در طراحی فضای داخلی منزل زیبایی و انتخاب سرویس های بهداشتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. شاید همه در تزئین و انتخاب نمایی مناسب برای سرویس بهداشتی برنامه ریزی نکنند، اما اگر زیبایی خانه تان در حد یک قصر باشد و جزئیاتی مانند سرویس بهداشتی توجه نکنید، نتیجه تمام انتخاب و تزئینات ساختمانتان به باد می رود. در ادامه راهنمای کاملی برای خرید روشویی بهداشتی و هر نکته ای که نیاز دارید را برای شما آورده ایم.

سنگ روشویی

سرویس های بهداشتی یکی از مهم‌ترین فضاها در هر ساختمانی هستند و با انتخابی هوشمندانه می توانید فضای ساده و بی حالت سرویس بهداشتی را بسیار زیبا و جذاب کنید. گاهی با کمی خلاقیت و استفاده از ساده ترین لوازم و مصالح می تواند زیبایی بسیار زیادی به سرویس بهداشتی خود اضافه کنید.

انتخاب روشویی بهداشتی یکی از مسائلی است که با اطلاع از برخی نکات، می تواند تأثیر چشمگیری در زیبایی منزل تان داشته باشد. برای مثال، انتخاب یک سنگ روشویی مناسب، آینه ای ساده، چراغ های سقفی خاص، دستگیره و شیرهای مناسب می تواند فضای مناسبی برای سرویس بهداشتی خانه به وجود بیاورید.

سنگ روشویی

انواع روشویی سرویس های بهداشتی

در فضای هر ساختمانی سنگ روشویی نقش بسیار مهمی دارد و معمولاً روشویی ها در دو مدل بدون کابینت و کابینت دار طراحی و تولید می شوند. سنگ های روشویی بدون کابینت با نام روشویی های بهداشتی ایستاده نیز شناخته می شوند.

این نوع از روشویی های بهداشتی عموماً از جنس چینی تولید می شوند و با احتمال زیاد انواع مختلفی از آن را تابه‌حال در مکان های مختلف دیده اید. روشویی های ایستاده را باید یکی از قدیمی ترین نوع سنگ های بهداشتی در ساختمان ها بدانیم. با توجه به استقبال زیادی که از این نوع سنگ های روشویی وجود دارد و اینکه از اولین نوع روشویی های بهداشتی هستند، در ابعاد و اندازه های مختلفی هم تولید می شوند. لذا توصیه می کنیم در حین خرید به ابعاد و فضای سرویس بهداشتی خود به خوبی توجه داشته باشید.

سنگ روشویی کابینتی نوع دیگری از سنگ سرویس های بهداشتی است که با توجه به تفاوت در طراحی و نوع کاربرد، بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفتند. روشویی های یونیت دار یا کابینتی فضایی را در زیر سینک تعبیه کرده اند که می تواند برای قرار دادن انواع مواد شوینده و لوازم مورد استفاده در دستشویی ها کاربرد داشته باشد.

این نوع از سنگ های روشویی معمولاً در دو مدل دیواری و زمینی، یا پایه دار، تولید می شوند. در صورتی که سرویس بهداشتی منزل یا محل کاریتان فضای مناسبی دارد، پیشنهاد می کنیم که از سرویس های روشویی کابینتی استفاده کنید.

همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته که روشویی های بهداشتی کابینت داری که از نوع زمینی هستند، توانایی تحمل وزن بیشتری هم دارند. پس در حین خرید به نوع کاربرد و وسایلی که در آن قرار می دهید هم توجه داشته باشید.

انواع روشویی

سبک طراحی روشویی های بهداشتی چگونه است؟

یکی دیگر از معیارهای که در حین خرید سنگ روشویی بهداشتی باید به آن توجه داشته باشید، سبک طراحی و مدلی است که برای آن‌ها انتخاب شده است. شرکت و واحد های تولیدی که در عرصه لوازم بهداشتی ساختمانی مشغول به خدمت هستند، در طراحی سرویس ها بهداشتی و لوازم مورد استفاده در آن‌ها تغییراتی به وجود می آورند تا هرچه بیشتر مورد توجه خریداران واقع شود.

در گذشته برای تولید سرویس های روشویی از ترکیبات فلزی نیز استفاده می شد که با توجه به میزان خوردگی بالایی که داشتند، خیلی مورد استقبال واقع نشد. امروز اما تقریباً تمامی روشویی های بهداشتی از جنس سرامیک و چینی هستند. معمولاً سبک طراحی سنگ ها روشویی نیز در سه الگوی زیر است:

۱. سنگ های روشویی بهداشتی یکپارچه

این نوع روشویی های معمولاً سرامیکی هستند و پایه و سینک همگی یک تکه اند. در تولید چنین نوعی از روشویی سرویس های بهداشتی مواد بیشتری برای ساخت استفاده می شود، لذا قیمت بیشتری هم دارند. لذا در صورتی که قصد طراحی های لوکس و مدرن در خانه خود دارید به استفاده از این نوع روشویی ها بپردازید.

۲. روشویی بهداشتی چند تکه

اگر در خانه یا سرویس بهداشتی خود دارای محدودیت فضا هستید، توصیه می کنیم به استفاده از روشویی های چند تکه بپردازید. پایه و سینک این نوع از روشویی های بهداشتی جدا از هم هستند و در صورتی که نیاز به تعمیر داشته باشند، کاربرد راحتی دارند. معمولاً در دکوراسیون های کلاسیک استفاده از سنگ های روشویی چند تکه انتخاب مناسبی است.

۳. روشویی های قابل نصب در کنج بنا

در ساختمان های متراکم و کوچک معمولاً فضای کوچکتری برای سرویس های بهداشتی در نظر گرفته می شود. در این فضا امکان استفاده از هر نوع سنگ روشویی وجود ندارد. لذا طراحان لوازم ساختمانی بهداشتی سنگ های روشویی را تولید کرده اند که قابلیت نصب در گوشه های بنا را داراست. در ساختمان های کوچک بهترین انتخاب برای سرویس های بهداشتی استفاده از روشویی های کنج یا گوشه است.

روشویی گوشه

۴. روشویی های وال هنگ

نوعی از سنگ های روشویی به گونه ای طراحی شده اند که قابل نصب بر روی دیوار هستند. این نوع از روشویی ها به اصطلاح وال هنگ نامیده می شوند. اگر در دکوراسیون فضای داخلی خانه خود به دنبال ایجاد فضایی لوکس هستید می توانید از این نوع سرویس های روشویی استفاده کنید. جنس این نوع روشویی های معمولاً از سرامیک یا سنگ نیست چرا که وزن معیار بسیار مهمی در تولید آن‌ها است. معمولاً در تولید چنین نوعی از روشویی ها از آکریلیک و مواد سنتزی استفاده می شود.

5-سنگ روشویی رومیزی

این سنگ های روشویی که به نام کانتر نیز شناخته می شوند، نوعی از وال هنگ ها هستند و بر روی یک پایه قرار می گیرند. خوبی سنگ های رومیزی قابلیت تغییر زیاد آن‌ها با استفاده از تغییر در دکوراسیون است. به نوعی که می تواند همسو با تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی خود سبک طراحی روشویی را هم تغییر دهید.

در تولید روشویی های بهداشتی از چه موادی استفاده می شود؟

امروز بیشتر سنگ های روشویی از جنس سرامیک لعاب‌دار تولید می شوند و رایج ترین نوع از سنگ ها هستند؛ اما مواد دیگری نیز در تولید سنگ های روشویی استفاده می شوند که در ادامه معرفی می شوند.

چوب: برخی از سنگ های روشویی با استفاده از چوب تولید می شوند که محصولی لوکس به حساب می آیند. چوب به واسطه راحتی در تراشکاری و شکل گیری، مواد مناسبی برای تولید روشویی است، اما بسیار گران قیمت است. این نوع از روشویی های بهداشتی در طراحی های لوکس و لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند.

جنس روشویی

چوب کابینتی یا ملامینه: نوع دیگری از مواد مورد استفاده در تولید سرویس های بهداشتی است که بیشتر برای تولید پایه مورد استفاده قرار می گیرد. ملامینه موادی است که در میان آن نئوپان قرار گرفته و سطح رویی اش با استفاده از MDF تولید می شود.

MDF: این نوع از چوب در تولید بسیاری از کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مقایسه با نئوپان و ملامینه مقاومت و کیفیت بیشتری در برابر رطوبت دارند. چوب MDF همانند نئوپان از ذرات بسیار کوچک چوب تولید می شود اما در دما و فشار بسیار بالاتری پرس می شوند. در تولید این نوع از چوب ها از مواد رزینی و چسب های مختلف استفاده می شود، اما همچنان نمی توان گفت که استحکام خیلی خیلی بالایی دارند.

مواد PVC: این نوع از مواد در تولید روشویی های بهداشتی کاملاً ضد آب هستند و استحکام بسیار بالایی دارند. PVC نوعی از پلاستیک فشرده است که تحت شرایط حرارتی و فشار خاصی تولید می شوند و وزن مناسبی هم دارند. در مقایسه با تمام مواد مورد استفاده برای تولید روشویی های بهداشتی، PVC بهترین انتخاب ممکن است. چرا که به خوبی عایق هستند و مقاومت بالایی در برابر فرسودگی دارند.

و در آخر…

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که معمولاً ابعاد استاندارد در تولید و طراحی انواع سنگ های روشویی ارتفاع ۸۰ سانتی متر و عمق روشویی ۴۰ سانتی متر است. این ابعاد به صورت کلی در تولید به عنوان ابعادی استاندارد در نظر گرفته می شود، اما با توجه به فضای مورد استفاده و نوع کاربرد این اندازه ها دستخوش تغییر هستند.

اشتراک گذاری :