امروزه برخلاف گذشته برای پخت بسیاری از غذاها چون لازانیا، گراتن، کیک، دسر، مرغ بریان و… از فر استفاده می‌کنند. با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی، مدل‌های بسیار جدیدی از فر وارد بازار شده است. فرهای برقی که ظاهر بسیار زیبا و جذابی دارند، در مقابل دوام و کارایی فر گازی باعث شده تا همچنان طرفداران خود را داشته باشد.
یکی از معضلاتی که افراد در حین خرید فر با آن مواجه هستند، آموزش روشن کردن فر است. بسیاری از افراد با نحوه کار فرها آشنا نیستند. پیشنهاد می‌کنیم حتما دفترچه راهنمای فر را به دقت مطالعه کنید و اگر نمایندگی کلاس آموزشی برای کار با فر برگزار کرد، برای آگاهی و اطلاعات بیشتر در آن شرکت کنید.
در این مقاله قصد داریم تا شما را با آموزش روشن کردن فر آشنا کنیم. در ادامه با ما باشید تا با آموزش روشن کردن فرهای گازی و برقی بیشتر آشنا شوید.

آموزش روشن کردن فرگاز

ممکن است آموزش روشن کردن فرهای مختلف کمی با یکدیگر متفاوت باشند، اما پایه و اساس آن یکی است. برای اینکه بتوانید فر اجاق گاز خود را روشن کنید، در ابتدا باید از وصل بودن تمام قطعات فر اطمینان خاطر داشته باشید. سپس کلید ولوم گاز را بچرخانید و با استفاده از فندک گاز آن را روشن کنید، معمولا برای روشن شدن باید جرقه بزند.

در این حالت اگر تنظیمات فر شما درست باشد، روشن خواهد شد. بهتر است در همان ثانیه اول روشن شدن ولوم را رها نکنید، چند ثانیه آن را نگه‌دارید سپس آن را رها کنید.
در برخی مواقع که فر روشن نمی‌ماند باید چند دقیقه صبر کنید و مجددا دوباره این کار را انجام دهید.

روشن کردن فرگاز با کبریت

گاهی اوقات بنا بر دلایل مختلفی چون قطعی برق، از کار افتادن و خراب شدن فندک گاز، ممکن است نتوانید فر را با فندک روشن کنید. در این حالت می‌توانید از یک کبریت استفاده کنید و فر را روشن کنید.
بعد از اینکه فر روشن شد برای بازده بهتر، اجازه دهید تا برای 10 الی 15 دقیقه فضای داخلی فر گرم شود. فرهای مدل جدید مجهز به دماسنج هستند، از این رو به راحتی می‌توانید با افزایش دمای فر و گرم شدن فضای داخلی مواد غذایی مورد نظر خود را برای پخت داخل آن قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

آموزش استفاده از فر توکار

آموزش روشن کردن فر برقی

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین فرهای موجود در بازار، فر برقی است. کار با این فرها چندان سخت نیست و آموزش روشن کردن فر برقی هم تقریبا مشابه دیگر فرها است.

اما فر برقی چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد؟ چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با امکانات فر برقی بیشتر آشنا شوید.

روشن کردن فر برقی

تنظیمات گریل

تمامی فرهای برقی مجهز به این قابلیت هستند و با چرخاندن دکمه ولوم به سمت grill  می‌توانید از آن استفاده کنید.

تنظیمات یخ زدایی

بیشتر فرهای برقی جدیدی که به بازار وارد می‌شوند دارای تنظیمات defrost یا همان یخ زدایی هستند. برای استفاده از آن کافیست که ولوم را روی گزینه defrost قرار دهید.

تنظیمات کانوکشن

 کانوکشن در واقع هوای گرم و داغ برای پخت موادغذایی است. در فرهای برقی باید ولوم یا دکمه function  را روی حالت کانوکشن قرار دهید. با این حالت دمای فر با درجه حرارت مورد نظر شما گرم خواهد شد.

فیلم روشن کردن فر برقی

آموزش روشن کردن فر گازی

فرهای گازی دارای فندک هستند و برای روشن کردن آن می‌توانید از فندک استفاده کنید. با چرخاندن دکمه ولوم می‌توانید آن را روشن کنید، این فر در مقایسه با فرهای برقی بسیار با دوام‌تر هستند. کار با آن‌ها به قدری ساده است که بسیاری از افراد دیگر نیازی به آموزش روشن کردن فر ندارند.

تنها نکته‌ای که در رابطه با این مدل فر باید رعایت کنید آن است که اگر بوی گاز استشمام کردید به هیچ عنوان فر را روشن نکنید. اجازه دهید برای 10 الی 20 دقیقه درب فر باز باشد تا گاز محبوس شده از فضا خارج شود. اگر باز هم بوی گاز استشمام کردید باید با نمایندگی فر گازی تماس بگیرید. این مدل فرها به دلیل دوام و شعله حرارتی بالا طرفدار بسیاری زیادی دارند.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب فر برقی

روشن كردن فر اجاق گاز قدیمی

روشن کردن فر اجاق گاز قدیمی اکثرا به صورت دستی انجام می‌شود. برای اینکار باید اقدامات زیر را انجام دهید.

  • فر را خاموش کنید.
  • مطمئن شوید در فضای آشپزخانه بوی گاز حس نمی‌کنید.
  • تهویه مناسب ایجاد کنید و در پنجره را باز بگذارید.
  • در فر را کامل باز کنید.
  • سوراخ پیلوت را پیدا کنید.
  • سوراخ را به کمک یک دستمال تمیز میکروفایبر تمیز کنید.
  • دستگیره فر را در حالت احتراق نگه داشته و فشار دهید.
  • به کمک یک کبریت یا فندک بلند سوراخ شعله پیلوت را روشن کنید.
  • همچنان برای 10 تا 20 ثانیه دستگیره را نگه دارید.
  • حالا در فر را ببندید و تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.

نکات ایمنی هنگام خاموش کردن فر

بعد از اینکه غذای خود را در فر پختید لازم است برای خاموش کردن آن به چند نکته مهم توجه فرمایید:

  • بهتر است زمانی که برنامه پخت غذا تمام شد، در صورت نیاز نداشتن فر را خاموش کنید.
  • روشن ماندن فر بعد از پخت غذا علاوه بر مصرف انرژی، باعث گرم شدن فضای آشپزخانه می‌شود.
  • بلافاصله بعد از خاموش کردن درب فر را نبندید، اجازه دهید تا هوای داخل فر کاهش پیدا کند.  
  • همیشه بعد از هر بار پخت غذا یا کیک درون فر، باید فضای داخلی را تمیز کنید.
  • برای خاموش کردن آن بهتر است ولوم فر را کامل ببندید تا بوی گاز در فضای داخلی فر و فضای آشپزخانه نپیچد.
آموزش روشن کردن فرگاز

کلام آخر

ما سعی کردیم علاوه بر آنچه که در دفترچه راهنمای فرهای گازی و برقی عنوان شده است، اطلاعات مفیدی را در رابطه با آموزش روشن کردن فر در اختیار شما قرار دهیم. با دانستن این نکات و رعایت نکات ایمنی در حین روشن و خاموش کردن فر می‌توانید به بهترین شکل ممکن از فرهای گازی و برقی استفاده کنید.

سوالات متداول

روشن كردن فر گاز با کبریت چگونه انجام میشود؟

در فرگازهای قدیمی با نگه داشتن دستگیره فر در حالت احتراق و استفاده از یک کبریت پیلوت را برای گرم کردن فر روشن می‌کردند.

طريقه روشن كردن فر گاز چگونه است؟

فرهای گاز فندک دارند با چرخاندن فندک و نگه داشتن آن برای چند ثانیه فر به راحتی روشن می‌شود.

اشتراک گذاری :