احتمالا برای شما این پرسش به‌وجود آمده است که تفاوت اپن و جزیره در آشپزخانه چیست و در طراحی و دکوراسیون چه اثری دارند. گاهی اپن در آشپزخانه با کانتر اشتباه گرفته می‌شود و در اصطلاح عامیانه این اشتباه به کرات اتفاق می‌افتد.

در این مقاله به تفاوت‌های اساسی اپن و جزیره خواهیم پرداخت و مزایا و معایب هر کدام را نیز به شما توضیح می‌دهیم.

اپن در آشپزخانه چیست؟

برای این‌که تفاوت اپن و جزیره را درک کنیم ابتدا باید بگوییم که اپن یکی از مدل‌های طراحی آشپزخانه است و به‌طور مشخص به نوعی از آشپزخانه گفته می‌شود که دیوار جدا کننده و سالن پذیرایی ندارد و معمولا توسط یک کانتر (پیشخوان آشپزخانه)، جزیره یا حتی یک میز ناهارخوری از سالن پذیرایی خانه جدا می‌شود.

در خانه‌هایی که فضای کمی دارند معمولا پیشخوان بین آشپزخانه و سالن پذیرایی نیز حذف می‌شود تا فضای بیشتری ایجاد شود.

اپن‌ها در سه نوع طراحی کلی دسته بندی می‌شوند که با نام‌های زیر نیز شناخته می‌شوند:

  • اپن‌های باز
  • اپن‌های نیمه باز
  • اپن با کانترهایی با قابلیت بسته شدن

در هر سه طراحی به نسبت به فضا و نوع طراحی خانه اپن‌ها تغییر پذیرند و هرکدام نیز مزایا و معایبی دارند.

کانتر آشپزخانه چه کاربردی دارد؟

کانتر که به زبان فارسی پیشخوان نیز نامیده می‌شود، یکی از اجزای تشکیل دهنده آشپزخانه نیز هست، برای گذاشتن وسیله و یا قرار دادن ظروف حین آشپزی استفاده می‌شود. در طراحی آشپزخانه کانتر می‌تواند نقش جداکننده را نیز ایفا کند و یا حتی به‌عنوان میز ناهار خوری در فضای آشپزخانه طراحی می‌شود. پس در بیشتر مواقع وقتی صحبت از تفاوت اپن و جزیره می‌شود منظورمان طراحی آشپزخانه و نحوه چگونه طراحی کردن کانتر است.

بیشتر بخوانید:
محل نصب سینک

جزیره در آشپزخانه چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم کانتر یکی از اجزای اصلی آشپزخانه است و تفاوت اپن و جزیره در این است که جزیره نیز همان کانتر است اما با این تفاوت که از هیچ سمتی به دیوار متصل نمی‌شود و به صورت شناور در آشپزخانه طراحی می‌شود. به دلیل طراحی مجزا و شناور بودن کانتر جزیره، این نام را برای این طراحی به‌کار می‌برند زیرا شبیه یک جزیره وسط اقیانوس است. کاربرد جزیره در آشپزخانه نیز مانند کانتر است و به‌عنوان میز ناهارخوری یا حتی کابینت می‌توان از آن استفاده کرد. اما جزیره مزایایی نیز نسبت به کانترهای معمولی دارد که در ادامه به تعدادی از مهمترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • جزیره امکان نصب سینک یا گاز را فراهم می‌کند
  • جزیره عمق بیشتری نسبت به کانترهای معمولی دارد
  • جزیره امکان جابجایی تا 2 متر را دارد و شناور عمل می‌کند.

معمولا جزیره در آشپزخانه‌هایی تعبیه می‌شود که فضای بیشتری دارند و در فضاهای کوچک باعث بهم ریختگی و گرفتگی فضا می‌شود لذار استفاده از این طراحی در فضاهای کوچک به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

همچنین توجه داشته باشید که جزیره به صورت استاندارد دارای ارتفاعی 90 سانتی متری است ولی اگر قصد کار روی آن را داشته باشید باید ارتفاع را به 70 تا 75 سانتی متر تغییر دهید. اگر جزیره برای شما حکم میز صبحانه را دارد باید توجه کنید که نشیمن‌گاه صندلی با سطح پیشخوان همیشه 30 سانتی متر فاصله دارد. فراموش نکنید که رعایت استانداردها برای حفظ سلامتی و راحتی شما است و رعایت آن بسیار واجب است.

بیشتر بخوانید:
دکوراسیون مدرن آشپزخانه

اگر قصد مخفی کردن فضای داخلی آشپزخانه را داشته باشید بهتر است که از طراحی‌های معمولی کانتر استفاده کنید و سراغ طراحی جزیره نروید.

حتما برای طراحی آشپزخانه از کمک طراحان داخلی و مشاوران دکوراسیون کمک بگیرید و یا اگر قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید حتما نمونه‌های مختلف را مشاهده کنید و به صورت دقیق مطالبی که در بالا گفتیم را رعایت کنید.

استفاده از انواع مختلف اپن و جزیره نسبت به هر خانه متفاوت است و مدل‌ها به نسبت خانه شما می‌توانند متغییر باشند.

اشتراک گذاری : Array