از سری موضوعات مربوط به تعمیر شیرآلات، این بار مطلبی در خصوص تعویض مغزی شیر حمام را برای شما آماده کرده ایم. تنوع زیادی در عرصه شیرآلات وجود دارد. رنگ و طرح‌های زیادی برای انتخاب موجود است و برندهای ایرانی نیز در این زمینه عملکرد قابل قبولی دارند. در این مطلب، ابتدا انواع شیرآلات حمام را برای شما معرفی خواهیم کرد و سپس به نحوه تعویض مغزی شیر حمام در هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع شیرآلات بهداشتی

در مقاله‌های متعددی در خصوص انواع شیرآلات صحبت کرده ایم. شیرآلات بهداشتی به دو شیوه متفاوت دسته بندی می‌شوند. یکی از این شیوه‌های به نوع کارکرد و محل استفاده شیرآلات مربوط است.

تعویض مغزی شیر حمام

در این دسته بندی 4 نوع شیرآلات موجود است. شیرآلات حمام، دستشویی، روشویی و آشپزخانه این 4 نوع متفاوت را تشکیل می‌دهند. هرکدام از این شیرآلات، ویژگی‌های خاص خود را دارند که در مطلب مرتبط توضیح داده ایم.

دسته بندی بعدی مربوط به مکانیزم شیرآلات است. اکنون در بازار 3 نوع مختلف شیرآلات فلکه ای (سنتی)، اهرمی و هوشمند موجود است. هرکدام از این شیرآلات را نیز توضیح داده ایم و ویژگی‌های آن‌ها را برایتان توضیح داده ایم.

در این مطلب به صورت اختصاصی در خصوص شیرآلات حمام سخن خواهیم گفت. انواع شیرآلات حمام را برایتان تشریح می‌کنیم و نحوۀ تعمیر و تعویض مغزی آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

انواع شیر حمام

شیرآلات حمام به لحاظ ساختار تولید به دو نوع عمده تقسیم می‌شود. البته همان طور که اطلاع دارید، انواع مختلفی از شیرآلات توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی تولید می‌شود. هرکدام از این شرکت‌ها نیز نام‌های مختلفی برای شناسایی محصولات خود بر روی آن‌ها می‌گذارند. با این حال دسته بندی که ما در این مطلب روی آن تأکید داریم بر مکانیزم عمل شیرآلات حمام استوار است.

تعویض مغزی انواع شیر حمام

البته ملاک ما جدای از دسته بندی اصلی تمام شیرآلات است. همان طور که توضیح دادیم، تمامی شیرآلات به 3 نوع فلکه ای، اهرمی و هوشمند تقسیم می‌شوند. شیرآلات حمام نیز در میان این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند. با این وجود، دسته بندی دیگری نیز وجود دارد که آن را توضیح خواهیم داد.

شیرآلات حمام به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این دسته بندی بر اساس نحوه کارکرد قطعه ای است که مسیر جریان آب را از شیر اصلی به دوش منتقل می‌کند. این قطعه در برخی شیرآلات به شکل اهرم است. در نوع دیگر شیرآلات نیز به صورت سوپاپ طراحی می‌شود. نوع اهرمی مقداری قدیمی تر است و اکنون بیشتر شرکت‌ها بر تولید نوع سوپاپ دار تمرکز دارند.

نحوه تعمیر شیرآلات و باز و بسته کردن این دو قطعه در هرکدام از شیرآلات متفاوت است. به همین خاطر هردوی این نوع شیرآلات را مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.

شیر حمام با تبدیل اهرمی

این نوع شیر قدیمی تر بوده و امروزه کمتر در منازل دیده می‌شود. تبدیل این نوع شیرآلات به شکل اهرمی است که به طرف راست و چپ چرخش می‌کند. معمولاً با چرخاندن اهرم به سمت راست، آب از شیر اصلی جریان می‌یابد. چرخاندن اهرم به سمت چپ نیز تغییر مسیر آب به سمت دوش را به دنبال خواهد داشت.

تعویض مغزی شیر حمام اهرمی

این اهرم از چند قطعه کوچک تشکیل شده است؛ یک قطعه برنجی و زردرنگ، یک قطعه پلاستیکی سفیدرنگ و اهرمی که توسط آن، جریان آب تغییر پیدا می‌کند.

اگر هرکدام از این قطعات خراب شوند، باید تمام قطعات تعویض شوند. تمام این قطعات به صورت یکجا به فروش می‌رسد و منطقی است که با خراب شدن هرکدام از قطعات، بقیه قطعات را نیز تعویض کنیم.

شیر حمام با تبدیل سوپاپی

تعویض مغزی شیر حمام سوپاپی

همان طور که از اسم این نوع شیرآلات معلوم است، تبدیل خروجی آب آن‌ها از نوع سوپاپ است. این سوپاپ به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. معمولاً با فشار دادن سوپاپ به سمت پایین، آب از شیر اصلی جریان پیدا می‌کند. کشیدن سوپاپ با سمت بالا نیز آب را به سمت دوش منتقل خواهد کرد.

این سوپاپ از چند قطعه کوچک و یک قطعه اصلی تشکیل شده است. معمولاً قطعه اصلی شیر که وظیفه تغییر جریان آب را دارد تعویض می‌شود و بقیه قطعات نیز به صورت تکی قابل تعویض هستند.

تعویض شیر جهت دهنده دوش

بسته به نوع شیر حمام با دو نوع تبدیل طرف هستید. نوع اول که نوع قدیمی تر است، از یک اهرم برای تغییر جریان آب استفاده می‌کند. این اهرم به سمت راست و چپ حرکت می‌کند و معمولاً در شیرآلات فلکه ای قدیمی یافت می‌شود.

قبل از هر چیز فلکه اصلی جریان آب را ببندید. برای تعویض این تبدیل کار دشواری در پیش نخواهید داشت. ابتدا کافی است درپوش تبدیل را توسط یک وسیله نوک تیز جدا کنید. با جدا کردن این درپوش با یک پیچ کوچک روبرو می‌شوید. پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. با باز کردن پیچ، به راحتی می‌توانید به اهرم را با کمی فشار بیرون بیاورید.

بیشتر بخوانید:

تعمیر شیرآلات برند خاص

تعویض مغزی شیر حمام

مرحله بعدی باز کردن قطعات داخلی تبدیل است. پس از بیرون آوردن اهرم، با یک قطعه زردرنگ روبرو می‌شوید. این قطعه باید توسط آچار باز شود. آچار مناسب را به درستی به دور دنده‌های آن گیر داده و مهره را باز کنید. با باز کردن مهره می‌توانید قطعه زردرنگ را از جای خود بیرون بیاورید.

برای بیرون آوردن آخرین قطعه که جنس آن از پلاستیک است باید بخش دیگری را نیز باز کنید. لوله دوش شما توسط یک مهرۀ بزرگ‌تر به شیر اصلی متصل است. مهره را باز کنید و دوش را از شیر اصلی جدا کنید. اکنون می‌توانید قطعه پلاستیکی را نیز باز کنید. قطعات جدید خود را جایگزین کرده و مراحل باز کردن شیر را به صورت معکوس طی کنید.

تعویض سوپاپ شیر دوش اهرمی

در شیرآلات جدیدتر از سوپاپ برای تغییر مسیر جریان آب از شیر اصلی به دوش استفاده می‌شود. تعویض این سوپاپ با روش تعویض اهرم در شیرآلات دیگر متفاوت است.

قبل از هر چیز فلکه اصلی جریان آب را ببندید. ابتدا شلنگ دوش را از شیر جدا کنید. یک درپوش پلاستیکی در داخل سوپاپ وجود دارد که باید توسط انبردست یا دم باریک به بیرون کشیده شود.

تعویض سوپاپ شیر حمام

اکنون دم باریک را (از جایی که آب خارج می‌شود) داخل سوپاپ فروبرده و سوپاپ را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. فلکه سوپاپ باز می‌شود. اکنون باید توسط آچار آلن (معمولاً 12 میلی متر) در جهت عقربه‌های ساعت، پیچ اتصال سوپاپ را باز کنید. آچار را از همان قسمتی باید وارد کنید که آب از شیر خارج می‌شود. سوپاپ جدید را جایگزین کرده و مراحل طی شده را به صورت عکس طی کنید.

روش تعویض مغزی شیر حمام

نوع مغزی شیر حمام برای دو نوع شیر یاد شده تفاوتی ندارد. تفاوتی که در مغزی شیر حمام وجود دارد مربوط به دسته بندی اصلی آن‌ها است. در شیرآلات فلکه ای با مغزی طرف هستیم. در شیرآلات اهرمی نیز باید کارتریج شیر را تعویض کنیم.

تعویض مغزی شیر حمام فلکه ای

قبل از هر چیز فلکه اصلی جریان آب را ببندید. برای تعویض مغزی در شیرآلات فلکه ای ابتدا باید درپوش فلکه را که به یکی از دو رنگ آبی و قرمز است، بردارید. اکنون یک پیچ کوچک را مشاهده خواهید کرد. پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. اکنون می‌توانید فلکه شیر را بیرون بیاورید. گاهی اوقات به دلیل زنگ زدن و جرم گرفتن، پیچ و فلکه به سادگی باز نمی‌شوند. می‌توانید از ضربات کوچک و پیوسته آچار برای شل کردن زنگ و رسوبات استفاده کنید.

تعویض مغزی شیر حمام

اکنون یک قطعه زرد رنگ را مشاهده خواهید کرد که دارای مهره است. این قطعه همان قطعه اصلی یا مغزی شیر است که باید تعویض شود. توسط آچار فرانسه مهره را باز کنید. مغزی را بیرون بکشید. گاهی اوقات واشر متصل به مغزی پوسیده شده و قطعات آن به داخل شیر افتاده است. فلکۀ اصلی جریان آب را اندکی باز کنید تا با فشار اندک آب، قطعات اضافی واشر بیرون بیاید.

اکنون مغزی جدید را جایگزین کرده و مراحل باز کردن مغزی را به صورت معکوس طی کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش کامل نصب شیرآلات حمام

تعویض کارتریج شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی از دوام بسیار بالایی برخوردارند و به ندرت اتفاق می‌افتد که کارتریج آن‌ها نیاز به تعویض داشته باشد. قبل از هر چیز جریان اصلی آب را ببندید. برای تعویض کارتریج باید مراحل متفاوت اما ساده ای را طی کنید. برای تعویض کارتریج ابتدا باید درپوش شیر را پیدا کنید. این درپوش برخلاف شیرآلات فلکه ای بسیار کوچک است. ممکن است در جلوی شیر قرار گرفته باشد و دارای 2 علامت کوچک آبی و قرمز باشد. ممکن است در پشت شیر قرار گرفته باشد و هیچ رنگی روی آن مشاهده نکنید. به هر صورت توسط نوک چاقو یا هر وسیله نوک تیز آن را بیرون بیاورید.

تعویض کارتریج شیرآلات

توسط آچار آلن پیچ کوچک پشت درپوش را باز کنید. با اندکی فشار می‌توانید اهرم شیر را به سادگی از جای خود بیرون بیاورید. اکنون یک درپوش از جنس کروم جهت زیبایی شیر مشاهده می‌کنید. این درپوش را توسط دست می‌توانید چرخانده و باز کنید.

در این مرحله با یک پیچ زردرنگ روبرو خواهید شد. برای باز کردن این پیچ نیاز به آچار خواهید داشت. آچار را روی اندازه دقیق تنظیم کرده و با دقت آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید. اکنون کافی است کارتریج را با دستان خود بیرون کشیده و با یک کارتریج نو تعویض کنید. دقت کنید که خارهای کارتریج که روی بدنه شیر قرار می‌گیرد را در جای خود قرار دهید. مراحل طی شده را به صورت عکس طی کنید و شیر را ببندید.

علت چكه كردن شير آب

چکه کردن شیر آب به دو دلیل عمده اتفاق می‌افتد. اولین دلیل که مربوط به شیرآلات فلکه ای است، به مغزی آن‌ها برمی‌گردد. اگر مغزی شیرآلات فلکه ای خراب شود، چاره ای جز تعویض آن نیست. نحوه تعویض شیرآلات فلکه ای را نیز توضیح دادیم.

تعویض مغزی شیر حمام

یکی از رایج ترین دلایل چکه کردن شیرآلات، خراب شدن واشر است. البته شیرآلات اهرمی واشر ندارند و اگر چکه کنند باید کارتریج آن‌ها به کلی تعویض شود که نحوه تعویض کارتریج را نیز حضورتان توضیح دادیم. چکه کردن و خراب شدن شیرآلات اهرمی بسیار کمتر از شیرآلات فلکه ای اتفاق می‌افتد. در طرف دیگر، خراب شدن واشر شیرآلات فلکه ای مسئله رایجی است که بیشتر شما حداقل یک بار با آن روبرو شده اید.

واشر شیرآلات فلکه ای به مغزی آن‌ها متصل است. از این رو کافی است مغزی آن‌ها را که قبلاً توضیح دادیم، باز کنید. پس از باز کردن مغزی یک واشر کوچک سیاه را مشاهده می کنید که توسط یک پیچ کوچک به مغزی متصل است. پیچ را باز کنید و واشر جدید را جایگزین کنید. البته اگر مغزی شما خراب شده باشد و لازم به تعویض مغزی شیر حمام باشد، نیازی به تعویض واشر نیست. تمام مغزی‌های نو با یک واشر نو عرضه می‌شوند.

البته جدای از موارد بحث شده، شیرآلات با مغزی توپی نیز وجود دارند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علت سفت شدن شیرآلات

اگر شیرآلات فلکه ای سفت شوند و هنگام باز و بسته کردن گیر کنند، دو دلیل عمده برای این مسئله وجود دارد. یکی از دلایل رایج، خراب شدن واشر و گیر کردن قطعاتی از آن بین مکانیزم مغزی است. بهتر است واشر آن را تعویض کنید.

تعویض مغزی شیر حمام

احتمال دوم نیز خراب شدن و به اصطلاح هرز شدن مغزی است. در این حالت تنها راه چاره تعویض مغزی خراب شده با یک مغزی نو است.

برای تعویض مغزی شیر حمام کارتریجی جدای از خراب شدن کارتریج می توان به جرم گرفتن قطعات و اهرم شیر اشاره کرد. گاهی اوقات پس از باز کردن و جدا کردن کارتریج باید واشرهای زیر آن را با محلول سرکه شستشو داده و سپس روغن کاری کنید. دقت کنید که روغن در مسیر جریان آب نشت نکند. اگر در این خصوص تجربه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای بار اول از یک تعمیرکار کمک بگیرید. نشت روغن و گریس در مسیر جریان آب می‌تواند باعث مسمومیت، بخصوص در کودکان شود.

دیدگاه‌های خود را با ما و دیگر دوستان خود در چارسو در میان بگذارید. اگر تجربه متفاوتی از خرابی شیرآلات خود دارید، آن را در بخش دیدگاه‌ها مطرح کنید.

سوالات متداول

تعویض مغزی شیر مخلوط دوش چگونه انجام می‌شود؟

فلکه آب را ببندید. سرپوش کارتریج که دارای دو علامت کوچک قرمز و آبی است پیدا کنید و درآورید. با فشار کم اهرم شیر را درآورید. پیچ زرد رنگ را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید و مغزی را عوض کنید.

تعویض شیر جهت دهنده دوش چگونه انجام می‌شود؟

درپوش تبدیل را توسط یک وسیله نوک تیز جدا کنید. با جدا کردن این درپوش با یک پیچ کوچک روبرو می‌شوید. پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. با باز کردن پیچ، به راحتی می‌توانید به اهرم را با کمی فشار بیرون بیاورید و بقیه مراحل را انجام دهید.

تعمیر شیر حمام در خانه ممکن است؟

بله اگر خرابی جدی نباشد به راحتی میتوان در خانه اکثر شیرآلات را تعمیر کرد.

اشتراک گذاری :