سرویس بهداشتی به‌عنوان یکی از مهمترین بخش‌های هر ساختمان نیاز به مراقبت و نگهداری دارند. رفع مشکلات فاضلاب در این بخش از ساختمان بیشتر از هر بخشی در ساختمان اهمیت دارد زیرا بروز مشکلاتی مانند گرفتگی توالت می‌تواند مشکلات زیادی برای ساکنین ساختمان ایجاد کند. با توجه به نوع توالت استفاده شده در سرویس بهداشتی می‌توان روش‌هایی را برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی به کار گرفت و از شر این مشکل خلاص شد اما اگر این روش‌ها موثر واقع نشوند بهترین راهکار، کمک گرفتن از یک فرد با تجربه و ماهر در این زمینه است. در این مقاله قصد داریم تا روش‌های عملی و موثر برای رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی را به تفکیک برای شما شرح داده و روش انجام آن‌ها را به شما آموزش دهیم پس با ما همراه باشید.

علت گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی چیست؟

اغلب گرفتگی توالت به علت انداختن اشیا خارجی در چاه توالت به وجود می‌آید، و باعث ایجاد انسداد در لوله‌های فاضلاب می‌شود. بسیاری از افراد به صورت غیرمسئولانه‌ای دستمال مرطوب نوزاد و سایر محصولات سلولزی را در چاه توالت می‌اندازند. این مواد در آب حل نمی‌شوند و به گرفتگی توالت منجر می‌شوند. دستمال‌ها و محصولات سلولزی به راحتی می‌توانند باعث گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی شوند خصوصا زمانی که دستمال‌های گلوله شده با حجم زیاد درون چاه توالت رها شده باشند. بنابراین بهتر است که بنرهای آموزشی در داخل سرویس بهداشتی عمومی نصب شوند تا افرادی که آگاهی کافی در این زمینه ندارند دستمال‌ها و محصولات سلولزی خود را درون سطل زباله قرار دهند. اگر توالت شما دچار این نوع گرفتگی شده باشد بهترین راه فنر زدن چاه است زیرا علت گرفتگی توالت تجمع دستمال‌ها در خروجی لوله فاضلاب یا سیفون توالت است و زمانی که چاه فنر زده شود، دستمال‌ها از مسیر لوله خارج شده و به بیرون خواهند رفت.

دلیل دیگری که ممکن است باعث گرفتگی توالت ایرانی یا فرنگی شود، خرابی لوله‌های فاضلاب یا فرسودگی آن‌ها است. خوردگی، کهنگی لوله‌ها و اتصالات، تغییرات دمایی همگی دلایلی هستند که به فرسودگی و تخریب لوله‌های فاضلاب داخلی منجر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

تعویض درب توالت فرنگی

نشانه‌های گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی چیست؟

گرفتگی توالت به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و برای حل این مشکل ابتدا باید مشکل را به درستی تشخیص دهید و سپس دست به کار شوید. در این بخش به نشانه‌ها و روش‌های تشخیص گرفتگی توالت خواهیم پرداخت و تعدادی از این نشانه‌ها را نام خواهیم برد.

  • اگر صداهایی مانند قل قل کردن از چاه دستشویی شنیده می‌شود.
  • اگر فاضلاب بالا آمده و پس می‌زند.
  • اگر توالت شما بیش از حد بوی نامطبوع دارد.
  • اگر زمان تخلیه فاضلاب کند است.
  • اگر آب در کاسه توالت جمع شده و پایین نمی‌رود.

تمام موارد بالا نشانه‌های گرفتگی توالت است و چنان‌چه حتی یکی از موارد بالا را مشاهده کردید از توالت خود استفاده نکرده و اقدام به رفع گرفتگی کنید. توجه کنید که در مرحله اول به هیچ‌وجه از محلول‌های چاه بازکن استفاده نکنید.

برای رفع گرفتگی توالت چه باید کرد؟

طبیعی است که پس از چند سال استفاده از توالت فرنگی یا ایرانی با مشکل گرفتگی توالت روبرو شوید در این‌صورت باید به دنبال بهترین راهکارهای ممکن برای رفع مشکل گرفتگی توالت خود باشید. ما در این بخش قصد داریم تا به تعدادی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌های رفع گرفتگی توالت بپردازیم و به شما در رفع این مشکل آزار دهنده کمک کنیم.

از آب گرم استفاده کنید

برای رفع گرفتگی توالت خود اولین راهکاری که می‌تواند موثر باشد استفاده از آب گرم است. برای انجام این کار ابتدا ظرفی را پر از آب گرم کنید اما نه در حدی که آب بجوشد و داغ باشد زیرا آب جوش می‌تواند باعث ترک خوردگی یا حتی شکستگی کاسه توالت شود. سپس کمی صبر کرده و آب را داخل چاه توالت بریزید. اگر پس از مدتی آب تخلیه شد یعنی این روش موفقیت آمیز بوده است و بهتر است پس از آن توالت را با آب سرد مواد شوینده بشویید.

از محلول های شیمیایی استفاده کنید

بسیاری از افراد برای رفع گرفتگی توالت ایرانی و فرنگی از محلول‌های شیمیایی قوی استفاده می‌کنند. این محلول‌ها بخاطر خاصیت اسیدی که دارند به سرعت گرفتگی را رفع کرده و چاه را باز می‌کنند. باید توجه کنید که این محلول‌ها در صورت تماس با پوست شما می‌توانند خطرناک باشند از این رو بهتر است از دستکش استفاده کنید. نصف فنجان محلول شیمیایی را درون چاه ریخته و سپس پس از چند دقیقه آب گرم را درون چاه بریزید. توجه کنید که آب نباید جوش باشد.

از محلول‌های طبیعی استفاده کنید

یک روش موثر دیگر برای رفع گرفتگی توالت استفاده از محلول‌های طبیعی است که می‌توانند به سرعت مشکل شما را حل کنند. البته محلول‌های طبیعی و خانگی نیز به اندازه محلول‌های شیمیایی موثر بوده و آسیب کمتری نیز به محیط زیست می‌زنند. ترکیب جوش شیرین و سرکه، یک محلول قوی برای رفع انواع گرفتگی توالت است و می‌تواند به خوبی محلول‌های شیمیایی موثر واقع شود. برای تهیه این محلول ابتدا یک فنجان جوش شیرین را با دو فنجان سرکه مخلوط کنید و داخل چاه توالت بریزید. پس از مدتی فرآیند شیمیایی این دو ماده عمل کرده و باعث رفع گرفتگی توالت شما خواهد شد. بهتر است که پس از سی دقیقه دو قابلمه آب گرم را درون چاه توالت بریزید و توجه کنید که آب به هیچ وجه داغ نباشد تا به کاسه توالت شما آسیب وارد نکند. همچنین یکی دیگر از خوبی‌های این ترکیب از بین بردن بوی بد توالت است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل از بین بردن قارچ سرویس بهداشتی

از برس استفاده کنید

یک روش بسیار ساده و کاربردی استفاده از برس برای رفع گرفتگی توالت ایرانی و فرنگی است و در هر دو نوع توالت نیز قابل استفاده است. کافی است برای انجام این روش یک برس خریداری کرده و پرزهای آن را به داخل کاسه توالت برده و چندبار بالا و پایین کنید تا در سریعترین حالت ممکن از شر گرفتگی توالت خود خلاص شوید. پس از اتمام کار برس را داخل کاسه توالت شسته و با آب گرم مانند روش‌های قبلی توالت را تمیز کنید.

از آویز لباس استفاده کنید

ممکن است در شرایطی باشید که امکان استفاده از ابزار پیشرفته وجود نداشته باشد و روش‌های قبلی نیز برای شما کار نکرده باشند. در این صورت باید کمی خلاق بوده و به سراغ کمد لباس خود بروید. یک آویز لباس فلزی را بردارید سپس بدون تغییر قلاب آویز سر آویز لباس را با پارچه بپیچید تا به کاسه توالت آسیب نرسد. برای ثابت نگه داشتن پارچه در انتهای گیره از چسب نوازی استفاده کنید. دستکش بپوشید و آویز را وارد چاه کنید. آویز را تا حد ممکن بالا و پایین کنید تا گرفتگی باز شود سپس با آب گرم مانند روش‌های قبلی توالت را تمیز کنید.

از تلمبه پلاستیکی استفاده کنید

شاید قدیمی ترین روش برای رفع گرفتگی توالت استفاده از تلمبه پلاستیکی است. برای استفاده از تلمبه ابتدا تلمبه را روی چاه توالت قرار داده و سعی کنید سطح تلمبه کاملا دور تا دور سوراخ چاه را بپوشاند. سپس به آرامی شروع کنید به فشردن تلمبه به سمت پایین و چندین بار این کار را تکرار کنید تا گرفتگی برطرف شود. معمولا برای رفع گرفتگی چیزی حدود 20 بار تلمبه نیاز است. پس از باز شدن گرفتگی از آب گرم برای شستشوی توالت استفاده کنید.

از فنر دستی استفاده کنید

شما می‌توانید برای باز کردن گرفتگی چاه از فنر دستی استفاده کنید. این فنرها به راحتی در بازار پیدا می‌شوند و در رفع گرفتگی توالت فرنگی و ایرانی بسیار موثر هستند. توجه کنید که برای باز کردن لوله کافی است فنر را داخل لوله فرو کرده و سپس با چرخاندن فنر مشکل گرفتگی را برطرف کنید. توجه کنید که اصلا فشار محکم به فنر و لوله‌ها وارد نکنید زیرا لوله‌ها آسیب دیده و برای شما دردسرساز خواهند شد. چرخاندن فنر به تنهایی برای باز کردن لوله‌ها کافی است. چرخش فنر باید در جهت عقربه‌های ساعت باشد.

از افراد متخصص کمک بگیرید

اگر روش‌های بالا جوابگوی شما نبود تنها گزینه کمک گرفتن از افراد با تجربه و متخصص است که با تجهیزات پیشرفته می‌توانند مشکل گرفتگی توالت ایرانی و فرنگی را به راحتی برطرف کنند. یکی از مزیت‌های این روش این است که کمترین آسیب به سیستم لوله کشی و سرویس بهداشتی شما وارد خواهد شد. این درحالی است که اگر خودتان بخواهید همه کارها را انجام دهید امکان آسیب زدن به لوله‌های فاضلاب وجود دارد و هزینه‌های سرسام آوری به شما تحمیل خواهد شد.

کلام آخر

در پایان باید گفت که بهترین روش برای رفع گرفتگی توالت توسط شرایط و نوع گرفتگی تعیین می‌شود و فرمول خاصی برای رفع این مشکل وجود ندارد. شما کافی است که تک به تک تمام روش‌های بالا را امتحان کرده و اگر نتیجه‌ای حاصل نشد از یک متخصص برای رفع مشکل کمک بگیرید. هزینه که این متخصصین دریافت میکنند ارزش پرداخت دارد زیرا درصورتی که به لوله‌های فاضلاب یا سرویس بهداشتی شما آسیبی وارد شود، هزینه‌های تعمیر تاسیسات و لوله کشی به مراتب بیشتر از هزینه‌ای است که شما به یک متخصص پرداخت می‌کنید. توجه داشته باشید که آب جوش داخل کاسه توالت نریزید و از دستکش هنگام کار استفاده کنید. همچنین برای رفع گرفتگی از روش‌های خانگی و طبیعی غافل نشوید. به پایان این مقاله رسیدیم و امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

اشتراک گذاری : Array