اگر جزء افرادی هستید که به نظافت و برق زدن خانه و آشپزخانه خود اهمیت می دهید، این مطلب را از دست ندهید. خرید شیرآلات زیبا در طرح و رنگ های متنوع کار ساده ای است و تنها باید هزینه خرید و نصب آن را پرداخت کرد. آنچه اهمیت دارد بعد از خرید و مرحله نگهداری شیرآلات است. نگهداری از شیرآلات و جلوگیری از فرسودگی آن‌ها کاری است که به سادگی و با چند عمل ساده به صورت هفتگی می توان انجام داد. برای آگاهی از چگونگی نگهداری از شیرآلات منزل خود، ادامه این مطلب را از چارسو دنبال کنید.

انواع شیرآلات

نگهداری شیرآلات تنها در تمیز کردن آن‌ها خلاصه نمی شود. نگهداری از شیرآلات از روزی که نصب می شوند، شروع می شود. سه نوع عمده شیرآلات شامل شیرآلات واشری (معمولی و پرکاربرد) اهرمی و چشمی هستند. شیرآلات اهرمی عمر بسیار بالایی دارند. کمتر پیش می آید که چکه کنند و نیاز به تعمیر داشته باشند.

نگهداری از شیرآلات

شیرآلات واشری هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض واشر دارند. تقریباً همه افراد به سادگی می توانند واشر این گونه شیرها را تعویض کنند. شیر آب گرم به دلیل حرارت بالای آب زودتر خراب شده و باید واشر آن را زودتر از آب سرد عوض کنید.

تعمیر به موقع شیرآلات چرخشی

از آنجایی که مکانیزم شیرآلات واشری، چرخشی است، باید دقت بیشتری در نگهداری آن‌ها به عمل آورد. مدتی که از عمر این نوع شیرها می گذرد، واشر آن‌ها خورده می شود و نیاز به چرخش و فشار بیشتری برای کنترل آب دارند. باید کاملاً مراقب این قضیه بود.

بسته به میزان استفاده شما از شیرآلات، بهتر است هر 3 ماه یک بار واشر شیرآلات خود را تعویض کنید. این قضیه بسته به نوع استفاده شما ممکن بیشتر یا کمتر باشد. همچنین برای شیر آب گرم قضیه متفاوت خواهد بود.

تعمیر شیرآلات

هنگامی که واشر خراب می شود، هیچ گونه سطح واسطه ای بین قطعات شیر وجود ندارد. بدین ترتیب، با فشار بیشتر نه تنها مشکل چکه کردن شیر درست نمی شود، بلکه شیر به مرور خورده شده و تعویض واشر نیز تأثیر نخواهد داشت. پس سعی کنید به جای پیچاندن بیشتر نسبت به تعویض واشر آن اقدام کنید.

پیچاندن و فشار بیشتر معمولاً اگر زیاد طول بکشد به یک عادت تبدیل می شود. پس از اینکه واشر را نیز تعویض کردید، فشار زیادی به آن می آورید و همین عامل باعث خراب شدن سریع واشر جدید خواهد شد. هنگامی که واشر شیرآلات خود را تعویض کنید، با اندک فشار و پیچاندن شیر می توانید آب را باز و بسته کنید.

تعمیر شیرآلات اهرمی

برخی افراد به محض خراب شدن شیرهای اهرمی اقدام به تعویض کامل شیر می کنند. غافل از اینکه این شیرها نیز قابل تعمیر هستند. مهم‌ترین تفاوت شیرهای واشری و اهرمی در نوع مغزی آن‌ها است.

شیرهای واشری دارای مغزی چرخشی هستند و باید واشر آن‌ها را هر چند وقت یک بار تعویض کرد. از طرف دیگر شیرهای اهرمی به جای مغزی های چرخشی دارای کارتریج هستند. کارتریج بیشتر شیرهای ایرانی نیز از نوع خارجی است. کافی است کارتریج شیر را تعویض کرده و برای مدت طولانی دوباره از آن استفاده کنید.

نگهداری از شیرآلات

از آنجایی که محل باز و بسته کردن و پیچ شیرهای اهرمی به راحتی قابل مشاهده نیست، بیشتر افراد ترجیح می دهند کلاً آن را تعویض کنند. دو علامت کوچک سرد و گرم با رنگ های آبی و قرمز روی تمامی این نوع شیرها یافت می شود. کافی است این علامت ها که حالت درپوش دارند را جدا کرده و پیچ زیر آن‌ها را باز کنید. پس از باز کردن این پیچ ها نیز اهرم شیر به راحتی جدا می شود. با بیرون آوردن اهرم می توانید کارتریج را جدا کرده و نمونه مشابه آن را تهیه کرده و جایگزین کنید.

دقت کنید که تمامی کارتریج ها یکسان نیستند. کارتریج ها معمولاً 3 نوع A,B,C دارند که روی آن‌ها درج شده است. اگر نتوانستید آن را تشخیص دهید، قطعه را با خود به مغازه برده و مشابه آن را تهیه کنید.

تمیز کردن و نگهداری از شیرآلات

تقریباً لکه نگرفتن و تمیز ماندن شیرآلات غیرممکن است. تمامی شیرآلات به مرور زمان لکه می گیرند. مهم‌ترین کاری که باید انجام داد این است که از تبدیل شدن لکه به رسوب جلوگیری کرد. روکش برخی از شیرآلات با دیگری متفاوت است. ممکن است رنگ آن‌ها نیز متفاوت باشد اما شیوه نگهداری از شیرآلات یکی است.

تمیز کردن شیرآلات

لکه هایی که روی شیرها مشاهده می کنید ممکن است لکه های چربی باشد. حتی قطرات پاک کننده هایی مثل جرم گیر و سفیدکننده نیز اگر با آب پاک نشود، روی شیر به لکه و رسوب تبدیل می شود و شیرآلات را می خورد.

معمولاً شیر آب گرم و طرفی که به لوله آب گرم متصل است پتانسیل بیشتری در تجمع لکه و رسوب دارد. واکنش های شیمیایی و رسوب در دمای بالا به سادگی انجام می شود. همین عامل باعث می شود که یک طرف شیر شما تقریباً سالم باشد و طرف آب گرم آن کاملاً تغییر رنگ بدهد.

بیشتر بخوانید:

آموزش تمیز کردن و برق انداختن شیرآلات

مراقبت روزانه

نگهداری از شیرآلات

سعی کنید پس از هر بار استفاده از شیرآلات، با آب خالی آن را تمیز کنید و اثرات چربی و پاک کننده را از روی آن پاک کنید. همین عامل باعث افزایش طول عمر شیرآلات می شود.

در آشپزخانه روزانه 2 یا نهایتاً 3 بار به صورت سنگین از شیرآلات استفاده می کنید. پس از هر بار استفاده، آن را با آب سرد شستشو داده و توسط حوله کاغذی یا معمولی آن را خشک کنید. شیرآلات روشویی و دستشویی نیز به همین ترتیب، پس از هر بار استفاده سعی کنید لکه های پاک کننده را با آب سرد از روی آن پاک کنید.

مراقبت هفتگی

معمولاً بیشتر خانواده ها به صورت هفتگی نظافت سبکی انجام می دهند. شیرآلات خود را نیز از این نظافت بی بهره نکنید تا طول عمر آن‌ها بیشتر از آنچه فکر می کنید افزایش یابد. یکی از بهترین پاک کننده های جرم شیرآلات ترکیب صابون و آب است. کافی است یک ظرف آب و صابون درست کرده و با حوله، اسفنج، اسکاچ نرم یا هر نوع پارچه دیگری شیرآلات خود را تمیز کنید.

اگر جزو افرادی هستید که به نظافت بیشتر لوازم منزل خود اهمیت می دهید، استفاده از آب و صابون بهترین راهکار برای استفاده روزانه نیز خواهد بود. صابون بی خطرترین پاک کننده برای شیرآلات شما است. همیشه در نهایت با آب سرد خالی تمامی مایعات روی شیر را شستشو دهید.

مراقبت درازمدت

نگهداری از شیرآلات

هرچقدر هم نسبت به شیرآلات خود حساس بوده و از آن‌ها به صورت روزانه و هفتگی مراقبت کنید، جرم گرفتن و تغییر رنگ آن‌ها پس از مدتی اجتناب ناپذیر است. برخی خانواده ها نیز ممکن است به دلیل مشغله بالا (یا تنبلی) وقت کافی برای مراقبت هفتگی از شیرآلات خود را نداشته باشند.

اگر پس از مدتی، جرم و لکه های زیادی روی شیرآلات خود مشاهده کردید و ترکیب معجزه آسای آب و صابون ما نیز افاقه نکرد، جای نگرانی نیست. پیشنهاد ما ترکیب دیگری است که بدون شک اثر خواهد کرد.

بیشتر شیرآلات دارای روکش نیکل هستند. نیکل به شدت به موادی مانند وایتکس حساس است. به هیچ عنوان از این ماده و دیگر مواد شیمیایی و اسیدی استفاده نکنید.

بهترین ماده برای پاک کردن شیرآلات در این مواقع سرکه سفید است. مقداری سرکه سفید را با آب رقیق کرده و روی حوله کاغذی، حوله معمولی یا یک پارچه نرم بریزید. حوله را به دور شیر بپیچید و بگذارید حدود 10 دقیقه روی آن بماند. سپس توسط یک حوله خشک یا یک مسواک جرم ها را از روی شیر پاک کرده و با آب سرد تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعویض مغزی شیرآلات

آخرین سنگر

همان طور که اشاره شد، هیچ گاه از پاک کننده های اسیدی و قدرتمند برای تمیز کردن و نگهداری از شیرآلات خود استفاده نکنید. با این وجود گاهی اوقات کار از کار گذشته و شیرآلات شما به دلیل عدم مراقبت کافی و تمیز کردن به موقع، کاملاً تغییر رنگ داده اند. این تغییر رنگ و میزان جرم به حدی است که دیگر آب و صابون و حتی سرکه نیز جوابگو نخواهد بود.

در این مرحله می توان از پاک کننده ای قوی تر از سرکه استفاده کرد. نصف لیوان آب لیموترش تازه را با دو قاشق جوش شیرین مخلوط کنید. آن‌ها را به خوبی مخلوط کرده و توسط اسفنج یا یک وسیله نرم روی شیر ماساژ دهید. بگذارید به مدت 15 دقیقه روی شیر بماند.

نگهداری از شیرآلات

می توانید از حوله برای پیچاندن دور شیر استفاده کنید تا محلول سریع تبخیر نشود. پس از 15 دقیقه شیر را با سرکه سفید و اسکاچ به خوبی تمیز کنید. تغییر رنگ شیر از سفید به سمت زرد را نمی توان کاری کرد. این تغییر رنگ به مرور ناشی از واکنش های شیمیایی و از بین رفتن روکش شیر است. اما لکه های سفید هرچقدر هم زیاد باشد، با این روش پاک خواهند شد. در نهایت نیز دوباره تمامی مواد را با آب سرد از روی شیر تمیز کنید.

مواردی که در این مقاله حضورتان عنوان شد، حاصل تجربیات ما و البته کسانی است که با ساختار شیرآلات به خوبی آشنایی دارند. ممکن است شما نیز با روش های بهتر و بی خطری آشنا باشید که ما از آن‌ها بی خبریم. لطفاً نظرات و راهکارهای خود در خصوص نگهداری شیرآلات را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

همچنین خوشحال می شویم وبلاگ نوپای فروشگاه اینترنتی چارسو را با نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود حمایت کنید. تمامی دیدگاه های شما توسط کارشناسان ما بررسی می شوند.

اشتراک گذاری : Array