ممکن است تا به حال با این پرسش مواجه شده باشید که بهترین زمان برای تعویض لوازم آشپزخانه چه زمانی است و آیا لازم است که آن‌ها را تعویض کنیم یا خیر؟ مثلا وقتی که اجاق گاز ما از کار افتاد و دیگر مثل روز اول کار نمی‌کرد چه تصمیمی باید گرفت؟ آیا باید آن را تعمیر کنیم یا وقت آن رسیده است که به فکر خرید اجاق گاز جدیدی باشیم؟

معمولاً میزان عمر لوازم آشپزخانه به اندازه‌ی استفاده‌ی شما از آن‌ها بستگی دارد و با این وجود، به علت پیشرفت تکنولوژی، تغییر در سبک زندگی و ترجیحات ما در استفاده از وسایل، اغلب لوازم آشپزخانه خود را پیش از اتمام عمر مفیدشان تعویض می‌کنیم. همه‌ی ما وسایلی در آشپزخانه داریم که به ندرت و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید به یاد داشته باشیم که همیشه تعمیر یک وسیله بهترین گزینه نیست و گاهی حتی تغییر دکوراسیون و بهبود ظاهر آشپزخانه همگی دلایل مهمی برای خرید لوازم جدید هستند. پس با این تفاسیر چه زمانی باید لوازم آشپزخانه خود را عوض کنیم؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این پرسش چالش برانگیز خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

نکات مهمی که در تعویض لوازم آشپزخانه باید رعایت کنید

افرادی که دارای توان مالی مناسبی هستند ممکن است برای خرید لوازم جدید خیلی وسواس به خرج نداده و در اولین فرصت لوازم آشپزخانه خود را با مدل‌های جدید تعویض کنند. اما از نظر اقتصادی، تعویض لوازم آشپزخانه با مدل‌های جدید تنها زمانی توجیه پذیر است که مشکل به‌وجود آمده غیر قابل حل باشد. بنابراین برای تشخیص زمان درست تعویض لوازم آشپزخانه بهتر است با نکات ضروری و فنی مرتبط با آن‌ها آگاه باشید و پس از بروز مشکل ابتدا تمام جوانب را سنجیده و سپس برای تصمیم گیری درست اقدام کنید. در این بخش ما قصد داریم که به تمام نکات مورد نیاز شما پرداخته و به شما در این امر کمک کنیم.

بهترین زمان تعویض یخچال فریزر

مدت زمان عمر مفید یخچال‌ها چیزی حدود ۱۳ سال است، با این حال احتمالا شنیده‌اید که یخچال‌هایی که بیشتر از ده سال کار کرده‌اند تقریباً دو برابر انرژی نسبت به مدل‌های جدید مصرف می‌کنند. از این رو به نظر می‌رسد تعویض یخچال‌های کهنه‌تر، از منظر حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف انرژی، تأثیر قابل توجهی داشته باشد. اگر احساس می‌کنید یخچال شما عملکرد عادی خود را از دست داده و گرم‌تر از گذشته است یا غذاها در آن خیلی زود خراب می‌شوند، ممکن است وقت آن رسیده باشد تا به فکر خرید یخچال جدیدی باشید. به خاطر داشته باشید که در صورتی که موتور یخچال شما دارای نقص فنی باشد معمولا صداهای نامعمول و بلندی از آن شنیده می‌شود.

اگر یخچال خود را تازه خریداری کرده‌اید و به تازگی دچار مشکلاتی شده است، شاید بهتر باشد که تعمیرش کنید یا به نمایندگی‌های معتبر برای گرفتن خدمات گارانتی مراجعه کنید. مثلاً اگر درب یخچال به خوبی بسته نمی‌شود یا چراغ داخل آن پس از باز کردن درب یخچال روشن نمی‌شود، احتمالاً تعویض لاستیک درب یخچال یا تعویض چراغ داخل آن راه حل مشکل شما خواهد بود. اگر یخچال شما دارای آب‌سرد کن است باید توجه کنید که پس از گذشت 6 ماه باید به فکر تعویض فیلتر آب آن باشید. در صورتی که مشکلات جدی و فنی هستند و یخچال شما شامل گارانتی نمی‌شود، توصیه ما این است که از یک تعمیرکار با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

بهترین زمان تعویض شیرآلات آشپزخانه و سینک ظرفشویی

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش تحقیق و توسعه در زمینه لوازم خانگی، مرغوبیت مواد اولیه و کیفیت تولید لوازم آشپزخانه به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. امروزه سینک‌هایی در بازار تحت عنوان سینک‌های اکریلیک یافت می‌شود که می‌توانند چیزی حدود نیم قرن عمر کنند و مثل روز اول کارکرد سالم خود را حفظ کنند به همین دلیل اگر از این مدل سینک‌ها استفاده می‌کنید بهتر است نگرانی خود را در مورد سینک آشپزخانه کنار بگذارید. تنها زمانی خرید یک سینک جدید توجیه پذیر است که قصد تغییر دکوراسیون آشپزخانه را دارید و برای ایجاد یک هارمونی در طراحی آشپزخانه باید به فکر تعویض سینک ظرفشویی خود باشید. البته در صورتی که نقص فنی و یا خرابی‌هایی در سینک شما ظاهر شود، معمولا به دلیل بد شدن ظاهر سینک و یا تعمیر سخت شاید بهترین گزینه خرید سینک جدید باشد. همچنین، شیرآلات به عنوان یکی از اولین اجزای تاسیسات خانه معمولا عمری بیش از 20 سال دارند و تنها به دلیل نشتی، زنگ زدگی یا تغییر در طراحی خانه باید مورد تعویض قرار بگیرند. اما در نظر داشته باشید که شیرها نیاز به مراقبت‌های سالانه دارند و در برخی از مدل‌ها به دلیل وجود فیلتر آب، شیرآلات باید هر شش تا دوازده ماه بررسی شده و فیلترهای آن تعویض شوند. این کار برای حفظ فشار آب بسیار حائز اهمیت است و همچنین به جلوگیری از تجمع باکتری‌ها و آلودگی در این فیلترها کمک می‌کند.

بهترین زمان تعویض ماشین ظرفشویی

افراد زیادی وقت گذراندن مقابل سینک ظرفشویی را کاری طاقت فرسا و زمان‌بر می‌دانند، از این رو در سال‌های اخیر وسایلی مانند ماشین ظرفشویی بسیار محبوبیت پیدا کرده است. اگر کنجکاو هستید که این دستگاه را چه زمانی باید تعویض کنید باید بگوییم که به دلیل ساختار و کارکرد ماشین ظرفشویی این دستگاه عمر کمتری نسبت به دیگر وسایل آشپزخانه دارد و چیزی حدود 9 سال عمر می‌کند. این در صورتی است که از این وسیله به خوبی نگهداری شده باشد و سالی یک‌بار برای بررسی فنی به یک متخصص مراجعه شود. زمانی که ماشین ظرفشویی شما صداهایی بلند تولید کند و غیر عادی عمل کند یعنی زمان آن رسیده است که به فکر خرید دستگاه جدیدی باشید. اگر مشکلاتی مانند نشتی آب در ماشین ظرفشویی شما دیده می‌شود بهتر است اقدام به تعویض لاستیک‌های آن کنید و اگر ظرف‌ها خشک نشده و خیس می‌شوند احتمالا با تعویض ترموستات مشکل شما حل خواهد شد و نیازی به تعویض دستگاه خود ندارید.

چه زمانی باید هود آشپزخانه خود را عوض کنیم؟

تجهیزات بسیاری در آشپزخانه ضروری و لازم هستند که یکی از آن‌ها هود است، از این رو برای از بین بردن و خارج کردن بوهای نامطبوع، چربی و ذرات معلق در محیط آشپزخانه شما نیاز مبرم به وجود هود دارید. هودها چیزی نزدیک به 14 سال عمر می‌کنند اما این طول عمر مفید به نحوه استفاده شما از هود بستگی دارد. برای افزایش طول عمر مفید هود بهتر است فیلتر‌های موجود در هود آشپزخانه را هر چند وقت یکبار بررسی کرده و تعویض کنید. فیلترهای ذغالی چیزی حدود دو سال کار می‌کنند و فیلترهای الیافی هر چهار ماه نیاز به تعویض دارند. نوعی دیگر از فیلترها از جنس آلومینیوم هستند که قابلیت شستشو دارند و نیاز به تعویض ندارند. فیلترهای آلومینیومی دارای طول عمر مفید بالایی بوده و در صورتی که به موقع شسته شوند و درست استفاده شوند کارکردی دائمی دارند.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعویض فیلتر هود

چه زمانی باید کابینت آشپزخانه خود را عوض کنیم؟

کابینت با توجه به کیفیت تولید طول عمری نزدیک به 20 سال دارد و اگر کیفیت مواد اولیه در تولید پایین بوده باشد این زمان کاهش پیدا کرده و می‌تواند به زیر 10 سال برسد. عواملی مانند رطوبت زیاد و خیس ماندن کابینت‌ها می‌توانند دلایلی برای خراب شدن سریع‌تر بدنه کابینت باشند. باید توجه کنید که حرارت‌های بالا و مداوم نیز می‌توانند باعث فرسودگی سریع کابینت شوند، پس از تهویه مطبوع در محیط آشپزخانه مطمئن شوید. اگر کابینت‌های شما سالم هستند، دلیل دیگر تعویض کابینت‌ها تغییر ظاهر و دکوراسیون آشپزخانه است. کابینت‌های آشپزخانه به عنوان یکی از اجزای اساسی در طراحی و دکوراسیون، ثاثیر مستقیمی روی جنبه‌ی ظاهری آشپزخانه شما خواهند داشت بنابراین ممکن است یکی از مهمترین دلایل تعویض کابینت‌ها بروز کردن دکوراسیون خانه شما باشد.

دیگر نکاتی که باید برای تعویض لوازم آشپزخانه بدانید

در این قسمت سعی می‌کنیم تا نکات مهم در مورد تعویض لوازم آشپزخانه را مورد بررسی قرار داده و به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک کنیم:

  • پیش از هر اقدامی سعی کنید یک برنامه ریزی برای وسایل قبلی خود داشته باشید. اگر سالم هستند و کار می‌کنند شاید بتوانید آن‌ها را به فروش برسانید یا به افراد نیازمند هدیه کنید.
  • اگر دغدغه محیط زیست و قبض برق خانه خود را دارید توجه به برچسب مصرف انرژی یک ضرورت است. وسایلی که جدیدتر هستند معمولا دارای مصرف انرژی کمتری بوده و خطرات کمتری را در محیط ایجاد می‌کنند.
  • برای خرید وسایل جدید آشپزخانه روی تخفیف‌ها و جشنواره‌های فروشگاهی حساب کنید. اگر زمان بندی مناسب را رعایت کنید شاید با گرفتن یک تخفیف مناسب بتوانید هزینه‌های خود را کاهش دهید.
  • ظاهر لوازم آشپزخانه بخشی از دکوراسیون و طراحی خانه هستند پس به آن توجه کنید. گاهی خرید یک وسیله شیک‌تر که کمی گران‌تر است ارزش خرید دارد.
  • اندازه وسایل مهم است پس زمان خرید به فضای در دسترس خود توجه کنید. اندازه لوازم قبلی خود و جایگاه آن‌ها را در نظر گرفته و سعی کنید از تغییرات بدون توجه به اندازه وسایل پرهیز کنید.
  • تاریخ تولید وسایل خریداری شده بسیار مهم است زیرا بهترین برندهای بازار نیز وسایلی با طول عمر محدود تولید می‌کنند. این وسایل وقتی به پایان طول عمر مفید خود برسند دچار اختلال شده و ممکن است دیگر به درستی کار نکنند.

کلام آخر

ممکن است برای همه این سوال پیش آمده باشد که چه زمانی باید لوازم آشپزخانه خود را عوض کنیم؟ ما در این مقاله سعی کردیم به این سوال پاسخ داده و به شما نکات لازم را گوشزد کنیم. با رعایت نکات بالا شما به راحتی قادر خواهید بود که زمان درست تعویض وسایل را حدس زده و طبق آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که جدا از مواردی که توضیح دادیم شرایط مالی و سلیقه افراد می‌تواند عامل مهمی برای تعویض زود هنگام لوازم آشپزخانه باشد. امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری : Array