روشویی و شیر آن یکی از مهم‌ترین اقلام سرویس بهداشتی منزل شما محسوب می‌شوند. به همین علت باید در انتخاب روشویی، شیر و اتصالات مربوط به آن دقت کنید. در این میان، شیلنگ‌های روشویی نقش مهمی را در انتقال آب سرد و گرم به شیر آب بازی می‌کنند.

هنگام خرید شیلنگ باید شیلنگ‌های باکیفیتی را انتخاب کنید تا دیرتر دچار خرابی و پوسیدگی شوند. شیلنگ روشویی در انواع پلاستیکی و فلزی در بازار موجود است. هر چقدر هم شیلنگ‌های باکیفیتی را انتخاب کنید، به مرور زمان شیلنگ‌ها دچار پوسیدگی یا پارگی خواهند شد. همچنین ممکن است درون شیلنگ‌ها رسوب جمع شود. تمام این موارد، منجر به کاهش فشار آب خواهد شد. در این هنگام، نیاز است تا شیلنگ روشویی را تعویض کنید.

تعویض شیلنگ روشویی کار بسیار راحتیست و اگر مقداری با کارهای فنی آشنا باشید، می‌توانید این کار را در منزل و توسط خودتان انجام دهید. در این مطلب قصد داریم نحوه نصب و تعویض شیلنگ روشویی را به شما آموزش دهیم. در ادامه این مطلب با مراحل تعویض شیلنگ‌های روشویی و ابزار مورد نیاز برای این کار آشنا خواهید شد.

شیلنگ روشویی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر نگاهی به زیر روشویی سرویس بهداشتی منزل خود بیندازید، شیلنگ‌هایی را در آنجا مشاهده خواهید کرد. به این شیلنگ‌ها، شیلنگ روشویی می‌گویند. شیلنگ روشویی وظیفه انتقال آب سرد و گرم را از لوله‌کشی ساختمان به شیر روشویی دارد. یک سر شیلنگ روشویی به شیر پیسوار متصل می‌شود که می‌توانید نمونه آن را در تصویر زیر مشاهده کنید:

سر دیگر شیلنگ روشویی نیز به شیر آب متصل می‌شود. شیلنگ روشویی از دو قسمت بیرونی و درونی تشکیل شده است. قسمت درونی از مواد نرمی مانند پی وی سی (PVC) تشکیل شده است. قسمت بیرونی شیلنگ روشویی نیز از مواد سخت‌تری مانند آلیاژ‌های برنج، استیل فنری یا تارهای آلومینیوم و استیل (در شلنگ‌های حصیری) تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید:

نحوه بستن شیر پیسوار

نکات مهم در خرید شیلنگ روشویی

قبل از تعویض شیلنگ روشویی باید به بازار برای خرید شیلنگ جدید مراجعه کنید. اما لازم است نکاتی را در این مورد مدنظر قرار دهید. شما باید شیلنگی را انتخاب کنید که قابلیت اتصال به شیر پیسوار و همچنین شیر روشویی را داشته باشد.

ممکن است دو سر شیلنگ سایزهای مختلفی داشته باشند. بهترین راه این است که شیلنگ کهنه را با خود به بازار ببرید و نمونه سالم و جدید آن را تهیه کنید. همچنین باید طول شیلنگ را نیز در نظر بگیرید. طول شیلنگ باید متناسب با فاصله شیر پیسوار تا شیر روشویی باشد.

آخرین نکته‌ای که باید هنگام خرید شیلنگ روشویی جدید مد نظر قرار دهید، کیفیت شیلنگ است. از برندها و فروشندگان معتبر خرید کنید تا از تعویض زودهنگام شیلنگ روشویی و خرج اضافی در امان بمانید.

ابزار مورد نیاز برای تعویض شیلنگ روشویی

تعویض شیلنگ روشویی بسیار ساده است. اگر ابزار لازم در منزل شما موجود باشد، می‌توانید به راحتی شیلنگ روشویی را تعویض کنید.

وسایلی که برای این کار به آن‌ها احتیاج پیدا خواهید کرد عبارت‌اند از:

  • انبر قفلی
  • آچار فرانسه
  • نوار تفلن
  • یک ظرف برای تخلیه آب موجود در لوله‌ها

مراحل تعویض شیلنگ روشویی

برای تعویض شیلنگ زیر روشویی، گام‌های زیر را به ترتیب بردارید.

۱. قطع جریان آب

ابتدا لازم است جریان آب را قطع کنید. برای این کار به محل نصب شیر فلکه ساختمان مراجعه کرده و آن را ببندید. به سایر اعضای خانواده قبل از بستن شیر آب هشدار لازم را بدهید!

۲. باز کردن شیر آب روشویی پس از بستن شیر فلکه

ممکن است مقداری آب در لوله‌های متصل به روشویی باقی مانده باشد. برای این که این آب برای شما مزاحمت ایجاد نکند، شیرهای آب سرد و گرم روشویی را تا انتها باز کنید تا آب باقی مانده در لوله‌ها تخیله شوند.

۳. پیدا کردن محل ورودی و خروجی شیلنگ روشویی

ورودی و خروجی شیلنگ روشویی را پیدا کنید. ورودی شیلنگ به شیرهای پیسوار متصل بوده و خروجی آن نیز به شیر روشویی متصل است.

معمولاً سوراخ‌هایی در زیر روشویی وجود دارد که شیلنگ از آن‌ها رد شده و به شیر روشویی متصل می‌شود. پیدا کردن محل دقیق ورودی و خروجی شیلنگ روشویی برای جلوگیری از باز کردن اشتباهی سایر لوله‌ها بسیار مهم است.

۴. جدا کردن شیلنگ قبلی

ابتدا شیر پیسوار را ببندید.ظرفی را که از قبل آماده کرده‌اید، زیر شیر پیسوار قرار دهید تا آبی که ممکن است از شیر پیسوار خارج شود، در ظرف بریزد و از کثیفی سرویس بهداشتی جلوگیری شود. سپس باید پیچی که شیلنگ روشویی را به شیر پیسوار متصل کرده است، با استفاده از آچار فرانسه یا انبر قفلی باز کنید.

قسمتی که شیلنگ به شیر متصل است را نیز پیدا کنید و پیچ آن قسمت را نیز با استفاده از آچار باز کنید. گاهی نیازی به تعویض شیلنگ روشویی نیست و شیلنگ سالم است. اگر شیلنگ‌ سالم است و تنها درون آن رسوب جمع شده می‌توانید با استفاده از فشار آب، شیلنگ را تمیز کرده و دوباره از همان شیلنگ استفاده کنید.

گاهی نیز وجود نشتی در شیلنگ‌ها به علت این است که آن‌ها در قسمت‌های اتصال، به خوبی آب‌بندی نشده‌اند یا این که ممکن است واشر‌ها دچار آسیب‌دیدگی شده باشند. در این صورت می‌توانید با استفاده از نوار تفلن، محل اتصال را آب‌بندی کنید. یا این که ممکن است با تعویض واشر،‌ مشکل شما حل شود. پس قبل از تهیه شیلنگ جدید می‌توانید با جدا کردن شیلنگ قبلی، از سالم بودن قطعات اطمینان حاصل کنید. اما اگر شیلنگ روشویی پاره یا پوسیده شده باشد، باید شیلنگ جدید را نصب کنید.

۵. نصب شیلنگ جدید

حال باید شیلنگ جدیدی را که تهیه کرده‌اید،‌ نصب کنید. واشر را در محل خود قرار داده و پیچ را نیز با استفاده از آچار ببندید. اگر واشرها سالم باشند، معمولاً نیازی به استفاده از نوار تفلن نیست و سر شیلنگ آب‌بندی خواهد شد. اما اگر احساس می‌کنید آب‌بندی با استفاده از نوار تفلن به جلوگیری از نشتی و محکم شدن پیچ‌ها کمک می‌کند، از این نوارها استفاده کنید. توجه کنید که شیلنگ هنگام اتصال، پیچ و تاب نداشته باشد و صاف باشد. همچنین پیچ‌ها را بیش از حد سفت نکنید تا هنگامی که خواستید آن‌ها را دوباره باز کنید، دچار مشکل نشوید.

۶. اطمینان از نداشتن نشتی

پس از اتمام کار، باید شیر فلکه را باز کنید. سپس شیر پیسواری که در مراحل قبل بسته بودید را نیز باز کنید. با باز کردن شیر آب روشویی، از نداشتن نشتی اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده هرگونه نشتی، محکم بودن پیچ‌ها و سالم بودن واشرها را بررسی کنید. در صورت نیاز از نوار تفلن برای آب‌بندی استفاده کنید.

کلام آخر

در این مطلب، مراحل تعویض شیلنگ روشویی را به صورت کامل توضیح دادیم. همانطور که گفته شد، تعویض شیلنگ‌های روشویی کار بسیار راحتیست و نیازی نیست تا به سرویس‌کار مراجعه کرده و هزینه‌ای را بابت تعویض شیلنگ به او پرداخت کنید. با خرید شیلنگ باکیفیت و تعویض آن توسط خودتان، در هزینه‌های جاری خود صرفه‌جویی کنید.

سوالات متداول

۱. شیلنگ روشویی چیست؟

به شیلنگ‌هایی که در زیر روشویی قرار دارند و وظیفه انتقال آب سرد و گرم به شیر روشویی بر عهده آن‌هاست، شیلنگ روشویی می‌گویند.

۲. آیا برای تعویض شیلنگ روشویی باید به سرویس‌کارهای ماهر مراجعه کنم؟

با در اختیار داشتن ابزار مناسب می‌توانید تعویض شیلنگ روشویی را به راحتی توسط خودتان و در منزل انجام دهید.

۳. برای تعویض شیلنگ روشویی در منزل به چه ابزاری نیاز است؟

برای تعویض شیلنگ روشویی به ابزاری مانند انبر قفلی، آچار فرانسه و نوار تفلن احتیاج خواهید داشت.

۴. چرا باید شیلنگ روشویی را تعویض کنم؟

شیلنگ‌های روشویی به مرور زمان با مشکلاتی مانند پوسیدگی، پارگی و نفوذ رسوبات به درون شیلنگ مواجه می‌شوند. بنابراین مشکلاتی مانند نشتی آب و کاهش فشار آب به وجود می‌آید و باید شیلنگ روشویی را تعویض کنید.

اشتراک گذاری : Array