در دنیای امروز، که سرعت اتفاقات در زندگی روزمره ما زیاد شده است ممکن است حین آشپزی وقت کافی برای ماندن در محیط آشپزخانه را نداشته باشیم و همزمان به کارهای دیگری بپردازیم. متاسفانه حتی همان چند دقیقه هم برای بروز یک حادثه کافی است و این حوادث گاهی می‌توانند جبران ناپذیر باشند پس بهتر است قبل از هرچیزی چاره‌ای برای جلوگیری از آن پیدا کنیم. یکی از این راه حل‌ها استفاده از ترموگارد هود است که ما قصد داریم در ادامه این مقاله به کاربرد این قطعه کلیدی در آشپزخانه بپردازیم و اهمیت وجود ترموگارد در آشپزخانه را بررسی کنیم.

چرا وجود ترموگارد هود در آشپزخانه اهمیت دارد؟

در مدل‌های قدیمی هود آشپزخانه وقتی سیم پیچ‌های موتور هود داغ می‌شدند، سیم‌ها ذوب شده و باعث ایجاد آتش سوزی در هود می‌شدند و حوادث جبران ناپذیری را به جا می‌گذاشتند. این هودها به دلیل مکش هوای گرم اجاق گاز و وجود جریان الکتریسیته در موتور پس از مدتی داغ شده و روکش محافظ سیم پیچی‌های موتور را ذوب کرده و باعث سوختن موتور در بهترین حالت می‌شدند.

ترموگارد چیست

حال سنسورهای محافظ حرارتی که با نام ترموگارد نیز شناخته می‌شوند، راه حلی برای جلوگیری از این آتش سوزی‌ها هستند، به این صورت که این سنسورها در درون سیم پیچی‌های موتور هود قرار گرفته و به محض بالا رفتن حرارت از حد مجاز موتورها را خاموش می‌کنند. این سنسورها دارای تیغه‌هایی برای قطع و وصل کردن جریان برق هستند که در صورت فعال شدن وضعیت خطر، این تیغه‌ها را باز یا بسته می‌کنند. این سنسورها به موتور اجازه کار نمی‌دهند تا زمانی که دمای سیم پیچ‌ها کاهش پیدا کنند. این عملکرد ترموگارد هود دلیل اصلی از بین رفتن آتش سوزی‌ها در هودهای نسل جدید هستند. نا گفته نماند که هنوز هم هودهایی بدون ترموگارد در بازار وجود دارند که قیمت‌شان اندکی پایین‌تر است و زمان خرید هود باید از فروشنده در رابطه با وجود ترموگارد هود سوال کرده و یا از روی جعبه هود بدنبال قابلیت ترموگارد باشید.

توجه کنید که قیمت بالاتر هودهایی که این قابلیت را دارند کاملا توجیه پذیر بوده و در مقایسه با خطراتی که از آن جلوگیری می‌کنند مبلغ بسیار ناچیزی است. وجود این ترموگاردها باعث می‌شود تا از صدمات وارده به هود شما جلوگیری شود و فرصت تعمیر برای شما حفظ شود.

همچنین بعضی از هودها توان تشخیص دود را نیز دارند که ویژگی بسیار کاربردی است و خیال شما را از بابت آسیب دیدگی هود و یا حوادث دیگر راحت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آموزش عیب یابی و تعمیر هود
اهمیت ترموگارد هود

کلام آخر

با توجه به اهمیت وجود هود در آشپزخانه‌های امروزی، استفاده از محافظ حرارتی یا ترموگارد در هودهای آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است. این فناوری نه تنها به ما اجازه می‌دهد تا از خطرات آتش سوزی جلوگیری کنیم، بلکه باعث حفظ عمر و کارایی هود آشپزخانه ما می‌شود. ترموگارد با قابلیت تشخیص دما و عملکرد سریع خود، زمانی که دما در طیف غیر استاندارد افزایش پیدا کند، به طور خودکار فعال شده و عملکرد هود را متوقف می‌کند. این عملکرد بسیار حیاتی است زیرا از سوختن موتور، آسیب به سیم پیچ‌ها و احتمال آتش سوزی جلوگیری می‌کند.

به خاطر داشته باشید که خطرات همیشه در کمین هستند و سلامتی شما و خانواده‌تان مهمترین بخش در تصمیم گیری برای خرید وسایل خانه‌تان است و وجود ترموگارد هود فضای آشپزخانه شما را بیش از پیش برای خانواده‌تان امن خواهد کرد.

اشتراک گذاری : Array