راهنمای رفع نشت آب از توالت فرنگی

چه آب به داخل کاسه توالت یا روی زمین نشت کند، آزار دهنده و نشان از یک مشکل است. در این مقاله برای کمک به شما در تشخیص مشکل و راهنمایی شما در تعمیر نشت آب از توالت فرنگی، نوشته شده است. 

علت نشتی فلاش تانک توالت فرنگی چیست؟

عمده دلایل نشتی آب توالت فرنگی از فلاش تانک به صورت زیر است:

  • خرابی واشرها
  • شل شدن واشرها
  • نصب نادرست فلاش تانک
  • محکم نبودن پیچ و مهره ها
  • خرابی لوله های آب
  • خراب شدن فلاش تانک
  • خرابی فلوتر فلاش تانک

چگونه علت  نشت آب از توالت فرنگی را تشخیص دهیم؟

برای تعمیر نشت آب از توالت فرنگی باید ابتدا علت خرابی و محل نشتی آب را پیدا کنید.

منبع آب را قطع کنید

ابتدا منبع آب را ببندید. یک دریچه معمولاً در پشت توالت یافت می شود. هنگامی که دریچه را پیدا کردید، آن را تا جایی که می توانید در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

سطح آب در مخزن را علامت بزنید

بالاترین نقطه ای که آب در پشت مخزن به آن می رسد را علامت گذاری کنید، این کار به شما کمک می کند بفهمید که آیا آب به مرور زمان بالا می رود یا پایین می آید.

آب خود را رنگ کنید و 10 دقیقه صبر کنید

رنگی کردن آب کمک کند تا ببینید آیا آب مخزن شما به داخل کاسه نشت می کند یا خیر. قرص های رنگی یا رنگ های خوراکی می توانند به شما در انجام این کار کمک کنند. برای رنگ کردن آب، یک قرص رنگ یا قطره رنگ خوراکی را به مخزن آب خود اضافه کنید.

حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا مطمئن شوید که رنگ آب مخزن کاملا تغییر کرده است، سپس مراحل زیر را ادامه دهید:

آیا رنگ آب تغییر کرده است؟

اگر آب کاسه رنگی شد، آب مخزن شما نشت می کند. این بدان معنی است که علت نشتی شما شیر فلاش معیوب است و نیاز به تعویض دارد.

سطح آب مخزن خود را بررسی کنید

اگر متوجه شدید که آب بالا آمده است، مشکلی در شیر پرکننده شما وجود دارد. با این حال، اگر سطح آب پایین آمده باشد، نشتی در شیر فلاش وجود دارد.

اگر سطح آب شما بالا رفته است، بررسی کنید که آیا آب در لوله سرریز شما وجود دارد یا خیر. این بدان معنی است که شیر پرکننده نشتی دارد و از مخزن آب سرریز می شود.

کف زمین  را از نظر نشتی آب بررسی کنید

اگر آب رنگ شده از ته مخزن شما خارج شده باشد، به این معنی است که واشر نشتی دارد. اگر آب از بدنه مخزن خارج شود، ممکن است خود مخزن ترک خورده باشد. در این صورت، مخازن باید تعویض شوند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای عیب یابی فلاش تانک

تعمیر نشت آب از توالت فرنگی

در ادامه روش های تعمیر و رفع نشت آب از توالت فرنگی را به صورت کامل بررسی میکنیم.

تعویض شیر فلاش تانک

  • منبع آب را قطع کنید و آب باقیمانده در مخزن را بشویید. اگر نمی‌توانید مخزن را بشویید، می‌توانید از فنجان برای خارج کردن آب از پشت سیستم استفاده کنید.
  • مخزن توسط لوله تغذیه به دیوار متصل می شود و سپس توسط دو پیچ زیر مخزن به کاسه توالت متصل می شود. برای شل کردن و جدا کردن این مهره ها از یک آچار قابل تنظیم استفاده کنید.
  • مخزن را بلند کنید و روارونه در کنار کاسه توالت روی یک سطح ثابت قرار دهید. برای جلوگیری از ریختن آب، تعدادی حوله را پایین بیاورید و مخزن را روی آن قرار دهید. این موقعیت همچنین به شما امکان دسترسی به شیر فلاش در پایین مخزن را می دهد.
  • پیچ مهره را باز کنید و شیر فلاش را فشار دهید تا بیرون بیاید. بهتر است، از آچار لوله کش برای باز کردن پیچ مهره استفاده کنید.
  • حالا باید شیر فلاش قدیمی را تعویض کنید. برای نصب شیر فلاش جدید، آن را در مقابل دهانه مخزن فشار دهید. به خاطر داشته باشید که دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید تا مطمئن شوید که شیر جدید را به درستی نصب کرده اید.

نحوه تعویض شیر سیفون

  1. هر قسمتی از شیر فلاش را که با برداشتن شیر قدیمی جدا کردید دوباره وصل کنید. حتما واشر روی مهره قفلی را نیز تعویض کنید.
  2. مخزن را دوباره روی توالت قرار دهید و پیچ ها را سفت کنید. مهره هایی که مخزن را به لوله تغذیه و کاسه توالت که در طول فرآیند شل شده اند، محکم کنید. پس از اتصال مجدد، می توانید منبع آب را دوباره وصل کنید و مخزن را دوباره پر کنید.
  3. اگر هنوز آب به داخل کاسه توالت نشت می کند، به عقب برگردید و مطمئن شوید که پیچ های متصل به شیر فلاش را کاملا سفت کرده اید.

رفع نشتی دریچه

  • منبع آب را قطع  کرده و آب را از مخزن خارج کنید. دریچه تامین آب پشت توالت را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید، سپس با شستشو یا استفاده از فنجان آب را خارج کنید.
  • در زیر شیر پرکننده زیر مخزن، لوله تامین آب را با یک آچار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آن را جدا کنید.
  • بسته به طراحی توالت شما، لوله تغذیه یا یک لوله بلند و سفت و سخت خواهد بود یا یک لوله کوتاه که به شیر قطع کننده آب متصل است.
  • مهره قفلی را می توان در زیر مخزن که شیر پرکننده را در جای خود نگه می دارد، پیدا کرد، معمولاً در کنار لوله تغذیه یافت می شود. از یک آچار یا انبردست کوچک برای شل کردن و جدا کردن مهره قفل و جدا کردن آن استفاده کنید.
  • درب مخزن را بردارید و شیر قدیمی را به سمت بالا بکشید تا آن را جدا کنید.
  • شیر جدید را در محلی که شیر قدیمی بود قرار دهید و مهره قفلی را به پایین آن بپیچید. مطمئن شوید که لوله پر کردن مجدد را به کنار شیر پرکننده وصل کرده و آن را روی لوله سرریز در مخزن قرار دهید.
  • به یاد داشته باشید که دستورالعمل‌های سازنده را بخوانید، آنها دستورالعمل‌هایی را برای اینکه شناور شیر پرکننده باید چقدر بالا باشد، ارائه می‌دهند.
  •  لوله تامین آب را دوباره وصل کرده و آب را باز کنید. هنگامی که منبع آب دوباره وصل شد، توالت را بشویید تا شیر پرکننده جدید را آزمایش کنید. اگر به درستی پر شود و سرریز نشود، تعمیر کامل شده است.

سفت کردن واشرهای نشتی

1. آب را قطع کرده و مخزن را خالی کنید. با چرخاندن شیر پشت توالت در جهت عقربه های ساعت، منبع آب را قطع کنید. سپس توالت را بشویید تا مخزن خالی شود.

نکته بالا: همچنین می توانید از فنجان برای خارج کردن آب از مخزن استفاده کنید.

2. پیچ و مهره هایی را که مخزن را به کاسه متصل می کند، پیدا کنید.در واقع  دو یا سه سر پیچ هستند که فلپر را در پایین مخزن توالت احاطه کرده اند. 

3. پیچ ها را با آچار و پیچ گوشتی قابل تنظیم محکم کنید. از یک پیچ گوشتی سر صاف برای نگه داشتن پیچ ها در جای خود استفاده کنید، سپس یک آچار قابل تنظیم بردارید و پیچ های زیر مخزن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا آنها را سفت کنید.

4. مخزن را دوباره پر کنید و نشتی را بررسی کنید. اگر دیگر نشتی وجود نداشته باشد، مشکل واشر رفع شده است. اگر هنوز نشتی وجود دارد، واشر زیر پیچ ها باید به کلی تعویض شود.

تعویض یا سفت کردن پیچ و مهره ها 

تمامی پیچ و مهر های فلاش تانک را بررسی کنید. اگر شل شده‌اند آنها را با آچار سفت کنید و اگر حس میکنید پیچ یا مهره‌ای خراب شده است آن را تعویض کنید.

نصب نادرست فلاش تانک

نصب نادرست فلاش تانک باعث ایجاد مشکلات زیادی مثل نشت آب از توالت فرنگی، گرفتگی توالت فرنگی و … میشود. تشخیص اینکه فلاش تانک درست نصب شده است یا نه ممکن است برای شما سخت باشد پس بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرد.

بیشتر بخوانید

راهنمای رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی

تعویض فلوتر فلاش تانک

خراب شدن یا تنظیم نبودن فلوتر فلاش تانک که وظیفه تعیین سطح آب در فلاش تانک را دارد نیز میتواند باعث نشت آب از توالت فرنگی شود. به همین دلیل باید فلوتر را چک کرده و در صورت خراب بودن آن را عوض کنید.

اشتراک گذاری : Array