌ها امتحان کنید.

بعد از تمیز کردن گاز استیل باید آن را به خوبی خشک کنید. بهتر است از یک دستمال تمیز و نرم برای خشک کردن اجاق گاز استیل استفاده کنید تا روی سطح گاز لک نشود.

تمیز کردن اجاق گاز استیل

طرز تمیز کردن چدن روی گاز

برای تمیز کردن چدن روی گاز اول چربی و کثیفی روی آن را چک کنید. سپس طبق میزان کثیفی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • برای چربی کم: اگر چدن‌ها چندان کثیف نیستند کافی است آنها را درون سینک یا یک لگن قرار دهید. مقداری آب جوش روی آن بریزید و صبر کنید تا آب داغ به خوبی چربی و لکه ها را در خودش حل کند. بعد از حداقل ۱۵ دقیقه چدن ها را بیرون بیاورید و روی پارچه ای قرار دهید تا خشک شوند.
  • برای چربی قوی: آخرین و قوی‌ترین راه استفاده از آمونیاک است. چدن ها را درون نایلون‌های محکم و ضخیم (مثلا زیپ کیپ) بگذارید. ۰.۵ لیوان آمونیاک رقیق شده درون آن بریزید و نایلون را تکان دهید تا تمام چدن‌ها آغشته به آمونیاک شوند. ۱ ساعت صبر کنید و سپس چدن‌ها را آبکشی و خشک کنید.

تمیز کردن چدن گاز با سرکه

برای چربی متوسط از سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید. ابتدا چربی و سوختگی‌های روی چدن را با یک اسکاچ یا مسواک جدا کنید. حالا برای چند ساعت چدن‌ها را درون ترکیب (سرکه+مایع ظرفشویی+ آب گرم) قرار دهید. در نهایت همه میله‌ها را آبکشی کنید و اجازه دهید تا خشک شوند.

می‌توانید از محلول سرکه و آب یا سرکه + آب و نمک هم برای تمیز کردن چدن گاز استفاده کنید.

تمیز کردن چدن گاز با جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده پاک کننده عالی است. تمیز کردن چون گاز با جوش شیرین برای چربی و کثیفی متوسط و زیاد مناسب است. می‌توانید با ترکیب جوش شیرین و آب خمیری درست کرده و روی چدن گاز قرار دهید و پس از مدتی آنها را بشویید. یا می‌توانید از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کنید که یک پاک کننده قوی است.

در نهایت می‌توانید مقداری جوش شیرین روی چدن‌ها بپاشید، سپس محلولی از آب گرم، سرکه و مایع ظرفشویی درست کنید و چدن‌ها را درون محلول قرار دهید و با یک اسکاچ به خوبی آلودگی‌ها را تمیز کنید.

تمیز کردن سر شعله و ولوم اجاق گاز

در مرحله آخر نوبت به تمیز کردن سر شعله‌ها و ولوم (دستگیره) می‌رسد. تمیز کردن این قسمت‌ها نیز تقریبا مشابه تمیز کردن چدن است. ابتدا با مسواک کهنه یا پارچه، سوختگی و کثیفی‌ها را از روی اجزا جدا کنید. اگر چربی روی سرشعله و چدن کم است آن‌ها را زیر آب داغ بگیرید و تمیز کنید. برای نتیجه بهتر تمام سطوح را با مایع ظرفشویی بشورید (درست مانند شستن ظرف‌ها)

دستگیره و ولوم با این روش کاملا تمیز می‌شود. اما اگر احساس میکنید هنوز مقداری چربی روی سرشعله‌ها باقی مانده، از روش آمونیاک استفاده کنید. هنگام قرار دادن چدن‌ها در نایلون، سرشعله‌ها را نیز وارد کنید و به ازای هر سرشعله ۱.۴ لیوان آمونیاک رقیق شده بریزید. در نهایت نیز تمام ولوم و سرشعله‌ها را آبکشی و خشک کنید.

چگونه یک اجاق گاز الکتریکی یا القایی را تمیز کنیم؟


تمیز کردن اجاق های برقی با مشعل های کویل فلزی و تابه های قطره ای


اجاق برقی کویل فلزی معمولاً دارای چهار جزء اصلی است که نیاز به تمیز کردن دارند:

1. کویل ها (که گرما را منتقل می کنند)

2. کاسه های فلزی که کویل ها را نگه می دارند.

3. قسمت زیرین اجاق گاز

4. سطح اجاق گاز

اگر کویل‌ها و ظرف‌های قطره‌ای شما در حال حاضر نسبتاً تمیز هستند: مشعل‌های کویل الکتریکی می‌توانند بسیار کثیف شوند، اما همچنین (کم و بیش) خود تمیز شونده هستند. سیم پیچ ها را سریع با یک پارچه مرطوب پاک کنید، سپس مشعل ها را برای حدود 3 دقیقه روی حرارت بالا قرار دهید تا هر کثیفی انباشته شده بلافاصله بسوزد، اگرچه بسته به میزان کثیفی آنها، ممکن است بخواهید پنجره ای را باز کنید. مشعل ها را خاموش کنید و بگذارید کاملا خنک شوند، سپس دوباره آن ها را پاک کنید.

اگر کویل‌ها و ظرف‌های قطره‌ای شما کاملاً کثیف هستند: سیم‌پیچ‌ها را چند دقیقه روی حرارت بالا قرار دهید تا باقیمانده‌ها بسوزند، بگذارید کاملا خنک شوند، سپس آستین‌ها را بالا بزنید و کویل‌ها را با بلند کردن از اجاق گاز بیرون بیاورید. آنها باید به راحتی بیرون بیایند. تابه های قطره چکه را نیز بلند کنید. قابلمه های قطره چکه را با آب گرم و صابون بشویید، سپس آنها را در آن خیس کنید. اجازه دهید قطعاتبه مدت 10 تا 15 دقیقه در آب و جوش شیرین بمانند.

حالا کویل ها را تمیز کنید. چند ورق روزنامه و یک مسواک خشک بردارید. به آرامی سیم پیچ ها را بشویید تا هر چیزی که پوسته شده است را بتراشید. باید روی روزنامه پوسته پوسته شود. سپس سیم پیچ ها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید، در نهایت آنها را با یک پارچه خشک به خوبی خشک کنید.

مخلوط جوش شیرین را از تابه های قطره چکه بشویید و آنها را در آب گرم و صابون بشویید، آنها را به خوبی با یک پارچه بدون پرز خشک کنید.

تمیز کردن زیر اجاق گاز برقی


گاهی اوقات وقتی اجاق گاز برقی را روشن می کنید بوی سوختگی به مشام می رسد. این معمولاً نشانه این است که شما باید زیر اجاق گاز خود را تمیز کنید. جلوی اجاق گاز خود را مانند کاپوت ماشین بلند کنید. باید به همین ترتیب باز شود. از یک اسفنج مرطوب برای پاک کردن قسمت زیرین آن استفاده کنید تا تکه های غذا را که ممکن است گیر کرده باشند تمیز کنید و از یک اسفنج صابونی برای شستشو استفاده کنید.

تمیز کردن اجاق گاز برقی


برای تمیز کردن اجاق گاز برقی، ابتدا آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا تکه‌های غذا جمع شود، سپس چربی را با یک اسفنج صابونی بشویید. برای لکه‌های سخت مخلوط 1:2 سرکه: جوش شیرین را روی سطح اجاق گاز پخش کنید، سپس اجازه دهید مخلوط به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند و به آرامی آن را بشویید. اجاق گاز را با یک پارچه تمیز خشک کنید.

برای رفع گیر کردن مواد غذایی، سطح زیری اجاق گاز را به مقدار زیادجوش شیرین بپاشید، سپس سرکه را روی آن اسپری کنید (یا با دقت بچکانید). مخلوط باید حباب بزند. جوش شیرین و سرکه به مدت 10 تا 15 دقیقه بماند، سپس سطح را با یک اسکرابر غیر ساینده بشویید تا تمام قطعات نامطلوب به دست آید. با یک پارچه بدون پرز سطح را به خوبی خشک کنید و فراموش نکنید که قسمت بالای کاپوت را نیز پاک کنید!

هر چند وقت یکبار باید اجاق گاز خود را تمیز کنید؟


بهترین راه برای داشتن یک اجاق گاز درخشان این است که بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید. این می تواند به معنای پاک کردن سطوح با یک پارچه میکروفیبر مرطوب یا یک اسفنج صابونی باشد. هر چه دفعات بیشتر تمیز کردن سریع کوچک را انجام دهید، کمتر مجبور خواهید بود یک تمیزکاری اساسی را انجام دهید. اما هر از چندگاهی یک نظافت کلی و بزرگ نیاز است.

تمیز کردن شعله اجاق گاز

نکات مراقبت و نگهداری از اجاق گاز

اگر می‌خواهید اجاق گازتان دیر به دیر کثیف شود و همیشه درخشان و سالم بماند حتما به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر غذا سر رفت همان لحظه روی گاز را دستمال بکشید. هر چه بگذرد گرما این مواد را به جرم‌های سخت تبدیل می‌کند که تمیز کردنشان سخت است.
  • حتما هفته‌ای یکبار برنامه تمیز کردن اجاق گاز را انجام دهید تا چربی و لکه‌ها انباشته و سخت نشوند.
  • موقع سرخ کردن مواد غذایی چند دقیقه اول درب ماهیتابه را بگذارید تا ذره‌های روغن به اطراف پرت نشود
  • یک پیش دستی یا ظرف مخصوص در کنار گاز رومیزی قرار دهید و کفگیر و قاشق و ملاقه را در هنگام آشپزی روی آن بگذارید. سرازیر شدن قطرات غذا از کفگیر می‌تواند گازتان را کثیف کند.
  • روی برنج یا ماکارونی در حال جوشیدن یک کفگیر چوبی قرار دهید تا اگر لحظه‌ای حواستان نبود سر نرود.

یک نکته ضروری و پایان

در آخر فراموش نکنید که برای تمیز کردن گاز رومیزی هرگز از سیم ظرفشویی و اسفنج زبر استفاده نکنید تا گازتان خش نیافتد. همچنین استفاده از وایتکس و مواد قوی سفید کننده به اجاق گاز آسیب می‌زند، پس حتما از تمیزکننده‌های مخصوص یا مواد طبیعی استفاده کنید. اگر گاز شما کارایی سابق را ندارید و نیاز به تعویض دارید، می‌توانید جدیدترین مدل‌های گاز رومیزی از برندهای استیل البرز، اخوان، درخشان و… را در سایت چارسو مشاهده و خریداری کنید.

اشتراک گذاری :