انجام دادن کارهای فنی و تعمیرات کار هرکسی نیست و همه نمی‌توانند کارهای فنی انجام دهند. به همین دلیل برای تعویض شیر روشویی یا به طور کلی تمام شیرآلات نیاز به استفاده از کمک یک متخصص است. البته تعویض شیرآلات ساختمانی کار خیلی سختی نیست و قرار است در این مقاله چارسو از صفر تا صد آن را آموزش بدهیم. اگر ابزار مناسبی در منزل داشته باشید می‌توانید به راحتی برای تعویض شیرآلات، شلنگ و یا دیگر بخش‌های شیرآلات ساختمانی اقدام نمایید.

نحوه تعویض شیر روشویی

برای تعویض شیر آب روشویی مراحل لازم را در راهنمای زیر به ترتیب در اختیار شما قرار داده‌ایم. پیش از آغاز به تعمیر و یا تعویض باید به این نکته اشاره کنیم که مهم‌ترین ابزاری که به آن نیاز خواهید پیدا کرد عبارت‌اند از:

  • انبر قفلی
  • آچار قابل تنظیم (فرانسه)
  • نوار تفلون
  • چسب سیلیکون
  • دیگر آچارهای مورد نیاز

بیشتر بخوانید:

آموزش تعمیر شیرآلات

آب ورودی ساختمان را ببندید

در اولین گام شیرهای اطمینان آب خانه را ببنید. با اینکه امروز تمام شیرآلات ساختمانی دارای شیر اطمینان هستند، اما توصیه می‌کنیم که شیر اصلی آب ساختمان را ببندید. معمولاً شیر پیسوار آبی رنگ برای آب سرد و شیر پیسوار قرمز رنگ برای آب گرم است؛ اما اگر در مورد ورودی های آب اطلاعانی ندارید، سعی کنید ورودی آب گرم و سرد را مشخص کنید.

مراحل تعویض شیر روشویی

شیرهای پیسوار را جدا کنید

پس از این مرحله اقدام به باز کردن مهره‌ها و شیر آب کنید. اگر شیرهای پیسوار دارای فیلتر نیستند به بررسی فضای داخلی آن‌ها بپردازید و رسوبات احتمالی را برطرف کنید. بهتر است شیرهای پیسواری که نصب می‌کنید به خصوص برای آبگرم، دارای فیلتر باشند.

در برخی موارد رسوبات آب بسیار بالاست و همه در شیر پیسوار جمع می‌شوند که به مرور فشار آب خروجی را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید:

نحوه بستن شیر پیسوار

شیلنگ های ورودی آب را وصل کنید

پس از آنکه شیرهای پیسوار را برای رسوبات بررسی کردید، باید برای نصب مجدد از نوارهای تفلونی استفاده کنید. معمولاً یک سمت از شیرهای پیسوار دارای مهره و سمت دیگر مخصوص اتصال به شیر روشویی است. پیش از آنکه شیلنگ را بر روی شیر پیسوار نصب کنید محل اتصال را با نوار تفلون به خوبی عایق کنید.

به این نکته نیز توجه کنید که در قسمتی که شیلنگ به شیر روشویی متصل می شود نیازی به استفاده از نوار تفلون نیست.

شیر بهداشتی را بر روی روشویی نصب کنید

معمولاً تمام شیرآلات بهداشتی ساختمانی دارای محل نصبی با یک حفره بر روی سینک روشویی هستند. در گذشته برای نصب شیرآلات بهداشتی نیاز به دو حفره در سمت چپ و راست سینک یا سنگ سرامیکی روشویی بود که امروزه دیگر چنین نیست.

نکته قابل توجه در این بخش این است که می‌توانید پیش از آنکه شیلنگ را به شیرهای پیسوار وصل کنید، ابتدا آن‌ها را به شیر روشویی ببندید و در مرحله آخر به شیر پیسوار متصل کنید. شیر بهداشتی را بر روی سنگ یا سینک قرار داده و او رینگ موجود در جعبه را در زیر شیر قرار دهید.

مراحل تعوی شیر سرویس بهداشتی

معمولاً دو عدد پیچ زیر بند نیز در بسته بندی محصول وجود دارد. شیلنگ‌های آب را که متصل به شیر بهداشتی هستند از حفره سینک عبور دهید، سپس با استفاده از مهره‌های زیر بند و قرار دادن واشرهای آن با استفاده از آچاری مخصوص شیر را نصب کنید.

قطعات شیر را کم و زیاد نبندید

معمولاً شیرآلات دارای قطعات، پیچ و مهره های زیادی هستند. هر شیر دارای او رینگ، پیچ های زیر بند، واشر لاستیکی، واشر فلزی، مهره زیر بند و در نهایت شیرهای پیسوار است. برای اطلاعات بیشتر این توضیح را نیز اضافه می‌کنیم.

او رینگ یک نوع واشر مکانیکی است که برای آب‌بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. او رینگ ها معمولاً در ماشین آلات بسیار مورد استفاده هستند چرا که توانایی تحمل هزاران اسب بخار نیرو را دارند.

شلنگ‌های آب سرد و گرم را متصل کنید

در این مرحله باید شیلنگ‌های آب سرد و گرم را به شیرهای پیسوار متصل کنید. مهم‌ترین نکته در حین بستن شیلنگ ها به شیرهای پیسوار این است که باید مواظب پیچ خوردگی آن‌ها باشید. در حین نصب و بستن پیچ ها با استفاده از آچار فرانسه ممکن است شیلنگ دچار پیچ خوردگی شود.

همچنین استفاده از نوار تفلون را نیز فراموش نکنید. با رعایت این موارد مراحل نصب تا بدین جای کار به صورت استاندارد پیش رفته و با مشکلات احتمالی اندکی روبرو خواهید بود.

چطور شیر روشویی عوض کنیم؟

نشتی آب را چک کنید

پس از انجام تمام مراحل بالا در گام بعدی باید به بررسی محل نشتی آب بپردازید. گاهی ممکن است محل های اتصال شیرآلات دارای فرورفتگی، شکستگی و یا آسیب هایی باشند که با چشم قابل تشخیص نیست، اما باعث نشتی می شوند.

زمانی که تمام مراحل اتصال و تعویض شیر روشویی انجام شد آب اصلی ساختمان را مجدداً وصل کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد در این مرحله به خوبی مشخص می شود. در صورت وجود نشتی آب مجدداً آب اصلی را بسته، اتصالات را محکم کنید؛ یا باز کرده و مجدداً با استفاده از نوار تفلون عایق بندی کرده و سپس نصب کنید.

معمولاً مراحل نصب برای تمام شیرهای روشویی به‌صورت یکسان انجام می شود؛ اما اگر شیرآلات بهداشتی مورد استفاده از نوع دوپایه است، یا دو حفره بر روی سینک یا سنگ روشویی دارد، تنها تعداد پیچ و مهرها های اتصالی می شود. تغییری در اصل ماجرا وجود نخواهد داشت.

مراحل تعویض شیر روشویی

عایق بندی شیر روشویی را فراموش نکنید

همان‌طور که در مراحل اولیه اشاره کردیم باید به استفاده از چسب سیلیکونی نیز بپردازید. در حین قرار دادن شیر بر روی سینک یا سنگ سرامیکی روشویی توصیه می شود محل اتصال را با استفاده از چسب سیلیکونی محکم تر کنید.

خصوصاً برای خروجی آب فاضلاب بهتر است حتماً از چسب سیلیکونی استفاده کنید. بدین طریق احتمال نشتی آب نیز به حداقل می رسد.

بیشتر بخوانید:

روش برق انداختن شیرآلات

هزینه نصب و یا تعویض شیر روشویی چقدر است؟

همانند تمام کارهای خدماتی برای نصب و تعویض شیرآلات نیز قیمت گذاری های دقیقی توسط اصناف مربوطه انجام می شود. با این حال باید به این نکته اشاره کرد که هزینه تعویض شیرآلات روشویی خیلی زیاد نیست. اگر فکر می‌کنید خودتان مهارت و یا زمان کافی برای نصب و یا تعویض شیر روشویی را ندارید، می توانید به استفاده از خدمات متخصصین این حوزه بپردازید.

قیمت چنین فرایند های خدماتی هرساله دارای تغییر است و درصدی به آن افزوده می شود، اما همچنان می توان مقداری بین 30 تا 50 هزار تومان برای هزینه تعویض شیر روشویی توسط افراد خدمات اعلام کرد.

هزینه نصب و یا تعویض شیر روشویی

به عنوان آخرین توصیه پیشنهاد می کنیم که همیشه برای خرید انواع شیرآلات بهداشتی اقدام به خرید بهترین نوع آن بپردازید. در صورتی که شیرآلات بهداشتی ساختمانی خود را از برندهایی مانند کی دبلیو سی، استیل البرز، درخشان، قهرمان، شیبه و مواردی که بهترین کیفیت را در بین دیگر محصولات دارند. با چنین اقدامی شاید در اولین مرحله هزینه‌ی بیشتری بپردازید، اما در سال‌های بعد هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری به شما تحمیل خواهد شد.

اشتراک گذاری : Array