در حال مطالعه هستید و ناگهان تمام تمرکز شما از بین می رود. خواب چشمان شما را گرفته و ناگهان از خواب بیدار می‌شوید. در حال فکر کردن به مساله مهمی هستید و با صدایی آزاردهنده رشته تفکرتان گم می‌شود… بله! تمامی این‌ها می‌تواند ناشی از صدای مکرر و ناخوشایند چکه کردن شیر آب روی سینک ظرف‌شویی باشد.

چکه کردن شیر آب کاملا این قابلیت را دارد که در نقش سوهان روح عمل کند! با این حال چرا اکثر ما برطرف کردن این مشکل را مرتب به تأخیر می‌اندازیم؟ رفع چکه کردن شیر آب اصلا پیچیده نیست و فقط با بررسی چند مورد ساده، به‌ راحتی می‌توان علت را پیدا کرد. در مقاله‌ی امروز برای راهنمای صفر تا صد برطرف کردن چکه آب با چارسو همراه باشید.

دست به آچار شویم یا تعمیرکار خبر کنیم؟

احتمالا شما هم در اطرافتان دوست یا فامیلی دارید که به تعمیر اشیاء منزل علاقه خاصی دارد! هرگاه جسمی خراب می شود، آن‌ها اولین شخصی هستند که شروع به بررسی مشکل و حل آن می کنند. طبیعی است که برای یادگیری حل مشکل باید چند بار نیز مرتکب اشتباه شد تا دیگر برای حل مسائل کوچکی از قبیل چکه شیر آب نیازی به تعمیرکار نباشد. البته منظور ما این نیست که هرگز از کمک تعمیرکاران معتبر استفاده نکنید. هدف ما تنها آموزش مواردی است که عیب‌یابی ساده‌ای دارد و به راحتی می‌توان مشکل را برطرف کرد، به این ترتیب برای تعمیرات ساده دیگر نیازی نیست هزینه و زمانتان گرفته شود و کارهای هماهنگی با تعمیرکار را انجام دهید.

چکه کردن آب در انواع شیرآلات

تمرکز ما در این مطلب روی شیر آب است و وارد بحث اتصالات نمی‌شویم. اگر بخش‌هایی از اتصالات مثل لوله های انتقال آب مشکل داشته باشند، معمولاً باید به تعمیرکار مراجعه کرد تا با تعویض و تعمیر اساسی لوله‌ها مشکل برطرف شود. در مورد نوع شیرآلات نیز، شیرآلات هوشمند و اتوماتیک ساختار پیچیده‌تری دارند و بهتر است برای حل مشکل از تعمیرکاران شرکت تولید کننده‌ی شیر کمک بخواهید. معمولا این نوع شیرآلات گارانتی تعمیر طولانی مدتی دارند که هیچ نگرانی از بابت مشکلات احتمالی نخواهید داشت.

تمرکز این مقاله روی 2 نوع عمده شیرآلات یعنی شیرآلات کلاسیک (پیچی-فلکه‌ای) و اهرمی است. که اتفاقا درصد بالایی از شیرهای مصرفی جزو یکی از این دو نوع هستند. شیرآلات کلاسیک همان شیرهای سنتی هستند که با پیچیدن دسته، جریان آب جاری می‌شود. این مدل‌ها مقداری قدیمی‌تر هستند و تعمیر آن‌ها نیز کمی متفاوت است. هزینه تعمیر این نوع شیرآلات به دلیل ساده بودن قطعات داخلی کمتر است، اما میزان خرابی آن‌ها اغلب بیشتر از شیرآلات اهرمی می‌باشد. شیرآلات اهرمی بسیار بادوام‌تر هستند و چکه کردن آن‌ها به ندرت اتفاق می افتد اما قیمت قطعات آن‌ها گران‌تر از مدل‌های قدیمی است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای نگهداری شیرآلات خانگی

آموزش تعمیر چکه کردن آب

دلایل رایج چکه کردن آب

به‌طور کلی چکه کردن شیر آب می‌تواند دلایل مختلفی مثل زنگ زدگی، جمع شدن مواد معدنی و رسوبات، آسیب کارتریج، خراب شدن واشر و… داشته باشد. نکته کاربردی اینجاست که اگر شیرآلات شما اهرمی است به احتمال زیاد مشکل از کارتریج است و باید به سراغ این بخش بروید و اگر شیرآلات شما پیچی یا کلاسیک است چکه آب می‌تواند ۲ دلیل داشته باشد. اول اینکه واشر شیر خراب شده که به سادگی می‌توان آن را تعویض کرد. دلیل دوم خرابی مغزی است که در این صورت باید با یک مغزی جدید جایگزین شود. راه حل هر سه این مشکلات را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. تعمیر چکه آب در شیرآلات کلاسیک

ابتدا درباره‌ی تعمیر شیرآلات پیچی صحبت کنیم. همان‌طور که گفتیم، چکه این نوع شیرآلات به ۲ دلیل اتفاق می‌افتد. اگر واشر شیر خراب شده باشد باید آن را با واشر جدید جایگزین کرد. در صورتی که مغزی شیر به کلی خراب شده یا هرز شده باشد، در این حالت نیز باید مغزی تعویض شود. در ادامه روش انجام هر یک از این دو تعویض را یاد می‌گیریم.

باز کردن شیرآلات کلاسیک

برای تعویض واشر شیرآلات کلاسیک به ۲ ابزار نیاز دارید. پیچ گوشتی و آچارفرانسه. بعد از آماده کردن این ابزار مراحل زیر را طی کنید:

۱. قبل از هر چیز شیر اصلی آب را ببندید. در بیشتر منازل برای هر کدام از شیرآلات، یک شیر اطمینان کوچک تعبیه شده که ورودی آب به شیر را می‌بندد، بستن همین شیر اطمینان کافی است. در غیر این صورت باید فلکه اصلی آب را قطع کنید تا مراحل تعمیر شیر آب به پایان برسد.

۲. درپوش سینک را نیز بگذارید چون ممکن است یکی از قطعات شما داخل سینک بیفتد و دردسر تازه‌ای شروع شود!

۳. ابتدا درپوش شیر را توسط نوک پیچ گوشتی یا چاقو بیرون بیاورید. این درپوش معمولاً با رنگ‌های آبی و قرمز برای تشخیص آب سرد و گرم مشخص است. پس از باز کردن درپوش با یک پیچ کوچک روبرو می شوید. این پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. ممکن است با گذشت زمان این پیچ زنگ زده باشد و رسوبات مانع از باز کردن آن شود. می توانید با از چند ضربه ملایم آچار به پشت پیچ گوشتی برای شل کردن پیچ و سست کردن رسوبات استفاده کنید.

۴. اکنون می‌توانید فلکه را بیرون بکشید. پس از بیرون آوردن فلکه، مغزی شیر را مشاهده خواهید کرد که زردرنگ است. آچار فرانسه را در اطراف مغزی محکم کرده و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پس از باز کردن مغزی کار اصلی شما تمام شده است.

تعویض واشر شیرآلات کلاسیک

۵. در این مرحله معمولاً با یک واشر پلاسیده روبرو می‌شوید. گاهی اوقات واشر آن‌قدر خورده شده که به قطعات کوچک تبدیل شده و به داخل شیر آب افتاده است. توسط پیچ گوشتی این قطعات را بیرون بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم اندکی فلکه آب را باز کنید تا جریان آب قطعات اضافی واشر را بیرون بیاورد. مراقب باشید تنها اندکی آب را باز کنید.

۶. واشر توسط یک پیچ کوچک به مغزی متصل می‌شود. در اغلب شیرآلات این پیچ دوسو یا چهارسو است. اما در برخی دیگر پیچ چندضلعی استفاده شده و لازم است توسط انبردست یا آچار باز شود. اغلب با هر نوع پیچ گوشتی می‌توان این پیچ را باز کرد.

۷. پیچ را باز کرده و بقایای واشر را دور بیندازید. واشر را به داخل فاضلاب نیندازید و آن را داخل سطل زباله بیندازید. اکنون واشر جدید را در جای خود قرار دهید. برخی واشرها جنس نامرغوبی دارند، بسیار سفت و محکم هستند و پس از مدتی بلافاصله خراب می شوند. سعی کنید واشری تهیه کنید که انعطاف پذیر باشد. پس از قرار دادن واشر، پیچ آن را محکم کنید.

۸. اکنون مراحل ذکر شده را به صورت برعکس طی کنید و همه چیز را سر جای خود محکم کنید. شیر اصلی آب را باز کنید و شیر شما دیگر چکه نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

نحوه بستن شیر پیسوار

رفع چکه کردن آب در انواع شیرآلات

تعویض مغزی شیرآلات کلاسیک

برای تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی نیز به ۲ ابزار آچار فرانسه و آچار آلن نیاز دارید. اندازه هر شیر متفاوت است اما معمولاً به آچار آلن ۱.۸ اینچی نیاز خواهید داشت.

تعویض مغزی تقریبا مشابه با مراحل تعویض واشر است. به این صورت که درپوش شیر را بردارید و پیچ کوچک آن را باز کنید. اکنون فلکه را بیرون آورید تا به مغزی دسترسی داشته باشید. توسط آچار مغزی را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید. در این مورد نیز معمولاً بقایای واشر به داخل شیر آب افتاده است. آن‌ها را بیرون آورده و مغزی جدید را جایگزین کنید. مغزی‌های جدید در بازار همگی دارای واشر هستند و نیازی به قرار دادن واشر جداگانه نیست.

برای اطلاعات بیشتر خوب است بدانید که معمولاً مغزی ها از ۲ بخش اصلی تشکیل شده‌اند که یکی از بخش‌ها به صورت برعکس داخل بخش دیگر می‌چرخد. به این معنی که وقتی شما شیر را در یک جهت بچرخانید، بخش داخل مغزی در جهت عکس آن می‌چرخد. خرابی مغزی معمولاً به هرز شدن این قسمت مربوط است.

۲. رفع چکه آب در شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی به ندرت خراب می‌شوند و چکه می‌کنند. در صورت خراب شدن این نوع شیرآلات، تنها راه حل تعویض کارتریج است. البته از آنجایی که خراب شدن کارتریج بسیار نادر است، ممکن است پس از خراب شدن نتوانید به آسانی عین کارتریج شیرآلاتتان را در بازار پیدا کنید. اما در هر صورت مراحل تعویض کارتریج در شیرآلات اهرمی به ترتیب زیر است:

باز کردن شیرآلات اهرمی

۱. برای تعویض کارتریج ابتدا باید درپوش شیر را پیدا کنید. این درپوش برخلاف شیرآلات فلکه‌ای بسیار کوچک است. ممکن است در جلوی شیر قرار گرفته باشد و دارای ۲ علامت کوچک آبی و قرمز باشد. ممکن است در پشت شیر قرار گرفته باشد و هیچ رنگی روی آن مشاهده نکنید. به هر صورت توسط نوک چاقو یا هر جسم نوک تیز آن را بیرون بیاورید.

۲. توسط آچار آلن پیچ کوچک پشت درپوش را باز کنید. با اندکی فشار می توانید اهرم شیر را به سادگی از جای خود بیرون بیاورید.

۳. اکنون یک درپوش از جنس کروم جهت زیبایی شیر مشاهده می‌کنید. این درپوش را توسط دست می‌توانید بچرخانید و باز کنید.

۴. در این مرحله با یک پیچ زردرنگ روبرو خواهید شد. برای باز کردن این پیچ نیاز به آچار خواهید داشت. آچار را روی اندازه دقیق تنظیم کرده و با دقت آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.

تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی

۵. اکنون کافی است کارتریج را با دستان خود بیرون کشیده و با یک کارتریج نو تعویض کنید. دقت کنید که خارهای کارتریج که روی بدنه شیر قرار می‌گیرد را در جای خود قرار دهید.

۶. مراحل طی شده را به صورت برعکس طی کنید. اکنون شیر شما باید درست شده باشد. می‌توانید جریان اصلی آب را باز کرده و از یک فضا بدون صدای چکه شیر آب لذت ببرید.

آموزش رفع چکه کردن آب در شیرآلات اهرمی

تشخیص شیرآلات باکیفیت

امیدواریم با راهنمای مقاله توانسته باشید مشکل چکه کردن شیر آب را رفع کنید. در آخر باید ذکر کنیم که کیفیت شیرآلات و کارتریج آنها رابطه مستقیمی با چکه کردن آب دارد. هرچقدر کیفیت شیرآلات شما بالاتر باشد مشکلات و خرابی‌های کمتری وقت شما را خواهد گرفت. انتخاب شیرآلات باکیفیت، هم در صرفه جویی مصرف آب و کاهش هزینه‌های پرداخت قبض تاثیر دارد و هم در حذف هزینه تعمیرات. پیشنهاد ما استفاده از شیرآلات باکیفیت ایرانی با کارتریج و قطعات فنی وارداتی است. در بخش فروشگاه چارسو شما می توانید انواع شیرآلات آشپزخانه، دستشویی و حمام را از برندهای معتبر استیل البرز، درخشان، شادان، کسری، قهرمان با قیمت و اطلاعات فنی مشاهده کنید.

اشتراک گذاری :