یکی از لوازم ضروری برای هر آشپزخانه‌ای، هود آشپزخانه است. محیط آشپزخانه همواره در معرض چربی و آلودگی هوا قرار دارد، برای اینکه بتوانید به راحتی در فضای آشپزخانه کار کنید و از طرفی برای جلوگیری از پخش شدن بوی مواد غذایی در فضای خانه بهتر است از هود استفاده کنید. امروزه برندهای خارجی و داخلی بسیاری هود آشپزخانه تولید می‌کنند، با شناخت مدل‌های مختلف هود آشپزخانه می‌توانید یک انتخاب درست و مناسب داشته باشید. آیا شما طرز استفاده از هود را بلد هستید؟ آیا می‌دانید طرز استفاده از هود لمسی چگونه است؟ برای آشنایی با انواع مدل‌های هود آشپزخانه و طرز استفاده از هود با ما همراه باشید.

انواع هود آشپزخانه

بسیاری از افراد به دلیل عدم شناخت کافی از هودهای آشپزخانه، نمی‌توانند انتخاب درستی در خرید هود داشته باشند. در کنار آشنایی با طرز استفاده از هود، بهتر است قبل از خرید هود آشپزخانه با مدل‌های مختلف آن آشنا شوید. به این ترتیب می‌توانید یکی از بهترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

هود زیرکابینتی

یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین هودهای آشپزخانه، هود زیرکابینتی است. در واقع اگر در قسمت بالایی اجاق گاز شما کابینت قرار گرفته باشد، به راحتی می‌توانید از این هودها استفاده کنید. نصب این مدل هودها بسیار ساده بوده، طول آن‌ها دقیقا برابر با طول گاز است و به راحتی می‌تواند هوا و حرارت حین پخت غذا را خارج کند.
معمولا این مدل هودها دارای دو مدل با مجرا و بدون مجرا هستند، از هودهای زیرکابینتی بدون مجرا که با فیلتر کار می‌کنند، بیشتر برای تصفیه هوای موجود در آشپزخانه استفاده می‌کنند.

هود توکار(مخفی)

 این هود زمانی که بالای اجاق گاز نصب شود به هیچ عنوان نمی‌تواند روی ظاهر آشپزخانه تاثیر بگذارد. افرادی که فضای کوچکی دارند می‌توانند از این مدل هود برای آشپزخانه خود استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید هود مخفی

هود توکار

هود جزیره‌ای

 اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که ظاهر و نمای آشپزخانه برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است، از هود جزیره‌ای استفاده کنید. این هود علاوه بر کارایی که دارد می‌تواند به دلیل ظاهر زیبایش، جذابیت آشپزخانه شما را چند برابر کند. از هود جزیره‌ای بیشتر در مواقعی استفاده می‌کنند که اجاق گاز در وسط آشپزخانه قرار گرفته است و در اطراف هود هیچ کابینتی وجود ندارد. در این مدل هود آشپزخانه، مجرای خارج کننده هوا در قسمت بالا و کاملا عمودی قرار دارد. برخلاف سایر هودها که مجرای خروجی آن در دیوار قرار می‌گیرد، مجرای خروجی این مدل در سقف است.
ظاهر زیبا و مدرن آن باعث شده تا قیمت این مدل هود نسبت به بقیه هودها گران‌تر باشد.

هود شومینه‌ای(کلاسیک)

 یکی از مدل‌های هود آشپزخانه است که به نام‌های هود دیواری، هود کلاسیک و هود شومینه‌ای شناخته می‌شود. از این مدل هود زمانی استفاده می‌کنند که در قسمت بالای گاز هیچگونه کابینتی قرار نگرفته است. این هود از قسمت پایین پهن است و هرچه بالاتر می‌رود باریک‌تر می‌شود، به دلیل شباهتی که با شومینه دارد به عنوان هود شومینه‌ای شناخته شده است.
قیمت این هود در برابر هودهای دیگری چون، هود زیرکابینتی بسیار گران‌تر است.

هود آسانسوری(تلسکوپی)

 کاربرد این مدل هود در مقایسه با سایر مدل‌ها بسیار کمتر است. این هود در قسمت زیر کابینت قرار می‌گیرد و فقط در زمان استفاده خارج می‌شود. هود آسانسوری هوای مکش شده را به جای خروج از مجرای هوایی، به سمت پایین می‌برد.

معرفی اجزای مهم هود

هود از جزئیات بسیاری ساخته شده است. اما از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده آن که در حین خرید هم باید آن‌ها را بررسی کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلتر هود: یکی از مهم‌ترین اجزای هر هود، فیلتر آن است. فیلتر می‌تواند چربی و گرد و غبار وارد شده را جذب کند. فیلترها دو نوع هستند: فیلتر چربی و فیلتر ذغالی. فیلتر چربی تنها می‌تواند چربی موجود در هوا را جذب کند و فیلتر ذغالی هم بوی نامطبوع هوا را جذب می‌کند. در مقاله‌ای از چارسو می‌توانید آموزش تعویض فیلتر هود را بخوانید.
  • کلید تنظیم دور موتور: در حال حاضر هودها دارای دو یا سه دور موتور هستند، با توجه به میزان حرارت و آلودگی هوای موجود در آشپزخانه می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد.
  • حسگر دود: این حسگرها میزان مکش هوا را با توجه به نوع آلودگی مشخص می‌کنند. به طور خودکار دور موتور را کنترل می‌کنند.
استفاده از هود

چگونه از هود استفاده کنیم؟

  • برای طرز استفاده از هود بهتر است ابتدا از درست نصب شدن هود اطمینان خاطر داشته باشید.
  • دکمه روشن شدن هود را فشار دهید.
  • همه هودها دارای لامپ هستند. می‌توانید زمانی که نیاز به نور دارید لامپ را روشن کنید.
  • با توجه به حجم حرارت و هوای موجود در فضا دور موتور هود را مشخص کنید.
  • ارتفاع هود از اجاق گاز و داشتن فیلترهای تمیز یکی از مهم‌ترین نکات در استفاده از هود است.
  • به هیچ عنوان زمانی که شعله به صورت مستقیم روشن است، هود را روشن نکنید. سعی کنید قابلمه یا ظرفی روی شعله باشد، سپس هود را برای تهویه روشن کنید.

نکات مهم در نصب و نگهداری هود

علاوه بر طرز استفاده از هود، نصب هود هم همواره یک مقوله مهم است که اگر به درستی اجرا نشود نمی‌تواند کارایی و بازده مناسب را داشته باشد. معمولا برای نصب هود بهتر است از نصابی که خود شرکت تولیدکننده آن را می‌فرستند کمک بگیرید، البته هودهای زیرکابینتی برخلاف هودهای دیگر نصب بسیار آسانی دارد و فرد هم می‌تواند با کمی مهارت و دقت آن را نصب کند. اما شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بعد از نصب چگونه باید آن را شست و تمیز کرد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما باشید.

روش‌های تمیز کردن هود آشپزخانه

  • بازده هود به تمیز بودن آن هم بستگی دارد. ماهی یکبار هود را تمیز کنید، برای این کار در ابتدا باید هود را خاموش کنید.
  • داخل آن را با شوینده مناسب و آب ولرم کامل تمیز کنید.
  • فیلترهای آن را بشویئد. البته اگر از فیلتر ذغالی استفاده می‌کنید باید بگوییم که این فیلترها قابل شست و شو نیستند و یکبار مصرف هستند.
  • پره‌های فن موجود در هود را با کمک شوینده و آب ولرم تمیز کنید.
روش‌های تمیز کردن هود آشپزخانه

کلام آخر

در انتخاب هود آشپزخانه همواره دقت کنید تا بتوانید، با توجه به فضای آشپزخانه یک انتخاب درست داشته باشید. اگر به دنبال داشتن هوایی تازه و بدون دود و چربی در آشپزخانه هستید، بی شک نصب هود آشپزخانه می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب باشد.

اشتراک گذاری : Array