خاموش شدن شعله گاز، یکی از متداول‌ترین مشکلات در زمان آشپزی و پخت‌وپز است که بسیار کلافه‌کننده و زمانگیر است.

چگونه می‌توان علت خرابی را پیدا کرد؟

بی‌شک دلایل مختلفی در پس این مشکل نهفته است که می‌تواند از عوامل بیرونی تا عوامل داخلی در تشدید آن تاثیر داشته باشند. این دلایل از محل نامناسب اجاق گاز تا مشکلات فنی آن می‌تواند متفاوت باشد.

اما برای حل این مسئله چندین دلیل مهم را توضیح می‌دهیم تا با بررسی هر یک از آنها بتوانید سریع‌تر آن را راه بیندازید و هزینه زیادی از این بابت از دست ندهید.

دلایل خاموش شدن شعله اجاق گاز

خاموش شدن شعله اجاق گاز به علل مختلفی می‌تواند رخ دهد که 10 دلیل مهم آن را بطور کامل شرح می‌دهیم.

مشکل در جرقه زن

مولد جرقه برق یا جرقه‌زن به سنگ سرامیکی کمک می‌کند تا جرقه گاز به‌درستی انجام گیرد و شعله روشن شود. حالا اگر جرقه‌زن به هر علتی از کار بیفتد، شمع‌ها نمی‌توانند جرقه ایجاد کنند و هیچ شعله‌ای روشن نمی‌شود. بنابراین، هیچ یک از رینگ‌ها درست کار نخواهند کرد و برای حل این مشکل باید دست به دامن تعویض کل ژنراتور جرقه شوید.

جا به جا شدن شعله پخش کن

در بعضی از مواقع پیش می‌آید که شعله پخش‌کن با تمیز کردن گاز یا قرارگیری ظروف مختلف جابه‌جا می‌شود، در این صورت ممکن است شعله گاز خاموش شود. راه‌حل آن این است که بعد از خنک شدن شعله‌گاز، شعله‌پخش‌کن را در جای درستش قرار دهید.

خرابی ولوم گاز

خرابی ولوم گاز از دیگر دلایل خاموش شدن شعله گاز محسوب می‌شود.  با زیاد کردن شعله گاز خاموش می‌شود یا بسیار کم‌جان می‌شود.

تشخیص خرابی پیچ یا ولوم گاز به‌عده یک متخصص است تا آن را با مشکل ترموکوپل اشتباه نگیرید.

نکته مهم این است که گیرکردن ولوم یا پیچ اجاق گاز در هنگام چرخش نشانه‌ای از خرابی ولوم گاز است. 

از طرفی دیگر، خراب شدن بوبین هم روی شعله‌ها تاثیر زیادی دارد. این قطعه کنار ترموکوپل قرار دارد و ترموکوپل جریان برق را به بویین می‌دهد.

اگر شعله‌ها خاموش شوند، ترموکوپل دست از کار می‌کشد و بوبین بدون جریان الکتریسیته می‌ماند و مسیر گازدهی را متوقف می‌کند.

 با خراب شدن بوبین، اجاق گاز دیگر کنترلی بر مسیر جریان گاز ندارد، به همین دلیل شما نیز دیگر نمی‌توانید میزان شعله‌ها را کنترل کنید.

بیشتر بخوانید:

کیفیت اجاق گاز استیل البرز

ایراد در ترموکوپل

ترموکوپل یک وسیله ایمنی اجاق گاز محسوب می‌شود که باعث تشکیل کامل شعله بر روی سنگ می‌شود. اگر شعله قطع شود ارتباط آن با ترموکوپل نیز قطع می‌شود و در نهایت دریچه روی ترموکوپل بسته می‌شود.

همچنین، اگر یکی از اجزای اجاق گاز بدرستی کار نکند، ترموکوپل جریان گاز را متوقف می‌کند و از روشن شدن شعله اجاق گاز ممانعت می‌کند.

برای 10 ثانیه ولوم اجاق گاز را نگه‌دارید و سپس رهایش کنید، اگر شعله شما روشن نشد یعنی ترموکوپل خراب است و نیاز به تعمیر دارد.

کثیفی مشعل ها

شایع‌ترین علت مشکل عملکرد اجاق‌گاز، کثیفی و گرفتگی در نازل است.  این عناصرمستقیماً در زیر مشعل‌ها قرار دارند. بنابراین، ذرات غذا و مواد شوینده اغلب وارد کانال اشتعال گاز می‌شود.

این کثیفی‌ها که گاهاً از آشپزی‌های قبلی، قطرات آب یا روغن‌های سوخته بوجود می‌آیند در تامین گاز مشعل‌ها اختلال ایجاد می‌کنند و منجربه از دست‌ دادن جزئی یا کامل عملکرد شعله‌های گاز می‌شوند.

درست تنظیم نشدن تایمر

از دیگر علل خاموش شدن شعله‌گاز تایمر فر است که هماهنگ‌کننده کارهای دیگر اجزای فر را بر عهده دارد.

اگر این تایمر بدرستی تنظیم نشده باشد ممکن است از کار بیفتد. بنابراین، مسئله‌ای به این سادگی را کم نپندارید و قبل از آوردن یک تعمیرکار آن را چک کنید.

خرابی ترموستات

ترموستات از مهمترین اجزای اجاق گاز است که وظیفه تنظیم دما را به‌عهده دارد. خراب شدن آن ممکن است مشکلات متعددی را بو‌جود آورد و باعث ضعیف یا قوی شدن شعله گاز شود.

اگر فراجاق گاز شما به‌خوبی تنظیم دما را انجام ندهد، مشکل از ترموستات است. برای تعمیر آن باید از یک فرد بلدکار و فنی راهنمایی بگیرید.

خاموش بودن پیلوت

اگر امکان دارد فقط برای یک لحظه چراغ راهنما را روشن کنید، شعله را بررسی کنید. چراغ راهنما قرار است یک مخروط آبی قوی باشد نه یک شعله زرد ضعیف. شعله ضعیف‌تر ترموکوپل را به درستی در برنمی‌گیرد. دهانه پیلوت ممکن است کثیف باشد. تمیز کردن دهانه پیلوت به معنای جدا کردن پیلوت و پاک کردن گردوغبار با استفاده از سوزن یا هوای فشرده است.

سنسور خراب شعله

سنسور شعله وظیفه تنظیم جریان گاز به مشعل را برعهده دارد. هنگامی که چراغ راهنما مشعل را مشتعل می‌کند، حسگر شعله را تشخیص می‌دهد و خط گاز را باز نگه می‌دارد تا سوخت را به مشعل تغذیه کند. یک سنسور خراب، شعله را تشخیص نمی‌دهد. بنابراین ،خط گاز را برای روشن نگه داشتن مشعل باز نمی‌کند.

بیشتر بخوانید:

علت شکستن گاز شیشه ای

جریان هوای نامناسب یا باد شدید

اگر چراغ پیلوت بعد از خاموش شدن به‌راحتی روشن می‌شود، ممکن است در اثر جریان هوا خاموش شده باشد.

 نشتی در مجرای خروجی فر می‌تواند باعث ورود هوا به آن ناحیه شود. هواکش‌ یا خروجی هوا در خانه خود را باز بگذارید تا از اثر خلا در ورودی جلوگیری کنید.

کلام آخر

با استفاده از این 10 روش متداول می‌توانید علت خاموش شدن شعله گاز را پیدا کنید تا به‌راحتی از پس این مشکل بربیایید. دریچه سوخت بسته، شعله ناپایدار، جریان هوا کم، فشار کم یا زیاد ترموستات، سنسور شعله کثیف و قطع منبع برق از مهم‌ترین آنها هستند.

تعمیرات و نگهداری از اجاق‌‌گاز یک راهکار موثر برای افزایش عمر فر هستند. اگر متوجه شدید که اجاق‌گازتان بدرستی کار نمی‌کند، اکنون می‌توانید تا حدودی مشکل را خودتان تشخیص داده و برطرف کنید و اگر مشکل به دست شما قابل حل نبود، در زمان مناسب از تعمیرکار اجاق گاز کمک بگیرید.

سوالات متداول

علت پرش شعله گاز چیست؟

پرش شعله گاز یا یکدست نبودن آن به عوامل متعددی اشاره دارد، اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر است.

  • خراب شدن مشعل اجاق گاز
  • تجمع چربی‌ها در مشعل گاز
  • جمع شدن آب در سوراخ‌های مشعل
  • نقص فنی در سرشعله‌‌ها
  • گرفتگی سوراخ‌های مشعل با آب

علت خاموش شدن شعله اجاق گاز بعد از چند دقیقه چیست؟

  • جت (نازل) مسدود است
  • شیرگاز خراب است
  • ترموکوپل معیوب است
  • جریان هوا مانع است
  • دهانه‌‌‌‌های روی تاج مشعل مشکل دارد

 تهویه نامناسب دلیل بر خاموش شدن شعله گاز می‌شود؟

اگر هود خاموش باشد یا فضای آشپزخانه به‌طور کامل بسته باشد هیچ جریان هوایی وجود نخواهد داشت تا اکسژن کافی به فر برسد. در نتیجه، مشعل فر اجاق گاز خاموش می‌شود.

چرا فرگاز مدام خاموش می‌شود؟

ممکن است اجاق گاز شما به این دلیل خاموش شده باشد که سیستم تهویه شما مشکل داشته است. همچنین، جرقه‌زنی گاز شما ممکن است آسیب دیده باشد یا روشن نشود، که نشانگر آن است که ترموستات شما خراب شده است.

اشتراک گذاری : Array