در کشور ما توالت فرنگی مورد پسند همه نیست. شاید در بسیاری خانه‌ها نصب توالت فرنگی رایج باشد ولی باز هم افراد تمایل بیشتری به سرویس بهداشتی ایرانی دارند زیرا احساس می‌کنند بهداشتی تر است یا فکر می‌کنند استفاده از توالت فرنگی سخت است. با این حال بسیاری افراد به دلیل بیماری‌های خاص مجبور به استفاده از توالت فرنگی می‌شوند.

از طرفی در بسیاری مکان‌های عمومی ممکن است فقط توالت فرنگی نصب شود. وضعیت وقتی بخواهید به کشورهای خارجی سفر کنید سخت‌تر خواهد شد زیرا مجبور به استفاده از توالت فرنگی خواهید بود. اما نگران نباشد. اینکار بسیار راحت و بهداشتی خواهد بود.

نکات بهداشتی استفاده از توالت فرنگی

نکات مهم در نحوه استفاده از توالت فرنگی

در ادامه این مقاله نکاتی را بیان می‌کنیم تا بتوانید به راحتی و با رعایت نکات بهداشتی از توالت فرنگی استفاده کنید.

محیط سرویس بهداشتی را بررسی کنید

مطمئن شوید در سرویس بهداشتی دستمال کاغذی، شیر آب، مایع شستشوی دست وجود داشته باشد. به علاوه سیفون را بررسی کنید و مطمئن باشید خراب نباشد.

قبل از استفاده از توالت فرنگی تمیز را تمیز کنید

درپوش توالت فرنگی را باز کنید. با یک دستمال کاغذی محل نشتن را در توالت فرنگی تمیز کنید بخصوص اگر این نواحی خیس باشد آن را با دستمال کاغذی کاملا خشک کنید.

از دستمال توالت استفاده کنید

در برخی توالت فرنگی‌های عمومی روی محل نشتن با یک روکش پلاستیکی یک بار مصرف پوشانده می‌شود و با زدن یک دکمه تعویض می‌شود. اما اگر توالت فرنگی چنین امکانی نداشت به کمک دستمال کاغذی تمامی نواحی نشستن را بپوشانید به طوریکه لبه‌های دستمال کاغذی‌ها روی هم قرار بگیرند.

البته اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید که از تمیز بودن آن اطمینان دارید نیازی به این کار نخواهد بود. بهتر است این روش را در توالت‌های عمومی انجام دهید.

استفاده از توالت فرنگی

شلوار را تا زانو پایین بکشید

شلوارتان را تا زانو پایین بکشید نه بیشتر. سعی کنید فاصله پاهایتان از یکدیگر زیاد باشد تا شلوار به هیچ عنوان با زمین آلوده برخوردی نداشته باشد.

درست بنشینید

اکثر افراد هنگام استفاده از این توالت طبق عادت همیشگی نشستن روی سایر سطوح مثل صندلی و … با زاویه 90 درجه می‌نشینند. این نوع نشستن دفع مدفوع را سخت کرده و به مرور زمان باعث بیماری‌هایی مثل سندروم روده تحریک‌پذیر می‌شود. بهترین حالت این است که زاویه‌ی تند در حدود 35 تا 40 درجه برای نشستن داشته باشید. در واقع باید کمی به جلو خم شوید.

اگر در این حالت نشستن احساس ناراحتی داشتید می‌توانید یک چهارپایه زیر پایتان قرار دهید.

نشستن صحیح در استفاده از توالت فرنگی

نحوه شستن خود در توالت فرنگی

اگر توالت فرنگی دارای بیده خودشور باشد به کمک یک دستگیره آب کافی به محل شستشو هدایت خواهد شد. در غیر اینصورت خود را کمی به جلو بکشید و به کمک شیلنگ با فشار کم آب خود را تمیز کنید و در انتها با دستمال خشک کنید.

اگر امکان استفاده از روش‌های گفته شده وجود نداشت باید و شیر آب در سرویس موجود نبود به کمک دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب خود را تمیز کنید و در سریعترین زمان ممکن حمام کنید.

سیفون را بکشید

در انتها باید سیفون را که به شکل یک دسته یا دکمه است بکشید. و اگر دستمال روی توالت فرنگی گذاشتید جمع کنید و در سطل زباله بیندازید.

دست‌هایتان را بشویید

در انتها دست‌هایتان را به خوبی با آب و صابون یا مایع ضد عفونی کننده بشویید.

فیلم نحوه شستشو بعد از استفاده از توالت فرنگی

در فیلم زیر تمام مراحل استفاده از توالت فرنگی را می‌توانید ببینید.

احکام مربوط به استفاده از توالت فرنگی چیست؟

استفاده از توالت فرنگی از لحاظ شرعی تفاوتی با سنتی ندارد. در تمامی سرویس‌های بهداشتی چه مدرن و چه سنتی باید با آب تطهیر کرد و در صورت نبود آب باید احکام تطهیر بدون آب را انجام داد و در زمانی دیگر دوباره تطهیر کرد.

اگر فرد نتواند بعد از استفاده از توالت فرنگی خود را تطهیر کند هر رطوبتی که از او خارج شود محکوم به نجاست بوده و نیاز به تطهیر دوباره دارد. ولی در صورت استبرا اگر رطوبتی نیز خارج شود محکوم به نجاست نیست.

توجه کنید هنگام استفاده از توالت نباید رو یا پشت به قبله قرار بگیرید.

سوالات متداول

نحوه شستن خود در توالت فرنگی پلاستیکی چگونه است؟

توالت فرنگی پلاستیکی مجهز به بیده نیست پس برای شستن خود در توالت فرنگی پلاستیکی باید کمی خود را به جلو بکشید و از شیلنگ استفاده کنید.

طرز نشستن روی توالت فرنگی چگونه است؟

برای نشستن روی توالت فرنگی بهتر است یک چهارپایه زیر پاهای خود قرار دهید و کمی به جلو خم شوید طوریکه بدنتان زاویه‌ای حدود 35 تا 40 درجه داشته باشد.

چگونه از توالت فرنگی استفاده کنیم؟

قبل از نشستن روی توالت فرنگی عمومی روی آن را دستمال کاغذی بچینید، شلوار را تا زانو پایین بکشید و کمی به جلو خم شوید تا بدن زاویه 90 درجه نداشته باشد. در انتها با بیده، شیلنگ یا یک بطری آب و دستمال خود را تمیز کنید.

اشتراک گذاری : Array