اجاق گازها بعنوان مهمترین وسیله آشپزخانه معمولاً در همه خانه‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شوند.

اما چرا شعله اجاق گاز کم قدرت میسوزد؟ این مورد دلایل مختلفی دارد و می‌تواند موجب کاهش کارایی و اختلال در عملکرد اجاق شده و در نتیجه زمان آشپزی را طولانی کند. در بدترین حالت نیز کم حرارت بودن اجاق گاز باعث خراب شدن مواد اولیه شده و آشپزی را غیر ممکن می‌کند. همانطور که می‌دانید شعله اجاق گاز باید به صورت آبی بسوزد و نباید به رنگ دیگری باشد. اما تنها ملاک استاندارد کار کردن اجاق رنگ شعله‌ها نیست و میزان شعله ایجاد شده نیز باید در حد تعریف شده باشد. در این مقاله، به بررسی دلایل ضعیف بودن شعله‌های اجاق خواهیم پرداخت و راه حل‌های لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم. پس با ما همراه باشید تا به بررسی و حل این مشکل بپردازیم.

دلایل کم بودن شعله گاز چیست؟

مشکلاتی از قبیل خرابی وسایل آشپزخانه، و بخصوص مشکلات فنی وسایلی مانند اجاق گاز چیزهایی نیستند که بخواهید آن‌ها را نادیده بگیرید. اما چرا شعله اجاق گاز کم قدرت شده است؟ دلیل اصلی آن چیست؟ در این قسمت به تمامی دلایل عیب یابی شده و مرسوم خواهیم پرداخت و هرکدام را جداگانه توضیح می‌دهیم.

درپوش مشعل

درپوش شعله وظیفه نگهداری از قسمت داخلی شعله و قطعات زیر آن را دارد. اگر درپوش شعله به درستی در جای خود قرار نگرفته باشد فشار شعله کم شده و دیگر یکنواخت نخواهد سوخت. برای عیب یابی حتما اول این مورد را بررسی کنید. هنگام بررسی حتما مراقب باشید که درپوش داغ نباشد و سپس دقیق آن را سرجای جای خود قرار دهید.

مسدود شدن شعله‌ها

در تمام اجاق گازها، شعله‌ها سوراخ‌های کوچکی دارند که گاز از آن خارج می‌شود. پس از مدتی استفاده ممکن است در اثر سر رفتن غذا یا استفاده مکرر این سوراخ‌ها آغشته به چربی شدن و در اثر انباشت چربی این سوراخ‌ها بسته شوند. همچنین استفاده از مواد شوینده نیز میتواند رسوباتی را بر جای بگذارد که این سوراخ‌ها را مسدود کند. برای تمیز کردن این سوراخ‌ها بهتر است که توسط یک سوزن یا جسمی سخت که نشکند شعله‌ها را تمیز کنید. پس از تمیز کردن دوباره گاز را روشن کرده و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

مسدود شدن دریچه گاز

یکی دیگر از دلایلی که شعله اجاق گاز کم قدرت می‌سوزد، مسدود شدن دریچه گاز است. گاز توسط دریچه‌های زیر سر شعله منتقل می‌شود و اگر چیزی مسیر آن را مسدود کرده باشد ممکن است باعث تضعیف فشار شعله شود. معمولا وقتی سوراخ‌های شعله را با چیزهایی مانند خلال دندان تمیز کنید احتمال بروز این مشکل بیشتر می‌شود زیرا خرده چوب‌های باقی‌مانده از خلال درون دریچه‌ها رفته و گاز را مسدود می‌کنند. همچنین ممکن است انباشت چربی روی سطح دریچه باعث مسدود شدن گاز خروجی شده باشد. برای حل این مشکل توصیه ما این است که درون دریچه را بررسی کنید و در صورتی که کثیفی مشاهده کردید آن را تمیز کرده و یا به یک متخصص برای حل مشکل مراجعه کنید.

شیر کنترل گاز

این قطعه وظیفه کنترل فشار گاز آزاد شده را بر عهده دارد. زمانی که شما گاز را زیاد می‌کنید و پیچ آنالوگ را می‌چرخانید این قطعه باعث بیشتر شدن فشار گاز شده و شعله را روشن نگه میدارد. زمانی که شعله‌ها بزرگ نمی‌شوند ولی یکنواخت هستند معمولا این قطعه دچار مشکل شده است. برای حل این مشکل باید قطعه را تعویض کرده و با یک مدل نو جایگزین کنید.

علت یکنواخت نسوختن شعله گاز چیست؟

شعله‌های اجاق گاز، جهت سوختن، به دو عامل اساسی، یعنی اکسیژن و گاز شهری، نیاز دارند. این دو عامل با هم ترکیب شده و انرژی و سوخت لازم برای ایجاد شعله‌ها را فراهم می‌آورند. قسمت پایینی مشعل دارای یک محفظه است که در آن اکسیژن و گاز شهری به هم می‌پیوندند. این ترکیب تنها با یک جرقه کوچک، که می‌تواند از طریق فندک اجاق گاز تأمین شود، آتش بگیرد. معمولا وقتی مشکلی در این فرآیند وجود داشته باشد شعله‌ها یکنواخت نمی‌سوزند.

بیشتر بخوانید:

معنی رنگ های مختلف شعله اجاق گاز چیست؟

برای عیب‌یابی علت یکنواخت نسوختن شعله اجاق گاز باید دلایل مختلف را در نظر بگیرید. ممکن است این مشکل از قسمت بالای گاز و گرفتگی سوراخ های مشعل باشد یا مشکلی فنی در مشعل به وجود آمده باشد. همچنین ایرادات مربوط به نشتی گاز و خراب شدن قطعات داخلی مرتبط با مشعل نیز می‌توانند دلیل این مشکل باشند. برای درک بهتر این موضوع، مواردی مانند خرابی درپوش مشعل اجاق گاز، تجمع چربی ها در مشعل گاز، جمع شدن آب در سوراخ های مشعل، تجمع مواد شوینده و مشکلات فنی مثل مسدود بودن دریچه گاز و خرابی شیر کنترل را بررسی کنید.

درپوش اجاق گاز را چگونه تمیز کنیم؟

از آنجا که بیشتر مشکلات گفته شده به درپوش مرتبط بود در این بخش به نحوه تمیز کردن این قسمت از اجاق گاز خواهیم پرداخت. درپوش مشعل، نقش حائز اهمیتی در محافظت از قطعات زیر سر شعله‌ها و تنظیم مناسب پخش گاز دارد. اگر درپوش مشعل دچار ضربه شود یا برای تمیز کردن به‌طور کامل برداشته شود، تراز آن بهم می‌خورد. این مشکل می‌تواند باعث مسدود شدن بخشی از سر مشعل شود و گاهی هم جریان هوا را مسدود می‌کند. اگر درپوش مشعل به درستی تنظیم نشود، یکی از نشانه‌های آن این است که شعله در هنگام روشن شدن در وضعیت تعادل نبوده و شعله در یک طرف بیشتر از طرف دیگر است.برای حل این مشکل به راحتی می‌توانید درپوش را بچرخانید و دوباره آن را تنظیم کنید. منتظر بمانید تا درپوش مشعل به اندازه کافی خنک شود و سپس درپوش را بردارید. این کار بسیار راحت است و فقط باید برای انجام آن کمی صبر کنید.

تجمع چربی چگونه باعث کم شدن شعله اجاق گاز می‌شود؟

سر شعله‌ها نیز همانند درپوش مشعل، نقش حیاتی در پخش گاز و تنظیم شعله‌ها ایفا می‌کند. بر روی سر شعله‌ها سوراخ‌های کوچکی وجود دارد که گاز از آنها خارج می‌شود. اگر اطراف سر شعله‌ها چربی گرفته باشد، منجر به عدم یکنواختی در شعله‌ها می‌شود. اگر شعله‌های اجاق گاز شما یکنواخت نمی‌سوزد، احتمالا سوراخ های مسیر گاز مسدود شده و رسوب چربی در آن قسمت از پخش متناسب گاز جلوگیری میکند. تمیز کردن سوراخ‌های سر شعله مهم است، اما این کار را با ابزارهایی مانند خلال دندان که ممکن است بشکند، انجام ندهید. متاسفانه خلال دندان مشابه همین مشکل را در اجاق ایجاد می کند.

مواد شیمیایی و آب چگونه باعث کم قدرت شدن شعله گاز می‌شوند؟

استفاده اضافی از اسپری‌های شوینده می‌تواند سوراخ‌های مشعل را مسدود کرده و فشار گاز خروجی را کم کند. در حین تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از شوینده‌ها، باید با ‌دقت عمل کنید و اسپری را به صورت مستقیم به سوراخ‌های شعله نپاشید. همچنین، پس از تمیز کردن گاز تمام گاز را خشک کنید و با دستمال خشک پاکسازی کنید. ماندن این مواد در اطراف شعله ممکن است باعث رنگی شدن شعله اجاق گاز شود اما اگر آب دلیل مسدود شدن اجاق گاز باشد بهتر است کمی صبر کنید تا اجاق گاز شما خشک شود. بنابراین هنگام تمیز کردن اجاق گاز کمی حوصله به‌خرج داده و با دقت بیشتری برخورد کنید تا از بروز مشکلات و حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات ایمنی استفاده از اجاق گاز

دریچه گاز یا خرابی شیر کنترل اجاق گاز چگونه باعث کم شدن فشار گاز می‌شود؟

گاهی قطعات اجاق گاز پس از مدتی استفاده یا حتی استفاده نادرست خراب شده و باعث کم شدن فشار گاز می‌شوند. در این شرایط برای مطمئن شدن ابتدا از معیوب نبودن رنده سر شعله اطمینان حاصل کنید و اگر این قطعه خراب است باید آن را تعویض کنید.

اگر مشکل کماکان حل نشده است، حال برای بررسی دریچه گاز باید اقدام کنید. لوله‌ی پخش گاز نیز می‌تواند مثل سر شعله‌ها مسدود شده و باعث کم شدن فشار گاز شود. برای اطمینان بررسی کنید که چیزی در دریچه گاز گیر نکرده باشد.

دلیل دیگری که ممکن است باعث کم قدرت شدن فشار گاز شده باشد خراب شدن شیر کنترل است. این شیرها پس از مدتی استفاده و گذشتن عمر مفیدشان خراب شده و کار تنظیم رابه دقت انجام نمی‌دهند. اگر شیر تنظیم فشار خراب شده باشد باید به فکر تعویض آن باشید.

کلام آخر

تا اینجا دلایل اینکه چرا شعله اجاق گاز کم قدرت می‌سوزد را برای شما توضیخ دادیم و نحوه عیب یابی آن‌ها را نیز شرح دادیم. در نهایت، با راهکارهای بالا به راحتی می‌توانید مشکل کم فشار بودن گاز را عیب یابی کرده و برطرف کنید. با توجه به اهمیت اجاق گاز در آشپزخانه و استفاده روزانه از آن، انجام دقیق و با دقت تعمیرات و همچنین نگهداری درست از اجاق گاز امری ضروری است. به یاد داشته باشید که تمیز کردن سوراخ‌ها و قطعات مختلف اجاق گاز می‌تواند از بروز مشکلات آتی جلوگیری کند و به عملکرد بهتر و ایمن‌تر اجاق گاز کمک کند. همچنین، در صورت بروز مشکلات پیچیده‌تر، بهتر است از متخصصان مجرب و معتبر در این زمینه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را بدست آورید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و به شما در عیب یابی مشکل‌تان کمک کرده باشد.

اشتراک گذاری : Array