یکی از انواع سنگ‌های آذرین درونی همان سنگ خارا یا سنگ گرانیت به انگلیسی (Granite) است که دارای دانه‌هایی با اندازه متوسط نزدیک به درشت است. این نوع سنگ از سرد شدن مواد مذاب که با نام علمی ماگما نیز شناخته می‌شود ساخته شده و یکی از مقاوم‌ترین سنگ‌ها در طبیعت است.

سنگ گرانیت از کانی‌هایی همچون کوارتز، فلدسپات، میکا و دیگر کانی‌ها تشکیل شده است که در ساختمان سازی کاربردهای فراوانی دارد.

رنگ سنگ گرانیت کاملا بستگی به کانی‌های تشکیل دهنده و نسبت آن‌ها در سنگ است و به رنگ‌های مختلفی مانند خاکستری، صورتی، طوسی، مشکی و… در طبیعت یافت می‌شود.

کاربردهای اصلی سنگ گرانیت چیست؟

علت استفاده از سنگ‌های گرانیت، مقاومت و استحکام بیشتر آن‌ها نسبت به سنگ‌های آهکی است و در اماکن پرتردد مانند سنگ فرش‌ها پیاده روها و نمای ساختمان‌های اداری و تجاری و … کاربرد دارند.

همچنین استفاده از سنگ‌های گرانیتی در طراحی داخلی اماکن مسکونی نیز بسیار محبوب و بسیار پراستفاده است و می‌توان گفت که بهترین نوع سنگ برای پله‌های ساختمان، سنگ‌های گرانیت هستند. علت استفاده از سنگ‌های گرانیت در پله‌ها این است که رفت و آمد زیاد و اصطکاک زیاد می‌تواند انواع دیگر سنگ‌ها را به مرور تخریب کند ولی سنگ‌های گرانیتی از این جهت نیاز به تعمیر ندارند.

اما در طراحی داخلی مجتمع‌های مسکونی، فقط پله‌ها نیستند که از سنگ‌های گرانیتی استفاده می‌کنند بلکه یکی از محصولات پرطرفدار دیگر سینک‌های گرانیتی هستند. این سینک‌ها بسیار مقاوم بوده و در حمام و آشپزخانه نصب می‌شوند. علاوه بر ظاهر بسیار زیبا و شیک این سینک‌های گرانیتی، تنوع رنگ و مدل در آن‌ها به شما آزادی لازم در هرنوع طراحی داخلی خانه را می‌دهد و همیشه یکی از بهترین گزینه‌های روی میز به حساب می‌آیند. خیلی به ندرت پیش می‌آید که شما نیاز به ترمیم سینک گرانیتی شکسته شده داشته باشید ولی در ادامه به نحوه تعمیر ترک سینک گرانیتی خواهیم پرداخت.

تعمیر ترک سینک گرانیتی چگونه است؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم، سینک‌های گرانیتی بسیار مقاوم هستند و خیلی بعید است که شما را در دردسرهای تعمیر بیاندازند اما جای نگرانی نیست، اگر شما قصد تعمیر ترک سینک گرانیتی خود را دارید در ادامه ما به شما راهکارهایی را برای حل این مشکل پیشنهاد خواهیم داد.

توجه کنید که مراحل زیر را برای ترمیم سینک گرانیتی شکسته خود به ترتیب انجام داده و پیش از هرکاری لوازم لازم را تهیه کنید:

بیشتر بخوانید:

آموزش نگهداری از سینک گرانیتی

قدم اول تمیز کردن سینک گرانیتی

پیش از هرکاری ابتدا سینک را خلوت کرده و وسایل روی آن را جابه‌جا کنید. سپس به تمیز کردن سینک بپردازید و توجه داشته باشید که اگر به درستی این کار را انجام ندهید ممکن است اپوکسی به درستی انجام نشده باشد.

همچنین تمیز کردن سطح سینک می‌تواند خراش‌های سطحی ایجاد شده را از بین ببرد اما برای تمیز کردن ابتدا باید پودر تمیز کننده را روی سطوح سینک ریخته  و سپس کمی آب گرم روی حوله ریخته و به آرامی آن را مرطوب کنید. پودر تمیز کننده را در قسمت‌های داخلی سینک به خوبی پاشیده و در تمام قسمت ها پخش کنید. دلیل انجام این کار این است که لکه‌های روغن، دانه‌ها و … تمیز شده و خراش‌های سطحی به کلی از بین می‌روند. اگر قصد دارید خراش‌های عمیق را از بین ببرید حتما نیاز به یک پد شستشو با کیفیت استفاده کنید و حین تمیز کردن پد را محکم فشار دهید و دوباره سینک را بشویید سپس کمی منتظر باشید تا سینک خشک شود. در قدم بعدی به شما نحوه‌ی تعمیر ترک سینک گرانیتی را آموزش خواهیم داد.

قدم دوم تعمیر ترک سینک گرانیتی

پس از خشک شدن باید برای تعمیر ترک سینک گرانیتی تمامی ترک‌ها را بررسی کنید. جالب است بدانید که ترک‌های کوچک تعمیر سخت‌تری نسبت به ترک‌های بزرگ دارند. از نوار نقاش در امتداد لبه‌های ترک استفاده کنید. در داخل سینک روزنامه قرار داده و نوار را به پایین آن بچسبانید. دلیل انجام این کار این است که روزنامه و نوار از ورود اپوکسی به بقیه نقاط سینک جلوگیری می‌کند. پس از انجام موارد بالا می‌توانید فیلر اپوکسی را مخلوط کرده و کار تعمیر را شروع کنید. فیلر اپوکسی‌ها معمولا در دو نوع عرضه می‌شوند که طبق دستور عمل نوشته شده روی بسته بندی باید با هم مخلوط شوند.

بیشتر بخوانید:

اهمیت سینک ظرفشویی در دکوراسیون آشپزخانه

قدم آخر ترمیم سینک گرانیتی به صورت کامل

برای ترمیم سینک گرانیتی شکسته اصلا نباید عجول باشید و باید حوصله به خرج دهید زیرا این ترمیم فرآیند زمان‌بری دارد و نیازمند صبر، حوصله و دقت است اما جای نگرانی نیست و فرآیند پر کردن ترک‌ها آن‌قدرها هم کار تخصصی و دشواری نیست و راحت از پس این کار برخواهید آمد. اگر خراش‌های سینک شما عمقی باشند برای تعمیر ترک سینک گرانیتی خود باید اپوکسی را درون ترک‌ها بریزید طوری که هم‌سطح با اطرافش شود سپس از اسپاتول یا همان قاشقک‌های کوچک پلاستیکی برای پخش اپوکسی و همچنین فشار دادن آن به پایین استفاده کنید. استفاده از قاشقک الزامی است زیرا باید تمام موارد با فشار تمامی ترک‌ها را پر کنند. اگر پس از فار اپوکسی‌ها هم‌سطح با اطراف نبودند دوباره مواد بیشتری داخل ترک ریخته و سپس با قاشقک آن‌ها را هم سطح کنید.

اما اگر ترک‌های سینک گرانیتی شما کوچک باشند نیاز به ریختن اپوکسی نیست و به جای آن می‌توانید از قاشقک استفاده کرده و اپوکسی را گسترش دهید سپس روزنامه و نوار را برداشته و اجازه دهید تا اپوکسی چند روزی روی سطح مانده و مراحل ترمیم سینک گرانیتی شکسته شما کامل شود.

اشتراک گذاری : Array