توالت فرنگی‌ها از تجهیزات کاربردی سرویس بهداشتی هستند. استفاده از این وسیله به دلیل قرارگیری راحت فرم بدن و ستون فقرات به سلامت شما کمک می‌کند. اگر به دنبال خرید بهترین توالت فرنگی هستید کاملا جای درستی آمدید. در این مقاله قرار است انواع توالت فرنگی را بررسی کنیم، با سیستم تخلیه، مدل و ویژگی‌های یک توالت مناسب آشنا شویم و بهترین برندهای داخلی و خارجی را معرفی کنیم. پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

استفاده از توالت فرنگی چه مزیتی دارد؟

پزشکان برای افرادی که ناراحتی در قسمت پا و کمر دارند، سالمندان و بانوان باردار استفاده از توالت فرنگی را توصیه می‌کنند. اما حتی اگر در سلامتی کامل هستید بهتر است توالت ایرانی خود را تعویض کنید و یک مدل فرنگی را جایگزین آن کنید. زیرا استفاده دائم از توالت ایرانی به مفاصل آسیب می‌زند و در دراز مدت مشکلات کمر درد و پا درد ایجاد می‌کند.

بگذارید دلیل این آسیب را برایتان توضیح دهیم. تصور کنید هر دفعه هنگام نشستن روی توالت سنتی پنج دقیقه در این وضعیت قرار بگیرید، با این شرایط مقدار زیادی از وزن شما روی مفصل زانو قرار می‌گیرد و این فشار باعث آسیب به مفاصل می‌شود. این وضعیت می‌تواند روزی چند مرتبه تکرار شود و به تدریج مشکلاتی را به‌وجود بیاورد. به همین دلیل همه گروه‌های سنی برای حفظ سلامت بدن بهتر است یکی از انواع توالت فرنگی استاندارد را تهیه و استفاده کنند.

مزیت توالت فرنگی

انواع توالت فرنگی کدامند؟

هنگام خرید با مدل‌های زیادی از انواع توالت فرنگی مواجه می‌شوید. سوال اینجاست که بین همه گزینه‌ها کدام توالت فرنگی برای خانه شما مناسب است؟ برای درک تفاوت مدل‌ها، لازم است اول با انواع سیستم تخلیه، ابعاد و آکس، نحوه نصب و… آشنا شوید. ما این چند تعریف را به صورت کاملا ساده و دقیق برایتان توضیح داده‌ایم:

۱. انواع توالت فرنگی در مکانیزم تخلیه

مهم‌ترین نکته در خرید توالت فرنگی توجه به مکانیزم تخلیه آن است. برای اینکه بدانید کدام سیستم تخلیه برای شما مناسب است ویژگی هر کدام را با هم مرور می‌کنیم:

سیستم تخلیه آبشاری یا ریزشی

سیستم تخلیه ریزشی از قدیمی‌ترین مکانیزم‌ها در توالت فرنگی است که اغلب در مدل‌های دو تکه مشاهده می‌شود. در این روش آب با فشار از مخزن به لبه بالایی کاسه وارد می‌شود. در لبه سوراخ‌هایی قرار دارد که آب از این منافذ به صورت آبشار به پایین سرازیر می‌شود و تخلیه را انجام می‌دهد. از معایب روش ریزشی، مصرف زیاد آب و صدای بلند در حین تخلیه است. اما در عوض به دلیل فشار زیاد آب، معمولا مشکلات گرفتگی در خروجی پیش نمی‌آید.

مکانیزم تخلیه ریزشی یا آبشاری توالت فرنگی

سیستم تخلیه گردابی

در این سیستم تخلیه، آب از مخزن سیفون وارد کاسه توالت می‌شود. در کاسه آب با چرخش، به صورت گردابی محیط را تمیز می‌کند و سپس به سمت خروجی در کف می‌رود. تخلیه گردابی توالت فرنگی سه عیب دارد: مصرف آب در آن بالا است، گاها امکان گرفتگی وجود دارد و تخلیه زمان نسبتا زیادی طول می‌کشد. مزیت آن نیز سر و صدای کمتر نسبت به تخلیه آبشاری است.

مکانیزم تخلیه گردابی توالت فرنگی

سیستم تخلیه واترجت یا تک شوتینگ

واترجت از سیستم‌های جدید است که با شوتینگ تخلیه را انجام می‌دهد. در این سیستم اولا منافذی در لبه قرار دارند که با ریزش آب دور کاسه را شستشو می‌دهند. ثانیا آب از کانال به شوتینگی که در عمق کاسه قرار دارد هدایت می‌شود و عمل تخلیه با فشار انجام می‌شود. ترکیب دو روش ریزشی و شوتینگ باعث شده تخلیه واترجت هم مصرف آب کمتری داشته باشد و هم قدرت و زمان تخلیه بهبود پیدا کند.

مکانیزم تخلیه واترجت توالت فرنگی

سیستم تخلیه توربوجت یا سه شوتینگ

پیشرفته‌ترین و بهترین سیستم تخلیه توربوجت است. این روش تقریبا مثل روش واترجت عمل می‌کند اما با یک تفاوت. گفتیم در تخلیه واترجت شستشوی کاسه با سیستم ریزشی انجام می‌شود. در توربوجت به جای سیستم ریزشی، دو شوتینگ در بالای کاسه قرار دارند. در واقع شستشوی کاسه با دو شوتینگ بالا انجام می‌شود و تخلیه با شوتینگ کف. این ویژگی باعث شده مصرف آب در این روش به حداقل برسد، سر و صدا و زمان تخلیه کمتر شود و شستشو به بهترین شکل انجام شود.

مکانیزم تخلیه توربوجت توالت فرنگی

۲. انواع توالت فرنگی از نظر نحوه نصب

یک تفاوت دیگر در توالت فرنگی‌ها مدل ظاهری است، که در نحوه نصب نیز تاثیر می‌گذارد. توالت‌فرنگی‌های رایج بازار در سه مدل یک تکه، دو تکه و وال هنگ ارائه می‌شوند.

توالت فرنگی یک تکه

این مدل در یک تکه قالب‌گیری می‌شود و مخزن و کاسه توالت به هم متصل هستند. توالت فرنگی یک تکه سطح بهداشت بالایی دارد. زیرا درزها کمتر هستند و تمیز کردن بدنه راحت انجام می‌شود. از نظر ظاهری نیز یکپارچگی و فرم بهتری نسبت به مدل دو تکه دارد.

توالت فرنگی دو تکه

در این مدل مخزن و کاسه توالت از هم جدا هستند و نصب آنها نیز جداگانه انجام می‌شود. مدل‌های دو تکه به نگهداری بیشتری نیاز دارند تا آلودگی در درز میان کاسه و مخزن باقی نماند. معمولا قیمت مدل دو تکه کمتر از مدل‌های دیگر توالت فرنگی است و تنوع قابل قبولی نیز دارد.

توالت فرنگ وال هنگ یا دیواری

وال هنگ جدیدترین و شیک‌ترین مدل توالت فرنگی است. این مدل پایه ندارد و و بر روی دیوار نصب می‌شود. مخزن توالت در این مدل معمولا درون دیوار قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل حجم بسیار کمتری در سرویس بهداشتی اشغال می‌شود. این مدل شستشو و نظافت آسانی دارد، به دلیل قرارگیری تجهیزات درون دیوار سروصدا را به حداقل می‌رساند، با وجود تجهیزات و استحکامات درون دیوار مقاومت بسیار بالایی دارد، ارتفاع آن قابل تنظیم است و مصرف آب بسیار کمتری دارد.

توالت فرنگی وال هنگ یا دیواری

۳. انواع توالت فرنگی از نظر ابعاد و آکس

قبل از خرید توالت فرنگی لازم است به محل نصب آن در خانه خود توجه کنید. ارتفاع، ابعاد و آکس خروجی سه عامل مهم برای انتخاب اندازه توالت فرنگی هستند.

  • ارتفاع توالت فرنگی: برای کسانی که مشکلات کمر و زانو دارند ارتفاع زیاد بهتر است (۴۰ الی ۶۵ سانتی‌متر). اما برای افراد کوتاه قد و کودکان ارتفاع می‌تواند اذیت‌کننده باشد برای مثال ارتفاع مناسب یک کودک ۳۵ سانتی‌متر است. به همین دلیل حتما به شرایط اعضای خانواده دقت کند و یک ارتفاع معقول را درنظر بگیرید.
  • ابعاد توالت فرنگی: برای انتخاب ابعاد باید به مساحت سرویس بهداشتی توجه کنید. عرض یک توالت فرنگی استاندارد معمولا کمتراز ۵۰ سانتی‌متر و طول آن بین ۵۵ تا ۷۵ سانتی‌‌متر متغیر است. از نظر فرم نیز مدل‌های بیضی و مستطیل فضای بیشتری نسبت به مدل گرد اشغال می‌کنند. اما راحتی و قرارگیری پاها در مدل بیضی بهتر است.
  • آکس توالت فرنگی: آخرین نکته توجه به آکس توالت فرنگی است. به فاصله لوله خروجی توالت فرنگی تا لبه دیوار پشتی آکس می‌گویند. اگر آکس توالت فرنگی که می‌خرید با فضای شما همخوانی نداشته باشد در نصب به مشکل می‌خورید.
  • قانون طلایی انتخاب آکس ساده است: آکس توالت فرنگی که انتخاب می‌کنید حتما باید کمتر یا حداقل مساوی آکس فضای شما باشد. برای مثال اگر لوله فاضلاب کف سرویس بهداشتی در خانه شما، تا دیوار 30 سانتی‌متر فاصله دارد، شما می‌توانید یک توالت فرنگی با آکس ۲۸،۲۹،۳۰ و کمتر خریداری کنید. اکثر مدل‌های توالت فرنگی آکسی بین ۱۸ تا ۳۰ سانتی‌متر دارند.

۴. انواع توالت فرنگی از نظر ظاهری

زیبایی ظاهری و دوام بدنه توالت فرنگی تا حد زیادی به لعاب آن بستگی دارد. یک لعاب مرغوب رنگ سفیدی دارد و کدر نیست. به علاوه سطح آن یکدست است و برآمدگی و فرورفتگی و خلل و فرج ندارد. توالت فرنگی‌های ایرانی معمولا در کیفیت لعاب قوی هستند. زیرا اکثر تولیدکنندگان معتبر داخلی از لعاب دو بار پخت و مرغوب برای پوشش توالت فرنگی استفاده می‌کنند.

ظاهر انواع توالت فرنگی

۵. انواع توالت فرنگی از نظر دکمه فلاش

دکمه تخلیه توالت فرنگی فلاش نام دارد. این دکمه معمولا در کنار یا بالای مخزن قرار می‌گیرد. (البته در مدل‌های توکار و وال‌هنگ دکمه فلاش روی دیوار قرار دارد.) اگر دقت کرده باشید بعضی از فلاش‌ها دو دکمه جداگانه دارند. این نوع توالت فرنگی‌ها قابلیت دو زمانه دارند. برای کنترل بهتر مصرف آب و کاهش هزینه فیش آب، بهتر است توالت دو زمانه خریداری کنید. از این دو دکمه یکی برای تخلیه کل حجم آب و دیگری برای تخلیه نصف حجم آب است. با این امکان می‌توانید میزان آب را با توجه به نیاز انتخاب کنید و از به هدر رفتن کل آب جلوگیری شود.

۶. انواع توالت فرنگی از نظر خودشور

اکثر توالت فرنگی‌ها یا ساده هستند یا بیده دار. در مدل ساده شستشو توسط خود فرد انجام می‌شود. اما در نوع بیده‌دار، وسیله‌ای روی توالت نصب شده و با پاشیدن آب کار شستشو را انجام می‌دهد. بیده‌ها در دو نوع مکانیکی و دیجیتالی در بازار وجود دارند. مدل مکانیکی تقریبا مثل همان شیر آب عمل می‌کند و با باز کردن دسته، آب را می‌پاشد. اما در مدل دیجیتالی تعدادی دکمه برای کنترل دما و فشار و… وجود دارد. حتی اگر مدل ساده را انتخاب کنید می‌توانید به صورت جداگانه قطعه خودشور را خریداری کرده و روی انواع توالت فرنگی نصب کنید.

بیده یا خودشور انواع توالت فرنگی

۷. بهترین برندهای سرویس فرنگی

تولیدکنندگان متعدد داخلی و خارجی انواع توالت فرنگی را به بازار عرضه می‌کنند. با رواج استفاده از این وسیله در کشور، امروزه شرکت‌های معتبر ایرانی نیز انواع توالت فرنگی استاندارد را تولید می‌کنند. اگر قصد خرید توالت فرنگی از برندهای خارجی دارید مارک‌های TOTO، Kohler، Duravit، Globo، American standard در این زمینه قوی هستند. اما شما می‌توانید با هزینه بسیار کمتر یک مدل باکیفیت و با گارانتی را از برندهای ایرانی گلسار، مینا، گاتریا و مروارید تهیه کنید.

خرید اینترنتی انواع توالت فرنگی

با خرید اینترنتی توالت فرنگی شما این امکان را دارید که مدل‌های مختلف از انواع برندها را، بدون نیاز به حضور در فروشگاه‌های مختلف یک‌جا بررسی کنید. در سایت چارسو به عنوان بزرگترین مرجع تجهیزات خانه، انواع توالت فرنگی از یک تکه، دو تکه، وال هنگ، با انواع سیستم تخلیه قرار داده شده‌اند. شما می‌توانید تمام اطلاعات، مشخصات و قیمت مدل‌های موردنظر را بررسی کنید، برندهای رقیب را با هم مقایسه کنید و در نهایت خرید خود را به صورت آنلاین و آسان درب منزل تحویل بگیرید. برای یک انتخاب مطمئن در تجهیزات خانه و آشپزخانه در کنارتان هستیم.

اشتراک گذاری :