همه چیز به مرور زمان دستخوش تغییر می شود. خانه های ویلایی و بزرگ قدیمی با حیاط های وسیع و دستشویی هایی که در حیاط واقع شده بود، در حال ناپدید شدن است. آپارتمان ها به دلیل رشد سریع جمعیت در حال افزایش است. به همین دلیل، استفاده درست از فضای کوچک منازل و طراحی مناسب و صحیح دکوراسیون باید در اولویت باشد. طراحی دکوراسیون دستشویی جزء مواردی است که کمتر به آن توجه می شود. در این مطلب قصد داریم اطلاعات جامع و متفاوتی از طراحی این فضا در اختیار شما همراهان عزیز چارسو بگذاریم. با ما همراه باشید.

دستشویی سنتی و توالت فرنگی

اگر خاطرتان باشد، دستشویی خانه های ویلایی قدیمی همگی در حیاط قرار داشت. این مسئله مزایای بسیاری داشت و خالی از عیب نیز نبود. تهویه این نوع دستشویی ها به دلیل خارج از منزل بودن، بسیار بهتر بود. نظافت این نوع دستشویی ها به مراتب بیشتر بود و به لحاظ بهداشتی نیز شیوه درست طراحی دستشویی باید این گونه باشد.

شاید تنها عیب این نوع دستشویی ها را در این دانست که در فصل سرما باید مسافت زیادی را تا دستشویی در هوای سرد طی می کردیم و بیشتر اوقات ترجیح را بر این می دانستیم که تا نماز صبح آن را به تأخیر بیندازیم. تأخیری که گاهی اوقات کار دستمان می داد و کار به دوش گرفتن می کشید.

شخص نویسنده مطلب طرفدار دستشویی های سنتی و البته خارج از منزل است. با این وجود، کم نیستند افرادی که توالت فرنگی را به نوع سنتی ترجیح می دهند. البته بسیاری افراد این فضا را با گیم نت اشتباه می گیرند و با گوشی خود ساعت ها در این مکان وقت می گذرانند که یکی از معایب بزرگ توالت فرنگی است.

یکی از مواردی که امروزه کاملاً جا افتاده، طراحی دستشویی و حمام در یک فضای مشترک است. جدا از اینکه این مسئله چه اندازه به لحاظ بهداشتی مورد قبول است، فضای محدود آپارتمان ها چاره ای دیگر برای خانواده ها نگذاشته است. همین مسئله باعث می شود که طراحی دکوراسیون دستشویی جلوه مهم‌تری به خود بگیرد. ترکیب دو فضای کاربری متفاوت، سلیقه و زمان بیشتری می طلبد.

دکوراسیون دستشویی و حمام

همان طور که اشاره شد، امروزه به دلیل فضای کوچک، ترجیح بیشتر خانواده ها بر ترکیب حمام و سرویس بهداشتی در یک مکان واحد است. با اینکه ترجیح بر جداسازی این دو فضا است اما در صورت ترکیب می توان ایده های متفاوت و جذابی را پیاده کرد.

قبل از هر چیز اولویت خود را مشخص کنید. در یک فضای کوچک نمی توان به صورت هم‌زمان به دستشویی، دوش و وان دسترسی داشت. بهتر است یکی از این دو را انتخاب کنید. البته امروزه وان هایی با طراحی متفاوت عرضه می شود که دوش را داخل آن قرار داده اند. بدین منظور که می توان داخل وان، دوش نیز گرفت.

بیشتر مطلب ما نیز بر طراحی هایی تأکید دارد که حمام و توالت در یک فضای واحد قرار دارند. اگر فضای شما بزرگ است، تأکید ما بر جداسازی این دو با یک دیوار یا جداره ی نازک است. در غیر این صورت می توانید از تصاویر بالا برای دکوراسیون دستشویی و حمام خود الهام بگیرید.

دکوراسیون دستشویی کوچک

طیف عمده خانواده ها فضای اندکی برای سرویس بهداشتی باقی می گذارند. تأکید اصلی آن‌ها بر فضای اصلی منزل از جمله آشپزخانه، پذیرایی و اتاق ها است. در وهله اول بهتر است مقداری فضای بیشتر برای حمام و دستشویی در نظر بگیرید. در غیر این صورت باید از کمترین فضا، بیشترین استفاده را ببرید.

استفاده از حمام های شیشه ای می تواند انتخاب فوق العاده ای باشد. این نوع حمام ها فضای بسیار اندکی لازم دارند. استفاده از شیشه و آینه نیز باعث ایجاد روشنایی و تصور فضای بیشتر در سرویس های کوچک می شود.

از کوچک‌ترین فضای این نوع دستشویی ها نیز باید استفاده کرد. طراحی طاقچه های کوچک و استفاده از آویز توصیه می شود. بدون شک بخش عمده فضای سرویس به حمام اختصاص می یابد و حمام نیز نیازمند قفسه برای قرار دادن حوله و لوازم مربوط به حمام است. استفاده از آینه نیز در حمام و دستشویی های کوچک توصیه می شود. مواردی که در ادامه به صورت مفصل توضیح خواهیم داد.

هنر رنگ ها در دکوراسیون دستشویی

با اینکه بهترین و عمده ترین رنگی که در حمام و دستشویی استفاده می شود، رنگ سفید است اما رنگ های دیگری را نیز می توان امتحان کرد. در تئوری رنگ ها و انتخاب رنگ مناسب برای سرویس بهداشتی، بهترین رنگ، سفید است. سفید برای فضاهایی که به پاکیزگی و جدایی از آلودگی مربوط هستند (حمام و دستشویی) بهترین انتخاب است چراکه سفید نماد پاکی است. جدای از این، رنگ های روشن باعث بزرگ جلوه دادن فضاهای کوچک می شوند. به همین دلیل بهتر است از رنگ های روشن برای این گونه فضاها استفاده کرد.

با اینکه بهتر است در دکوراسیون دستشویی و حمام، رنگ اصلی شما سفید باشد اما رنگ های دیگری نیز برای ترکیب با سفید می توان در نظر گرفت. این مسئله به خود شما و علایق شما بستگی دارد. برای مثال می توان از رنگ های زرد و سبز کمرنگ استفاده کرد.

طاقچه و قفسه های کشویی

همان طور که در این خصوص صحبت شد، استفاده از طاقچه و قفسه های کشویی در سرویس های کوچک، بسیار کاربردی است. هرجایی که می توانید از قفسه های کوچک استفاده کنید. محل تلاقی دیوارها برای نصب طاقچه های مثلثی ایده آل است. معمولاً استفاده اندکی از این گوشه ها می شود. به همین دلیل می توان از این فضا نهایت استفاده را برد.

قفسه های کشویی نیز گزینه فوق العاده ای برای حمام و دستشویی هستند. باید با دقت به اطراف و دیوارها دقت کنید. گاهی اوقات یک فضای بخصوص هیچ گونه استفاده ای ندارد. از طرفی نمی توان به راحتی به آن دسترسی داشت. استفاده از قفسه کشویی هردو مشکل را به صورت یکجا حل می کند. با استفاده از این قفسه می توانید یک فضای مرده را به فضایی مملو از لوازم تبدیل کنید.

کاشی و طرح های متنوع

هنر استفاده از کاشی ها را دست کم نگیرید. کاشی باعث ایجاد روح در فضا می شود. با کاشی می توان یک طراحی ساده و معمولی را به فضایی کاملاً متفاوت تبدیل کرد. طراح های متنوع و متفاوت را در نظر بگیرید.

برای مثال کاشی های شیشه ای را در نظر بگیرید که امروزه نقش پررنگی در دکوراسیون حمام و دستشویی ایفا می کنند. این نوع کاشی ها جدای از زیبایی بی نظیر باعث افزایش عمق و بزرگ جلوه دادن فضا می شوند.

همچنین می توانید از طراح های مختلف برای دکوراسیون دستشویی خود استفاده کنید. طراح گل و گیاه و استفاده از رنگ های روشن برای کاشی دستشویی و حمام می تواند همه چیز را دگرگون کند.

در انتخاب نوع کاشی دقت کنید. کاشی حمام باید کاملاً قابل شستشو و ضد رطوبت باشد. همچنین کاشی کف حمام و دستشویی باید بافت دار باشد. بافت کف فضاهای خیس باعث جلوگیری از سر خوردن می شود. البته اگر کاشی های صاف را نیز به صورت منظم تمیز کنید، امکان سر خوردن به صفر می رسد. همچنین نوع دمپایی شما نیز در این مسئله اهمیت دارد.

هنر استفاده از گوشه ها

گوشه حمام و دستشویی کمترین استفاده را در بیشتر منازل دارد. محل تلاقی دیوارها معمولاً جایی است که هیچ کس با آن برخورد نمی کند. بدین معنی که احتمال خوردن بدن انسان به این فضا بسیار اندک است. به همین دلیل می توان لوازم زیادی را در این گوشه ها جا داد.

طاقچه و قفسه های سه گوش بهترین انتخاب برای این فضا هستند. جدای از اشغال کمتر فضا توسط این قفسه ها، ظاهر بهتر و جلوه زیبایی را به حمام و دستشویی می دهند.

هنگام نصب طاقچه های سه گوش، از چند ارتفاع مختلف استفاده کنید. برای مثال ارتفاع طبقه اول و دوم را یکسان قرار ندهید. این مسئله باعث مدیریت فضا برای قرار دادن لوازم با ارتفاع های مختلف می شود. اگر دقت کنید، طبقه های یخچال را هم به همین شکل طراحی می کنند. بدین ترتیب مواد و خوراکی های با ارتفاع متفاوت به راحتی درون یخچال جای می گیرند و هیچ فضایی هدر نمی رود.

یکی از مواردی که در هنگام طراحی دکوراسیون دستشویی و حمام باید در نظر گرفت، گوشه ها است. جدای از قفسه و طاقچه، می توان موارد اصلی را در گوشه ها قرار داد. برای مثال، در گوشه ای از سرویس می توان حمام و دوش خود را قرار دهید و با یک جدارۀ شیشه ای قوس دار آن را از دستشویی جدا کنید. گوشه ای از فضا را به توالت اختصاص دهید. گوشه ای را به روشویی و گوشه دیگر را نیز به رختکن و طاقچه ها اختصاص دهید. بدین ترتیب هیچ کدام از گوشه ها خالی نمی ماند و بهترین استفاده از فضا خواهد شد.

جادوی آینه ها

آینه را در هر جایی قرار دهید، جادو می کند. می توانید برای دیوارهای کل حمام و دستشویی خود از آینه استفاده کنید. آینه ها جدای از ایجاد روشنایی بسیار بیشتر، فضای دستشویی های کوچک را نیز بزرگتر از آنچه که هست نشان می دهند.

استفاده از کمدهایی که دارای درهای آینه ای هستند نیز به مدیریت فضا کمک خواهد کرد. دقت کنید که نوع آینه های شما نیز باید ضد رطوبت باشد. چارچوب برخی آینه ها با رطوبت سازگار نیست و به مرور از بین خواهد رفت.

گل و گیاه

می توانید برای دکوراسیون متفاوت از گل و گیاه استفاده کنید. گل و گیاه مصنوعی و طبیعی هردو گزینه مناسبی برای دکوراسیون دستشویی و حمام هستند.

برخی گیاهان مناسب فضای مرطوب و حرارت بالا هستند. هنگام خرید گل و گیاه طبیعی، حتماً اشاره کنید که آن را برای سرویس بهداشتی و حمام می خواهید.

سینک روشویی و انتخاب مدل مناسب

سینک روشویی را جدی بگیرید. سینک روشویی بهترین وسیله برای مانور در دکوراسیون دستشویی است. سینک روشویی انواع مختلفی دارد. طراحی های متفاوت و خاص که می تواند فضا را به کلی دگرگون کند.

استفاده از اشکال هندسی متفاوت هنری است که باید با توجه به تمام اجزای یک اتاق در نظر گرفت. در مورد دستشویی و حمام نیز این مسئله صادق است. به طور کلی برای دستشویی های کوچک بهتر است از سینک های بیضی شکل و بدون گوشه استفاده کنید. در خصوص دستشویی های بزرگ نیز می توان سینک های چهارگوش را مدنظر قرار داد.

سینک های شیشه ای و سنگی نیز برای تغییر حال و هوای دکوراسیون گزینه مدرن و امروزی است. البته جدای از قیمت بیشتر این نوع سینک ها، نوع دکوراسیون شما نیز باید با این نوع سینک همخوانی داشته باشد. دکوراسیون و طراحی یک زبان است و تمام اجزای آن باید با همدیگر همخوانی داشته باشند. در غیر این صورت قرار دادن سینک شیشه ای در هر نوع دستشویی جوابگو نخواهد بود.

شیرآلات دستشویی

شیرآلات دستشویی و البته حمام نیز موردی است که نقش بسیار تعیین کننده ای در نوع دکوراسیون سرویس بهداشتی شما خواهد داشت. جدای از نوع شیرآلات که در مطلبی جداگانه در خصوص آن‌ها صحبت کردیم، طراحی متفاوت شیرآلات است که باعث تغییر دکوراسیون شما خواهد شد.

امروزه شیرآلات در رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی تولید و به بازار عرضه می شود. البته باز هم تأکید می کنیم که زبان کلی دکوراسیون باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد. برای مثال نمی توان شیرآلات سلطنتی را با سینک های عادی ترکیب کرد. شیرآلات سلطنتی را باید در کنار سینک های مرمر و دیوارهای مرمری کار کرد. نوع آینه های شما نیز باید با این فضا همخوانی داشته باشد.

زیاد سخت نگیرید

در کل فراموش نکنید که با دستشویی طرف هستید! برخی افراد مواردی از جمله مبل، لوستر، تابلوهای گران قیمت و مصالح بسیار گران قیمت را برای دستشویی استفاده می کنند. فراموش نکنید که در حال طراحی و دکوراسیون دستشویی هستید.

اگر تمام دیوارهای دستشویی را نیز با طلا آبکاری کنید، باز هم نام این مکان دستشویی یا در بهترین حالت، توالت خواهد بود. قرار نیست زمان زیادی در این مکان بگذرانید، پس در انتخاب مصالح و دکوراسیون آن ساده اندیش باشید.

دیدگاه های خود را نیز در خصوص نحوه طراحی دکوراسیون دستشویی و حمام با ما و دیگر دوستان خود در چارسو در میان بگذارید. اگر ایده های متفاوتی دارید یا دستشویی شما به گونه ای جذب طراحی شده است، خوشحال می شویم چند جمله با شما همراهان عزیز چارسو هم کلام شویم.

اشتراک گذاری :