سینک های ظرفشویی جزء جدا نشدنی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ها هستند. این محصولات در گذشته تنوع آن چنان زیادی نداشتند و معمولا انتخاب صرفا بین یک یا 2 مدل خاص بود. اما با گذشت زمان، این محصولات به صورت جدی مورد توجه طراحان قرار گرفتند به طوری که امروزه، تنوع سینک‌های موجود در بازار، بسیار زیاد است و تقریبا برای هر سلیقه و دکوراسیونی، سینک دلخواه شما پیدا خواهد شد. در موقع خرید سینک ظرفشویی ، انتخاب بین سینک براق یا مات مشکل است؟ در این مقاله شما را با این دو سینک جذاب به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های سینک براق

سینک‌های براق به عنوان اولین مدل از سینک‌های ساخته شده از فلزات به بازار عرضه شدند. دردسرهایی که سایر سینک‌های چوبی یا ساخته شده از سنگ برای جابجایی و رسیدگی مداوم داشتند، در سینک‌های براق وجود نداشت و این سینک‌ها به سرعت به یکی از پرفروشترین انواع سینک‌های آشپزخانه تبدیل شدند.

ظاهر

همانطور که از نام این دسته از سینک‌ها مشخص است، سینک‌های براق ظاهری درخشنده و صیقلی دارند. معمولا برای کسانی که بین انتخاب سینک براق یا مات شک دارند و بودجه محدودتری نیز دارند، این سینک‌ها انتخاب بهتری خواهند بود. سینک‌های براق معمولا از انواع استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند. البته تمامی سینک‌های استیل، براق نیستند و بین آنها نمونه‌های مات نیز وجود دارد.

سهولت در تمیز کردن

سینک‌های براق به دلیل لک پذیری پایین و امکان تمیز شدن با شوینده‌های مختلف (به جز شوینده های اسیدی مانند جوهر نمک)، طرفداران زیادی دارند. این دسته از سینک‌ها حتی با مقداری پودر لباسشویی و آب گرم نیز به راحتی تمیز می‌شوند و نیاز به استفاده از شوینده‌های مانند وایتکس و … در آنها نیست.

سینک براق استیل
سینک براق (سینک استیل ضد زنگ)

دوام و قیمت

بین انواع سینک براق یا مات استیل یا فلزات دیگری که در ساخت سینک استفاده می‌شود، تفاوتی از لحاظ دوام وجود ندارد. استیل ضد زنگ به عنوان یکی از مقاوم ترین آلیاژهای فولادی در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم استفاده از مواد اسیدی مانند جوهر نمک (مواد اسیدی باعث ایجاد لک های سیاه و خوردگی سینک خواهند شد.)، سینک‌های ساخته شده از این ماده در انواع سینک براق یا مات، عمر بسیار بالایی دارد. در رابطه با قیمت این سینک‌ها نیز، نمونه‌های براق چون مسیر تولید آسان تری را طی می‌کنند و مواد مورد نیاز برای ساخت آنها نیز در دسترس است. همچنین در مقایسه با سینک‌های مات از قیمت پایینتری برخوردارند.

ویژگی های سینک مات

سینک‌های مات، از قدیمی ترین سینک‌های آشپزخانه پس از نمونه‌های چوبی این محصول (سینک‌های چوبی در گذشته بسیار مرسوم بودند.) هستند. این سینک‌ها که در ابتدا از سرامیک و یا سنگ‌هایی مانند کوارتز ساخته می‌شدند و جدیدا نیز سنگ‌های گرانیت و ماده کورین نیز به آن اضافه شده است، در دکوراسیون‌های جدید آشپزخانه بسیار بیشتر از سینک‌های براق جا باز کرده‌اند. اگرچه با وجود طراحی‌های داخلی خاص محیط آشپزخانه، در بعضی مواقع بین انتخاب سینک براق یا مات، قرعه همیشگی به سینک‌های براق می‌رسد اما سینک‌های مات نیز در دکوراسیون‌های جدید، به خصوص دکوراسیون‌هایی که بر پایه طراحی‌های سنگی هستند و خنثی بودن فضا و پرهیز از استفاده از رنگ‌های درخشان در آنها اهمیت ویژه ای دارد، بین سینک براق یا مات، معمولا نمونه‌های کات انتخاب می‌شود.

سینک مات (سینک سنگ کوارتز)
سینک مات (سینک سنگ کوارتز)

ظاهر

این سینک‌ها، برخلاف سینک‌های براق ظاهر درخشانی ندارند. جنس این سینک‌ها معمولا از سنگ‌هایی مانند کوارتز یا گرانیت، سرامیک و ماده کورین تشکیل می‌شود. البته در بعضی از نمونه‌ها، . روند ساخت این سینک‌ها به گونه ای است که با وجود دارا بودن ظاهر یک دست و صیقلی، بازتاب نور بسیار پایینی دارند که در مورد موادی مانند کورین، این بازتاب به صفر نیز می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت سینک گرانیتی و کورین

سهولت در تمیز کردن

بین سینک براق یا مات، سینک‌های مات لک پذیری زیادی دارند و در صورت خشک نکردن آنها پس از استفاده، لکه‌های آب تقریبا به صورت واضح بر روی آنها نمایان است. اگرچه در مقایسه با سینک‌های براق، نمونه‌های مات این محصول خش پذیری زیادی ندارند. و فقط در بعضی از نمونه‌ها مانند سینک‌های ساخته شده از کوارتز، این خش‌ها واضح خواهد بود. این سینک‌ها معمولا با شوینده‌های معمولی یا محلول سرکه و جوش شیرین و آب گرم به خوبی پاک می‌شوند و در هیچ یک از انواع سینک‌های مات، استفاده از شوینده‌های اسیدی مانند جوهر نمک توصیه نمی‌شود.

سینک سرامیکی مات
سینک سرامیکی

دوام و قیمت

میزان دوام یا طول عمر سینک‌های مات با توجه به اینکه از سنگ‎ها و یا ماده کورین ساخته می‌شوند، تقریبا قابل توجه است. البته این سینک‌ها در مقابل ضربات بسیار سنگین چندان مقاوم نیستند و ممکن است دچار خش‌های عمیق و یا شکستگی شوند. از لحاظ قیمت نیز، بین انواع سینک براق یا مات، سینک‌های مات به دلیل اینکه مواد سازنده آن که عموما سنگ‌ها هستند، نیاز به مراحل بیشتری برای استخراج، تراش و … دارند، از قیمت بالاتری برخوردارند.

سینک براق خوبه یا مات؟

انتخاب بین سینک براق یا مات با توجه به نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، می توان گفت که بیشتر به نوع دکوراسیون آشپزخانه شما و سلیقه شما بستگی دارد. هر دو این سینک‌ها از لحاظ مقاومت در حد قابل قبولی هستند و طول عمر مناسبی دارند و شاید تنها عاملی که بتواند در کنار هماهنگی با دکوراسیون شما را بین انتخاب سینک براق یا مات مردد کند، قیمت این دو محصول است.

بیشتر بخوانید:

اهمیت سینک ظرفشویی در دکوراسیون آشپزخانه

سینک کورین
سینک کورین

کلام آخر

سینک‌ها به عنوان عضو مهمی از آشپزخانه شما در نظر گرفته می‌شوند و توجه به این موضوع که در کنار هماهنگی با دکوراسیون داخلی محیط آشپزخانه، مقاومت و سایر ویژگی های کارآمد سینک نیز نباید نادیده شود، بسیار حائز اهمیت است. از این رو، انتخاب یکی از انواع سینک براق یا مات، صرفا بر اساس ظاهر آنها چندان کار عاقلانه‌ای نیست و بهتر است تمامی جوانب مورد نظر را در هنگام خرید این محصول به یاد داشته باشید.

اشتراک گذاری : Array