در این مقاله از چارسو قصد داریم درباره خانه تکانی یا به زبان عامیانه خونه تکونی مطالب مفیدی در اختیار شما قرار دهیم. این راهنما مرحله به مرحله است و تمامی بخش‌های خانه را از یکدیگر تفکیک کردیم تا کار شما راحت باشد.

نکته مهم این است قبل از خانه تکانی باید دقت کنید چقدر زمان دارید و خانه شما تا چه حدی نیاز به تمیز شدن و نظافت دارد. گاهی حتی بازسازی نیاز خواهد بود. برای مثال ممکن است نیاز داشته باشید خانه را دوباره رنگ کنید.

خونه تکونی را از کجا شروع کنیم؟

خب هرکس از یک جای خانه کار خود را شروع می‌کند. ما در این مطلب ابتدا خانه تکانی آشپزخانه، سرویس بهداشتی، سپس اتاق خواب ها و در نهایت سالن پذیرایی را توضیح خواهیم داد. طبیعی است خانه تکانی آشپزخانه سختتر است و نیاز به انرژی بیشتری دارد پس شروع خانه تکانی از آشپزخانه باعث می‌شود سختترین بخش را همان اول تمام کنید.

نکات مهم در خانه تکانی که باید رعایت کنید.

نکاتی بسیار ساده وجود دارند که باعث می‌شود خانه تکانی شما بسیار بهتر انجام شود. در ادامه این نکات را با هم مرور می‌کنیم.

خانه تکانی

1-از بالا به پایین تمیز کنید

سعی کنید تمیز کاری را از بالا به پایین انجام دهید. با این کار آلودگی ها، گرد و غبار و … روی زمین ریخته و در انتها زمین را تمیز خواهید کرد. در واقع اگر اینطور عمل کنید دیگر نیازی به دوباره کاری نخواهد بود.

2-کارها را آهسته و پیوسته پیش ببرید.

نیازی نیست حتما بخواهید در چند روز تمامی کارها را تمام کنید. در اینصورت ممکن است بعد از مدتی خسته شده و سرسری کار کنید. اگر یک زندگی معمول دارید، در روز به صورت معمولی کارهای خود را انجام دهید و اصلا خودتان را خسته نکنید. سعی کنید از سایر افراد خانه مانند فرزندان هم کمک بگیرید.

3-چک لیست تهیه کنید

زمان بگذارید و یک چک لیست برای کارهای روزانه و نظافت خود تهیه کنید. ابتدا ببینید چه لوازمی برای خانه تکانی نیاز دارید. همه آنها را بنویسید و اگر در خانه نداشتید تهیه کنید.

سپس کارها را لیست کنید و پس از اتمام هر کار آن را تیک بزنید. در اینصورت حس بهتری به شما دست داده و تا انتها با انرژی پیش خواهید رفت.

چک لیست خونه تکونی

4-به تنهایی کار نکنید.

توجه کنید نظافت کل خانه کاری بسیار سنگین است و یک نفر به تنهایی از پس آن برنمیاد. پس چک لیست هایی برای سایر افراد خانه تهیه کنید تا با توجه به سن و مشغله‌ای که دارند در نظافت کمکتان کنند. برای مثال کودکان می‌توانند اسباب بازی‌های خود را مرتب کنند.

خانه تکانی آشپزخانه

خب آشپزخانه سختترین قسمت کار شما خواهد بود. اما چگونه باید این بخش از خانه را تمیز کنید؟ ابتدا سعی کنید یک گردگیری ساده از سقف را شروع کنید. البته در انتها نیز دوباره نیاز به گردگیری خواهید داشت.

1-یخچال

به سراغ یخچال بروید. مواد غذایی داخل یخچال را خارج کنید. موادی که استفاده نمی‌کنید یا تاریخ مصرف آنها گذشته است را دور بریزید.

اگر امکان جدا کردن قفسه‌های داخل یخچال وجود دارد، آنها را جدا کرده، به خوبی با دستمال مرطوب و مواد شوینده تمیز و سپس خشک کنید و در جای خود قرار دهید. سپس مواد غذایی را با نظم درون یخچال بچینید. در انتها نیز بدنه بیرونی یخچال را به خوبی از آلودگی‌ها پاک کنید.

تمیز کردن یخچال

2-کابینت‌ها

درون کابینت‌ها را بررسی کنید. ظروف را خارج کنید. مطمئن باشید ظرف‌هایی می‌بینید که به خوبی شسته نشده و درون کابینت هستند. ظرف‌های کثیف را بشویید و بقیه ظروف را یک گردگیری ساده کنید.

داخل کابینت را با دستمال و مواد شوینده تمیز و خشک کنید. سپس ظروف تمیز را دوباره سرجای خود بچینید. مواد غذایی یا کارتن‌های بی استفاده را دور بریزید. ظرف های ادویه و حبوبات را اگر خالی هستند پر کنید. سپس قسمت بیرونی کابینت‌ها را تمیز کنید.

نکته مهم

سعی کنید یک کابینت را تمام کرده سپس به سراغ کابینت‌های بعدی بروید. توجه داشته باشید سطح کابینت‌ها را با موادی مثل وایتکس، استون و … تمیز نکنید. می‌توانید این مواد را با آب رقیق کنید و سپس استفاده کنید.

3-اجاق گاز

برای تمیز کردن اجاق گاز از اسپری چندمنظوره استفاده کرده و به راحتی آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن فر نیز در یک بطری اسپری مقداری نمک، جوش شیرین و آب را مخلوط کرده و درون فر اسپری کنید. مدتی صبر کنید و با یک دستمال فر را تمیز کنید.

4-سینک ظرفشویی

به کمک جوش شیرین و نمک خمیری درست کرده و با یک دستمال روی سینک بمالید. سپس سینک را شسته و با یک لیموی تازه سطح آن را براق کنید. اگر قسمت‌هایی از سینک آهک بسته شب یک دستمال آغشته به سرکه را روی آن قرار داده و یک روز بعد آن را بشویید.

باز کردن لوله ظرفشویی

برای اینکار جوش شیرین، نمک و سرکه را مخلوط کرده درون لوله بریزید. پس از مدتی مقداری آب جوش در لوله بریزید. البته برای جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها بهتر است این کار را ماهی یکبار انجام دهید.

5- تمیز کردن هود

برای تمیز کردن هود ابتدا باید به کمک یک دستمال مرطوب و شوینده‌های عادی بدنه هود را تمیز کنید. سپس باید درون هود را تمیز کنید. ابتدا یک قابلمه آب را روی گاز بگذارید تا بجوشد. سپس از یک دستمال برای تمیز کردن هود استفاده کنید، اگر با دستمال درون هود تمیز نشد می‌توانید از محلول رقیق شده مواد شوینده نیز استفاده کنید.

تعویض فیلترها

 در انتها نیز باید فیلترها را تعویض کرده یا بشویید. فیلترهای ذغالی یا پارچه‌ای را عوض کنید وقسمت‌های فلزی را نیز با با آب ولرم و مواد شوینده تمیز کنید. البته اگر به تازگی فیلترهای هود را چک کرده‌اید احتمالا نیازی به اینکار نخواهد بود.

6-گرد گیری دوباره

اگر آشپزخانه پرده دارد آن را جدا کرده و بشویید. پنجره را با شیشه پاک کن تمیز کنید. تمامی دیوارهای بین کابینت‌ها را تمیز کرده و در انتها کف آشپزخانه را با دستمال خیس یا طی به خوبی تمیز کرده و سپس خشک کنید.

تمیز کردن سرویس بهداشتی

بهتر است یک ماسک به صورت بزنید و دستکش یکبار مصرف استفاده کنید. ابتدا دیوارها را تمیز کنید. یک دستمال نمدار کفایت می‌کند.

تمیز کردن سرویس بهداشتی در خانه تکانی

تمیز کردن روشویی

 سپس به سراغ روشویی، آینه و … بروید. روشویی را با مقداری مایع ظرفشویی یا لباسشویی و آب خوب تمیز کنید. اگر روشویی کابینتی دارید، درون کابینت را نیز تمیز کرده و وسایل داخل کابینت را دوباره بچینید.

در انتها آینه را به خوبی تمیز کنید. سپس به کمک وسایل شوینده سرویس بهداشتی سنگ توالت و کف را تمیز و ضد عفونی کنید و در انتها با آب کف توالت را تمیز کنید.

تمیز کردن حمام

حمام را نیز مانند توالت تمیز کنید. البته باید دوش را جدا کرده و به کمک فرچه، زور بازوهایتان ومواد شوینده از جرم و آهک پاک کنید. زیرا دوش حمام به راحتی رسوب می‌بندد.

خانه تکانی اتاق خواب

خانه تکانی اتاق خواب
  • در همه کمدها و کشوها را ببندید و گردگیری را از سقف شروع کنید به کمک یک طی می‌توانید این کار را انجام دهید.
  • حالا به سراغ کمدها بروید. لباس‌ها را بیرون بریزید. لباس‌های کهنه، پاره و لباس‌هایی که دیگر اندازه شما نیستند را کنار بگذارید.
  • لباس‌های کهنه را می‌توانید به دستمال تبدیل کنید و لباس‌هایی که نو هستند ولی دیگر سایز شما نمی‌شوند را به خیریه بدهید. سپس درون کمد را گردگیری کرده، دوباره لباس‌ها را در کمد بچینید.
  • به سراغ میز آرایشتان بروید. آن را کاملا خالی کنید. دورریختنی‌ها را دور بریزید. سپس میز را به خوبی تمیز کرده و وسایل را مرتب درون و روی میز بچینید. آینه میز آرایش را در انتها تمیز کنید.
  • پرده، روبالشتی و روتختی را دربیاورید و بشویید. تشک را بلند کنید و زیر آن را با جاروبرقی حسابی تمیز کنید. فرش را جمع کنید و کف اتاق را جارو بکشید.
  • اگر نیاز بود فرش را نیز بشویید و در انتها پرده ها را نصب کرده، فرش را پهن کنید و روتختی را مرتب کنید.

خانه تکانی سالن پذیرایی

خانه تکانی سالن پذیرایی
  • دوباره باید شروع به گرد گیری کنید. از سقف شروع کرده و به کمک یک طی سقف و دیوارهار را تمیز کنید. لوسترها را نیز گردگیری کرده و با دستمال تمیز کنید.
  • تمام قاب عکس‌ها، تابلوها، وسایل تزئینی، تلویزیون و … باید گردگیری شوند. سپس با جاروبرقی زمین و روی مبل‌ها و حتی زیر مبل‌ها و میزها را گردگیری کنید.
  • رومیزی، روی کوسن و پرده‌ها را جدا کرده و بشویید و پس از تمام شدن نظافت پذیرایی آنها را نصب کنید. تمامی قسمت‌های پنجره را نیز بعد از جدا کردن پرده گردگیری کرده و شیشه‌ها را با مواد شوینده و دستمال، تمیز کنید.
  • اگر مبل‌های شما کثیف شده به کمک اسپری مخصوص مبل آن را تمیز کنید و سپس اجازه دهید به خوبی خشک شود. بهتر است بعد از تمیز کردن مبل‌ها روی آنها پارچه‌ای بیندازید تا کثیف نشوند.
  • اگر قفسه ظروف تزئینی یا کتاب دارید آنها را خالی کنید. قفسه را به خوبی با دستمال مرطوب تمیز کرده، سپس خشک کنید. کتاب‌ها یا ظروف را نیز گردگیری کرده و مرتب سرجای خود بچینید.
  • به گیاهان خود رسیدگی کنید. اگر لازم است گلدان و خاک آنها را عوض کنید. به آنها آب و کود بدهید و برگ‌هایشان را به کمک اسپری آب و دستمال به خوبی از گرد و خاک پاک کنید.
  • اگر فرش‌های پذیرایی به شدت کثیف است آنها را به یک قالیشویی خوب بسپارید. اما اگر فرش‌ها خیلی کثیف نیست به وسیله شامپو فرش یا بخارشوی خودتان در خانه آنها را تمیز کنید. سپس روی فرش‌ها روفرشی پهن کنید تا روز عید تمیز باشند.
اشتراک گذاری : Array