این روزها بیشتر آشپزخانه‌ها به صورت اپن یا طرح جزیره ساخته می‌شوند و دکوراسیون داخلی آن، از اتاق نشیمن و حتی سالن پذیرایی به راحتی مشاهده می‌شود. بنابراین طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه تاثیر مستقیم روی سایر فضاهای خانه دارد و اگر به صورت زیبا و کاربردی انجام شود، محیط آشپزخانه به کانونی دلچسب و خوشایند برای همه افراد خانواده تبدیل می‌شود

شاید فکر کنید خلق یک دکوراسیون جذاب هزینه‌های خیلی بالایی دارد، اما در این مقاله می‌خواهیم ثابت کنیم که شما می‌توانید بهترین طراح برای آشپزخانه گرم منزلتان باشید. برای یادگیری طراحی آشپزخانه از ایده تا اجرا با ما همراه باشید.

چیدمان آشپزخانه

قبل از وارد شدن به جزئیات بهتر است اول تکلیف جانمایی لوازم آشپزخانه را مشخص کنیم! در چیدمان آشپزخانه سه عنصر، یخچال، سینک و گاز، که مثلث کار را ایجاد می‌کنند، نقش اصلی دارند. شما می‌توانید با توجه به شکل و ابعاد فضا، این سه عنصر را در یکی از حالات خطی (یک ردیف کابینت روی یک دیوار)، گالِی (دو ردیف کابینت خطی روی دو دیوار مقابل هم) ،L  شکل، U شکل و جزیره‌ای، قرار بدهید.

چیدمان U شکل آشپزخانه

دکوراسیون داخلی آشپزخانه بزرگ و مدرن

سطح زیادی از محیط آشپزخانه به کابینت‌ها اختصاص دارد و این قفسه‌های کاربردی از اجزای مهم در هر آشپزخانه‌ای هستند که تاثیر بسیار بالایی در جلوه ظاهری فضا دارند. پس یک گام مهم دیگر در طراحی دکوراسیون، انتخاب رنگ و مدل کابینت‌ها است.

دکوراسیون آشپزخانه مدرن
دکوراسیون آشپزخانه مدرن

مدرن شدن و تغییر کابینت آشپزخانه در سال‌های اخیر تحت تاثیر تغییرات طراحی دکوراسیون داخلی قرار گرفته است و با سرعت زیادی در حال به روز شدن است. کابینت‌های امروزی نسبت به مدل‌های سنتی بسیار ساده‌تر هستند و نقوش، دستگیره‌های شلوغ و تزئینات اضافی ندارند. البته این مساله تا حدی بستگی به سلیقه و سبک غالب دکوراسیون در خانه شما دارد. اگر خانه شما با طراحی کلاسیک انجام شده مجبور نیستید کابینت ساده و مدرن برای آشپزخانه انتخاب کنید.

اما در هر صورت این‌ روزها کابینت‌های فلزی، ام‌دی‌اف و هایگلاس با رنگ‌های خنثی انتخابی ایده‌آل و مناسب می‌باشند. از منظر فرم و برش نیز، امروزه در فضای اغلب آشپزخانه‌ها با دکوراسیون داخلی مدرن، از خطوط افقی پهن و بلند در کابینت‌ها و کمدهای آشپزخانه استفاده می‌شود.

کابینت آشپزخانه های مدرن

علاوه بر بخش مهم کابینت، بهتر است نکات تکمیلی دیگری را با هم بررسی کنیم:

  • در فضای دکوراسیون آشپزخانه‌ها با سبک مدرن، تا جای ممکن از تزیینات و دیزاین‌های طرح‌دار استفاده نشود.
  • برای نورپردازی فضا می‌توان از نورهای مخفی استفاده کرد. نورپردازی مخفی فضای آشپزخانه را جذاب و متفاوت‌تر نشان می‌دهد و برای آشپزخانه‌های کم نور انتخابی مناسب و ایده‌آل محسوب می‌شود
  • برای نورپردازی کابینت‌ها می‌توان از انواع نورهای هالوژن که نور آنها به سمت پایین است استفاده کرد. در صورت استفاده از نور نقطه‌ای در قسمت بالایی کابینت‌ها، بهتر است برای جلوگیری از تاریک شدن قسمت پایینی کابینت‌ها از نورهای مخفی در زیر کابینت استفاده کنید.
  • نورپردازی خطی برای زیر کابینت‌ها و سقف کاذب انتخابی مناسب و ایده‌آل است همچنین این مدل نورپردازی باعث می‌شود تا فضای آشپزخانه مدرن‌تر به نظر برسد. چند نور نقطه‌ای یا چراغ های آویز کوچک جهت ایجاد نوری مناسب در اطراف و بالای سینک ظرفشویی بسیار کاربردی است. همچنین با کاربرد نور مخفی در کانتر، فضایی رمانتیک در منزل ایجاد می‌شود. بهترین نوع نورپردازی برای قسمت میز ناهارخوری، چراغ‌ها یا لوسترهای آویز بلند در بالای میز ناهارخوری است که به کمک آنها نوری مناسب در سطح میز ناهارخوری ایجاد خواهد شد.
نورپردازی آشپزخانه

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه کوچک

اغلب آپارتمان های امروزی دارای متراژهای کوچکی هستند اگر دکوراسیون آشپزخانه کوچک به شیوه‌ای اصولی انجام شود می‌توان از همه قسمت‌های موجود در آشپزخانه نهایت استفاده را داشت. در این بخش بهترین نکات برای طراحی دکوراسیون در آشپزخانه کوچک را برایتانن توضیح می‌دهیم:

  • در طراحی دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک بهتر است همه وسایل در کابینت‌ها چیده شوند تا فضای آشپزخانه منظم و جادار به نظر برسد. همچنین بهتر است کابینت‌ها تا سقف امتداد داشته باشند تا بتوان وسایل بیشتری را در کابینت‌ها چید.
  • درهای شیشه‌ای، کابینت‌ها را به لحاظ بصری سبک‌تر جلوه داده و به چشم اجازه حرکت به عقب را می‌دهند همین امر کمک می‌کند آشپزخانه گسترده‌تر به نظر برسد. بهترین رنگ برای کابینت در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، رنگ‌های روشن، کم رنگ یا (pale) است که نور را منعکس می‌کنند و موجب می‌شوند که فضا بزرگ تر احساس شود. همچنین قفسه‌های باز، قفسه‌های معلق یا طاقچه‌های دیوارکوب و شلف‌ها می‌تواند وزن بصری را کاهش دهد و منجر به توهمی از فضایی گسترده‌تر در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک گردد.
دکوراسیون آشپزخانۀ کوچک
  • خطوط عمودی روی دیوار و یا مصالحی با بافت عمودی می‌توانند توجه را به سمت ارتفاع و سقف فضا برده و ذهن افراد را از کوچکی ابعاد فضا دور کند و آشپزخانه‌های کوچک را بزرگتر نشان دهد.
  • در فضاهای کوچک به خصوص دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، خرد کردن فضا اشتباه بزرگی است. در عوض استفاده از عناصر متناسب و درخور ابعاد فضا، فضایی براق، شفاف و صاف، ظاهری یکدست و خوشایند ایجاد کند و آشپزخانه را وسیع‌تر جلوه می‌دهد. ادغام فضای آشپزخانۀ کوچک با  فضای دیگری مثل نشیمن یا غذاخوری به علت افزایش ارتباط بصری و نبودن مانع فیزیکی منجر به گسترش فضا می‌گردد.
  • با استفاده از نور طبیعی خورشید در روز و کاربرد منابع نور مصنوعی به تعداد و میزان کافی فضای آشپزخانه گسترده‌تر به نظر می‌رسد.
تاثیر نور در آشپزخانه کوچک
  • برای دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، جزیره‌ای کوچک و جمع و جور، صندلی‌هایی با پایه‌های نازک، چهارپایه‌های ساده و میزهای باریک بهترین انتخاب برای حفظ فضا هستند.
  • لوازم برقی کوچک در دکوراسیون آشپزخانه مانند کتری، سرخ‌کن، قهوه‌ساز یا چای‌ساز بسیار پرکاربرد هستند. بهترین مکان برای این وسایل کابینتی روی کانتر است که دسترسی به آنها را نیز ساده تر کند.
  • فضای پایین کابینت‌های دیواری مکان مناسبی برای ذخیره سازی است. استفاده از قفسه‌هایی که به صورت خاص برای زیر کابینت جهت نگهداری اقلامی از قبیل ادویه جات طراحی شده‌اند و همچنین گیره‌هایی برای نگهداری لیوان‌ها و بطری‌ها ، قابلیت کاربری فضای آشپزخانه را بالا می‌برند.
  1. معمولاً گوشه‌ها در آشپزخانه بلااستفاده باقی می‌مانند در حالی که نصب یک سینک ظرفشویی در کنج علاوه بر صرفه‌جویی در فضا، ظاهری متفاوت و خاص به دکوراسیون آشپزخانه‌ی کوچک می‌دهد.
سینک کنجی
سینک کنجی

انتخاب کفپوش مناسب دکوراسیون آشپزخانه

کفپوش آشپزخانه هم باید با همۀ خانه هماهنگ باشد و هم قابلیت‌هایی مثل ضدلک بودن یا مقاومت در برابر شوینده‌ها را داشته باشد.

سرامیک و کاشی بعنوان کفپوش آشپزخانه، راحت شسته می‌شوند و مواد شوینده اثری روی آنها ندارند و با وجود مدل‌های زیادی که این روزها در بازار دارند، جلوۀ زیبایی به دکوراسیون آشپزخانه می‌دهند. سرامیک‌ها در بازار دو نوع دارند. لعاب‌دار و بدون لعاب و همچنین با لعاب براق و لعاب مات. بهتر است از سرامیک‌هایی با لعاب براق برای آشپزخانه استفاده نشود چون لک را بیشتر نشان می‌دهند. این روزها حتی کاشی و سرامیک‌ها با طرح چوب هم در بازار وجود دارد که بسیار مناسب دکوراسیون آشپزخانه است.

لعاب و درجه پخت سرامیک، قوی‌تر از کاشی و نسبت به آن مقاوم‌تر است. اما هر دو از آیتم‌های مناسب کف آشپزخانه محسوب می‌شوند. مشکل این کفپوش‌ها این است که ابداً در مقابل ضربه مقاوم نیستند و اگر قابلمه یا هر جسم سنگین دیگری از دست بیفتد به راحتی می‌شکند یا ترک برمی‌دارند و متاسفانه قابل تعمیر نیستند، فقط باید تعویض شوند. مشکل دیگر این کفپوش‌ها، لیز بودن آن‌هاست.

می‌توان از سنگ‌هایی مانند گرانیت برای کف استفاده کرد که نسبت به کاشی و سرامیک قیمت بالاتری دارد و ولی برای آشپزخانه مناسب‌ترند، چون نفوذپذیری آب در آنها کمتر است. همچنین سنگ‌های گرانیت لعاب بهتری دارند و دیرتر کدر می‌شوند. از مشکلات استفاده از سنگ در آشپزخانه ایجاد سرو صدا در برخورد با وسایل چوبی و سختی پاک کردن لکه چربی از سطح آن است.

کفپوش سرامیک

کفپوش لمینت، پارکت و چوب طبیعی به راحتی قابل هماهنگی کامل با کف خانه هستند نگهداری از آن‌ها سخت نیست، زیبا هستند و تنوع قیمت و مدل در آن‌ها بسیار بالاست. همچنین، طراحی داخلی آشپزخانه با این کفپوش بسیار شیک و خاص و متفاوت از آب در می‌آید. اما به هیچ عنوان در برابر آب و مواد شوینده مقاوم نیستند. علاوه بر این، این کفپوش‌ها محل مناسبی برای لانه کردن مورچه‌ها به شمار می‌روند.

کفپوش لمینت

کفپوش‌های اپوکسی به راحتی نصب می‌شوند؛ تنوع مدل، رنگ و قیمت بسیار بالایی دارند؛ به راحتی می‌توانید رنگ و طرحی را متناسب با سایر بخش‌های خانه را انتخاب کرد؛ زیبا هستند؛ به راحتی تمیز می‌شوند و نسبت به آب و مواد شوینده بسیار مقاوم هستند؛ به هیچ عنوان لیز نیستند؛ یکپارچه هستند و هیچ آلودگی و جسمی را در خود نگه نمی‌دارند. در مجموع، گزینۀ مناسبی در دکوراسیون آشپزخانه به حساب می‌آیند.

انتخاب سينك ظرفشويي مناسب آشپزخانه

بهترین سینک ظرفشویی مدل‌های استیل هستند. استيلي كه در ساخت این نوع سينك به كار مي‌رود بايد بدون آلياژ باشد تا در برابر رطوبت خاصيت ضد زنگ داشته باشد و تغيير رنگ ندهد. سينك‌های استيل در هر دو مدل مات و براق ارائه می‌شوند كه نوع براق آن راحت‌تر تميز مي‌شود و لكه هاي آب را كمتر نشان مي دهد. ضخامت استيل به كار رفته در سينك بهتر است بين 18-16 ميلي‌متر و یا بالاتر باشد

سینک استیل

سينك ظرفشويي گرانيتي نوع جديدي از سينك ظرفشويي است که به نسبت سایر سینک‌ها قیمت بالایی دارد. تنوع رنگی این سینک اغلب در طیف‌ مشكي، قهوه‌اي، دودي، كرم و بژ ارائه مي‌شود. سينك گرانيتي ساخته شده از مواد پليمري است. از مزایای آن نشان ندادن خط و خش است و همچنین مشكل ته نشين رسوبات در سينك‌هاي استيل ضد خش را ندارد. در هر صورت سینک‌های گرانیتی نیز صد در صد بدون عیب نیستند و نسبت به سایر سینک‌ها در برابر ضربه مقاومت کمتری دارند.

سینک گرانیتی

سينك ظرفشويي شيشه‌اي دارای سینی از جنس شيشه سكوريت نشكن و لگن از جنس استيل است.

سينك ظرفشويي سراميكي براي افرادي كه دوست دارند سينك آشپزخانه‌شان سفيد باشد و با ديگر عناصر آشپزخانه هماهنگي بيشتري داشته باشد، مناسب است. این مدل سینک مقاوم در برابر خش و ضربه هستند و تميز كردن آن بسيار آسان است.

سینک سرامیکی

اشتراک گذاری :