شیرآلات، اجزای مهمی در سیستم‌های آب و فاضلاب و همچنین صنعت ساختمان هستند اما یکی از چالش‌هایی که ممکن است با آن مواجه شویم، وجود سرب در شیرآلات است. سرب به عنوان یک فلز سمی و مضر برای سلامت بدن شناخته شده است و مصرف طولانی مدت آن می‌تواند اثرات زیان‌باری برای سلامتی انسان‌ها داشته باشد. این فلز به دلایل اقتصادی و ویژگی‌هایی که دارد در برخی شیرآلات نیز استفاده می‌شود و برای کارخانه سازنده گزینه‌ای توجیه پذیر است اما بهای آن برای ما و عزیزانمان چیست؟ از آن‌جا که سلامتی شما برای ما اهمیت دارد تصمیم داریم تا در این مقاله، به خطرات سرب در شیرآلات پرداخته و دلیل استفاده از آن در شیرآلات را به شما ارائه کنیم.

سرب چیست و چرا برای بدن مضر است؟

سرب یک فلز سنگین، بی‌رنگ و بی‌بو است که در محیط زیست وجود دارد و به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاص، در بسیاری از صنایع و محصولات استفاده می‌شود. سرب می‌تواند از طریق آب آلوده، غذاهای آلوده، هوا و تماس با محصولاتی که حاوی سرب هستند، وارد بدن شوند.

ورود سرب به بدن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد و سلامت شما را به خطر بیندازد. زمانی که سرب به بدن وارد می‌شود به سرعت جذب شده و وارد سلول‌های بدن می‌شود. این عنصر سمی می‌تواند به کلیه‌ها، کبد، مغز، سیستم عصبی شما آسیب‌های جدی وارد کنند و سیستم دفاعی بدن شما را مختل کند همچنین سرب می‌تواند منجر به اختلالات عصبی شود، اختلالاتی از جمله کاهش هوشیاری، اختلال در رشد عصبی کودکان و اختلالات روانشناختی مواردی هستند که پس از ورود مقادیر زیادی از سرب به بدن می‌توانند ایجاد شوند پس بهتر است که هرچه سریعتر از وقوع آن جلوگیری کنیم. مصرف سرب می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و باعث افزایش آسیب‌پذیری بدن در برابر عفونت‌ها و بیماری‌ها شود.

بایستی بدانید که سرب برای کودکان و نوزادان خطر بیشتری نیز دارد و می‌تواند منجر به اختلالات در رشد و توسعه سیستم عصبی، کاهش هوشیاری و اختلال در رشد اعصاب مرکزی کودکان شود.

بیشتر بخوانید:
بهترین شیرآلات ایرانی

چرا از سرب در برخی از شیرآلات استفاده می‌شود؟

سرب، خواصی مانند مقاومت در برابر خوردگی، ساختار محکم، و قابلیت تزریق و ریخته‌گری را داراست. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که سرب به عنوان یک ماده اولیه مناسب برای شیرآلات استفاده شود. مقاومت در برابر زنگ زدن و اکسید شدن در سرب باعث می‌شود که شیرآلات در معرض تأثیرات آب و عوامل محیطی دیگر نیز قابل استفاده باشند. سرب از نگاه تولید کنندگان عایق مناسبی برای شیرآلات است و ساخت قطعات پیچیده با سرب کار بسیار راحتتری نسبت به دیگر آلی ها است. بنابراین تولیدکنندگان برای بالا بردن عمر مفید شیرآلات خود و حتی برای بهتر کردن ظاهر شیرآلات از سرب استفاده می‌کنند و معمولا عامل سلامت در خط تولید آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

از آنجایی که سرب گزینه جذابی برای تولید کنندگان است این وظیفه شما است که هنگام خرید شیرآلات به وجود سرب توجه کنید و سراغ گزینه‌هایی بروید که از سرب برای تولید استفاده نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:
بهترین شیرآلات خارجی

خطرات سرب در شیرآلات

کلام آخر

استفاده از سرب برای تولید کننده گزینه منطقی و کم هزینه‌تری است اما به بهای سلامتی شما و عزیزانتان تمام خواهد شد پس بهتر است با توجه بیشتری نسبت به خرید شیرآلات خود اقدام کنید. ممکن است شیرآلاتی که از سرب استفاده می‌کنند دارای دوام و عمر مفید بیشتری باشند ولی اثراتی که این شیرآلات روی بدن ما خواهند گذاشت جبران ناپذیر خواهند بود و در طرفی هزینه تعویض و یا تعمیر شیرآلات پس از چند سال آنقدر زیاد نیست که مجبور به انجام چنین ریسکی برای خود و عزیزانمان باشیم پس توصیه ما این است که سراغ گزینه‌هایی بروید که عاری از سرب در ساختار خود هستند. همچنین اگر قصد تعمیر یا تعویض قطعات شیرآلات خود را دارید، حتما از فروشنده در رابطه با ساخت قطعه سوال کنید تا از عدم وجود سرب اطمینان پیدا کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به شما کمک کند تا انتخاب مطمئن‌تری در خرید شیرآلات منزل و یا حتی محل کارتان داشته باشید. به خاطر داشته باشید که سلامتی گران‌بهاترین داشته ما انسان‌ها است و هیچ هزینه‌ای بالاتر از سلامتی ما و عزیزانمان نیست.

اشتراک گذاری :
Warning: Array to string conversion in /home/charsooc/public_html/wp-content/themes/charsu/include/options.php on line 60
Array