حتما زیاد شنیده‌اید که آشپزخانه مهم‌ترین بخش یک خانه است و در بسیاری از خانه‌ها به فنگ شویی درست آشپزخانه توجه کافی نمی‌شود. برای تبادل انرژی به‌صورت صحیح در محیط آشپزخانه ما در این مقاله به معرفی 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون خواهیم پرداخت و به شما کمک می‌کنیم تا قلب خانه شما همیشه پرانرژی و سلامت باشد.

فهرست محتوا

فنگ شویی چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

در دنیای مدرن امروزی با به‌روز شدن تکنولوژی‌ها و مدرن شدن سبک زندگی بیشتر مردم، زندگی بیشتر مردم شلوغ‌تر و سریع‌تر شده است و این سرعت آرامش را از زندگی بیشتر مردم گرفته است. بیشتر تلاشی که ما در طول روز می‌کنیم بازگرداندن این آرامش به محیط خانه و زندگی ما است و گاهی باید برای تحقق این امر دست به روش‌های قدیمی بزنیم.

فنگ شویی یا همان Feng Shui یکی از این روش‌ها است و به بیان دیگر نوعی از نگرش و فلسفه محبوب بین مردمان چین در گذشته بوده است. فنگ در زبان چینی به معنای باد و شویی نیز به معنای آب است. دو عنصر باد و آب در مقابل هم قرار می‌گیرند و هردو عنصر برای سلامتی مفید هستند. عنصر باد و آب تشکیل دهنده بخش زیادی از کره زمین هستند و حیات بر روی زمین وابسته به این دو عنصر است. در فنگ شویی زمین زنده و دارای انرژی است که نام دیگر این انرژی در فنگ شویی انرژی جی است. فنگ شویی در فلسفه مردمان چین، به رابطه نظم و جهات اشیا با انرژی می‌پردازد و قصد کنترل درست آن را دارد. در واقع در فنگ شویی هدف این است که هم از نظر ظاهری و هم از نظر احساسی و خصوصا انرژی‌ها درست عمل کنیم. فنگ شویی در یک نگاه کلی ترکیبی از هنر و علم است و هدف آن یک تعادل مناسب بین کاربرد فضا و زیبایی است. بنابراین حتی اگر خیلی موافق فلسفه این نگرش نیستید از نظر کاربرد توجیه مناسبی برای اجرای اصول فنگ شویی خصوصا در محیط آشپزخانه وجود دارد و توصیه ما این است که برای فهم این مطلب 15 ترفندی که در ادامه برای شما توضیح داده‌ایم را به دقت مطالعه کنید و سپس تصمیم بگیرید که آیا اجرای این اصول برای شما توجیه پذیر است یا خیر. برای استفاده از این تکنیک در آشپزخانه ما در ادامه به 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون خواهیم پرداخت و به شما قدم به قدم در اجرای مراحل آن کمک می‌کنیم.

ترفند اول فنگ شویی آشپزخانه: از روحیه هنری خود الهام بگیرید

اگر قصد دارید که به آشپزخانه خود روح ببخشید و انرژی‌های مثبت را روانه آشپزخانه خود کنید بایستی بدانید که یکی از مهمترین 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون ایجاد هارمونی مناسب و استفاده از آویزه‌های دیواری است. بهترین گزینه‌ی شما برای خرید، تابلوهای هنری و قاب‌های عکس هستند که در شما انرژی مثبتی ایجاد می‌کنند. توجه داشته باشید که علاوه بر محتوای تابلوها باید به اندازه‌های درست و ابعاد مناسب این قاب‌ها توجه کنید. این آویزه‌ها می‌توانند به آشپزخانه شما تم مناسب بدهند و اثر مثبت احساسی آن‌ها روی شما و محیط به مرور باعث می‌شود که انرژی بسیار زیادی را جذب کنید.

ترفند دوم فنگ شویی آشپزخانه: تعادل در عناصر فنگ شویی همه چیز است

به خاطر داشته باشید که عناصر آب، آتش، زمین و فلز همیشه در آشپزخانه وجود دارند و تنها عنصری که وجود ندارد چوب است. برای ایجاد تعادل مناسب می‌توانید یک ظرف پر از میوه را روی اوپن قرار داده یا از یک گیاه کوچک و یا استفاده از آویزهای آن از عنصر چوب در آشپزخانه بهره‌مند شوید. همچنین توجه به عناصر موجود در آشپزخانه و ایجاد تعادل از نظر اهمیت در بالای لیست 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون قرار می‌گیرد.

ترفند سوم فنگ شویی آشپزخانه: از آینه آشپزخانه غافل نشوید!

در قوانین دکوراسیون و البته فنگ شویی یکی از المان‌های مهم آینه است. همانطور که می‌دانید اجاق گاز نماد ثروت به شمار می‌رود و با قراردادن آینه پشت اجاق می‌توانید اثر شعله‌ها و انرژی مثبت‌شان را بیشتر کنید. همچنین آینه را در مکان‌هایی قرار دهید که بیشتر در آن جا آشپزی می‌کنید. وجود آینه و انعکاس شعله‌ها درون آن باعث می‌شود تا ثروت بیشتری جذب کنید.

ترفند چهارم فنگ شویی آشپزخانه: نظم دهنده‌ها را به درستی استفاده کنید!

همانطور که می‌دانید در بازار، ظروف و وسایل نظم دهنده محبوبیت زیادی دارند و خصوصا برای خانه‌های امروزی که بسیار کوچک‌تر هستند کاربردی هستند و به شما کمک می‌کند از فضا بیشترین استفاده را بکنید. در هر 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون، اهمیت استفاده درست از فضاهای داخل آشپزخانه جزو مهمترین رکن‌ها به‌شمار می‌رود.

توجه داشته باشید که تا حد ممکن ظروف در مکان‌های مشخص به خود قرار گرفته باشند.

ترفند پنجم فنگ شویی آشپزخانه: تشابه، دلیلی برای نزدیک بودن است

برای پیدا کردن هرچه سریعتر وسایل خود در کابینت‌ها بهتر است که وسایل شبیه هم را کنار یکدیگر قار داده و تا حد ممکن از ایجاد بی نظمی و آشوب در محیط آشپزخانه جلوگیری کنید. به‌طور مثال ماهیتابه‌ها را کنار هم قرار داده و با کمی فاصله قابلمه‌ها را کنار آن‌ها بگذارید. تا حد ممکن ادویه‌ها را کنار هم قرار داده و روی پیشخوان آشپزخانه را تمیز و مرتب نگه دارید تا از عبور انرژی‌ها جلوگیری نکرده باشید.

ترفند ششم فنگ شویی آشپزخانه: پیشخوان نامرتب و بی نظم ممنوع!

پیشخوان آشپزخانه بسیار مستعد کثیفی و بهم ریختگی است و باید هر زمان که کار آشپزی شما به اتمام می‌رسد دستی به سر و روی پیشخوان آشپزخانه بکشید. وسایلی که مدتی است دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را از روی پیشخوان حذف کنید و تنها وسایلی را روی پیشخوان قرار دهید که مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنید.

آشوب و شلوغی روی پیشخوان آشپزخانه شما باعث می‌شود تا انرژی‌های مثبت از فضا خارج شوند.

ترفند هفتم فنگ شویی آشپزخانه: کدام ظروف و وسایل کاربردی‌تر هستند؟

از نظر فنگ شویی شما تنها باید وسایلی را در آشپزخانه نگهداری کنید که از آن‌ها استفاده می‌کنید و از آشوب و شلوغی پرهیز کنید. شما باید به صورت دوره‌های مشخص وسایل آشپزخانه را از درون کابینت بیرون آورده و از خودتان بپرسید که آخرین باری که سراغ این ظرف یا وسیله آمدید کی بوده است. اگر به ندرت از آن وسیله استفاده کرده‌اید بهتر است که آن‌ها را در کابینت‌های بالا قرار دهید و وسایلی که پر استفاده هستند را در دسترس قرار دهید.

ترفند هشتم فنگ شویی آشپزخانه: نظافت مهم‌ترین اصل فنگ شویی است

تمام این 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون اگر همراه با اصل نظافت و ترتیب نباشند بی فایده خواهند بود. منظور ما از نظافت آشپزخانه، تمیز بودن کابینت‌ها، وسایل، قفسه‌ها، دیوارها و همچنین تمام سطوح آشپزخانه است. حتما به صورت مرتب نظافت آشپزخانه خود را بررسی کنید و در صورت نیاز به نظافت آن بپردازید.

ترفند نهم فنگ شویی آشپزخانه: اجاق گاز و یخچال تعیین کننده است

همانطور که پیش‌تر گفتیم اجاق گاز در آشپزخانه سمبل ثروت به شمار می‌رود و در فنگ شویی آشپزخانه نقش بسیار مهمی دارد همچنین از اهمیت یخچال در فنگ شویی نیز نمی‌توان غافل شد زیرا به تغذیه شما ارتباط مستقیم پیدا می‌کند و اهمیت بالایی دارد. اجاق گاز و یخچال یکی از رکن‌های مهم در 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون به‌شمار می‌روند و توجه به نظافت آن‌ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید از تمام شعله‌های اجاق گاز خود استفاده کنید تا انرژی بیشتری را جذب آشپزخانه خود کنید. همچنین قرار دادن سنگ کوارتز در یخچال نیز باعث می‌شود تا درون یخچال پر از انرژی‌ها مثبت شود.

ترفند دهم فنگ شویی آشپزخانه: آیا وسایل آشپزخانه سالم هستند؟

در تعمیر وسایل آشپزخانه اهمال کاری نکنید و در اولین فرصت وسایل خراب را تعمیر و یا با وسایل جدید جایگزین کنید. توجه داشته باشید که وسایل خراب نه تنها کار آشپزی را برای شما سخت‌تر می‌کنند بلکه باعث می‌شوند تا انرژی محیط آشپزخانه کم شود.

ترفند یازدهم فنگ شویی آشپزخانه: چاقوهای خود را تیز نگه دارید

فراموش نکنید که در 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون جزئیات نیز دارای اهمیت هستند و نباید گذرا از کنار آن‌ها رد شد. یکی از مهم‌ترین وسایل هر آشپزخانه چاقوها هستند که پس از مدتی استفاده کند شده و نیاز به تیز شدن مجدد دارند. سعی کنید هر چند وقت یکبار یا قبل از استفاده آن‌ها را تیز کنید و سپس در جای خود قرار دهید. این‌کار هم کار شما را در آشپزی سهل می‌کند و هم باعث می‌شود تا سطح انرژی آشپزخانه بالاتر برود.

ترفند دوازدهم فنگ شویی آشپزخانه: ظروف شکسته متعلق به زباله‌دان هستند

همیشه ممکن است به‌خاطر حواس پرتی ظروف دچار شکستگی یا ترک خوردگی شوند و اقدامی که ممکن است انجام دهیم نگه داشتن ظروف ترک خورده است که برای فنگ شویی آشپزخانه شما اصلا خوب نیست. بهتر است اگر ظروفی ترک خورده یا شکسته در میان ظروف آشپزخانه دارید آن‌ها را به زباله دان تقدیم کنید و البته اگر نگران از دست دادن ظروف خود هستید بهتر است از این پس از آن‌ها بیشتر از پیش مراقبت کنید.

ترفند سیزدهم فنگ شویی آشپزخانه: مرمت سطوح آشپزخانه در اولویت است

شاید بهتر بود که این ترفند را همان ابتدای لیست اشاره می‌کردیم به این دلیل که مرمت‌های جزئی نیز بسیار حائز اهمیت هستند و باید در سریعترین زمان ممکن انجام شوند. خرابی‌های سینک، کاشی‌ها و حتی درب و پنجره آشپزخانه اثر مسقتیم روی انرژی دارند و باید به محض روئیت هرگونه خرابی تعمیر شوند. پس به خاطر داشته باشید که پیش از هر کدام از 15 ترفند فنگ شویی آشپزخانه و قوانین دکوراسیون ابتدا به مرمت تمام خرابی‌های آشپزخانه بپردازید.

بیشتر بخوانید:

ترمیم سینک گرانیتی شکسته

ترفند چهاردهم فنگ شویی آشپزخانه: مواد غذایی را بررسی کنید

ممکن است مدتی از بعضی از مواد غذایی داخل آشپزخانه استفاده نکرده باشید و بعضی از مواد غذایی شما در داخل یخچال و یا درون نظم دهنده‌ها فاسد شده باشند. اگر متوجه چنین چیزی شدید بلافاصله مواد غذایی فاسد را به سطل زباله منتقل کنید و آن‌جا را به خوبی تمیز کنید. قطعا تنها چیزی که در محیط آشپزخانه خود نمی‌خواهیم وجود بوی بد و مواد غذایی فاسد است.

ترفند پانزدهم فنگ شویی آشپزخانه: در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید

حتما شنیده‌اید که می‌گویند رنگ‌ها معجزه می‌کنند، واقعا نیز همینطور است. امروز با پیشرفت علومی همچون روانشناسی بر تاثیر رنگ‌ها روی روان انسان آگاهیم و باید بدانید که در فنگ شویی نیز رنگ‌ها اثر بسیار زیادی دارند و باید در انتخاب آن‌ها دقت زیادی بخرج داد. برای آشپزخانه بهتر است که از رنگ‌های روشن برای سطوح و همچنین کابینت‌ها استفاده کنید خصوصا اگر فضای کوچکی برای آشپزخانه خود دارید. همچنین رنگ‌های زیر نیز برای آرام کردن فضا و بیشتر کردن انرژی آشپزخانه بسیار موثر هستند:

  • رنگ سفید
  • رنگ آبی آسمانی
  • رنگ خاکی
  • رنگ خاکستری روشن
  • رنگ زرد
  • رنگ سبز طبیعت مانند برگ‌ها

رنگ‌های پیشنهادی به نسبت فضا و وسایل آشپزخانه گزینه‌های مناسبی برای آشپزخانه شما خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه

نقشه باگوا در فنگ شویی چه کاربردی دارد؟

اگر در انتخاب رنگ شک دارید یا میخواهید فنگ شویی آشپزخانه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید توصیه ما به شما این است که از نقشه باگوا استفاده کنید. برای فعال کردن بهترین انرژی‌ها و رنگ‌ها نقشه باگوا راه‌گشای شما است. در ادامه به تعدادی از مکان‌های مختلف آشپزخانه و جایگاه آن در نقشه باگوا خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

دکوراسیون آشپزخانه مدرن

آشپزخانه منطقه جنوبی

 در نقشه باگوا، آشپزخانه منطقه جنوبی در مرکز بالا قرار دارد و به شهرت و نام آوری نیز مشهور است. اگر آشپزخانه شما در جنوب قرار دارد بهتر است از رنگ‌های گرمی مثل قرمز روشن تا نارنجی و یا زرد پررنگ استفاده کنید و از رنگ عناصری مثل چوب که سبز و قهوه‌ای است استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در جنوب از رنگ‌هایی مثل آبی و سیاه و خاکستری استفاده نکنید.

آشپزخانه منطقه جنوب غربی

 این منطقه به عشق و ازدواج مشهور است و در نقشه باگوا در بالا و سمت راست نقشه قرار دارد. اگر آشپزخانه شما این موقعیت را دارد باید بگوییم که شما شانس خواهید داشت. عنصر آتش به تقویت عنصر خاک این منطقه آمده و عشق و ازدواج را تشدید می‌کند. در این منطقه حتما از رنگ‌هایی گرم مثل قرمز روشن تا زرد و نارنجی و بنفش استفاده کنید.رنگ عنصر خاک نیز در این منطقه عالی است و باید توجه داشته باشید که از رنگ سفید، خاکستری، آبی و سیاه نباید استفاده کنید.

آشپزخانه منطقه غربی

 این منطقه به کودکان و خلاقیت مشهور است و در وسط سمت راست نقشه باگوا قرار دارد. در این منطقه باید توجه کنید که عنصر آتش می‌تواند عنصر فلزی این منطقه را تضعیف کند و باید از رنگ‌های عنصر آتش خودداری کنید. بهتر است در این منطقه روی عنصر خاک تمرکز کنید و دکوراسیون را بر حسب عنصر خاک انتخاب کنید. بهترین گزینه‌های شما برای رنگ نیز سفید، خاکستری، کرمی و خاکی است.

آشپزخانه منطقه شمال غربی

 این منطقه به افراد مفید و نعمت‌ها معروف است و در پایین سمت راست نقشه باگوا است. بهترین رنگ‌های برای این منطقه خاکی، کرمی، سفید و خاکستری است. قرمز و آبی رنگ‌های ممنوع در این منطقه هستند.

آشپزخانه منطقه شمال

 این منطقه به شغل و مسیر زندگی معروف است و بهتر است از عناصر فلز و آب بیشتر استفاده شود. بهترین رنگ‌ها نیز آبی، سیاه، سفید و خاکستری هستند.

چرا عناصر فلزی در فنگ شویی آشپزخانه شما اهمیت دارند؟

عناصر فلزی در آشپزخانه تاثیر بسیار مثبتی در فنگ شویی خانه شما دارند که باعث جذب انرژی‌های مثبت می‌شوند. فلز عنصری است که دارای ویژگی‌هایی نظیر دقت داشتن، مصمم بودن، قوی بودن، تاثیر گذاری و همچنین تسلیم ناپذیر بودن را دارا است. علاوه بر این عدالت، راستگویی و شادمانی نیز از ویژگی‌های دیگر این عنصر بشمار می‌رود. فلز در فنگ شویی به شکل نمادین دایره شناخته می‌شود که ویژگی مشترکی با خورشید که پدر جهان محسوب می‌شود دارد. در فنگ شویی دایره یک نماد بهشتی است و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کلام آخر

استفاده از فنگ شویی برای طراحی یک آشپزخانه شیک و زیبا بسیار کمک کننده است و کار طراحی دکوراسیون را برای شما ساده‌تر می‌کند همچنین فضای آشپزخانه شما را پر از انرژی و شاد نگه می‌دارد. هیچکدام از اصول فنگ شویی باعث ایجاد مشکل یا دردسر نمی‌شوند و اتفاقا به شما کمک می‌کنند تا آشپزخانه خود را روی نظم و ترتیب اداره کنید. از مزایای فنگ شویی این است که حتی آشپزخانه‌های کوچک را نیز زیبا و شیک جلوه می‌دهد و مانند یک جادو در خانه شما عمل می‌کند. عقیده ما این است که همیشه نتایج مشخص کننده یک نظریه هستند و اجرای فنگ شویی در آشپزخانه نیز از این مورد مستثنی نیست. اگر فضاهای کمی برای آویزه یا المانهای دیگر دارید کافی که از نسخه‌های کوچکتری استفاده کنید و از خلاقیت خود برای خلق فضاهای بیشتر استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر قصد ساختن یک خانه را دارید هرگز آشپزخانه را مقابل درب اصلی خانه قرار ندهید چون تمام انرژی‌های خانه به داخل آشپزخانه آمده و باعث اختلال خواهند شد. همچنین رعایت جهت ها بسیار در انتخاب رنگ‌های وسایل و سطوح به شما کمک می‌کنند و سعی کنید حتما از آن‌ها در تصمیم گیری خود استفاده کنید.

اشتراک گذاری : Array