هود یکی از اقلام ضروری هر آشپزخانه‌ محسوب می‌شود. با وجود هود می‌توان دود و بخار حاصل از آشپزی را به بیرون از آشپزخانه هدایت کرد. همچنین از نشستن چربی روی گاز و دیوار آشپزخانه نیز جلوگیری می‌شود.

هودها در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. درون هود یک برد الکترونیکی برای کنترل فن‌ها و چراغ‌های هود تعبیه شده است.

همچنین یک موتور درون هود تعبیه شده است که نیروی لازم برای چرخاندن فن‌ها  و مکش را تأمین می‌کند. توجه به نوع موتور در هنگام خرید هود از اهمیت زیادی برخوردار است.

انواع هود از نظر موتور

هودها از نظر موتور به دو نوع موتور فلزی و موتور پلاستیکی تقسیم می‌شوند.

هر کدام از موتورهای فلزی و پلاستیکی، معایب و مزایای خود را دارند. برای این که هنگام انتخاب هود موتور فلزی یا پلاستیکی بتوانید تصمیم مناسبی بگیرید،‌ بهتر است ابتدا با ویژگی‌های هر یک از این هودها آشنا شوید.

ویژگی هودهای موتور فلزی

همان طور که از نام آن پیداست، هود موتور فلزی دارای موتورهایی از جنس فلز است. فلزی بودن موتور به معنای دوام بالاتر و مقاومت بیشتر در برابر حرارت است.

بعضی از هودهای موتور فلزی ممکن است سروصدای بیشتری نسبت به مدل‌های موتور پلاستیکی تولید کنند. البته در بسیاری از هودهای موتور فلزی مدرن، این مشکل برطرف شده و خبری از تولید سروصدا نیست. هودهای موتور فلزی مدرن حتی از هودهای موتور پلاستیکی نیز کم صداتر است.

در مجموع موتور فلزی نسبت به موتور پلاستیکی از دوام و کیفیت بیشتری برخوردار است.

مزایای هود موتور فلزی

  • کیفیت و استحکام بالا
  • مقاومت بالاتر در برابر حرارت

بیشتر بخوانید:

هود شومینه ای بهتر است یا مورب

معایب هود موتور فلزی

  • ایجاد سروصدای بیشتر نسبت به هود موتور پلاستیکی (در مدل‌های قدیمی)
  • قیمت بیشتر نسبت به هود موتور پلاستیکی

هود مورب اخوان مدل H63 MF با حلزونی فلزی نمونه مناسبی از هود موتور فلزی است که می‌توانید آن را از فروشگاه آنلاین چارسو با بهترین قیمت خریداری کنید. این هود از صفحه کنترل لمسی و قدرت مکش ۷۰۰ مترمکعب بر ساعت بهره می‌برد.

ویژگی هودهای موتور پلاستیکی

دسته‌ای دیگر از هودها وجود دارند که به هود موتور پلاستیکی معروف‌اند.

شنیدن نام پلاستیک در وهله اول ممکن است مشتری را نگران کند، چرا که تصور می‌کند موتور پلاستیکی به زودی خراب شده و در برابر حرارت نیز مقاومت بالایی ندارد.

در گذشته هودهای موتور پلاستیکی از این مشکل رنج می‌بردند، یعنی به مرور زمان و با قرار گرفتن در مجاورت حرارت، شکل موتور تغییر می‌کرد. ذوب شدن موتور حتی با خطر ایجاد آتش سوزی نیز همراه بود.

اما امروزه در هود‌های موتور پلاستیکی در واقع از پلاستیک برای ساخت موتور استفاده نمی‌شود و از ماده‌ای به نام کربو استفاده می‌شود که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

بنابراین مشکل ذوب شدن و تغییر شکل موتور در این هودها دیده نمی‌شود و می‌توانید با خیال راحت به خریداری هود موتور پلاستیکی بپردازید.

هود موتور پلاستیکی معمولاً از هود موتور فلزی ارزان‌تر است و با توجه به این که هودهای مدرن موتور پلاستیکی از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اگر بودجه شما محدود است می‌توانید یک هود موتور پلاستیکی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره هود بدون دودکش

مزایای هود موتور پلاستیکی

  • قیمت کمتر نسبت به هود موتور فلزی

معایب هود موتور پلاستیکی

  • دوام و کیفیت پایین‌تر نسبت به هود موتور فلزی

هود شومینه ای بیمکث مدل B2010U سایز ۹۰ مشکی، یکی از پرفروش‌ترین هودها در فروشگاه اینترنتی چارسو است. پروانه این هود از مواد پلاستیکی نسوز ساخته شده است. صفحه کنترل لمسی و ریموت کنترل از دیگر تجهیزات این هود است.

فرق هود موتور فلزی با پلاستیکی چیست؟

در این قسمت تفاوت هود موتور فلزی با پلاستیکی را در زمینه‌های مختلف شرح خواهیم داد.

تفاوت ظاهری هود موتور فلزی با پلاستیکی

توجه کنید که موتور درون هود قرار دارد و تأثیری بر ظاهر خارجی هود نخواهد داشت. اما ظاهر خود موتور و پروانه آن با توجه به فلزی یا پلاستیکی بودن متفاوت هستند. جنس پروانه موتور نیز با توجه به فلزی یا پلاستیکی بودن موتور مشخص می‌شود.

هود موتور فلزی یا پلاستیکی: کدام یک سنگین‌تر است؟

از آنجایی که فلز از پلاستیک یا کربو سنگین‌تر است، موتور فلزی نیز از موتور پلاستیکی سنگین‌تر است.

بیشتر بخوانید:

آموزش نصب هود

هود موتور فلزی یا پلاستیکی: قیمت کدام بیشتر است؟

با توجه به این که در موتور این هودها از فلز استفاده شده است، ممکن است قیمت‌های بالاتری را در میان هود‌های موتور فلزی مشاهده کنید، چرا که این هودها کیفیت و دوام بیشتری را ارائه می‌کنند.

هود موتور فلزی یا پلاستیکی: سروصدای کدام‌ یک بیشتر است؟

سروصدای هودهای مدرن موتور فلزی و پلاستیکی تفاوت چندانی با هم ندارد. اگر هنگام تست یک هود با سروصدای زیادی مواجه شدید، شاید هود روی حالت توربو تنظیم شده باشد.

حالت توربو، حالتی است که فن‌ها با سرعت بیشتری می‌چرخند تا قدرت مکش هود بالاتر برود. سروصدای هود در حالت توربو بیشتر از حالت معمولی است و ارتباطی به فلزی یا پلاستیکی بودن موتور آن ندارد. بنابراین هنگام خرید و تست هود‌ها به این نکته توجه کنید.

کلام آخر

در این مطلب تفاوت هود موتور فلزی با موتور پلاستیکی مطرح شد و امید است که بتوانید با توجه به نکات گفته شده بتوانید بهترین هود را برای آشپزخانه خود انتخاب کنید.

خرید اینترنتی هود از چارسو مزایای زیادی برایتان به همراه دارد از جمله:

  • ذکر مشخصات دقیق هر محصول
  • فروش باکیفیت‌ترین محصولات ساخته شده توسط بهترین برندها
  • اعطای گارانتی معتبر برای هر محصول
  • ارائه بهترین قیمت‌ها

اشتراک گذاری :