آموزش نصب شیرآلات قهرمان کاری ساده است، تنها باید برخی از مراحل را به درستی یاد گرفته و تاحدودی هم دست به آچار باشید. برای خودم بارها پیش آمده که نیاز به تعویض شیرآلات قدیمی داشتم و یا اصلاً علاقه‌مند به نصب شیرهای ظرفشویی، روشویی و حمام بودم. خُب، کم کم شروع به یادگیری کردم، می‌پرسید از کجا؟ باید بگم که اولین بار در گوگل عنوان « آموزش نصب شیرآلات قهرمان » رو سرچ کردم و در کنار تجربه عملی، نحوه نصب آنها را نیز فرا گرفتم.

بنابراین، به شما پیشنهاد می‌دهم اگر می‌خواهید به سرعت شیرآلات خانه خود را نصب کنید، نیازی به تماس با یک لوله‌ کش برای انجام این کار ندارید. نصب می‌تواند به راحتی در یک بعد از ظهر دل انگیز انجام شود، تا زمانی که بدانید دقیقاً باید چه کار کنید. بنابراین هنگامی که تصمیم قاطعی در این مورد گرفتید، می‌توانید به موفقیت در انجام این کار ایمان داشته باشید. من تجربه خودم را در این مقاله با شما به اشتراک می‌گذارم؛ با چهارسو همراه باشید.

راهنما و آموزش نصب شیرآلات قهرمان

آموزش نصب شیرآلات قهرمان

شیرآلات بهداشتی ممکن است به دلیل استفاده زیاد و یا خرابی ناشی از نشت آب، گرفتگی، کدر شدن و از بین رفتن آبکاری، نیاز به تعویض داشته باشند. در برخی موارد نیز به دلیل تغییر دکوراسیون خانه، نیاز به نصب شیرهای جدید است. بنابراین در هر دو حالت، آموزش و یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل تعمیر شیرآلات

طریقه نصب شیرآلات قهرمان

طریقه نصب شیرآلات قهرمان را به سه بخش تقسیم کردم: 1- شیرآلات ظرفشویی، 2- شیرآلات روشویی، 3- شیرآلات حمام. به ترتیب در هر بخش، مراحل نصب یک به یک توضیح داده می‌شود. همچنین ناگفته نماند که امروزه به ندرت از شیرآلات بهداشتی قدیمی (شیرآلات دوگانه که برای آب گرم و سرد پیچی جدا دارد) استفاده می‌شود. به طور عمده، نوع اهرمی در کلیه شیرآلات خانگی به کار گرفته می‌شود.

ابزارهای مورد نیاز

  • آچار فرانسه
  • کاردک یا چاقو
  • سطل
  • روغن سیلیکون

آموزش نصب شیرآلات قهرمان : ظرفشویی

آموزش نصب شیرآلات قهرمان

باید به یاد داشته باشید، نحوه نصب شیرهای آشپزخانه فارغ از نوع سینک است. سینک ممکن هر مدلی باشد، ولی طریقه نصب شیرها در همه حالت‌ها به یک صورت انجام می‌گیرد. انجام این کار تاحدودی به علت موقعیت بد مکانی می تواند خسته کننده باشد، شما مجبور هستید زیر کابینت شروع به کار کنید.

بنابراین، در هر مرحله از انجام کار لازم است انگیزه و توان خود را افزایش دهید. زمانی که تمام مراحل را آموزش دیدید، نصب دوباره شیر ظرفشویی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام خواهد گرفت، زیرا شما مهارتی ویژه کسب کرده‌اید. در زیر مراحل نصب این نوع از شیرآلات را شرح می دهم:

مرحله 1

در زیر سینک دریچه‌های تأمین آب سرد و گرم را با چرخاندن آنها در جهت عقربه‌های ساعت ببندید. اگر این دریچه‌ها از قبل وجود نداشتند، باید شیرفلکه اصلی آب خانه خود را ببندید. سپس شیرها را باز کنید تا هرگونه فشار در خطوط آب یا به عبارتی آب اضافه بیرون رود.

مرحله 2

برای حذف شیرآلات قدیمی، ابتدا باید شلنگ پیسوار شیرها که از یک طرف به شیرآلات و از طرف دیگر به دریچه‌های تأمین آب وصل هستند را باز کنید. هر شیلگ پیسوار به مهره‌های مربوط به خود متصل است.

با استفاده از آچار فرانسه هر یک از مهره با چرخاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت باز کنید. هنگامی که شلنگ پیسوار را از یک طرف باز کردید، روند کار را برای طرف دیگر نیز تکرار کنید.

مرحله 3

برای اتصالات اهرمی، واشر یا صفحه‌ای برای آب‌بندی بین سینک و شیرآلات متصل می‌شود. همچنین در زیر سینک نیز برای سفت شدن شیرآلات شیر برنجی رزوه شده‌ای وجود دارد که با مهره و پیچ به سینک محکم سفت می‌شود.

شیر برنجی را از زیر به شیرآلات جدید ببندید، سپس واشر و بست فلزی آن را از طریق پیچ‌ها به بدنه زیرین سینک محکم کنید.

مرحله 4

حالا شلنگ پیسوار شیرها آماده اتصال به دریچه‌های تأمین آب هستند. اما قبل از آن بهتر است قسمت رزوه شده لوله خطوط آب گرم و سرد را با نوار تفلون در جهت عقربه‌های ساعت آب بندی کنید.

شلنگ پیسوار آب سرد را به خط لوله تآمین آب سرد هدایت کنید، که معمولاً در بیشتر خانه‌ها در سمت راست قرار دارد. مهره شلنگ را با دست بچرخانید و با آچار فرانسه سفت کنید. این حالت را برای شلنگ پیسوار آب گرم که در سمت چپ است را نیز تکرار کنید.

مرحله 5

دریچه‌های تأمین آب را باز کنید و هر گونه نشتی را بررسی کنید. اگر نشتی آب را تشخیص دادید، اتصالات را یک به یک چک کنید تا از محکم بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

اگر هنوز مشکلی دارید، آب را قطع کنید، مهره‌ها را باز کنید و یک لایه دیگر نوار تفلون را به لوله های خطوط آب اضافه کنید. دوباره مراحل قبل را تکرار کنید.

چگونگی نصب شیرآلات قهرمان: روشویی

آموزش نصب شیر روشویی قهرمان

طریقه نصب شیرهای دستشویی همانند شیرهای آشپزخانه است، تنها شما در اینجا شاید نیاز به جابجایی کاسه روشویی داشته باشید. شیرهای روشویی در کشور ممکن است در دو پیچی یا اهرمی باشد.

در خانه‌های جدید معمولاً شیرآلات اهرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیرآلات پیچی در خانه‌های قدیمی به کار گرفته می‌شد. به هر صورت، نحوه نصب هر دو با تفاوت در جزئیات ظاهری، همانند یکدیگر است. در زیر مراحل نصب این نوع از شیرآلات را شرح می دهم:

مرحله 1

دریچه‌های تآمین آب زیر روشویی را ببندید. برای کاهش فشار آب در خطوط، شیرهای آب را باز کنید، این کار برای خالی کردن آب اضافه است.

مرحله 2

با استفاده از آچار فرانسه شلنگ پیسوار شیرها را که به صورت دو سرمهره‌ای هستند را از هر دو سمت باز کنید. از یک سمت به خطوط آب گرم و سرد و از سمت دیگر به شیرآلات وصل است. سپس شیرآلات را از مکان خود بر روی روشویی جدا کنید.

مرحله 3

ممکن است شیرآلات جدید دارای واشر یا پلیت جهت تمیز ماندن یا آب بندی بین شیرآلات و روشویی باشد، پس نخست این قسمت را بر روی روشویی قرار دهید. سپس با واشر و پیج‌ها اقدام به بستن شیر برنجی جهت محکم شدن شیرآلات به سینک کنید.

مرحله 4

شیرآلات جدید را در محل خود قرار دهید. از زیر روشویی با استفاده آچار فرانسه اقدام بستن شلنگ پیسوار شیرها به شیرآلات کنید. (این مورد برای شیرآلات پیچی یا دوگانه است. شیر اهرمی نیاز به این کار ندارند)

مرحله 5

شلنگ پیسوار شیرها را از سمت دیگر با استفاده از آچار فرانسه به خطوط آب گرم و سرد وصل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که شلنگ‌ها سمت راست را به آب سرد و شلنگ سمت چپ را نیز به آب گرم وصل کنید.

مرحله 6

خطوط آب گرم و سرد را در زیر سینک باز کنید. حداقل 30 ثانیه شیرها را باز کنید تا عملکرد شیرآلات را بررسی کرده باشید. جهت اطمینان از اینکه هیچ نشتی وجود ندارد، اتصالات را چک کنید.

طریقه نصب شیرآلات قهرمان: حمام

آموزش نصب شیر حمام قهرمان

معمولاً شیرآلات قهرمان برای حمام به صورت اهرمی طراحی می‌شوند. نوع این شیرآلات دیواری است و طریق نصب متفاوتی نسبت به دیگر شیرآلات دارد. بنابراین در زیر مراحل نصب شیر حمام آن را شرح می‌دهم:

1- شیرفکه آب خانه خود را ببندید.

2- لازم است نخست لنگی‌ها را در سمت کوچکتر خود با نوار تفلون در جای خود با آچار فرانسه سفت کنید. ضروری است که مقدار بیرون زدگی و تراز بودن لنگی‌ها را با متر و تراز آب بررسی کنید. اگر به هر دلیل لنگی‌ها تراز نباشند، شیر کج نمایان می‌شوند.

4- سپس دو عدد کاور را بر روی لنگی‌ها بندید. در برخی مدل های دیگر شیرآلات قهرمان کاور تنها یکی است که با پیچ در جای خود سفت می‌شود.

5- واشرهای اورینگ را داخل مهره‌ها شیر کنید، سپس با استفاده از آچار فرانسه اقدام به بستن آن به لنگی‌ها کنید.

6- شیرفلکه را باز کنید و اتصالات را از بابت نشتی آب بررسی کنید. اگر نشتی ملاحظه کردید، نخست مهره‌ها را سفت کنید، سپس نوار تفلون بیشتری برای لنگی‌ها استفاده کنید و یا واشر را تعویض کنید.

نکات مهم در نصب شیرآلات ظرفشویی، روشویی و حمام قهرمان

نکات مهم نصب شیرآلات قهرمان
  • یک سطل کوچک زیر اتصالات مربوط به دریچه‌های تأمین آب قرار دهید تا آب اضافه روی زمین نریزد.
  • قبل از قطع کردن دریچه‌های آب با استفاده از موبایل یک عکس از پیکربندی لوله کشی بگیرید. بعداً برای نصب شیرهای جدید و این که بدانید خطوط به کجا بسته شده بودند، از عکس استفاده خواهید کرد.
  • هم شیر پیچی و هم شیر اهرمی دارای شیر برنجی برای محکم شدن به سینک یا روشویی هستند.
  • در زمان اتصال پلیت شیرآلات به بدنه سینک یا روشویی، می‌توانید از روغن سیلیکون مخصوص جهت ایجاد اتصال قوی و عدم حرکت شیرآلات استفاده کنید.
  • سرپوش شیر اغلب مواد معدنی درون لوله‌ها را به خود جذب می‌کند. این باعث می‌شود گاهی اوقات احساس کنید فشار آب کم است. برای جلوگیری از مسدود شدن سرپوش، لازم است در زمن کمی فشار آب، آن را باز کرده و تمیز کنید، یا در صورت لوزم سرپوشی جدید خریداری کنید.
  • در زمانی که سینک جدیدی را جایگزین می‌کنید، بهتر شیرآلات را قبل نصب سینک در جای خود، به سینک وصل کنید. به این دلیل که دیگر نیاز نیست به زیر کابینت خم شوید و یا خدایی‌ ناکرده کمر درد بگیرید.
  • بعد از برداشتن شیرآلات قدیمی، جای آن را که مهر و موم شده را با کاردک یا چاقو تمیز کنید.
  • حتماً در نصب شیرهای حمام از نوار تفلون برای آب بندی لنگی‌ها استفاده کنید.
  • در تمام موارد بالا، لازم است مهرها بسیار سفت بسته نشوند، زیرا ممکن است باعث پاره شدن واشر یا نوار تفلن شود.
  • اگر برای بار نخست و به دلیل تغییر دکوراسیون خانه می خواهید شیرآلات جدید را نصب کنید، لازم است تمامی فواصل بین خطوط اصلی آب تا سینک و یا روشویی را به خوبی اندازه‌گیری کنید. برای مثال، ممکن است شلنگ پیسوار کوتاهی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای نصب شیرآلات توکار

چرا باید نصب شیرآلات را یاد بگیریم؟

آموزش نصب شیرآلات قهرمان

امروزه برای صرفه جویی در هزینه و زمان، نیاز است که بخشی از کارهای مرتبط با خانه را فرا بگیریم. نحوه نصب شیرها یکی از کارهایی است هم به سرعت انجام می‌شود و هم نیاز به نیروی متخصص ندارد.

در واقع، یادگیری کارهای فنی نه تنها بسیار به صرفه است، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس نیز می‌شود. اینکه من می‌توانم هر نوع کاری را در فضای بسته خانه خود انجام دهم، بدون آنکه هیچ مانعی سر راهم باشد، خود به تنهایی ذهنم را برای یادگیری موضوعات دیگر باز می‌کند.

با این حال، می‌توان گفت: «نه فقط علاقه، بلکه ضرورت باعث می‌شود به دنبال یادگیری بود» بنابراین، هر وقت نیاز به آموزش نصب شیرآلات قهرمان داشتید، این مقاله را بارها بخوانید.

اشتراک گذاری : Array