هر روزه در بخش‌های مختلف زندگی، محصولات جدید و بسیار متفاوتی به بازار عرضه می‌شوند و بیشتر آنها به سرعت به فروش خوبی نیز دست پیدا می‌کنند. سینک‌های آشپزخانه نیز از این تغییرات بی نصیب نیستند و سالانه انواع سینک‌های مختلف با طرح‌های بسیار جذاب و مدرن وارد بازار می‌شود. سینک‌های گرانیتی و کورینی به عنوان دو سینک با مواد تشکیل دهنده خاص، چند سالی است مهمان خانه‌های بسیاری از ما شده‌اند. اما شاید بپرسید که تفاوت سینک گرانیتی و کورین در چیست؟ در این مقاله شما را با این دو سینک جذاب به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

سینک کورین

کورین نامی است که کمپانی دوپونت برای دسته‌ای از مواد جامد ساخت خود به کار می برد. در واقع کورین، نوعی ماده شبیه سنگ است که به صورت مصنوعی ساخته می شود.

سینک کورین

مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده این محصول، ترکیبی از رزین اکریلیک، رزین اپوکسی و پلی استر به همراه رنگدانه‌های مختلف است که دسته‌ای از موادی مانند بوکسیت طبیعی نیز به آن اضافه شده است. درصد ترکیب مواد تشکیل دهنده برای ساخت کورین، در برندهای مختلف متفاوت است. یکی از مواردی که به عنوان تفاوت سینک گرانیتی و کورین در نظر گرفته می‌شود نیز مربوط به روش تشکیل این دو محصول است که گرانیت به صورت تقریبا طبیعی و کورین با استفاده از مواد کاملا شیمیایی و در محیط کارخانه ساخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

با انواع سینک ظرفشویی آشنا شوید

ظاهر

کورین به دلیل مصنوعی بودن، دارای لکه‌هایی در ظاهر خود است که آن را بسیار شبیه به سنگ‌های طبیعی کرده است. در بیشتر کورین‌های تولید شده، رگه‌های رنگی وجود دارد که معمولا در سنگ‌های گرانیت یافت می‌شود. ظاهر کورین، صاف و یکدست است از این رو، استفاده از آنها در طراحی کابینت‌ها و سینک آشپزخانه طرفداران زیادی دارد. رنگ بندی کورین‌ها، بسیار متنوع است و از سفید صدفی تا سیاه و طیف رنگ‌هایی مانند زرد، سبز، صورتی، قهوه ای و قرمز را نیز پوشش می‌دهد. البته از بعضی از الگوهای کورین‌ها که شباهتی به سنگ‌های طبیعی مانند مرمر و گرانیت دارند نیز نباید غافل شد.

ظاهر سینک کورین

مقاومت در برابر حرارت، فشار و مواد اسیدی

کورین در برابر فشار، مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی دچار شکستگی نمی‌شود. اما در زمینه مقاومت حرارتی چندان عملکرد خوبی ندارد و به دلیل ماهیت پلاستیکی که دارد، پس از برخورد با اجسام داغ دچار سوختگی می‌شود. در مقابل اسید و مواد قلیایی نیز، کورین‌ها مقاومت بسیار خوبی دارند و هیچ تغییر رنگ یا آسیب ناشی از برخورد با این موارد بر روی آنها به جا نمی ماند.

لکه پذیری

کورین به دلیل شباهت بسیار زیادی که به مواد پلاستیکی دارد، همانند آنها از لکه پذیری پایینی برخوردار است و لکه‌های جزئی و یا خش‌ها به راحتی از روی آن پاک خواهند شد. البته برای پاک کردن این سینک‌ها نباید از پاک کننده‌های شیمیایی که برای شستشوی شیشه‌ها به کار می‌رود، استفاده کرد زیرا این پاک کننده‌ها بر روی سینک‌های کورینی لکه‌های موم مانندی به جا می‌گذارند.

تفات سینک کورین و گرانیتی

قیمت

یکی از دیگر مواردی که می‌توان به عنوان تفاوت سینک گرانیتی و کورین در نظر گرفت، قیمت این دو سینک است. کورین به دلیل اینکه به صورت مصنوعی ساخته می‌شود و فراوانی بیشتری نیز دارد، از قیمت پایین‌تری در مقایسه با گرانیت برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

سینک فانتزی چیست؟

سینک گرانیتی

گرانیت یکی از سنگ‌های نیمه طبیعی است که سالهاست از آن در طراحی‌های داخلی به خصوص در فضای آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود. این سنگ در بین سایر سنگ‌های تزئینی از ظاهری زیبا و مقاومتی قابل توجه برخوردار است به همین دلیل، در ساخت بعضی از محصولاتی مانند سینک ظرفشویی یا روشویی که به صورت مداوم با آب در تماس هستند، از سنگ گرانیت استفاده می‌شود.

مواد تشکیل دهنده

مواد تشکیل دهنده این سنگ، ترکیبی از 80 درصد ماسه کوارتز و یا ذرات گرانیت به همراه 20 درصد رزین است که به صورت مهندسی شده، سنگ‌های گرانیت را با طرح‌های زیبا خلق می‌کنند.

سینک گرانیتی

ظاهر

مورد دیگری که می‌توان به عنوان تفاوت سینک گرانیتی و کورین در نظر گرفت این است که برخلاف ماده کورین که ظاهری شبیه پلاستیک دارد، سینک‌های گرانیتی درخشنده و جذاب هستند. رنگ این سنگ طیفی از سفید بسیار روشن تا مشکی تیره به همراه رگه‌هایی از رنگ‌هایی مانند سفید، مشکی و طلایی است. رنگ این سنگ در مواردی به صورت آبی روشن، زرد و قرمز نیز می‌تواند باشد که البته از قیمت بالاتری نیز دارد.

مقاومت در برابر حرارت، فشار و مواد اسیدی

یکی دیگر از موارد تفاوت سینک گرانیتی و کورین مربوط به مقاومت این دو سینک در مقابل حرارت است. گرانیت برخلاف کورین، در مقابل دمای بالا مقاومت بسیار زیادی دارد. همچنین فشار قابل توجهی را نیز می‌تواند تحمل کند. سینک‌های گرانیتی همانند سینک‌های ساخته شده از کورین، در مقابل مواد قلیایی و اسیدی نیز مقاومت خوبی دارند و به راحتی دچار آسیب نمی‌شوند.

لکه پذیری

یکی از مواردی که در مقایسه سینک گرانیتی و کورین مطرح می‌شود، لکه پذیری آنها است. سینک‌های گرانیتی تقریبا لکه پذیری پایینی دارند و لکه‌های سخت ایجاد شده بر روی آنها نیز، برخلاف سینک‌های کورینی به راحتی با صابون، آب گرم و جوش شیرین پاک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آموزش نگهداری سینک گرانیتی

مقایسه سینک کورین و گرانیتی

قیمت

سنگ گرانیت یک سنگ طبیعی است که از معادن استخراج می‌شود. از این رو، در مقایسه با کورین از قیمت بالاتری برخوردار است. برای خرید اناع سینک ظرفشویی با بهترین قیمت روی دکمه زیر کلیک کنید:

سینک گرانیتی بهتر است یا کورین؟

پاسخ به این سوال، بیشتر به سلیقه شما بستگی دارد. همانطور که در این مقاله بررسی کردیم، تفاوت سینک گرانیتی و کورین در موارد مختلف چندان با یکدیگر زیاد نیست و بیشتر این تفاوت در مورد ظاهر و قیمت سینک‌های گرانیتی و کورینی است. البته موارد دیگری مانند هماهنگی این سینک با سایر مواد به کار رفته در طراحی آشپزخانه نیز در این انتخاب بی تاثیر نخواهد بود.

اشتراک گذاری :