تفاوت سینک توکار و روکار در چیست؟ سینک توکار بهتره یا روکار؟ دوام و زیبایی کدام مدل بیشتر است؟

اگر قصد خرید سینک دارید و با سوالات بالا مواجه شدید کاملا جای درستی آمدید! در سال‌های قبل انتخاب و خرید سینک خیلی ساده‌تر از این حرفا بود! اما این‌ روزها با تنوع برندهای مختلف و اضافه شدن مدل توکار، انتخاب کمی سخت‌تر شده است. راهکار انتخاب بهترین مدل فقط و فقط داشتن اطلاعات لازم، قبل از خرید است. این مقاله دقیقا به همین منظور نوشته شده! اینجا قرار است همه چیز درباره مدل‌های سینک و تفاوت سینک توکار و روکار را یاد بگیریم. پس با ما همراه باشید.

سینک توکار بهتره یا روکار؟

عموما سینک‌ها در دو دسته‌ی توکار و روکار قرار می‌گیرند. بنابراین اولین مساله در خرید سینک انتخاب نوع آن است. اگر بخواهیم روراست باشیم هرگز نمی‌شود گفت سینک توکار بهتر است یا روکار! هر کدام از این مدل‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند و انتخاب مدل مناسب، فقط به انتظارات و سلیقه شما بستگی دارد. پس بهترین کار این است که درباره هر کدام از این مدل‌ها و تفاوتشان بدانید تا در نهایت تصمیم بگیرید کدام سینک برای آشپزخانه‌تان مناسب است.

سینک روکار چیست؟

سینک‌های قدیمی و متداولی که در اکثر خانه‌ها دیده‌ایم سینک روکار هستند. اگر در تشخیص این مدل مشکل داشتید کافی است به لبه‌ها توجه کنید. سینک روکار همانطور که از نامش پیداست روی سطح کابینت نصب می‌شود و لبه‌های آن قابل مشاهده هستند.

مزایا و معایب سینک روکار

مزایا:

  • نصب آسانتری دارند.
  • به طور کلی مقرون به صرفه تر هستند حتی در هزینه های نصب.
  • مناسب برای میزهای متخلخل یا میزهایی که جامد نیستند و نیاز به محافظت دارند، مانند کانترهای بلوک قصابی

معایب:

  • لبه برآمده سینک که زیبا نیست.
  • می تواند خرده ها و آب را در اطراف لبه ها جمع کند، که می تواند باعث کپک زدن یا خراب شدن کابینت چوبی شود.

سینک توکار چیست؟

در سال‌های قبل توجه چندانی به طراحی ظاهری تجهیزات آشپزخانه نمی‌شد. در واقع عامل اصلی خرید فقط کیفیت و دوام سینک بود. اما با اهمیت پیدا کردن دکوراسیون داخلی، برندها در طراحی و زیبایی سینک به رقابت پرداختند. سینک توکار در نتیجه همین تحول به بازار عرضه شد. در این مدل بر خلاف مدل روکار، هیچ لبه‌ای از بیرون دیده نمی‌شود و لگن سینک داخل فضای کابینت نصب می‌شود.

مزایای و معایب سینک توکار

مزایا

  • خطوط جذاب و تمیزی را در آشپزخانه شما ایجاد می کند
  • به راحتی میتوانید مواد غذایی و مایعات را مستقیماً در سینک پاک کنید
  • سینک های زیرکار یا توکار می توانند برای تمیز کردن قابلمه ها و تابه های بزرگ عمیق تر باشند.
  • به راحتی میتوانید مواد غذایی و مایعات را مستقیماً در سینک پاک کنید.
  • سینک های زیرکار یا توکار می توانند برای تمیز کردن قابلمه ها و تابه های بزرگ عمیق تر باشند.

معایب:

  • معمولا گران تر است
  • برای نصب نیار به متخصص ماهر وجود دارد.
  • خطر بریدگی لبه پیشخوان هنگام جابجایی ظروف سنگین
  • آب می تواند به شکاف بین سینک و پیشخوان وارد شود، البته اگر کاملاً مهر و موم نباشد.
  • ~بهترین استفاده با میزهای ضد آب و غیر متخلخل مانند گرانیت و انواع دیگر سنگ، یا کامپوزیت های مقاوم در برابر آب.
سینک روکار

فرق سینک توکار و روکار

تا اینجا با ماهیت دو مدل آشنا شدیم. حالا با این پیش‌زمینه می‌توانیم تفاوت سینک توکار و روکار را بررسی کنیم. ما برای دسته‌بندی بهتر، تفاوت‌ها را در 4 موضوع مختلف توضیح داده‌ایم:

۱. زیبایی و ظاهر سینک توکار و روکار

نمی‌شود انکار کرد که زیبایی، سهم زیادی در انتخاب محصول دارد. در مقایسه سینک روکار و توکار باید بگوییم که مدل توکار ظرافت و زیبایی بیشتری دارد. در اکثر آشپزخانه‌های مدرن و حرفه‌ای از سینک توکار استفاده می‌شود. اگر یک مجله یا ژورنال دکوراسیون داخلی ورق بزنید به‌خوبی متوجه می‌شوید که امروزه در آشپزخانه‌های مدرن کمتر از مدل روکار استفاده می‌کنند. از نظر تنوع مدل نیز، سینک روکار در شرایط خوبی قرار دارد و با انواع فرم‌های مربع، دایره، مستطیل و … قابل خریداری است. در نهایت اگر اولویت شما، زیبایی آشپزخانه است بهتر است یکی از مدل‌های توکار را انتخاب کنید.

۲. نگهداری از سینک توکار و روکار

تجهیزات آشپزخانه به دلیل استفاده مداوم، به تمیز کردن و مراقبت دائمی نیاز دارند. به همین خاطر قبل از انتخاب مدل سینک بهتر است به شرایط نگهداری آن هم توجه کنید:

  • در مدل توکار، رطوبت و قطرات آب به سادگی می‌توانند وارد سطح کابینت شوند. به همین دلیل خشک کردن اطراف سینک بعد از هر بار استفاده ضروری است. باقی ماندن آب و رطوبت روی کابینت می‌تواند بعد از مدتی باعث پوسیدگی آن شود. البته این آسیب بیشتر در کابینت‌های ام دی اف اتفاق می‌افتد. اگر کابینت شما از متریال ضد آبی مثل کورین باشد، نگرانی بابت پوسیدگی آن وجود ندارد.
  • اگر حوصله خشک کردن مداوم اطراف سینک را ندارید بهتر است از مدل‌های روکار استفاده کنید. در سینک روکار اگر آب به اطراف پخش شود روی صفحه سینک و در محدوده لبه قرار می‌گیرد. به همین دلیل نگرانی از بابت آسیب به صفحه کابینت اطراف وجود ندارد.
زیبایی سینک روکار یا توکار
نگهداری از سینک توکار و روکار

۳. تفاوت سینک توکار و روکار در نصب

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های سینک توکار و روکار در نحوه نصب آن‌ها است. در مقایسه این دو مدل باید بگوئیم که نصب سینک روکار ساده تر است. اما در هر صورت برای آب‌بندی درست و پیشگیری از مشکلات، بهتر است برای نصب تمام مدل‌های سینک از یک متخصص باتجربه کمک بگیرید.

  • در نصب سینک روکار، صفحه کابینت به صورت عرضی برش داده می‌شود و لبه‌های سینک روی کابینت قرار می‌گیرد. در ادامه به کمک چسب آکواریوم یا نوار آب‌بندی دورتادور سینک پوشیده می‌شود.
  • در نصب سینک توکار، به کمک شابلون یا متر، صفحه کابینت طبق ابعاد سینک برش داده می‌شود. سپس سینک درون این فضا قرار داده می‌شود، به طوری که لبه‌ی آن پایین‌تر از سطح کابینت باشد. در آخر بست‌ها محکم می‌شود و آب‌بندی دور سینک انجام می‌شود.
فرق سینک توکار و روکار در نصب

۴. کیفیت سینک توکار بهتر است یا روکار؟

توجه به کیفیت در خرید سینک اهمیت ویژه‌ای دارد. چون هم برای استفاده دراز مدت خریداری می‌شود و هم به دلیل مجاورت دائمی با آب، باید سطح خوبی از کیفیت را داشته باشد. حقیقت این است که کیفیت سینک توکار و روکار هیچ تفاوتی با هم ندارد!

 در واقع مواد اولیه این دو مدل یکسان است و تفاوت سینک توکار و روکار فقط در فرم ظاهری و نصب آن‌هاست. اکثر تولیدکنندگان مدل‌های متنوع و باکیفیتی را در هر دو نوع ارائه می‌دهند. برای انتخاب یک سینک باکیفیت بهتر است به توصیه‌های زیر دقت کنید:

  • محصول خود را از برندهای معتبر و با گارانتی تهیه کنید.
  • به کیفیت استیل استفاده شده در سینک توجه کنید. استیل ۱۰/۱۸ و استیل ۳۰۴ از مرغوب‌ترین مواد برای ساخت سینک هستند.
  • ضخامت ورقه سینک بهتر است ۰.۷ و بالاتر باشد.
  • سینک‌های شیشه‌ای برای دوام و کیفیت بالا، باید از شیشه سکوریت نشکن باشند.
  • برای درزبندی درست، نوارهای مخصوص آب‌بندی بهتر از چسب آکواریوم عمل می‌کنند. (بعضی از برندها مانند استیل البرز در بسته سینک نوار آب‌بندی قرار می‌دهند)
فرق سینک توکار و روکار در کیفیت

خرید بهترین سینک روکار و توکار

برای اطمینان بیشتر از انتخاب سینک، خرید خود را از برندهای معتبری مثل استیل البرز، اخوان و سایر برندهای شناخته شده داخلی و خارجی انجام دهید. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه چارسو بزرگترین فروشگاه تجهیزات خانه و آشپزخانه را در دستانتان داشته باشید. در چارسو مدل‌های متنوع سینک توکار و روکار از بهترین برندها ارائه شده است. تمام مدل‌ها شامل اطلاعات و مشخصات فنی دقیق هستند. به علاوه برای کمک به انتخاب بهتر، قابلیت مقایسه بین مدل‌ها و برندها در سایت فراهم شده است. در نهایت با انتخاب مدل سینک، سفارش شما به صورت آنلاین ثبت شده و در سراسر ایران به دست شما خواهد رسید.

اشتراک گذاری :