در فرهای مختلف عملکردها نیز متفاوت است. با وجود اینکه برنامه‌ها و نحوه استفاده از انواع فر گازی و برقی و … اندکی متفاوت است اما اصول اولیه استفاده از برنامه‌ها و دکمه‌ها شبیه به هم است. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از چارسو اطلاعات مهم و اولیه در مورد فرهای ساده برقی و گازی به شما کاربران عزیز آموزش دهیم. پس اگر تا به حال آشپزی نکرده‌اید و با عملکرد کلی فرهای برقی و گازی آشنا نیستید این مقاله درباره استفاده از فر توکار می‌تواند برایتان مفید باشد.

عملکرد دستگاه فر توکار

قبل از خرید هر نوع وسیله برقی اطلاع از عملکردآن باعث می‌شود خرید بهتری داشته باشید. فرهای موجود در بازار به 3 مدل فر گازی، فر برقی و فر برقی_گازی تقسیم می‌شود که هر کدام از این فرها شامل اجزای زیر می‌شوند:

  • کلید لمسی فر
  • صفحه نمایش Lcd
  • طبقات فر
  • سینی پخت
  • شلف تفکیک طبقات

آموزش استفاده از امکانات انواع فر توکار برقی و گازی

در ادامه مقاله به آموزش استفاده از فرهای توکار و معرفی امکانات و دکمه‌های آنها می‌پردازیم. نکته مهم این است که نحوه استفاده از فرتوکار برقی، گازی یا برقی_گازی چندان تفاوتی با هم ندارند. حتی در برندهای متفاوت نیز عملکردها، برنامه‌های پخت و پز و دکمه‌ها بسیار شبیه به هم هستند.

البته پخت و پز با فر برقی ساده‌تر است چون دما به راحتی کنترل شده و غذا نمی‌سوزد. با این حال فرهای گازی ارزان‌تر هستند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید فر برقی اخوان

لامپ

لامپ از اجزای مهم تمام فرها، آون توسترها، سولاردام و … است. در زمان تاریکی هوا شما می‌توانید با روشن کردن لامپ فر، وضعیت پخت غذای خود را به راحتی بررسی کنید و از سوختگی غذا جلوگیری کنید.

راهنمای استفاده از لامپ فر توکار

زمان‌سنج timer

تایمر یا همان زمان‌سنج از مهم‌ترین گزینه موجود در فر است . بدون استفاده از تایمر فر شروع به کار نمی‌کند.

دکمه زمان سنج، مدت زمان مورد نیاز برای پختن کامل غذا را مشخص می‌کند و بعد از  تمام شدن زمان پختن با صدای بوق، هشدار اتمام پخت و پز را به شما می‌دهد.

برای استفاده از زمان‌سنج، بنا به نوع غذا و مشخص کردن مدت زمان مورد نیاز برای پخت(این اطلاعات را از روی دفترچه راهنمای فر میتوانید مشاهده کنید)تایمر را تنظیم کنید. سپس دکمه شروع  start را فشار دهید.

Clockساعت

ساعت بر روی صفحه نمایش فر همانند ساعت‌های معمولی زمان را نشان می‌دهد که میتوانید به صورت لمسی آن را تنظیم کنید.

پخت و پز bake

علامت bake  بر روی فر نشان دهنده پخت و پز آسان است. برای شروع دکمه bakeرا فشار دهید و درجه حرارت و دمای مورد نظر را تنظیم کنید و در آخرstart  را انتخاب کنید.

گریل کردن Grilling

گریل کردن در فرهای جدید با حرارت از المنت‌های بالا باعث طلایی شدن غذا‌ها می‌شود. از گریل کردن می‌توانید برای پختن مرغ گریل شده،کیک و … استفاده کنید. توجه داشته باشید امکان سوختگی غذا در هنگام گریل کردن وجود دارد.

گرم کردن Warm

گرمای تولید شده توسط این قابلیت از فر برای پخت و پز کافی نیست و فقط برای گرم کردن غذاها استفاده می‌شود.

فن کانوکشن

فن کانوکشن از آپشن‌های برخی از فرهاست. در هنگام خرید دقت کنید فر مورد نظر دارای فن کانوکشن باشد. بخصوص اگر اهل پخت کیک و شیرینی هستید. این فن باعث پخش یکنواخت گرما و هوا درون فر شده و باعث می‌شود غذا در تمامی نقاط به صورت یکنواخت پخته شود. برای روشن کردن کانوکشن فقط کافیست دکمه مربوط به آن را بفشارید.

المنت‌های بالا و پایین در فر برقی

المنت‌ها مربوط به فرهای برقی یا برقی گازی هستند. المنت‌ها در بالا و پایین فر وجود دارند و با گرم شدن باعث ایجاد گرما در فر می‌شوند. المنت پایین برای پخت غذا، المنت بالا برای گریل و برشته کردن غذا استفاده می‌شود. از المنت بالا و پایین به صورت همزمان نیز می‌توان برای پخت غذا بخصوص در حالت جوجه گردان استفاده کرد.

جوجه گردان

جوجه گردان فر توکار

یکی از ویژگی‌هایی که اکثر فرها دارند جوجه گردان است. مرغ گریل شده غذای لذیذ و پرطرفداری است که پخت آن در خانه بهداشتی‌تر و اقتصادی‌تر است. کافی است مرغ خود را طعم دار کرده و در سیخ جوجه گردان سوار کنید. سپس دکمه جوجه گردان را بفشارید.

یخ زدایی

یخ زدایی یکی از ویژگی‌هایی است که برخی از فرها دارا هستند. به کمک این ویژگی می‌توان به سرعت و راحتی یخ مواد غذایی موجود در فریزر را از بین برد. در این حالت بدون استفاده از گرما و با گردش هوا در فر یخ به سرعت آب می‌شود. برای یخ زدایی فقط کافیست برنامه یخ زدای فر را فعال کنید.

تمیز کردن فر

استفاده از دفترچه راهنمای فر به ما نشان می‌دهد که چگونه فر مورد نظر را به خوبی تمیز کنیم. طبق راهنمای نصب و نگهداری در فرهای جدید با زدن دکمه Clean فر با دمای بالا شروع بکار کرده و در زمان تقریبا 3 ساعته تمام ذرات باقی مانده غذا را از بین می‌برد. همچنین در بعضی از فرها،با جداسازی اجزاء داخلی به آسانی میتوان  تمام قسمت‌های فر را تمیز کرد.

و در آخر

ما یک راهنمای کلی از امکانات و نحوه استفاده از فرهای توکار برقی و گازی در اختیار شما قرار دادیم. برای اطلاع دقیق استفاده از یخ‌زدایی ، جوجه گردان ، گزینه‌ پخت غذاهای مختلف ، گریل کردن ، زمان ، درجه دما ، طبقه فر برای هر مواد غذایی  و… به دفترچه راهنمای استفاده و برنامه پخت و پز در هر فر مراجعه کنید.

شما می‌توانید انواع فر توکار از بهترین برندها را از فروشگاه اینترنتی چارسو خریداری کنید.

اشتراک گذاری : Array