همانطور که میدانید تمیز بودن اجزای ساختمان علاوه بر اینکه برای رعایت بهداشت مهم است در زیبایی دکوراسیون داخلی خانه نیز خیلی تاثیر گزار است. از آنجا که رفت و آمد به آشپزخانه بسیار زیاد است،  کابینت‌های آشپزخانه زیاد کثیف می‌شوند. بنابراین باید توجه ویژه‌ای به آنها خصوصا هنگام پخت و پزداشته باشید. اگر به طور مرتب و روزانه  سطح کابینت‌ها را تمیز نگه دارید یقینا تمیز کردن آنها راحتر خواهد بود. کابینت‌های مختلفی در آشپزخانه‌ها وجود دارد به طبع روش تمیز کردن آنها نیز متفاوت است. نکته‌ی مهم برای تمیز کردن کابینت‌ها این است که گرد و خاک  روی سطوح را پاک نمایید، سپس بسته به میزان چربی محلول مناسب را برای تمیز کردن چربی انتخاب نمایید. به خاطر داشته باشید اگرچه شوینده‌هایی مانند وایتکس بسیار قوی هستند اما تاثیر بدی روی رنگ و جلوه ی کابینت‌ها دارند. از این رو بهتر است ابتدا به دنبال روش‌های خانگی تمیز کردن کابینت‌ها باشید. 

تمیز کردن کابینت ام دی اف و های گلاس

مایع ظرفشویی یا پاک کننده چند منظوره

اگر روغن یا مواد غذایی روی سطح High Glass  مدت طولانی بماند، قطعا تمیز کردن آن سختتر می‌شود و حتی حوله مرطوب جوابگو نخواهد بود. برای از ین بردن چربی روی سطح‌ کابینت های گلاس میتوانید از مایع ظرفشویی و یک حوله مرطوب  یا اسفنج استفاده کنید.  اگر روش خانگی جوابگوی لکه و کثیفی سطح کابینت های گلاس نیست میتوانید در چندین مرحله با شوینده‌های شیمیایی به ترتیب این مراحل را انجام دهید: ابتدا ترکیب مقداری آب و شامپو فرش را  روی سطح کابینت اسپری کنید و با یک دستمال مرطوب تمیز کنید. در مرجله‌ی بعد با استفاده از شیشه پاک کن سطح را تمیز کنید.

سرکه و جوش شیرین

    ترکیب معجزه آسای جوش شیرین و سرکه یکی از بهترین مواد طبیعی و خانگی  برای تمیز کردن کابینت‌های High Glass  است. برای اینکار فقط کافی است خمیری از مقدار معین جوش شیرین و سرکه سفید تهیه کنید  و پس از آغشته کردن آن با اسفنج سطح کابینت را تمیز کنید. جوش شیرین و سرکه نه تنها باکتری‌ها را از بین میبرد بلکه  سطح براق  و شفاف سطح، های گلاس را براقتر می‌کند.

تمیز کردن کابینت

تمیز کردن کابینت چوبی

امروزه استفاده از کابینت‌های ام دی اف در آشپزخانه بسیار متداول است و روش‌های مختلفی برای تمیز نگه داشتن این کابینت‌ها وجود دارد. بهتر است برای تمیز کردن کابینت چوبی حتما از دستمال مخصوص و نرم استفاده کنید تا  آسیبی به آنها وارد نشود.

سرکه

ترکیب یک لیوان سرکه با آب محلول مناسبی برای تمیز کاری روزانه کابینت‌های آشپزخانه است. دقت کنید برای نظافت کابینت‌های چوبی به جای سیم ظرفشویی  حتما از اسفنج نرم یا دستمال مخصوص استفاده کنید. بوی محلول سرکه  و آب خیلی سریع از بین میرود و نه تنها چربی روی سطح را از بین میبرد بلکه جلای کابینت چوبی را نیز حفظ می کند.

بیشتر بخوانید:

تمیز کردن سینک ظرفشویی
تمیز کردن هود
تمیز کردن روشویی
تمیز کردن سینی فر

لیمو

گاهی اوقات پاک کردن لکه‌های سرسخت و ماندگار آسان نیست در این شرایط چند قطره آب لیمو و یک فنجان وازلین ترکیبی عالیست تا برای همیشه از شر این لکه‌ها خلاص شوید.

جوش شیرین

روش قوی دیگر برای پاک کردن چربی از روی کابینت‌های چوبی ترکیب آب و جوش شیرین است.  برای اینکار مقداری جوش شیرین و آب را ترکیب کنید و خمیر به دست آمده را پس از پاک کردن گرد و غبار روی کابینت پخش کنید، سپس میتوانید با حوله خشک سطح کابین را تمیز  کنید.

تمیز کردن کابینت چوبی

چای کیسه ای

اگر کابینت آشپزخانه‌ی شما چوبی و تیره است اسید تونیک موجود در چای کیسه‌ای می‌تواند کابینت‌های شما را برق بیاندازد. برای استفاده از این روش دو یا سه عدد چای کیسه ای  را در اب جوش انداخته و پس از خنک شدن، محلول را با یک دستمال تمیز روی سطح  کابینت بکشید، سپس با دستمال خشک سطح را تمیز کنید.

تمیز کردن کابینت فلزی

روش‌های تمیز کردن کابینت‌های فلزی با کابینت‌های غیرفلزی متفاوت است. تمیز کردن کابینت‌های فلزی ساده‌تر است. اگر گرد و خاک زیادی روی سطح کابینت قرار گرفته  با جاروبرقی گرد و خاک داخل و روی سطوح را پاک نمایید. سپس با دستمال آغشته به الکل روی کابینت را پاک کنید. همچنین می‌توانید از محلول آب یا سرکه برای این کابینت‌ها نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که بعد از تمیز کردن و برق انداختن کابینت‌های فلزی بلافاصله آنها را با دستمال خشک پاک نمایید تا از زنگ زدگی کابینت بر اثر رطوبت جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای مرحله به مرحله خانه تکانی سریع و اصولی

تمیز کردن کابینت فلزی

کلام آخر

با استفاده از روش‌های ذکر شده در این مقاله نه تنها بهداشت آشپزخانه شما حفظ می‌شود بلکه زیبایی، دوام و ماندگاری کابینت‌ها نیز تضمین می‌شود. یادآوری میکنیم،  شوینده‌های خانگی یا شیمیایی متناسب با نوع جنس کابینت آشپزخانه خود را انتخاب کنید. به علاوه، هنگام تمیز کردن کابینت‌ها حتما از دستمال  و مسواک نرم به جای سیم ظرفشویی یا اسکاج استفاده کنید تا سطح کابینت خط و خش دار نشود. همچنین علاوه بر سطح رویی و ظاهر کابینت فضای داخل کابینت را نیز تمیز کنید.

اشتراک گذاری : Array