شیر پیسوار که برخی آن را شیر پیسوال نیز تلفظ می‌کنند قطعه‌ای است که در دیوار قبل از نصب شیر روشویی، شیر ظرفشویی و هر نوع شیرآلات دیگری نصب می‌شود. در این مقاله از وبلاگ چارسو قصد داریم درباره انواع شیر پیسوار صحبت کنیم. سپس آموزش قدم به قدم نحوه بستن شیر پیسوار را خواهیم داشت تا اگر لازم شد خودتان بتوانید شیر پیسوار را نصب کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

شیر پیسوار چیست؟

کنترل جریان سیال در لوله وظیفه این شیر است. کاربرد پیسوار این است که اگر یکی از شیرآلات خانه خراب شد، با جدا کردن شیر و بستن شیر پیسوار بتوان به راحتی شیر را تعمیر کردن و دیگر نیازی به بستن شیر اصلی ساختمان و قطع آب کل خانه نباید. در اینصورت به راحتی و بدون هیچ عجله‌ای می‌توان تعمیر شیرآلات را انجام داد.

معرفی انواع شیر پیسوار

شیر پیسوارها به صورت مغزی دار و بدون فیلتر یا به صورت ربع گرد همراه با فیلتر در بازار موجودند. امروزه بیشتر از پیسوارهای فیلتردار برای جلوگیری از نفوذ رسوبات آب و لوله‌ها به درون کارتریج و خرابی شیرآلات استفاده می‌شود و تقریبا استفاده از پیسوارهای مغزی دار منسوخ شده است.

شیر پیسوار در دو سر خود دارای رزوه یا بخش اتصال است. رزوه قسمتی که به دیوار متصل می‌شود ۱/۲ است اما رزوه بخشی که به شیر متصل می‌شود در دو سایز ۱/۲ و ۳/۸ موجود است و باید در هنگام خرید به این نکته دقت کنید.

مراحل نصب و نحوه بستن شیر پیسوار

برای نصب نیاز به ابزار خاصی ندارید. آچار فرانسه در اندازه‌ای مختلف، نوار تفلون و دستمال تمیز کافی است تا کار خود را شروع کنید.

آچار فرانسه و نوار تفلون
  • اگر لازم می‌دانید شیر فلکه ساختمان را ببندید.
  • مهره و اتصالات شیلنگ پیسوار را به کمک آچار فرانسه از شیر خراب باز می‌کنیم تا شیلنگ را جدا کنیم.
  • به کمک یک آچار با سایز مناسب شیر خراب را با دقت از محل نصب جدا کنید.
  • دور رزوه شیر پیسوار خریداری شده را با نوار تفلون می‌پیچیم( بیش از ۲۰ دور) تا به هیچ عنوان آب نشت نکند.
آب بندی با نوار تفلون
  • داخل لوله و محل اتصال را از هرگونه آلودگی و اجسام اضافی پاک می‌کنیم.
  • شیر پیسوار را در محل نصب سوار کرده و با دست می‌بندیم سپس به کمک آچار فرانسه آن را به خوبی محکم می‌کنیم.
  • شیلنگ پیسوار را به خروجی شیر پیسوار وصل کرده و آن را با آچار به خوبی محکم می‌کنیم تا آب نشتنی نداشته باشد. سر دیگر شیلنگ را نیز به شیر مورد نظر متصل می‌کنیم. آب‌بندی در دو سر شیلنگ توسط مغزی انجام شده و نیازی به نوار تفلون نیست.

بیشتر بخوانید:

تعمیر شیرآلات از برندهای خاص

نحوه بستن شیر پیسوار

دلایل خراب شدن شیر پیسوار

عمده دلایل خراب شدن پیسوار را در ادامه به صورت خلاصه ذکر کرده‌ایم :

  • تجمع رسوبات بخصوص در مدل‌های بدون فیلتر
  • نشتی آب به دلیل نصب نادرست
  • شکستن رزوه داخلی
  • پوسیدگی بخصوص در پیسوار برنجی
  • شکستن یا ترکیدن پیسوار که بیشتر در مدل‌های سربی و بی کیفیت اتفاق می‌افتد.

شیر پیسوار از چه متریالی ساخته می‌شود؟

شیر پیسوارهای استاندارد از آلیاژ برنج یا آلیاژ فورج ساخته می‌شوند. در این صورت آب سالم و بهداشتی به دست مصرف کننده می‌رسد. البته برخی پیسوارها از چین وارد شده و با قیمت پایین به فروش می‌رسند. بدنه این شیرها از سرب و زینک ساخته شده که علاوه بر مضر بودن برای بدن انسان عمر کوتاه و کیفیت پایینی داشته و پس از مدتی به راحتی دچار شکستگی می‌شوند.

 بدنه این پیسوارهای غیر استاندارد به قدری ضعیف است که برخی مواقع حتی هنگام نصب نیز ممکن است با کمی فشار بیشتر دچار شکستگی شوند.

از بهترین نوع شیر پیسوار موجود در بازار نوع پلاستیکی است زیرا زنگ نمی‌زند و به راحتی آب‌بندی می‌شود.

در صورت شکستن شیر پیسوار چه کنیم؟

شاید نصب شیر پیسوال کار آسانی به نظر بیاید ولی اگر فردی اهل فن نباشد این کار بسیار سخت خواهد بود. بخصوص اگر قرار است قسمت‌های شکسته شیر پیسوار قبلی را از دیوار خارج کنید یا در هنگام نصب شیر دچار شکستگی شود. در این حالت ممکن است باعث شکستن رزوه اتصال شوید که تعمیر آن سخت بوده و یک مشکل بزرگ است. پس اگر تا به حال دست به آچار نشده‌اید بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر شیر پیسوار شکسته است بهر است به کمک یک کمان اره آن را از چند زاویه مختلف ببرید، سپس با پیچ گوشتی یا آچار ضربه های آرامی بزنید تا قسمت شکسته شده از بدنه جدا شود. این کار را به دقت و در کمال آرامش انجام دهید.

اشتراک گذاری : Array