محل نصب سینک در آشپزخانه، می‌تواند در تغییر حال و هوای آن بسیار موثر باشد، اما به‌طور قطع تنها گزینه رایج برای ایجاد یک تغییر مثبت و چشمگیر نیست.

نصب سینک آشپزخانه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید به‌درستی و بادقت انجام شود. بنابراین باید در انتخاب فرد مناسب برای نصب سینک آشپزخانه دقت کنید. آیا به دنبال راهنمای نصب سینک آشپزخانه خود هستید یا اینکه چگونه سینک آشپزخانه خود را نصب کنید؟ اگر می‌خواهید کار را با راهنمای نصب سینک آشپزخانه مناسب انجام دهید، در اشتباه هستید

خیلی از افراد استفاده ماشین ظرفشویی را به ایستادن‌های طولانی برای ظرف شستن ترجیح می‌دهند اما وقتی پای شستن میوه و سبزیحات و ظروف دم‌دستی به میان می‌آید، نقش کلیدی سینک آشپزخانه پررنگ‌تر از همیشه جلوه می‌کند.

 احتمالا شما هم رغبت نخواهید داشت تا زمان زیادی را صرف شستشو  در مکانی نامناسب در آشپزخانه کنید.

یه همین دلیل این مقاله را تهیه کردیم تا بدانید بهتر است چه جایی را برای نصب سینک آشپزخانه خود در نظر بگیرید.

1. توجه به لوله کشی

لوله‌کشی اولین نقش اساسی را در تعیین محل نصب سینک در آشپرخانه دارد. از آنجایی‌که محل لوله‌کشی از قبل توسط لوله‌کش انتخاب شده است شما باید از آن مکان برای قرار دادن سینک خود استفاده کنید. البته اگر شما در انتخاب محل لوله‌کشی نقشی نداشته‌اید و آن محل را برای نصب سینک ظرفشویی مناسب نمی‌دانید، می‌توانید از لوله‌کش بخواهید تا مکان جدید و دلخواهتان را برای نصب سینک آشپزخانه، به خروجی لوله‌کشی متصل کند اما این اقدام هزینه بالایی را می‌طلبد.

اگر مایل به هزینه کردن نیستید می‌توانید چیدمان و محل نصب سینک در آشپزخانه را با همان مدل ابتدایی انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

سیفون اتوماتیک سینک

2. توجه به سایر اجزای کنار سینک

 یکی‌دیگر از مسائل کاربردی این است که سینک باید در کجا قرار گیرد که در مقابل سایر وسایل یا در تیررس دید باشد. سینک یکی از بخش‌های مرکزی طراحی آشپزخانه است. در حالت ایده‌آل سینک باید در کنار ماشین ظرفشویی باشد، بنابراین ظروف کثیف را می‌توان به‌راحتی شسته و به ماشین ظرفشویی منتقل کرد.  همچنین ممکن است بخواهید سطل‌های زباله یا بازیافت مواد غذایی در نزدیکی شما قرار گیرد تا دفع زباله در حین تهیه غذا یا هنگام تمیز کردن ظروف آسان شود.

3. منظره رو به روی سینک را در نظر بگیرید

حتی با وجود ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن بیشتر ظروف، ممکن است گاها زمان زیادی را پشت سینک ‌بگذرانید. با توجه به انتخاب محل سینک، منظره خوبی را انتخاب کنید! این انتخاب ممکن است به خانه، موقعیت آشپزخانه و ترجیحات شخصی شما بستگی داشته باشد.

اگر آشپزخانه شما دارای پنجره‌ای با منظره زیبا است، ممکن است بخواهید از روش سنتی قرار دادن سینک در کنار پنجره استفاده کنید که به شما این امکان را می‌دهد که در حین کار در سینک، از نور طبیعی لذت ببرید و منظره‌ای دلپذیر داشته باشید. گزینه دیگر این است که سینک ظرفشویی را در مکانی قرار دهید تا رو به منظره‌ای زیبا در داخل خانه شما یا رو به مهمانان و خانواده باشد. شما می‌توانید این کار را با قرار دادن سینک در وسط آشپزخانه ایجاد کنید،  که کار کنید و در عین حال مراقب بچه‌ها باشید یا با خانواده و مهمانان گپ بزنید. تصمیم بگیرید که هنگام ایستادن پشت سینک کدام منظره را ترجیح می‌دهید و سینک خود را در چیدمان درستی قرار دهید تا این نیاز را برآورده کند.

اگر یک آشپزخانه با اوپن بزرگ دارید که چشم‌اندازی زیبا دارد، می‌توانید سینک خود را به سمت ناهارخوری قرار دهید تا همه چیز به‌طور کامل نمایان باشد.

4. وسایل ضروری که نیاز است در کنار سینک قرار بگیرند

اگر آشپزخانه قلب خانه است، سینک قلب آشپزخانه است. از زمان آماده سازی غذا تا تمیز کردن، زمان زیادی را در نزدیکی سینک آشپزخانه خود می‌گذرانید. با افزودن چند مورد ضروری که بتواند راحتی، کارایی و فضای مناسبی را برایتان به‌وجود آورد، می‌توانید  از پرترافیک‌ترین نقطه آشپزخانه خود حداکثر استفاده را ببرید.

ماشین لباسشویی و سطل زباله جز اولین وسایل کنار سینک هستند که وجودشان مهر تمیزی و مرتبی بر آشپزخانه می‌زند.

پس بهتر است سینک را حتی‌الامکان در جایی قرار دهید که فضای کافی برای نصب ماشین ظرفشویی داشته باشد.

مزیت نصب سینک دوم چیست؟

اگر زیاد اهل مهمانی گرفتن هستید، نباید از تهیه سینک دوم غافل شوید. سینک‌ها عمدتاً برای آماده‌سازی مواد غذایی و شستن ظروف استفاده می‌شوند. یک سینک اضافی می‌تواند به روی غلطک افتادن کارها کمک کند، درست مانند اینکه در برخی خانه‌ها از دو اجاق‌گاز یا ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود. سینک ثانویه همچنین برای آماده کردن سریع‌تر نوشیدنی‌ها، مانند قسمتی از ایستگاه قهوه یا بار مرطوب، استفاده شود.

نکته مهم این است که در صورتیکه آشپزخانه شما بزرگ و پر رفت‌و‌آمد است می‌توانید به فکر سینک دوم باشید در غیراین‌صورت، تهیه سینک دوم خرج اضافی است.

بیشتر بخوانید:

بهترین مارک سینک ظرفشویی

کرنر سینک‌ها چه کاربردی دارد؟

سینک‌های آشپزخانه دارای سبک‌ها و انواع مختلفی هستند. نحوه ساخت میز پیشخوان شما و موادی که سینک ظرفشویی شما از آن ساخته شده است نقش مهمی را در انتخاب نوع و نحوه نصب سینک دارد.

اگر آشپزخانه کوچک و فضای محدودی برای قرار دادن سینک دارید، سینک‌های کرنر گزینه بسیار خوبی هستند. سینک ظرفشویی آشپزخانه کرنر دارای حوضچه‌های دوتایی است که در زاویه راست یکدیگر قرار گرفته اند.

این سبک از سینک‌ها، به‌طور هوشمندانه از فضاهای خالی و گوشه‌های پیشخوان استفاده می‌کنند. بنابراین، مزیت آن‌ها، در آشپزخانه‌های کوچکتر به وضوح دیده می‌شود که به‌دنبال استفاده بهینه از فضا هستند.

کلام آخر

برای کسانی که خانه‌های بزرگی دارند یا اغلب اوقات مهمانی‌های زیادی برگزار می‌کنند، سینک‌های چندگانه قطعا یک چیدمان ایده‌آل محسوب می‌شود. البته، فضا و بودجه دو عامل مهم برای استفاده از سینک‌های متنوع است.

به طور معمول یک سینک اصلی بزرگتر در زیر پنجره یا رو به یک اتاق غذاخوری مجاور یا اتاق بزرگ قرار می‌گیرد و ماشین ظرفشویی برای تمیز کردن و بارگیری آسان در کنار آن قرار می‌گیرد. سینک دوم ممکن است یک سینک آماده‌سازی کوچکتر در در گوشه‌ای قرار بگیرد و بیشتر برای شستشوها و کارهای دم‌دستی و تهیه غذا استفاده شود.

سوالات متداول

سینک ظرفشویی بهتر است در کجا قرار بگیرد؟

در حالت ایده‌آل سینک باید در کنار ماشین ظرفشویی باشد، بنابراین ظروف کثیف را می‌توان به راحتی آب‌کشی کرد و به ماشین ظرفشویی انتقال داد. همچنین، استفاده از سطل‌های زباله یا بازیافت مواد غذایی در نزدیکی سینک آشپزخانه برای آسان شدن دفع زباله در هنگام تهیه غذا یا هنگام تمیز کردن ظروف بسیار توصیه می‌شود.

آیا سینک آشپزخانه باید زیر پنجره باشد؟

هیچ قانونی برای نصب سینک آشپزخانه زیر پنجره وجود ندارد. همه این‌ها به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. با این حال، برخی معتقدند این کار بهتر است. برای مثال، قرار دادن سینک آشپزخانه زیر پنجره، نصب لوله‌کشی و دسترسی را آسان‌تر می‌کند.

سبک‌ها و انواع نصب سینک ظرفشویی آشپزخانه کدام هستند؟

  • سینک‌های روکار
  • سینک‌های توکار
  • سینک ظرفشویی حوضچه‌ای (Corner)
  • سینک ظرفشویی جلوآمده
  • سینک ظرفشویی همراه جاظرفی
  • جزیره یا سینک آماده‌سازی

برای انتخاب سینک چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

  • متریال مصرفی باکیفیت را انتخاب کنید
  • اندازه متناسب با فضای آشپزخانه خود انتخاب کنید
  • آیا به تنظیم کابینت نیاز دارید یا خیر
  • سینک ظرفشویی یک کاسه‌‌ای یا دوکاسه‌ای را باتوجه به محل نصب سینک انتخاب کنید
اشتراک گذاری : Array