خرید فر آشپزخانه واقعا لذت بخش است. اما احتمالا با اولین نگاه به قطعات و دکمه‌های آن سردرگم شوید! نحوه استفاده از فر چگونه است؟ با این میله‌ها و سیخ‌های جوجه گردان چه کنم؟ سینی را چطور در طبقات دلخواه تنظیم کنم؟

اگر با سوالات مشابه مواجه شدید اصلا نگران نباشید! در این مقاله قرار است نحوه استفاده از فر و تنظیمات آن را با هم یاد بگیریم. پس برای یک تجربه هیجان انگیز با چارسو همراه باشید.

نحوه استفاده از فر اجاق گاز

یک فر گازی جدید، با مدلهای ساده قدیمی قابل مقایسه نیست. البته این روزها گازهای صفحه‌ای در رقابت با اجاق گاز مبله هستند. اما همین گازهای مبله هم پیشرفت زیادی نسبت به گذشته داشته‌اند. در این بخش کار با فر اجاق گاز مبله را بررسی می‌کنیم.

استفاده از فر اجاق گاز برای اولین بار

هنگام استفاده از فر اجاق گاز برای اولین بار بهتر است قبل از هرچیزی دفترچه راهنمای گاز را به دقت مطالعه کنید تا درباره روش روشن کردن، تنظیم دما، خاموش کردن و … اجاق گاز خودتان اطلاعات درست کسب کنید. همه اطلاعات لازم مثل قرار دادن سینی، جوجه گردان، روشن کردن گاز و سایر امکانات در راهنمای اجاق گاز توضیح داده خواهد شد. روش پخت و دمای غذاهای مختلف را نیز می‌توانید با جستجو در گوگل پیدا کنید. البته اگر فر شما گازی است بهتر است 20 تا 30 درجه دمای پخت را افزایش دهید زیرا هوای داخل فر گازی مرطوب است و غذا به خوبی برشته نخواهد شد.

راهنمای روشن کردن فر اجاق گاز

در میان ولوم‌ها، یکی از آنها به تنظیم درجه فر اختصاص دارد. معمولا پیچاندن ولوم در جهت عقربه ساعت گریل بالا را روشن می‌کند. و چرخاندن در خلاف جهت عقربه ساعت مربوط به شعله پایین است. کافی است ولوم را در جهت دلخواه بچرخانید و فندک اجاق گاز را بزنید. اگر اجاق شما فندک ندارد باید این کار را به صورت دستی انجام دهید. یعنی شعله کبریت را به سوراخ مشعل کف فر وارد کنید.

بهتر است چند ثانیه ولوم را نگه دارید تا شعله پیلوت گرم شود. ممکن است اجاق گاز شما پنل لمسی داشته باشد. در این صورت روی صفحه نمایش، روی علامت دما (temp یا temperture) بزنید. با علامت + و – میتوانید درجه را کم یا زیاد کنید.

راهنمای تنظیم ساعت اجاق گاز

اگر گاز شما ساعت دارد، برای استفاده از امکانات باید آن را تنظیم کنید. ممکن است نحوه تنظیم ساعت با توجه به مدل فر متفاوت باشد. اما روش‌های رایج به شرح زیر هستند:

  • علامت ساعت را بزنید. حالا با دکمه های + و – زمان درست را وارد کنید. در انتها مجدد علامت ساعت را بزنید.
  • ممکن است دکمه تایمر و ساعت یکی باشند. در این صورت چند بار دکمه را بزنید تا روی حالت clock قرار بگیرد. حالا با + و – ساعت را وارد کنید و مجدد دکمه اصلی را بزنید.
  • در برخی دیگر از مدلها، برای تنظیم ساعت باید علامت high و low یا مثبت و منفی را همزمان فشار دهید. حالا با همین دو علامت ساعت درست را وارد کنید. در انتها با زدن دکمه auto off یا enter این زمان را ثبت کنید.

بیشتر بخوانید:
تمیز کردن فر

قرار دادن سینی فر در طبقات

فرها معمولا هم طبقه فلزی راه راه دارند، و هم سینی. برای پخت غذا با ظرف، می‌توانید ظرفتان را روی توری فلزی قرار دهید. برای غذاهای پهن کردنی مثل پیتزا، شیرینی و… نیز سینی مناسب است. جهت قرار دادن سینی در طبقه دلخواه، آن را از دو لبه کناری وارد ریل کنید.

قرار دادن طبقات در فر

نحوه استفاده از فر با تایمر

تایمر یک قابلیت کاربردی در فر گاز است. قبل از تایمر حتما مرحله تنظیم ساعت اجاق گاز را انجام دهید. حالا با زدن دکمه timer یا auto off باید زمان دلخواه را وارد کنید. با + و – زمان را وارد کرده و مجدد دکمه timer یا auto off را بزنید.

در اجاق گازهای قدیمی‌تر قضیه کمی فرق می‌کند. ممکن است فر گاز شما ساعت نداشته باشد. در این صورت باید ولوم مربوط به تایمر را، به صورت دستی روی زمان دلخواه قرار دهید. معمولا تنظیم زمان در این نوع، دقیق نیست.

راهنمای استفاده از جوجه گردان فر گازی

در میان قطعات حتما چند سیخ فلزی مشاهده می‌کنید. سیخ را از مرغ رد کنید. حالا دو طرف مرغ را با چنگک‌های تیز فلزی محکم کنید. پیچ چنگک را محکم کنید تا مرغ ثابت باقی بماند. سیخ‌ها را روی فرورفتگی صفحه توری قرار دهید. حالا کلید جوجه گردان را بزنید تا موتور شروع به کار کند. با توجه به مدل فر گاز، دکمه جوجه گردان می‌تواند مکانیکی یا لمسی باشد.

استفاده از جوجه گردان فر

نحوه استفاده از فر برقی

فر برقی معمولا پیشرفته‌تر از مدل گازی است. برای راهنمایی کامل و جزئیات مدل فربرقی‌تان، بهتر است دفترچه راهنمای آن را یک بار مطالعه کنید. در اینجا تنظیمات عمومی و رایج فر برقی را مرور می‌کنیم.

تنظیمات گرم کردن غذا با فر برقی

معمولا اکثر فرهای برقی، کار ماکروفر را هم برای شما انجام می‌دهند. یکی از این امکانات گرم کردن غذا است. ابتدا ظرف موردنظرتان را درون فر قرار دهید. حالا دکمه استارت را بزنید. معمولا هر باز زدن استارت ۳۰ ثانیه به زمان گرم کردن اضافه می‌کند. البته تنظیم زمان را با دکمه + و – هم می‌توانید وارد کنید.

تنظیمات یخ زدایی با فر برقی

فر شما ممکن است ۲ حالت داشته باشد. یا دکمه یخ زدایی (defrost) به صورت مجزا وجود دارد. یا باید با چرخاندن کلید function، یخ زدایی را انتخاب کنید. در هر دو حالت بعد از انتخاب یخ زدایی زمان دلخواه را با + و – وارد کرده و start را بزنید. (در بعضی از مدلهای فر، باید وزن غذا را هم وارد کنید و بعد از آن start کنید.)

بیشتر بخوانید:
بهترین محل نصب فر توکار

تنظیمات کانوکشن فر برقی

کانوکشن همان فر خودمان است. یعنی هوای داغ جهت پخت انواع کیک و غذا. برای این گزینه، باید علامت کانوکشن (پنکه) را انتخاب کنید. یا اینکه کلید function را بچرخانید تا روی کانوکشن قرار بگیرد. حالا enter را بزنید و با + و – دمای دلخواه را وارد کنید. مجدد enter را بزنید و زمان پخت را اضافه کنید. در آخر start  را بزنید. حالا با زمان و دمای دلخواه شما پخت آغاز می‌شود.

نحوه استفاده از فر برقی

تنظیمات گریل و نحوه استفاده از گریل فر

حالت گریل به نوعی از پخت با حرارت زیاد و مستقیم گفته می‌شود که باعث می‌شود سطح گوشت برشته شده در حالی که درون گوشت همچنان آبدار و نرم است. برای گریل کردن گوشت و مرغ بهتر است از تابه مخصوص گریل استفاده کنید زیرا گریل در دمای زیادی انجام می‌شود. پس از ظرف نامناسب استفاده نکنید.

در حالت گریل بهتر است غذا را در قفسه های پایینی فر قرار دهید تا پخت بهتر انجام شود. از آنجایی که ممکن است روغن و سس غذا کف فر بریزد بهتر است سینی روغن گیر را در پایینترین طبقه قرار دهید.

نحوه استفاده از جوجه گردان فر

استفاده از جوجه گردان فر بسیار راحت است. کافیست جوجه را وارد سیخ کرده و روی محل مخصوص در ریل فلزی قرار دهید. سینی روغن گیر را کف فر قرار دهید. دکمه مخصوص جوجه گردان را بزنید و درب فر را بسته و تاپخت کامل ب

بیشتر بخوانید:
میزان رضایت از فر برقی اخوان

قفل کودک در فر برقی

قفل کودک معمولا با کلیدهای ترکیبی فعال می‌شود. این مورد را باید از فروشنده یا دفترچه راهنمای فر متوجه شوید. اما یکی از کلیدهای رایج قفل کودک فشردن همزمان + و – یا up و down است. در برخی دیگر از دستگاه‌ها باید دکمه stop را چند ثانیه فشار دهید و نگه دارید. با فشردن دوباره دستور، دستگاه از حالت قفل کودک خارج می‌شود.

نحوه استفاده از فر برقی

کدام طبقه فر برای پخت غذا بهتر است؟

اینکه غذا را در کدام طبقه قرار دهید بستگی به نوع غذایی که می‌پزید دارد. برای مثال برای پخت کیک و شیرینی طبقه وسط مناسب است. فن کانوکشن را روشن کنید و در اواخر پخت المنت بالای فر را برای پخت بهتر روی کیک و شیرینی روشن کنید.

پخت پیتزا و نان در طبقه پایین بهتر انجام خواهد شد. البته برای برشته شدن روی پیتزا المنت بالا را در نهایت روشن کنید. غذاهایی مانند لازانیا نیز در طبقه بالای فر بهتر آماده می‌شوند.

روش پخت غذاهای پرطرفدار در فر

پخت کیک در فر برقی

  • دستگاه را از قبل در دمای 180 درجه سانتیگراد به مدت ده دقیقه گرم کنید.
  • با توجه به نوع فر دمای مورد نظر را انتخاب کنید. بهترین دما بین 160 تا 180 درجه است.
  • فن کانوکشن را روشن کنید.
  • در زمان پخت کیک (بخصوص نیم ساعت اول) درب فر را به هیچ عنوان باز نکنید.

پخت پیتزا در فر

  • فر را در دمای 180 درجه 15 دقیقه قبل از پخت گرم کنید.
  • پیتزا را در تابه مخصوص در طبقه پایین یا وسط قرار دهید.
  • دما و زمان مناسب پخت پیتزا را انتخاب کنید. ( دمای 180 تا 200 درجه به مدت 45 دقیقه مناسب است. 10 دقیقه آخر پخت المنت بالا را روشن کنید تا پنیر روی پیتزا برشته شود)
  • هنگام پخت پیتزا زیاد در فر را باز نکنید.

پخت گوشت در فر

  • فر را 10 دقیقه قبل از پخت گرم کنید.
  • برای گوشت سفید دما باید زیر 200 درجه سانتی گراد باشد و زمان مناسب بستگی به علاقه شما دارد.
  • برای گوشت قرمزدما باید بالای 200 درجه سانتی گراد باشد و زمان مناسب بستگی به علاقه شما دارد.
  • اگر میخواهید گوشت آبدار شود آن را در یک تابه در بسته درون فر قرار دهید.

خرید آنلاین بهترین فر توکار و روکار

هر چقدر امکانات فر بیشتر باشد، کار شما برای پخت و پز آسان تر است. مثلا فرهای جدید ایرانی، منوی خودکار پخت غذا در اختیارتان قرار می‌دهند که واقعا جذاب و کاربردی است. برای مشاهده جدیدترین مدلهای فر آشپزخانه از برندهای معتبر به فروشگاه آنلاین چارسو مراجعه کنید.

سوالات متداول

چگونه شعله بالا و پایین فر را همزمان روشن کنیم؟

اگر فرگاز دارید، در اکثر مدل‌ها امکان روشن کردن شعله بالا و پایین به صورت هزمان وجود ندارد. می‌توانید ابتدا شعله پایین را برای پخت و پز روشن کنید و از شعله بالا برای برشته شدن روی کیک و … استفاده کنید. در فرهای برقی هر دو المنت به طور هزمان روشن می‌شوند.

نحوه استفاده از جوجه گردان فر چگونه است؟

روی سینی زیرین فر فویل پهن کنید. مرغ را در سیخ جوجه گردان فرو کرده و در فر وصل کنید. دکمه جوجه گردان را فشار داده تا فر شروع به کار کند.

اشتراک گذاری :