امروزه با کمی تمرین مثل یک آشپز حرفه‌ای می‌توانید به کمک انواع فر کیک، شیرینی، پیتزا و انواع غذاهای جذاب را بپزید زیرا با وجود منابع آموزشی بسیار در اینترنت یادگیری هرکاری خصوصا آشپزی در سطح حرفه‌ای بیش از پیش ممکن است. نبایدهایی وجود دارد که می‌تواند منجر به بدمزه شدن غذاها، بافت نامناسب غذا یا حتی آسیب دیدگی دستگاه فر شما شود. جای نگرانی نیست چون ما در این مقاله، به بررسی اشتباهات رایج در استفاده از فر آشپزخانه پرداخته خواهیم پرداخت و شما را با اصول و تکنیک‌های مهم در استفاده از فر آشنا خواهیم کرد. 

اشتباهات رایج در استفاده از فر

فرها یکی از کلیدی‌ترین وسایل آشپزخانه ما هستند ولی اگر به شیوه صحیح از آن‌ها استفاده نکنیم می‌توانند در بهترین حالت غذای ما را خراب کرده یا حتی باعث ایجاد حوادث خطرناک شوند. پس بهتر است از مرتکب شدن اشتباهات حین استفاده از فر پرهیز کنیم. در این بخش به اشتباهات متداول در استفاده از انواع فر خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:
تفاوت سولاردام و مایکروویو و فر

عدم استفاده از وسایل مخصوص فر: 

یکی از اشتباهات رایج در استفاده از فر عدم استفاده از وسایل مخصوص فر شامل سینی فر، قابلمه‌های مقاوم در برابر حرارت، کاغذ روغنی و… است. استفاده از این وسایل، علاوه بر بهبود کیفیت آشپزی، از سوختن و چسبیدن غذا به ظرف شما جلوگیری می‌کند.

عدم استفاده از وسایل مخصوص فر

عدم توجه به توان فر

توان فر بر حسب وات اندازه گیری می‌شود و به میزان قدرت گرمایی فر اشاره دارد. انتخاب فر با توان نامناسب، ممکن است باعث شود که فر شما توان پخت بعضی از غذاها را نداشته باشد. برای مثال، فرهایی با توان کمتر از 1000 وات برای پخت گوشت‌های ضخیم و دیر پز مناسب نیستند.

عدم رعایت دمای مورد نیاز غذا

 هر غذایی نیاز به دمای خاصی برای پختن دارد. عدم رعایت دمای مناسب، می‌تواند منجر به عدم پخت یا سوختن غذا شود. بنابراین، قبل از شروع به پخت غذا، باید دمای مورد نیاز غذا را بدانیم و با دقت دمای فر را تنظیم کنیم.

عدم رعایت دمای مورد نیاز غذا

استفاده از ظروف با جنس نامناسب

 ظروفی که می‌توانند در فر استفاده شوند شامل ظروف شیشه‌ای، سرامیکی، فلزی، سیلیکونی و پیرکسی هستند. هر کدام از این ظروف دارای مزایا و معایب مخصوص خود هستند که باید در هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید. ظروف شیشه‌ای و سرامیکی نسبت به دیگر ظروف حساس‌تر هستند و ممکن است با جابجایی نادرست به راحتی شکسته شوند و محیط فر را کثیف کنند. ظروف فلزی نیز توان تحمل حرارت‌های بالا را دارند، اما باید توجه کنید که ممکن است در طولانی مدت غذاهای شما را به فلزات سمی آغشته کنند و چندان گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسند. اما برای آشپزی با فر، بهترین و سالم‌ترین گزینه ظروف شیشه‌ای مقاوم در برابر حرارت بالا هستند که به دلیل عدم جذب و انتقال هر گونه ماده شیمیایی، می‌توانند برای پخت و پز سالم و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:
معرفی ظرف مناسب فر برقی ، گازی و ماکروویو

استفاده از ظروف بزرگ در فر

استفاده از ظروف بزرگ در فر، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پخت غذا شود. ظروف بزرگ می‌توانند باعث ایجاد اختلال در توزیع حرارت در فر شوند و در نتیجه منجر به پخت ناقص غذا شوند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از ظروف با اندازه مناسب استفاده کنید که مطابق با غذا و فضای فر شما باشد.

استفاده از ظروف بزرگ در فر

گرم نکردن فر پیش از پخت غذا

 یکی از اشتباهات متداول در استفاده از فر، گرم نکردن فر پیش از شروع آشپزی است. همیشه 10 تا 15 دقیقه قبل از اینکه  آشپزی را شروع کنید دمای فر را در 180 درجه قرار داده و فر را گرم کنید و پس از گذاشتن غذا درون فر دمای مورد نظر برای پخت غذا را روی درجه دلخواه تنظیم کنید.

عدم استفاده از تجهیزات محافظ

 برخی از فرها دارای تجهیزات محافظ هستند که باید قبل از استفاده بررسی شوند. به عنوان مثال، برخی از فرهای گازی دارای شیر ایمنی هستند که در صورت نشت گاز، فر را خاموش می‌کنند. یا به‌طور مثال استفاده از محافظ برق برای فرهای برقی یا حتی مایکروویوها یکی از اقدامات ضروری پیش از استفاده از فر است.

عدم تمیزکاری و نظافت منظم فر

 استفاده از فر بدون تمیزکاری آن ممکن است باعث ایجاد بوی نامطبوع و حتی اشتعال در داخل فر شود و در نتیجه، باعث تغییر طعم غذاهای پخته شده یا حتی آتش سوزی شود. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، باید پس از استفاده از فر، آن را با یک حوله مرطوب تمیز کرده و برای پاک‌کردن لکه‌های مواد غذایی، از یک محلول شستشوی ظروف یا صابون مایع استفاده کنید.

عدم تمیزکاری و نظافت منظم فر

عدم اتصال بست روی شلنگ گاز

 یکی از اشتباهات خطرناک در استفاده از فر گازی استفاده نکردن از بست‌های محکم کننده شلنگ است که در زمان نصب فر باید به آن توجه کرد. گاز شهری در صورتی داشتن فشار زیاد ممکن است شلنگ گاز را هل داده و باعث پخش گاز در محیط شود.

جمع بندی

استفاده صحیح از فر و رعایت نکات ایمنی مهمترین اصل استفاده از این دستگاه کاربردی در آشپزخانه است. در این مقاله سعی کردیم به شما نکات مهمی در خصوص تنوع فرها و راه‌های صحیح استفاده از آن‌ها را آموزش دهیم. با رعایت این نکات، می‌توانید با خیال راحت آشپزی کرده و از آشپزی خود لذت ببرید. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر از نکات ایمنی دستگاه فر خود به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کرده و با دقت آن را مطالعه کنید تا از بروز حوادث و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید.

اشتراک گذاری : Array