اگر در خانه آشپزی می‌کنید و برای پخت و پز از فر استفاده می‌کنید یکی از موارد مهمی که در رابطه با استفاده از فر باید بدانید این است که حتما ظرف مناسب فر خود را انتخاب کنید. امروزه تنوع در وسایل آشپزخانه و ظروف بسیار زیاد شده است و خصوصا اگر قصد استفاده از فر را داشته باشید، هر ظرفی را نمی‌توانید برای پخت و پز در فر انتخاب کنید. در ادامه به شما نکات مرتبط به انتخاب ظرف مناسب فر را توضیح داده و به شما در انتخاب ظرف مناسب کمک می‌کنیم.

انواع ظرف مناسب فر گازی و ویژگی‌های آن

به دلیل تنوع در ظروف قابل استفاده در فر گازی، ما در این بخش به توضیح انواع این ظروف خواهیم پرداخت و نکات لازم در خرید و استفاده از آن‌ها را شرح می‌دهیم:

ظرف شیشه‌ای

ظرف‌های شیشه‌ای مخصوص فر گازی نباید در معرض نوسان حرارتی ناگهانی قرار بگیرند. به‌طور مثال ظرف شیشه درون یخچال را هیچ‌وقت مستقیم درون فر قرار ندهید زیرا باعث ترک خوردن و شکسته شدن ظرف شما می‌شود. این ظروف برای پختن کیک گزینه مناسبی هستند زیرا وضعیت پخت غذا را می‌توان به راحتی می‌توان مشاهده کرد. بنابراین یک ظرف مناسب فر گازی، نوع شیشه‌ای آن است.

ظرف شیشه‌ای فر

ظرف فلزی

این نوع ظروف معمولا از جنس فولاد ضدزنگ هستند البته در صورتی که دسته‌ی چوبی و یا پلاستیکی نداشته باشند. مقاومت و انتقال حرارت در این نوع ظروف بسیار بهتر از سایر جنس‌ها است و همین باعث می‌شود تا ظرف مناسب فر گازی باشد.

ظرف سرامیکی

ظروف سرامیکی تحمل حرارت‌های بالا را دارند اما بعضی از آن‌ها دارای برچسب و یا پرداخت‌های تزئینی هستند و از این رو برای استفاده در فر ممکن است مناسب نباشند. بهترین پیشنهاد نا برای خرید این نوع ظروف برای استفاده در فر این است که از فروشنده سوال کنید که آیا این ظرف مناسب فر هست یا خیر؟

ظرف سیلیکونی

این ظروف مخصوص پخت و پز در فر هستند و در برابر گرمای زیاد بسیار مقاومند و می‌توانند یکی از بهترین گزینه‌های شما برای پخت و پز باشند.

بیشتر بخوانید:

تميز كردن فر توكار

پرکاربردترین ظرف مناسب فر برقی چیست؟

فرهای برقی که نسل جدیدتری از همان فرهای گازی هستند امروزه به دلایل بسیاری محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند و اگر شما قصد استفاده از فر برقی خود را دارید باید ظرف مناسب فر برقی را در لیست لوازم آشپزخانه خود داشته باشید که در ادامه به انواع آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • ظروف چدنی: چدن به دلیل مقاومت بسیار بالا در حرارت می‌تواند ظرف مناسب فر برقی باشد و از طرفی به دلیل جنسی که دارد برخلاف پلاستیک و دیگر مواد هیچ‌گونه ضرری برای سلامت شما نخواهد داشت. بیشترین استفاده از این ظروف برای طبخ غذاهایی است که به زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند.
  • ظروف روحی: ظروف روحی نیز به دلیل عدم واکنش‌های شیمیایی در برابر حرارت زیاد، همیشه یکی از گزینه‌های روی میز است. مقاومت ظروف روحی و عدم آسیب پذیری آن‌ها این نوع را به یک ظرف مناسب فر برقی تبدیل کرده است.
  • ظروف سرامیکی: اگر ظرف سرامیکی شما از لعاب کافی برخوردار باشد، احتمالا برای استفاده در فر برقی مناسب است. ظرف‌های سرامیکی برای پخت و پز بیشتر غذاها مناسب بوده و یک ظرف مناسب فر برقی است.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب فر برقی

پرکاربردترین ظرف مناسب مایکروویو چیست؟

اگر از مایکروویو برای گرم کردن یا حتی پخت و پز استفاده می‌کنید احتمالا به ظرف مناسب مایکروویو نیز نیاز پیدا خواهید کرد و یکی از انواع ظروف زیر را برای استفاده در مایکروویو نیاز خواهید داشت:

  • ظروف پیرکس یا شیشه‌ای: ظروف پیرکس برای استفاده در مایکروویو بسیار عالی هستند ولی هنگام خرید حتما اطمینان حاصل کنید که از نوع متناسب با فر باشند. بعضی از ظروف پیرکس به دلیل کیفیت پایین‌تر قابل استفاده در مایکروویو نیستند و ممکن است که حین گرم شدن بشکنند اما بی شک پیرکس یک ظرف مناسب مایکروویو بوده و استفاده از آن را به شما توصیه می‌کنیم.
  • ظروف چندلایه: این نوع نیز ظرف مناسب مایکروویو محسوب می‌شود و به دلیل ترکیباتی مثل مس و فولا ضدزنگ در جنس آن‌ها می‌توانند دماهای بسیار بالا در مایکروویو را تحمل کنند و آسیب نبینند.
  • ظروف آرکوپال: این ظروف اگر ویژگی‌های خاصی داشته باشند قابل استفاده در مایکروویو هستند. این ویژگی‌ها شامل کیفیت ساخت، عدم وجود برچسب و یا طرح‌های پرداخته شده روی ظرف است. در صورتی که شک دارید بهتر است از فروشنده در این مورد سوال کنید ولی به طور کلی آرکوپال نیز ظرف مناسب مایکروویو محسوب می‌شود.

از چه ظرفی برای پخت کیک در فر استفاده کنیم؟

پیش‌تر توضیح دادیم که از چه نوع ظروفی برای استفاده در انواع فر استفاده کنید اما در این بخش به ظروف مخصوص پخت کیک در فر خواهیم پرداخت.

اگر قصد پخت کیک در فر دارید در ادامه لیستی از ظروف مناسب برای شما در نظر گرفته‌ایم که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ظروف شیشه‌ای: برای پخت کیک ظروف شیشه‌ای گزینه بسیار مناسبی هستند و استفاده از آن‌ها در فر برای شما بسیار راحت خواهد بود اما قبل از خرید باید اطمینان حاصل کنید که این ظروف قابل استفاده در فر باشند زیرا بعضی از ظروف شیشه‌ای بسیار نازک بوده و بر اثر حرارت ترک خورده و می‌شکنند.
  • ظروف آلومینیومی: اگر میخواهید زمان پخت کیک کاهش پیدا کند بهترین راهکار انتخاب ظروف آلومینیومی است زیرا انتقال حرارت بالایی دارند و خیلی سریع‌تر کیک شما را به عمل می‌آورند. نکته‌ای که در رابطه با این ظروف وجود دارد این است که اگر بیش از اندازه در معرض حرارت قرار گیرند ممکن است مواد آلاینده را وارد مواد عذایی شما کنند پس بهتر است به موقع از درون فر برداشته شوند.
  • ظروف روحی: همانند پخت و پز این ظروف در پخت کیک هم استفاده می‌شوند و مانند ظروف آلومینیومی خطرناک نیستند فقط باید قبل از استفاده به خوبی چرب شوند تا خاصیت چسبندگی نداشته باشند. ظروف روحی در دمای بالا آسیب نمی‌بینند و برای سلامت شما هم مضر نیستند.
  • ظروف سیلیکونی: انعطاف پذیری این ظروف بسیار بالاست و همچنین سیلیکون توان بسیار بالایی در تحمل دما دارد و این حسن ظروف سیلیکونی در پخت کیک است. مقاومت و کیفیت بالای این ظروف باعث شده تا به یکی از بهترین گزینه‌های روی میز باشد. یکی دیگر از مزیت‌های این ظروف خارج کردن راحت‌تر آن‌ها از درون فر است.

چرا در انتخاب ظرف مناسب فر برقی باید دقت کرد؟

بعضی از ظروف را تحت هیچ شرایطی نباید در فرهای برقی قرار دهید زیرا بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد حوادث شود. به طور مثال ظروف چوبی یکی از خطرناک‌ترین گزینه‌ها است. ظروف چوبی برخلاف ظاهر مقاوم‌شان خطر آتش گرفتن در محیط فر دارند و به هیچ‌عنوان استفاده از آن توصیه نمی‌شوند. بهترین حالت در رابطه با ظروف چوبی این است که در حرارت بالا ترک خورده و بشکنند.

همچنین ظروف پلاستیکی نیز بسیار مضر هستند به این دلیل که در برابر حرارت مقاوم نبوده و ذوب می‌شوند. توصیه ما این است که حتی ظروفی که دسته پلاستیکی دارند نیز در فر برقی استفاده نکنید.

به خاطر داشته باشید که ظروف شیشه‌ای همیشه ظرف مناسب فر برقی نبوده و اگر کیفیت مناسبی نداشته باشند احتمال ترک خوردن و شکستن آن‌ها وجود دارد.

کلام آخر

ما سعی کردیم در این مقاله به نکات ایمنی و کیفی در انتخاب ظرف مناسب فر بپردازیم و به شما انواع مناسب را معرفی کنیم. توجه به موارد ایمنی بسیار مهم است و باید قبل از استفاده از فر حتما در این رابطه آگاهی کافی داشته باشید و همچنین دفترچه راهنمای فر را به خوبی مطالعه کنید.

ظروفی که تهیه می‌کنید باید استانداردهای لازم برای پخت و پز در فر را داشته باشند و برای اطلاع از این مسئله باید قبل از خرید از فروشنده بپرسید که آیا ظرف مناسب فر هست یا نه؟

ظروف اگر استانداردهای لازم برای استفاده در فر را نداشته باشند ممکن است به دلیل مواد به کار رفته در آن‌ها در معرض حرارت‌های بالا مواد سمی تولید کرده و برای شما بسیار خطرناک باشند و بهترین حالت ممکن این است که ظرف شما توان تحمل حرارت بالا را نداشته و در حین گرم شدن غذا بشکند. به خاطر داشته باشید که که ایمنی و سلامتی شما همیشه در اولویت شما است و نباید از آن چشم پوشی کرد.

اشتراک گذاری :