اگر برای اولین بار است که قصد پخت کیک در فر برقی دارید، ما در این مقاله قرار است به آموزش قدم به قدم پخت کیک بپردازیم.

امروزه فرهای برقی بسیار محبوب شده‌اند و برای پخت انواع مختلف غذا استفاده می‌شوند و یکی از محبوب‌ترین‌ها در لیست کاربردهای فر برقی کیک است.

استفاده از فر برقی برای پخت کیک کار بسیار راحتی است اگر دستور پخت کیک در فر برقی را به صورت کامل تهیه کرده باشید اما جای نگرانی نیست زیرا ما در این مقاله به صورت کامل این توضیحات را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

پیش از هرکاری اطمینان حاصل کنید که وسایل و لوازم مورد نیاز برای پخت کیک را تهیه کرده باشید و مراحل ایمنی فر را به خوبی چک کنید.

اقدامات لازم برای پخت کیک در فر برقی

پیش از این‌که به دستور پخت کیک در فر برقی بپردازیم لازم است که مراحلی را بررسی کرده و از موارد ایمنی و مهم اطمینان حاصل کنیم. در ادامه این اقدامات را به صورت یک لیست در اختیار شما قرار خواهیم داد:

  • برای پخت کیک در فر برقی به خاطر داشته باشید که ظرف کیک را در طبقه وسط فر قرار دهید.
  • فقط وقتی که پخته شدن کیک اطمینان پیدا کردید درب فر را باز کنید و به کمک یک چنگال یا خلال چوبی ببینید که آیا درون کیک پخته شده است یا نه.
  • چنان‌چه مواد کیک به چنگال شما نچسبید می‌توانید کیک را از فر خارج کنید.
  • بهتر است که کیک روی سینی فر قرار گیرد و ظرف کیک را روی توری قرار ندهید.
  • تا حدود 30 دقیقه بعد از قرار دادن کیک درون فر درب فر را باز نکنید.
  • اگر بخش میانی کیک پخته شده است ولی روی آن برشته و طلایی نشده است و کمی کیک شما چسبناک است بهتر است که برای مدتی کوتاه شعله بالای فر را روشن کرده تا بخش بالای کیک پخته شود ولی در حین پخت اولیه کیک به هیچ وجه شعله بالا را روشن نکنید.
  • اگر فر را به درستی تنظیم کرده‌اید اما بازهم دمای فر بالا است و هنگام پخت روی کیک طلایی اما داخل آن چسبناک می‌شود بهتر است که یک سینی بزرگ را زیر کیک قرار داده تا تعادل دما برقرار شده و کیک شما بهتر پخته شود.

بهترین دما برای پخت کیک در فر برقی

یکی از مواردی که در دستور پخت کیک در فر برقی باید حتما رعایت شود دمای فر برقی شما برای پخت کیک است. قدم اول برای پخت کیک در فر برقی چک کردن تنظیمات و برنامه‌های فر شما است. همانطور که می‌دانید فرهای برقی دارای برنامه‌های از پیش مشخص شده هستند که برای پخت انواع غذاها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند اما اگر قصد تنظیم دستی دمای فر را داشته باشید بایستی بدانید که این دما در بیشتر انواع کیک 180 درجه سانتی گراد است. این درجه از دما مقدار ایده آل برای پخت کیک به‌صورت کامل و طلایی شدن روی آن است ولی نکته مهم در دمای فر این است که برای پخت کیک حتما 20 دقیقه قبل از پخت باید فر را با همین دما گرم کرده باشید.

نحوه تنظیم برنامه‌ی پخت کیک در فر برقی

همان‌طور که توضیح دادیم فرهای برقی دارای برنامه‌هایی به صورت پیش فرض هستند که برای پخت کیک نیز می‌توانند استفاده شوند و در این قسمت قرار است تا استفاده از این قابلیت را به شما آموزش دهیم.

  • تنظیم فر برقی در حالت بدون فن: اگر فر برقی شما از انواع ساده و بدون فن باشد، طبقه فر مشخص کننده اصلی برای تنظیم دمای ایده آل است. درجه دما در این نوع فرها تفاوتی با فرهای گازی ندارد و طبخ مشابهی دارد. در صورتی که فر برقی دارای فن باشد، گردش هوای گرم در محیط فر باعث می‌شود که فر زودتر گرم شود.
  • تنظیم فر برقی در حالت فن دار: اگر فر برقی شما دارای فن باشد، درجه حرارت دستگاه را باید ده درصد از مقدار داده شده برنامه ریزی کنید. بایستی بدانید که اگه درجه حرارت خیلی زیاد باشد قبل از پخت کامل کیک روی آن کامل خواهد سوخت و همچنین اگر دما کمتر از میزان ایده آل باشد کیک فرو می‌رود و پف نمی‌کند. تا زمانی که کیک به هفتاد درصد از زمان پخت نرسیده هیچگاه درب فر را باز نکنید.

مواد لازم برای پخت کیک

حالا وقت آن رسیده است تا مواد اولیه برای پخت کیک را به شما بگوییم و دستور پخت کیک در فر برقی را کامل کنیم.

  • بیکینگ پودر (2 قاشق مربا خوری)
  • آرد (3 لیوان)
  • شیر (1 لیوان)
  • تخم مرغ (3 عدد)
  • روغن مایع (1 لیوان)
  • شکر (1.5 لیوان)
  • وانیل (¼ قاشق چای خوری)

برای پخت این کیک شما 40 دقیقه زمان نیاز دارید و نزدیک به 30 دقیقه برای تهیه مواد اولیه باید زمان صرف کنید.

ابتدا آرد، وانیل، بیکینگ پودر و مقدار بسیار کمی نمک را باهم مخلوط کرده و با هم زن به خوبی هم میزنیم تا مواد یک‌نواخت شود و به ماده‌ای کرمی و سفید رنگ غلیظ تبدیل شود. این مرحله برای کیفیت کیک شما مهم است.

سپس روغن را به مواد اضافه کنید و دوباره هم بزنید، شیر را نیز به مرور و کم کم اضافه کرده و به خوبی هم میزنیم. آرد را کم کم اضافه کرده و با چنگال آن را هم میزنیم.

قالب را چرب کرده و روی آن آرد می‌پاشیم سپس مواد کیک را داخل آن ریخته و به مدت 40 دقیقه داخل فر قرار می‌دهیم تا کیک به صورت کامل پخته شود.

زمانی که کیک پخته شد به هیچ وجه بلافاصله آن را بیرون نیاورید، زیرا ممکن است که کیک چسبیده باشد و کیک شما نصف شود.

اگر ترجیحا از روغن جامد برای کیک استفاده کنید کیفیت کیک بهتر می‎شود و اضافه کردن موادی مثل زعفران عطر و طعم بهتری به کیک شما خواهد داد.

اگر کیک ما سوخت باید چه‌کار کرد؟

اگر دفعه اولی باشد که دارید کیک می‌پزید این احتمال وجود دارد که خوش شانس نباشید و کیک شما بسوزد. اگر این اتفاق افتاد به هیچ وجه خود را سرزنش نکنید و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید.

شما کافی است که فقط قسمتی از روی کیک که سوخته است را برداشته و با موادی مثل خامه، مربا یا حتی شکلات آن را بپوشانید.

همچنین زمان پخت کیک اگر حس می‌کنید که روی کیک تیره شده است بهتر است که کیک را به طبقات پایین تر برده و دمای فر را کمتر کنید و زمان پخت را افزایش دهید.

اگر زیر کیک تیره شده بود بهتر است که کیک را به طبقات بالاتر برده و دمای فر را کمتر کنید.

با رعایت نکات بالا نیز شانس اینکه کیک شما خراب شود بسیار کم می‌شود.

کلام پایانی

تبریک می‌گوییم شما اکنون یک مهارت دیگر به لیست مهارت‌های آشپزی خود افزودید و می‌توانید کیک‌های خوشمزه‌تری حتی از کیک‌های بیرون بپزید. فقط توجه داشته باشید که قبل از گذاشتن مواد داخل فر حتما فر را از قبل گرم کنید و نکاتی که توضیح دادیم را به درستی انجام دهید.

اشتراک گذاری :