حمام یکی از مهم‌ترین بخش‌های خانه در هر ساختمانی است. شاید در نظر شما یک حمام مناسب دارای ویژگی‌های زیاد و یا خاصی نباشد، اما برخلاف نظر شما حمام باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد تا استاندارد به حساب بیاید. در ادامه با معرفی و آموزش کامل نصب شیر حمام همراه ما باشید.

راهنمای نصب شیر حمام

برای نصب شیرآلات بهداشتی حمام مسلماً اولین راه و بهترین راه استفاده از نیروهای خدماتی و حرفه ای است. افرادی که دارای مهارت و تخصص کافی برای نصب انواع شیرآلات هستند؛ اما اگر از این دست افراد نیستید و خودتان هم کمی مهارت دارید در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات لازم و کافی برای نصب انواع شیرآلات و شیر حمام را به شما آموزش دهیم.

راهنمای نصب شیر حمام

چگونه شیر حمام را تعویض کنیم و یا نصب کنیم؟

در ادامه مراحل کامل و قدم به قدم تعویض و یا نصب شیر حمام را در اختیار شما می‌گذاریم. با رعایت این نکات خودتان هم می‌تواند به نصب شیرآلات بهداشتی حمام بپردازید.

در اولین گام باید از قطع کامل آب منزل اطمینان حاصل نمایید. بدین منظور به فلکه اصلی آب و یا شیر اطمینان آبی که برای مواقع لزوم قرار داده اید مراجعه کرده و آب ساختمان را قطع کنید. پس از آنکه آب را به صورت کامل بستید با استفاده از ابزار و آچارهای مناسب اقدام به باز کردن درپوش‌های قرار داده شده بر روی لوله‌های خروجی آب کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش تعمیر شیرآلات از برند خاص

تعویض شیر حمام

همیشه درون لوله‌های آب و به خصوص لوله‌های آب گرم مقداری رسوبات وجود دارد. برای رفع این رسوبات و اطمینان از باز بودن مسیر ورود آب به لوله‌ها، پس از آنکه درپوش لوله‌ها را باز کردید، برای چند لحظه آب ساختمان را وصل کنید. البته توجه داشته باشید که نباید آب ساختمان را به صورت کامل و تا آخرین درجه باز کنید، بلکه فقط به مقداری که از خروج رسوبات احتمالی از لوله‌های آب گرم و آب سرد مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل تعمیر شیرآلات

آموزش نصب شیر حمام و شیرآلات بهداشتی

در گام بعدی باید به بررسی لوازم و قطعات موجود در جعبه بسته بندی شیر حمامی که خریداری کرده اید بپردازید. معمولاً در جعبه بسته بندی شیرآلات دو عدد لنگی وجود دارد. لنگی‌های موجود در جعبه را برداشته و با استفاده از نوار تفلون به خوبی آب بندی و عایق بندی کنید.

سپس با استفاده از آچار فرانسه یا ابزار مناسب دیگری که در اختیار داشتید لنگی‌ها را در مجرای آب گرم و آب سرد ساختمان نصب کنید. توجه داشته باشید که در حین سفت کردن لنگی‌ها در مجرای آب به یک میزان هر دو را سفت کنید. در صورتی که بیش از حد این لنگی‌ها در جای خود محکم شوند می‌تواند باعث آسیب به محل اتصال با لوله شود.

آموزش نصب شیر حمام

چگونه شیر حمام را خودمان نصب کنیم؟

در این مرحله پیشنهاد می‌کنیم که به منظور کنترل فاصله مناسب لنگی‌ها شیر حمام را روبروی آن قرار دهید و از صحیح انجام دادن مراحل کار اطمینان حاصل نمایید. معمولاً شیرهای حمام بسته به نوعی که دارند، دارای یک جفت کاور نیز هستند.

کاورهای موجود در جعبه شیر حمام را بیرون آورید و با استفاده از نیروی دست بر روی لنگی‌ها ببندید. برای بستن لنگی‌ها نیازی به استفاده از هیچ آچار خاصی نیست و می‌توانید با استفاده از دست آن‌ها را در جای خود نصب کنید. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که برای کاورهای از نوع تلسکوپی هستند و به حالت جمع شده بر روی لنگی‌ها بسته می‌شوند.

برای بستن لنگی‌های تلسکوپی پس از نصب شیر و با چرخاندن قسمت تلسکوپی طول آن افزایش پیدا می‌کند و روی مهره‌ها به خوبی پوشش داده می‌شود. پس از نصب لنگی‌ها نوبت به نصب و قرار دادن واشرهای مخصوص می‌رسد.

واشرهای تختی درون مهره‌هایی که بر روی لنگی‌ها قرار می‌گیرند وجود دارد که نقش عایق بندی و آب بندی را به خوبی انجام می‌دهند. از قرار داشتن مهره‌ها بر روی لنگی‌ها اطمینان حاصل کنید و سپس با استفاده از دست شیر حمام را بر روی لنگی‌های نصب شده قرار دهید و با دست سفت کنید.

سپس با استفاده از آچار فرانسه در حد متوسط مهره‌ها را محکم کنید. به یاد داشته باشید که زیاد سفت کردن مهره‌ها باعث هرز شدن و آسیب به شیر حمام می‌شود. پس به اندازه مناسبی مهره‌ها را سفت کنید. تقریباً تا به اینجا کار تمام است.

حال می‌توانید شیر اصلی آب را باز کرده و به بررسی نشتی آب بپردازید. در این مرحله از صحیح انجام دادن مراحل نصب شیر حمام مطمئن شوید و در صورتی که متوجه نشتی شدید کمی مهره‌ها را بیشتر سفت کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب شیرآلات قهرمان

ابزار نصب شیر حمام

برای نصب شیر حمام به چه ابزاری نیاز دارید؟

برای نصب شیر حمام تمام ابزارهایی که نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • آچار فرانسه
  • نوار تفلون
  • آچار بوکس
  • متر و تراز (در صورت نیاز)

مجدداً به این نکته توجه داشته باشید که اگر شیر نشتی داشت کمی مهره‌ها را سفت کنید. اگر مهره‌های بیش از حد سفت شوند تنها منجر به پاره شدن واشرها می‌شود و محل اتصال مهره و شیر نیز آسیب می‌بیند. امیدواریم در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز خود برای نصب شیر حمام را به دست آورده باشید.

اشتراک گذاری : Array