وسایل و ابزار پخت غذا از دیرباز تا امروز اهمیت بالایی داشته است. امروزه از کاربردی ترین لوازم آشپزخانه می توان فر را نام برد .  برای خرید فر آشپزخانه مناسب اول باید تعریف و شناخت کافی از فر و انواع آن داشته باشیم . در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع فر و مزایا و معایب  آنها آشنا کنیم . این مقاله جامع ترین راهنمای خرید فر آشپزخانه است. با مطالعه این مقاله به راحتی می توانید بهترین فر را برای خرید انتخاب کنید.  فر دستگاهی است که می توان انواع زیادی از غذاها را در آن طبخ کرد و در واقع کوره یا اجاق در بسته برای پخت و پز و خشک کردن و گرمایش است. شاید برایتان جالب باشد که اولین فر در کشور فرانسه و با استفاده از کاشی و آجر ساخته شده است.

اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای فر داشته باشیم، می توان گفت که فر وسیله ای است که حرارت در یک محیط بسته می باشد که دمای آن یکنواخت در تمامی قسمت ها پخش می شود . هم باعث پخت یکنواخت می شود و هم سطح بالایی پیتزا، شیرینی،کیک و … را گریل می کند این که شما چه نوع فری را انتخاب کنید بسیار مهم است و در چگونگی پخت غذا نقش بسزایی دارد . از این رو قبل از خرید فر در این مورد تحقیق کنید.

راهنمای خرید فر

شما برای انتخاب فر به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات آشپزخانه ی خود نیاز به یک راهنمای خرید فر کامل و جامع دارید . راهنمایی که به شما کمک می‌کند که چگونه می توانید علاوه بر در نظر گرفتن زیبایی فضای آشپزخانه ی خود، دستگاه فری با بهترین عملکرد را خریداری کنید .

با توجه به آشپزخانه ها و نیازمندی های امروزی دیگر فضایی برای گازهای قدیمی نیست و امروزه با توجه به پیشرفت علم و فناوری با انواع فرها رو به رو هستیم. برای انتخاب فر مناسب باید فضا ، امکانات و تجهیزات خانه خود را در نظر بگیرید . استفاده از بهترین لوازم در آشپزخانه می تواند در انجام آشپزی بهتر نقش بسزایی داشته باشد . فرها برای داشتن تنوع در غذاهای پخته شده بسیار کاربردی بوده و می توانند باعث سرعت بخشیدن به آشپزی شوند.

راهنمای خرید بر اساس نوع نصب

 فرها به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شوند.

فر توکار

 فر توکار به فر کابینتی نیز معروف است و تقاضای بیشتری دارد. این تقاضا به دلیل ظاهر زیبای آن است. شما می‌توانید فر توکار زیر جزیره، زیر اجاق گاز رومیزی یا حتی در ارتفاع بیشتری نسبت به زمین در کابینت‌ها نصب کنید. نکته مهم این است فضای کافی برای نصب فر در کابینت ایجاد شود و در نصب فرتوکار اصول و استانداردها را رعایت کنید.

بیشتر بخوانید:

استفاده از فر توکار

فر روکار

فرهای روکار برای کسانی که در کابینت جای مناسبی برای نصب فر ندارند مناسب است. این فر در هرجای آشپزخانه که نزدیک به منبع انرژی باشد مثل روی کابینت می‌توانید قرار دهید. از مزایای این فر جابه‌جایی و نصب آسان و سهولت در تمیز کردن را می‌توان نام برد.

راهنمای خرید بر اساس منبع تغذیه

فر ها به سه دسته برقی، گازی، برقی-گازی تقسیم بندی می شوند . هر کدام از آن ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که در ادامه راهنمای خرید فر آشپزخانه به آن می پردازیم . ممکن است برایتان این سوالات پیش بیاید که کدام یک از این دستگاه برای آشپزخانه مناسب است؟ یا این که چه دستگاهی را خریداری کنیم که مقرون به صرفه باشد ؟ کدام دستگاه برای پخت بهتر غذا مناسب است؟ وکار کردن با چه دستگاهی راحت است؟ در ادامه در مورد عملکردهای دستگاه فر آشپزخانه صحبت خواهیم کرد .  که در  مورد کلیه ی ویژگی ها آن توضیح خواهیم داد . برای خرید بهترین فر سعی داریم در راهنمای خرید فر اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم که به بهترین گزینه را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب فر برقی و گازی

فر برقی

منبع تغذیه این فر انرژی برق استفاده می کند و برای پخت اصلی غذا و گرمای تکمیلی آن تنها از طریق این انرژی کار می کند. شکل گیری حرارت در این نوع فر توکار توسط المنت های حرارتی صورت می گیرد. این المنت ها در برخی از مدل ها در قسمت بالایی و در برخی دیگر در قسمت پایینی قرار دارند. از مزایای آن می توان گفت:

 پخت غذا در فرهای برقی به صورت یکنواخت انجام می شود و می توان با این روش سرعت بیشتری به پخت غذا داد.

  • برای پخت و پز خشک مانند پخت نان ، شیرینی و کیک اسفنجی فر برقی بسیار مناسب است.
  • در این نوع فر مشکل خاموش شدن شعله وجود ندارد.
  • با توجه به برقی بودن آن نیازی به لوله کشی گاز ندارد .
  • تمیز کردن آن راحت تر از فر گازی است.
  • فر برقی برای تولید گرما نیازی به اکسیژن و جریان هوا ندارند و برق در المنت ها تبدیل به گرما می شود و باعث می شود مواد غذایی با دمای دقیقی پخته شوند و کیفیت پخت بهتری داشته باشد .
  • و در نهایت امروزه فرهای برقی طرفداران بیشتری دارند به همین دلیل تنوع بالا باعث می‌شود راحتتر بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تنها عیب فر برقی مصرف برق است. برای حل این مشکل میتوانید از برندهایی که مصرف انرژی پایینی دارند استفاده کنید. با این کار هزینه ی زیادی را در مصرف برق متحمل نخواهید شد. به دلیل دمای بالای فر، المنت ها  هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند .

فر گازی

در فر گازی گرمایش پایین و بالای فر توسط شعله های گاز تامین می شود . با این اوصاف همزمان می توان هم شعله ی پایین و هم شعله ی بالا را روشن کرد . می توان از مزایای فر گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای فر گازی

 با توجه به پایین بودن قیمت گاز در کشور ما مقرون به صرفه بودن هزینه انرژی است. تنها مزیتی که فر گازی نسبت به فر برقی دارد این است که هزینه و مصرف انرژی پایین تری دارد . بنابراین اگر هزینه برق برای شما اهمیت دارد و از فر استفاده ی کمتری دارید این نوع فر انتخاب مناسبی است . این نوع فر گزینه ی مناسبی برای پخت غذاهای مرطوب می باشد .

معایب فر گازی

با توجه به این که شعله های گاز گرمای زیادی در نوک شعله ایجاد می کند ، که این گرمای شدید از سمت شعله ی پایین باعث می شود کف ظرف غذا داغ شده و ته بگیرد و مغز غذا نپخته باقی بماند این گزینه می تواند از معایب فر گازی باشد . با این اوصاف کنترل دمای آن سخت است چون به شعله وابسته است .

در فر گازی معمولا شعله بیشتر در ته و وسط غذا دریافت می شود و مرکز غذا حرارت کمتری دریافت می کند و این باعث می شود که پخت عالی نداشته باشیم. چنانچه مغز پخت شدن غذا برای شما اهمیت دارد، از خرید فر گازی پرهیز کنید .                                                                                                   

فر گاز و برق

انرژی در این فرها توسط گاز و برق تامین می شود و شعله ی گاز در قسمت پایین و المنت برقی در قسمت بالای آن قرار دارد. نکته مهم این است که همزمان نمی توان هم شعله ی گاز و هم المنت را استفاده کرد . یعنی باید برای استفاده از شعله ی گاز گرمایش بالا که المنت برقی است خاموش باشد.

 در این گونه فرها برای پخت غذا نمی توان همزمان از بالا و پایین به غذا حرارت داد . از مزایای فر گازی-برقی دو منظوره بودن آن است، یعنی در مواردی که از نظر تامین گاز مشکل داشته باشید می توانید از حالت برقی آن استفاده کنید و در صورت نبودن برق و دسترسی به آن می توانید از گازی بودن آن بهره ببرید . در بسیاری از غذاها نیاز است همزمان از بالا و پایین حرارت ببیند تا به خوبی مغز پخت شود که یکی از معایب این فر محسوب می شود چون همان طور که گفته شد نمی توان همزمان از گرمایش بالا و پایین آن استفاده کرد . در این نوع فر غذا به صورت یکنواخت پخته نمی شود و این به دلیل دو منظوره بودن مصرف انرژی در آن می باشد .

سایر نکات مهم

تا اینجا به طور مفید در مورد عملکرد فرها صحبت کردیم.  در نتیجه برای راهنمایی خرید فر آشپزخانه باید مطالبی را در نظر بگیریم که به خرید مناسب ما کمک می کند . اگر دنبال هستید، می توانید از فرهای توکار استفاد کنید. علاوه بر مطالبی که گفته شد بهتر است به موارد زیر هم توجه کنید:

  •  در خرید فر توکار گازی به داشتن شیر ایمنی آن توجه کنید.
  •  اگر دنبال فرهای کم مصرف هستید ، فرهایی که گریل کوچکی دارند را انتخاب کنید . قدرت گریل کردن یکی از ویژگی های مهم فر است و این یکی از تفاوت های استفاده از فر به جای گاز است.
  •  فری را انتخاب کنید که قابلیت یخ زدایی داشته باشد این کار در صورتی که زمان کافی برای پخت غذا ندارید، کمکتان می کند.
  • با توجه به بودجه و نیازهای خود دست به انتخاب بزنید. اگر بودجه بالایی ندارید بهتر است از برندهای ایرانی که قیمت مناسب و کیفیت قابل قبوی دارند خرید کنید.
  • هنگام خرید فر چه ایرانی و چه برندهای خارجی به معتبر بودن و سابقه خوب برند توجه کنید. سعی کنید از برندهای خریداری کنید که ضمانت و خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

میزان رضایت از فر برقی اخوان

کلام آخر

در نتیجه این راهنمای خرید فر می تواند به شما کمک کند تا فری مناسب انتخاب کنید . همه فرها با یک هدف تولید شده اند و آن هدف این است که به شما در پخت غذا ، شیرینی ، دسر و … کمک کنند . بعضی فرها با داشتن مزایای بیشتر ، کا را برای شما راحت تر کرده اند . از فروشنده هم می توانید برای راهنمای خرید فر آشپزخانه در موارد فنی برند های مختلفی که در بازار وجود دارند کمک بگیرید.

اشتراک گذاری :