از آنجایی که اجاق گاز یکی از لوازم بسیار پرکاربرد در آشپزخانه است و روزانه بارها از آن استفاده می‌شود بهتر است نکاتی را در استفاده از آن رعایت کنید تا احتمال بروز خرابی و مشکل کاهش یابد. در این مقاله تمام این نکات را بررسی میکنیم. با ما همراه باشید.

تمیز کردن اجاق گاز به صورت مداوم و اصولی

سعی کنید به صورت مداوم و با مواد غیر شیمیایی اجاق گاز خود را تمیز کنید. در اینصورت لکه‌ها و مواد غذایی آسانتر از بین می‌رود و هیچوقت نیاز به استفاده از شوینده‌های قوی نخواهید داشت. سعی کنید در هنگام پخت و پز از ریختن یا سر رفتن غذا روی اجاق گاز جلوگیری کنید و بعد از هر پخت و پز یا حداقل به صورت روزانه اجاق گاز را با یک دستمال از چربی‌ها، گرد و غبار و مواد غذایی پاک کنید.

تمیز کردن سرشعله های اجاق گاز

اگر سرشعله‌ها کثیف باشند و مجرای آنها توسط مواد غذایی بسته شده باشند قدرت شعله‌ها کمتر شده و در پخت و پز به مشکل میخورید. برای تمیز کردن سرشعله‌ها آنها را از گاز جدا کنید و به مدت نیم ساعت در محلول آب و سرکه یا آب و صابون قرار دهید. در نهایت می‌توانید از یک اسفنج یا مسواک برای تمیز کردن مواد سخت باقی مانده استفاده کنید. پس از شستشو سر شعله‌ها را به خوبی خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای کامل تمیز کردن اصولی اجاق گاز

استفاده نکردن از مواد شیمیایی قوی برای تمیز کردن اجاق گاز

ممکن است به هر دلیلی مثل نداشتن وقت برخی لکه‌ها قدیمی شده باشند. در اینصورت پاک کردن این لکه‌ها سختتر خواهد بود ولی سعی کنید برای تمیز کردن این لکه‌ها نیز از شوینده‌های قوی که ممکن است به صفحه گاز آسیب برسانند استفاده نکنید. با کمی زمان گذاشتن و حوصله می‌توانید لکه‌ها را با مواد طبیعی پاک کنید. برای مثال کافی است از ترکیب آب و سرکه استفاده کنید و با اسفنج نرم لکه‌ها را پاک کنید. برای لکه‌های سختتر از محلول سرکه و جوش شیرین استفاده کنید و اجاه دهید 5 تا 10 دقیقه روی اجاق گاز بماند سپس لکه‌ها را تمیز کنید. آب و صابون نیز شوینده‌های مناسبی بخصوص برای تمیز کردن به صورت روزانه هستند.

در نهایت اگر لکه‌ها بسیار قدیمی و سخت هستد و زمان کافی نیز ندارید اسپری مخصوص تمیز کردن اجاق گاز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

استفاده نکردن از ظروف بزرگ و سنگین روی اجاق گاز

با توجه به اندازه هر شعله از ظرف مناسب روی شعله استفاد کنید. روی شعله کوچک از قابلمه بزرگ استفاده نکنید زیرا باعث می‌شود بخشی از حرارت به سمت اجاق گاز برگشته و رنگ استیل آن تغییر کند و اگر شیشه‌ای است بشکند. از استفاده دیگ‌های بسیار بزرگ در روی اجاق گاز نیز خودداری کنید.

نگهداری از ولوم اجاق گاز

ولوم اجاق گاز یک قطعه پلاستیکی محکم یا فلزی است که نقش مهمی در جاق گاز دارد و با توجه به نکاتی کوچک می‌توانید از خراب شدن آن جلوگیری کنید. برای مثال انتخاب سایز درست ظروف و وزن آنها نسبت به شعله مهم است. در غیر اینصورت ممکن است ولوم ذوب و خراب شود و حتی به سایر قطعات اجاق گاز آسیب برساند.

نریختن آب به صورت مستقیم روی گاز

به هیچ عنوان آب را به صورت مستقیم روی اجاق گاز نریزید. بسیاری از افراد برای شستشوی اجاق گاز از ریختن آب روی گاز استفاه می‌کند که اینکار می‌تواند باعث گرفتگی بخش‌هایی از اجاق گاز و خرابی آن شود. بهتر است از دستمالی مرطوب برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید. از سر رفتن آب یا سایر مایعات روی اجاق گاز نیز جلوگیری کنید.

نصب هود در فاصله مناسب

قطعا نصب هود در فاصله مناسب تاثیر زیادی در افزایش طول عمر اجاق گاز دارد. تجمع چربی‌ها و ذرات ناشی از پخت و پز می‌تواند باعث گرفتگی شعله‌ها و سایر قسمت‌های اجاق گاز شود و باعث خرابی شود. پس خرید یک هود پر قدرت و نصب آن در فاصله مناسب بسیار مهم است.

نصب اجاق گاز در مکان مناسب

باید بهترین مکان را برای نصب اجاق گاز در آشپزخانه انتخاب کنید. برای مثال نصب گاز در کنار سینک باعث می‌شود احتمال مرطوب شدن اجاق گاز و خراب شدن آن بیشتر شود. همچنین نصب گاز در کنار پنجره باعث کاهش ایمنی در استفاده از اجاق گاز خواهد شد. پس هنگام نصب گاز رومیزی، برای انتخاب محل نصب دقت زیادی به خرج دهید. در هنگام خرید به هماهنگی ابعاد اجاق گاز با محل نصب دقت کنید. در مقاله ای از سایت چارسو اطلاعات کامل درباره ابعاد استاندارد گاز رومیزی را بخوانید.

توجه به دفترچه راهنما در روشن کردن اجاق گاز

هر اجاق گاز با توجه برند و امکاناتی که دارد به مراقبت‌های خاص نیاز دارد. بهتر است قبل از نصب و استفاده از اجاق گاز دفترچه راهنمای همراه آن را به دقت مطالعه کنید تا نکات مهم در استفاده و نصب را بدانید. حتی نکات استفاده و نگهداری با توجه به متریال اجاق گاز می‌تواند متفاوت باشد.

کلام آخر

قبل از هرچیز باید سعی کنید اجاق گازی از برند مناسب که ضمانت نامه دارد تهیه کنید. سپس سعی کنید نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید تا سالها از اجاق گاز خود بدون نیاز به تعمیر استفاه کنید. بخصوص که این روزها هزینه تعمیر زیاد شده است. اگر قصد خرید اجاق گاز رومیزی یا مبله با قیمت بسیار مناسب از بهترین برندها را دارید به فروشگاه اینترنتی چارسو مراجعه کنید.

سوالات متداول

آیا نصب هود در افزایش عمر اجاق گاز تاثیر دارد؟

بله هود با مکش ذرات چربی و گرد و غبار از تجمع آنها در بخش های مختلف اجاق گاز جلوگیری میکند.

آیا میتوان اجاق گاز را با آب شست؟

خیر از ریختن مستقیم آب روی اجاق گاز جلوگیری کنید.

بهترین مواد شوینده برای شستشوی اجاق گاز چیست؟

بهترین مواد شوینده‌های طبیعی مثل سرکه، لیمو، جوش شیرین است.

اشتراک گذاری : Array