توالت ایرانی و فرنگی، دو مدل توالت رایج در کشور هستند. اولین سوالی که قبل از خرید پیش میاید این است که توالت فرنگی بهتر است یا ایرانی؟ هر دوی این مدلها مزایا و معایب خودشان را دارند. اگر با ویژگی‌های هر یک آشنا باشیم می‌توانیم بهترین توالت را طبق نیازمان تهیه کنیم. در این مطلب برای بررسی و مقایسه، و جواب به سوال «توالت فرنگی بهتر است یا ایرانی» با چارسو همراه باشید.

چرا انتخاب درست توالت اهمیت دارد؟

نوع توالت ارتباط مستقیمی با سلامتی انسان دارد. تحقیقات نشان داده هر فرد به طور متوسط بیشتر از 6 ماه از طول زندگیش را روی کاسه توالت میگذارند. استفاده از توالت نامناسب می‌تواند باعث مشکلاتی مثل کمردرد، زانودرد، درد مفاصل، بواسیر و مشکلات پوستی، روده و گوارشی شود. پس برای سلامتی خود و اعضای خانواده‌تان، این وسیله بهداشتی را با آگاهی انتخاب کنید.

۱. توالت ایرانی

این توالت که با نام توالت آسیایی و توالت شرقی هم کاربرد دارد، به حالت نشسته (چمباتمه) استفاده می‌شود. مدل‌ها و طرح‌های توالت ایرانی متفاوت هستند. اما وجه مشترک همگی داشتن سوراخی روی زمین است. این توالت ها معمولا از جنس چینی بهداشتی ساخته می‌شوند. گاهی طرح‌هایی با استنلس استیل نیز در بازار به چشم می‌خورد. در سالهای اخیر مدلهای جدیدی از توالت ایرانی با طراحی ارگونومیک و طبی تولید شده‌اند که مزایای بیشتری نسبت به مدل ساده دارند. برای بررسی بیشتر می‌توانید سری به مقاله راهنمای خرید توالت ایرانی بزنید. در ادامه با مزایا و مضرات سرویس بهداشتی ایرانی می‌شویم.

توالت ایرانی یا شرقی

مزایای توالت ایرانی

با نشستن روی توالت ایرانی، ماهیچه‌های ران به قسمت شکم (سیگموئید روده بزرگ) فشار وارد می‌کند. این فشار کم باعث می‌شود تا عمل دفع به راحتی صورت بگیرد. از طرفی به علت تخلیه راحت و کامل روده، ابتلا به یبوست کاهش میابد. در وضعیت چمباتمه فرد برای دفع فشار زیادی وارد نمی‌کند. به همین علت آسیب‌های وارده به لگن و بواسیر بسیار کم هستند. و در آخر به دلیل نداشتن تماس پوستی، بیماری‌های پوستی، قارچی، تبخال و… انتقال پیدا نمی‌کنند.

معایب توالت ایرانی

حالت نشستن روی سنگ توالت،به راحتی توالت فرنگی نیست. نشستن بخصوص به مدت طولانی، باعث فشار روی مفاصل، زانو و پایین تنه می‌شود. به همین دلیل افرادی که سابقه آرتروز یا  درد مفصل دارند بهتر است از توالت ایرانی استفاده نکنند. همچنین استفاده از این توالت برای افراد مسن و باردار توصیه نمی‌شود. توالت ایرانی برای پاکیزگی و رعایت بهداشت نیاز به مراقبت و تمیز کردن مداوم دارد.

۲. توالت فرنگی

این توالت در کشورهای غربی استفاده می‌شود. اما سالها است که جای خود را در سایر کشورها هم باز کرده. این روزها استفاده از توالت فرنگی در کشورمان بسیار رایج است. توالت فرنگی عموما از چینی بهداشتی ساخته می‌شود و تخلیه آن با سیستم فلاش تانک و سیفون است. مدلهای جدید و متنوع توالت فرنگی به صورت توکار و روکار در سایت چارسو قابل خریداری هستند. (برای اطلاعات بیشتر از ساختار این توالت به مقاله شناخت توالت فرنگی مراجعه کنید). و اما مزایا و مضرات:

توالت فرنگی

مزایای توالت فرنگی

ساختار تولت فرنگی درست مثل نشستن روی صندلی است. به همین دلیل فرد در استفاده از آن وضعیت بسیار راحتی دارد. استفاده طولانی مدت از این نوع توالت، فشاری به مفاصل و پا وارد نمی‌کند. در نتیجه اگر سابقه درد مفاصل دارید، سنتان بالاست یا راحتی توالت برایتان مهم است، از توالت فرنگی استفاده کنید. تمیز کردن توالت فرنگی نسب به ایرانی ساده‌تر است به همین دلیل از نظر پاکیزگی و تمیزی محیط گزینه بهتری است.

معایب توالت فرنگی

نشستن روی کاسه توالت باعث می‌شود رکتوم توسط عضله بالابرنده مقعد منقبض شود. در نتیجه به مانعی تبدیل شده که تخلیه را سخت می‌کند. زاویه نامناسب، زور زدن برای دفع، و تخلیه سخت در طولانی مدت مشکلاتی بوجود میاورد. از مشکلات رایج استفاده طولانی می‌توان به بیماری‌های روده، یبوست، بواسیر و… اشاره کرد. البته یک راه حل ساده هم وجود دارد. برای حل این مشکلات می‌توانید از یک چهارپایه کوچک یا زیرپایی استفاده کنید. تا زانوها کمی بالا بیایند و زاویه ۹۰ درجه به ۳۵ درجه تبدیل شود.

نشستن درست روی توالت فرنگی

در نهایت توالت فرنگی بهتر است یا ایرانی

انتخاب نوع توالت باید بر طبق شرایط شما باشد. می‌توانید از راهنمایی زیر برای خرید توالت کمک بگیرید:

توالت فرنگی: در صورت داشتن بیماری‌های مفصلی، پادرد و زانو درد، دیسک و آرتروز، سن بالا، انجام جراحی، بخصوص در بخش شکم  و پایین تنه توالت فرنگی بخرید.

توالت ایرانی: در صورت مشکلات روده و گوارش، یبوست از مدل ایرانی استفاده کنید. همچنین برای جلوگیری از بیماری‌های پوستی و قارچی، بهتر است در مکان‌های عمومی به جای توالت فرنگی از ایرانی استفاده شود.

خرید انواع توالت فرنگی و ایرانی

امیدواریم با مطالب گفته شده، متوجه شده باشید که برای فضای شما توالت فرنگی بهتر است یا ایرانی. انتخاب شما هر نوع چینی بهداشتی که باشد، قبل از خرید حتما به کیفیت آن توجه داشته باشید. برای یک خرید مطمئن و آسان می‌توانید به فروشگاه آنلاین چارسو مراجعه کنید. در این سایت بزرگ انواع توالت ایرانی و توالت فرنگی از برندهای مطرح و معتبر کشور قابل خریداری هستند. ارائه اطلاعات دقیق محصول، امکان مقایسه بین برندها، ۷ روز مهلت بازگشت، ضمانت اصالت و تحویل اکسپرس از مزایای خرید از چارسو می‌باشند. برای تجربه یک خرید مطمئن در کنار شما هستیم.

اشتراک گذاری : Array