بوبین اجاق گاز چیست؟

بوبین اجاق گاز چیست؟

فهرست مطالب

    بسیاری اوقات سر رفتن غذا یا آب و حتی وزش یک باد شدید از پنجره آشپزخانه باعث خاموش شدن شعله گاز می‌شود. در این حالت گاز در خانه پخش شده و خطرات بسیاری در بر خواهد داشت. اگر قصد خرید اجاق گاز دارید باید بدانید که داشتن بوبین گاز بسیار حیاتی است.

    در میان قطعات اجاق گاز، یک قطعه بسیار کوچک وجود دارد که وظیفه ایمن نگه داشتن شعله اجاق در این مواقع را بر عهده دارد. این قطعه که به آن بوبین می‌گویند به ترموکوپل متصل است. با دریافت پیام‌های حرارتی از ترموکوپل، بوبین جریان گاز را برقرار یا قطع می‌کند.

    بوبین چیست؟


    بوبین اجاق گاز یا Gas Magnet Valve، یک قطعه از یک هسته فلزی و چند دور سیم پیچ است که  به ترموکوپل اجاق گاز متصل می‌شود. بوبین ها بیشتر در اجاق گازهای مبله و رومیزی جدید و استاندارد استفاده می‌شوند.

    بوبین اجاق به مگنت اجاق گاز نیز معروف است زیرا عملکردی مغناطیسی دارد و می‌توان آن را قطعه مکمل ترموکوپل در نظر گرفت. 

    برای بررسی عملکرد بوبین اجاق گاز، بهتر است ابتدا درباره عملکرد ترموکوپل اطلاعات داشته باشید. 

    قبل از هرچیز باید به یاد داشت که اجاق گاز بدون ترموکوپل، استاندارد نیست و باید از خرید این نوع گازها اجتناب کرد و حتما از اجاق های ترموکوپل دار استفاده کرد. هنگام خرید گاز، کافی است به نشان استاندارد بر روی محصول توجه کنید. یکی از قطعات اجباری برای دریافت نشان استاندارد لوازم گاز سوز بوبین است.

    عملکرد بوبین

    عملکرد بوبین اجاق گاز  چگونه است؟

    عملکرد بوبین اجاق گاز به این صورت است که ترموکوپل با پیلوت گرم شده و بوبین با اتصال به طرف دیگر ترموکوپل، به دلیل تولید برق توسط ترموکوپل، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند. این میدان مغناطیسی قسمت مرکزی بوبین را به سمت داخل بوبین اجاق گاز حفظ می‌کند. در حالی که واشر نازکی در قسمت آزاد هسته بوبین وجود دارد، اگر شعله اجاق گاز خاموش شود، جریان ترموالکتریکی که توسط ترموکوپل تولید می‌شود قطع می‌شود. در نتیجه، بوبین خاصیت مغناطیسی و جذب خود را از دست می‌دهد و به سمت بیرون تحریک شده و واشر مسیر اصلی گاز را می‌بندد. در واقع، ترموکوپل در اجاق گاز یک منبع جریان الکتریکی است که با تولید برق، میدان مغناطیسی بوبین اجاق گاز را تحریک می‌کند و این تحریک به دلیل وجود واشر، باعث قطع شدن گاز می‌شود.

    بیشتر بخوانید:
    علت خاموش شدن شعله گاز چیست؟

    خرابی بوبین

    اگر شما شعله را روشن می‌کنید و بعد از چند ثانیه نگه داشتن دکمه شعله خاموش می‌شود، ممکن است ایراد از ترموکوپل یا بوبین اجاق گاز باشد. همچنین ممکن است شعله  چند دقیقه روشن مانده و سپس خاموش شود.

    در صورتی مشاهده این قبیل مشکلات بهتر است با تکنسین مربوطه تماس بگیرید تا بررسی شود که  آیا ایراد از بوبین است یا ترموکوپل یا  … بوبین خراب ممکن است تعویض یا تعمیر شود.

    خرابی بوبین گاز

    دلایل خرابی بوبین چیست؟

    معمولاً بوبین‌های اجاق گاز کمتر از ترموکوپل خراب می‌شوند، اما بهتر است خرابی بوبین به شدت جدی بگیرید و به موقع بوبین را تعویض یا تعمیر کنید. همچنین، باید به آلودگی‌های موجود در گاز شهری توجه کنید. مایع کف روغنی کپسول‌های استفاده شده در گازهای غیرشهری می‌توانند باعث گرفتگی بوبین اجاق گاز شوند. همچنین، در صورتی شعله‌های اجاق گاز خاموش شده باشد، باید خرابی بوبین اجاق گاز را به عنوان دلیل احتمالی بررسی کنید.

    بیشتر بخوانید:
    نکات ایمنی استفاده از اجاق گاز

    تعمیر بوبین اجاق گاز

    قبل از هر کاری باید متوجه شوید که خرابی احتمالی در ترموکوپلاست یا بوبین اجاق گاز! اما چگونه؟

    • با دقت در ظاهر ترموکوپل، می‌توانید به سالم بودن یا خرابی آن پی‌ببرید.
    • اگر در ترموکوپل محل وصل شدن دو فلز سوخته باشد یا دو فلز از هم جدا شده باشند، ترموکوپل خراب است و نیازی به تعویض بوبین اجاق گاز نخواهد بود.
    • در قسمت دیگر ترموکوپل که به بوبین وصل است، دو فلز ترموکوپل به وسیله واشر ظریفی از هم جدا شده‌اند. اگر سر فلز وجود نداشته باشد و یا واشر خراب باشد، ترموکوپل نمی‌تواند درست کار کند.
    • انتهای ترموکوپل را به بوبین وصل کنید و سر ترموکوپل را گرم کنید. هسته بوبین را به سمت داخل فشار دهید و تقریبا 20 تا 30 ثانیه نگه دارید. اگر پس از رها کردن هسته بوبین به جای اول خود برنگردید و در همان حالت باقی ماند، ترموکوپل سالم است. در غیر این صورت، ترموکوپل خراب است.
    • بوبین را نیز می‌توانید با یک ترموکوپل سالم بررسی کنید. راه دیگر این است که بوبین را به یک باتری کوچک یک و نیم ولتی وصل کنید و هسته آن را با انگشت به سمت داخل فشار دهید
    تعمیر بوبین گاز

    روش تعویض بوبین

    در تعویض بوبین اجاق گاز، باید دقت بسیاری داشته باشید. هنگام تعویض بوبین اجاق گاز، تمام اتصالات شیر گاز را با دقت بررسی کرده و مطمئن شوید که گاز در داخل اجاق گاز وجود ندارد. همچنین، در صورتی که ترموکوپل خراب شده است، آن را از اجاق گاز خود جدا نکرده و سیستم را یک‌طرفه نکنید.

    برای تعمیر اجاق گاز بخصوص تعویض بوبین، از یک متخصص مجرب کمک بگیرید، زیرا اگر اتصالات را اشتباه انجام دهید و نشتی گاز به وجود آید، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث بروز حادثه شود. 

    مطالب مرتبط

    ایمیل شما محرمانه است و منتشر نخواهد شد.