هود یکی از تجهیزات بسیار ضروری و کاربردی در هر آشپزخانه‌ای است. از این وسیله هنگام پخت و پز جهت حذف گرما، بو، رطوبت و چربی از محیط آشپزخانه استفاده می‌شود. تاثیر و عملکرد هود در جذب بو، از نوع برند تا تکنولوژی به‌کاررفته متفاوت است. شاید انتخاب بهترین هود کمی سخت به نظر برسد. اما فقط با توجه به چند نکته ساده می‌توانید مدل‌های مناسب را شناسایی کنید. به این منظور ما مقاله امروز را تحت عنوان راهنمای جامع خرید بهترین هود آشپزخانه، برای کمک درانتخابی مطمئن برایتان آماده کرده‌ایم. با چارسو همراه باشید.

برای خرید بهترین هود به چه نکاتی باید توجه کرد؟

هر مصرف کننده نیازها و اولویت‌‌های مختلفی دارد که تعیین کننده نوع هود و ویژگی های مرتبط با آن است. در زیر مهمترین موارد برای خرید بهترین هود آشپزخانه آورد شده است:

اندازه

اندازه یک فاکتور مهم در خرید بهترین هود برای آشپزخانه است. بهتر است اندازه هود شما با اجاق گاز یکی باشد تا بتواند تمام سطح اجاق گاز را پوشش داده و همه ذرات دود و مواد غذایی را جذب کند. البته ممکن است به دلایل مختلفی نتوانید هودی دقیقا اندازه اجاق گاز خود انتخاب کنید ولی سعی کنید هودی انتخاب کنید که بتواند مقدار بیشتری از اجاق گاز را پوشش دهد.

همانطور که انتظار می‌رود، هود بزرگتر می‌تواند گران باشد، اما اگر اجاق گاز شما بزرگ باشد، چاره‌ای ندارید. اما توجه کنید این هزینه را یکبار می‌کنید در عوض تجربه لذت بخشتری از خرید خود خواهید داشت. هود زیر کابینتی باید به اندازه مقدار فرورفتگی باشد که در کابینت دیواری برایش لحاظ شده است (هرچند برخی از مدل ها برای جلوگیری از انطباق با اندازه‌ی اجاق گاز طراحی شده اند)، در حالی که هود نوع جزیره‌ای محدود به اندازه فضای موجود است. لازم است فضای مورد نظر خود را اندازه گیری کنید تا بتوانید مناسب ترین هود مورد نظر خود را خریداری کنید.

قدرت

طبیعی است که هود قوی تر، کارآمدتر خواهد بود. اگر شما زیاد پخت و پز انجام می‌دهید به خصوص سرخ کردنی های سنگین (پر دود) ، قطعاً باید هودهایی با قدرت بالا را در لیست انتخاب خود قرار دهید. مقدار اندازه گیری قدرت هود از طریق متر مکعب بر ساعت m3/h محاسبه می‌شود. هرچقدر این عدد بیشتر باشد حجم هوای تخلیه شده در ساعت بیشتر خواهد بود. پس هرچقدر دفعات آشپزی بیشتر بوده یا سایز اجاق گاز بزرگتر باشد، قدرت مکش هود نیز باید بیشتر باشد.

زیبایی

برخی از هودهای آشپزخانه به زیبایی فضای آشپزخانه شما نمی افزایند، اما اگر به زیبایی محیط آشپزخانه خود اهمیت می‌دهید، مطمئنا می‌توانید هودی زیبا و مناسب با دکوراسیون آشپزخانه‌تان انتخاب کنید. بسیاری از مدل‌های هود جزیره‌ای یا دیواری دارای طرح‌های فوق العاده زیبا هستند که می‌توانند توجه هر فردی را به خود جلب کنند. بنابراین در زمان خرید بر حسب سبک آشپزخانه خود، سنتی یا مدرن، اقدام به تهیه مناسب‌ترین و بهترین هود کنید. در این بین، حتی می‌توانید از یک طراح داخلی نیز کمک بگیرید.

سر و صدا

تمامی هودها سرو صدا دارند. حتی بهترین هودها نیز کاملا بدون سر و صدا نیستند. اکثر شکایات مردم نیز به علت سر و صدا است. زیرا در بیشتر مدل‌های هود با سر و صدای زیادی روبه رو هستیم. با این حال مدل‌هایی نیز وجود دارند که صدای بسیار کمتری دارند. پس اگر تحمل صدای بلند را ندارید، قبل از خرید به میزان صدای تولیدی هود توجه کنید.

نوع تهویه

هودهای آشپزخانه دارای کانال‌هایی هستند که هوا را به بیرون از محیط حرکت می دهند، این کانال‌ها با استفاده از فیلترهای موجود، دود و آلودگی‌های مواد غذایی را از بین می‌برند. هودهایی که دارای مجاری مکش هستند، بسیار مؤثرتر از آنهایی است که مجرای مکش ندارند، اما نصب آنها پیچیده تر بوده و هزینه های بیشتری به گردن شما می اندازد.

بعضی افراد نیز آشپزخانه ای کوچک دارند که مجبور به استفاده از هودهای بدون مجرا هستند. به هر دلیلی اگر مجبور به استفاده از هود بدون مجرا شدید، لازم است هر چند وقت یکبار فیلتر دستگاه خود را تعویض یا تمیز کنید. همچنین، هودهای دارای مجرا نیز معمولا با فیلترهای آلومینیومی کار می کنند که روغن را نیز به دام می اندازند، پس لازم است به صورت دوره ای هود خود را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید هود مورب

سرعت فن

در بسیاری از مدل‌های هود موجود در بازار، امکان تنظیم سرعت فن وجود دارد. این یک ویژگی بسیار کاربردی است و به شما این امکان را می‌دهد با توجه به شرایط سرعت فن هود خود را تنظیم کنید. در این صورت عمر هود شما بیشتر خواهد بود. در بیشتر مواقع دود و… زیاد نیست به همین دلیل نیازی نیست فن با سرعت بالا کار کند. اگر غذای شما سوخت و محیط آشپزخانه را دود فرا گرفت می‌توانید با تنظیم سرعت فن، دود موجود را از محیط آشپزخانه خارج کنید. این ویژگی ارزش خرید هود را بالا می‌برد.

سهولت نصب

اکثر هودها مجرای نصب دارند. نصب اینگونه هودها کمی سخت و پیچیده است و بهترین کار این است که نصب را به یک متخصص بسپارید. برخی از هودها نیز بدون مجرا هستند و نصب ساده‌ای دارند کافی است کمی با کارهای فنی آشنا باشید تا بتوانید این هودها را نصب کنید. اما اکثر برندها در خدمات پس از فروش خود نصب رایگان نیز دارند. پس با خیال راحت کار را به متخصصان بسپارید.

سایر ویژگی‌ها

  • چراغ ها: اکثر هودهای آشپزخانه دارای چراغ هستند، بنابراین در زمان خرید می توانید مقدار قدرت و گسترش نور را مورد بررسی قرار دهید.
  • سنسورهای حرارتی: سنسورهای حرارتی مقدار گرمای اجاق گاز و حتی بخار غذا را تشخیص داده و فن را به طور خودکار روشن می کند.
  • خاموش شدن اتوماتیک: پس از یک مقدار مشخصی از زمان، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.
  • چراغ فیلتر : برای هود غیر مجرایی که حاوی یک فیلتر است، یک چراغ نشانگر فیلتر باعث می‌شود که زمان تمیز کردن آن به شما یادآوری شود.

درباره قیمت هود آشپزخانه

عوامل مختلفی در قیمت هود تاثیرگذار هستند، به عنوان مثال، هودهای بزرگتر معمولاً قیمت بیشتری از اندازه‌های کوچکتر دارند و یا مدل های که دارای ویژگی های اضافی  و یا طراحی منحصر به فرد هستند نیز قیمت بالاتری دارند. هود جزیره ای و هود  دیواری برخی از گران ترین مدل های هود هستند، در حالی که هود زیرکابینتی معمولاً گزینه ای به صرفه تر است.

بیشتر بخوانید:

معرفی 30 مدل هود ارزان قیمت

راهنمای خرید اینترنتی بهترین هود آشپزخانه

در فضای وب، می توانید از طریق سایت‌های فروش اینترنتی تجهیزات آشپزخانه اقدام به خرید هود مورد نیاز خود کنید. در این وب سایت‌ها می توانید انواع مختلفی از مدل‌های هود از نظر قیمت، مشخصات و بسیاری موارد دیگر را مشاهده کنید. ناگفته نماند، برندهای مشهور ایرانی امکان خرید اینترنتی هودهای خود فراهم کرده اند.

معرفی انواع هود

انتخاب نوع هود بستگی به دکوراسیون آشپزخانه شما دارد. اگر در حال ساخت یک آشپزخانه جدید و یا در حال سرمایه گذاری برای بازسازی آن هستید، نیاز به شناخت انواع هود دارید:

هود زیر کابینتی

هود زیرکابینتی یکی از رایج ترین انواع هودهای آشپزخانه است. این نوع هود نسبت به مدل های دیگر، انتخابی مقرون به صرفه است (ارزان تر است). هود زیر کابینتی در بالای محدوده اجاق گاز نصب می شود، به طوری که به خوبی می تواند تمام گرما و دود را جذب کند. هود زیر کابینتی، نصب نسبتاً آسانی دارد و هزینه کمتری از بسیاری از انواع دیگر هود آشپزخانه دارد.

هود دیواری یا شومینه ای

بعضی از هودها در نقاطی نصب می شوند که هیچ کابینتی در اطرافشان وجود ندارد، بنابراین، بسیاری از افراد در نظر دارند یک هود دیواری صاف یا مورب انتخاب کنند. این نوع هود گاهی اوقات به نام هود شومینه ای نیز شناخته می شود، زیرا اغلب شبیه به یک دودکش هستند. این هودها به طور کامل اجاق گاز را پوشش می دهند و مجرای مکش آنها نیز کاملاً قابل مشاهده است. هود دیواری به طور معمول قیمت بیشتری از هود زیر کابینتی دارد، اما بسیاری از مردم این مدل را ترجیح می دهند، زیرا ممکن است که در اطراف اجاق گاز خود کابینت نداشته باشند.

بیشتر بخوانید:

هود شومینه ای یا مورب

هود جزیره ای

هود جزیره ای در طراحی و ظاهر شبیه مدل های دیواری است، اما برای نصب در فضاهایی طراحی شده اند که در آن دیوار برای اتصال هود وجود ندارد، به صورتی که به جای اتصال به مجرای دیوار، این کار از طریق سقف و به صورت آویزان انجام می گیرد. این مدل گران تر از دو نوع دیگر است، اما از منظر دکوراسیون و طراحی آشپزخانه، فوق العاده زیبا هستند.

هود مخفی یا توکار

عملکرد اصلی هود توکار، محدود به فضای طراحی شما است. به این معنا که اگر ترجیحات زیبایی شناسی برایتان مهم است و می خواهید بدون آنکه هود دیده شود، سرتاسر آشپزخانه به سبک کابینت درآید، هود مخفی یا توکار را انتخاب کنید. این مدل برای انعطاف پذیری در فضا عالی است و می تواند گزینه ای مقرون به صرفه باشند.

هود آسانسوری یا تلسکوپی

برای کسانی که می خواهند هود خود را از نظر بصری در جایی به غیر از بالای اجاق گاز نصب کنند، هود آسانسوری انتخاب بهتری است. این هود به کانال های زیر کف وصل شده است، بنابراین در زمان روشن شدن به بالا آمده و عملیات مکش دود و هوا را از سطح اجاق انجام می دهد.

معرفی بهترین برندهای هود آشپزخانه

هود استیل البرز:

در همه این سالها، شرکت استیل البرز توانسته در قامت برندی بزرگ به تولید و طراحی انواع هود آشپزخانه بپردازد، به طوری که به عنوان یک صادر کننده مهم نیز شناخته می شود. تمامی مراحل تولید هود در کارخانجان استیل البرز تحت نظر مدیریتی قوی و متخصصین مجرب انجام می گیرد.

هود اخوان:

شرکت بزرگ اخوان یکی از تولید کنندگان مشهور هود آَشپزخانه است که با توجه به سابقه طولانی در تولید تجهیزات آَشپزخانه، توانسته به عنوان قطب بزرگ تولید و فروش هو در ایران تبدیل شود. هودهای این شرکت با استفاده از نیروهای متخصص، توسط خود اخوان طراحی و تولید می شود.

هود بیمکث:

یکی دیگر از نام های بزرگ تولید کننده هود در ایران، برند بیمکث است. این شرکت به طور تخصصی از بدو تأسیس اقدام به طراحی و تولید انواع هودهای آشپزخانه کرده است. کیفیت و زیبایی در هودهای بیمکث به شدت خودنمایی می کنند. در کنار دوام بالا، محصولاتش مقرون به صرفه نیز است.

هود کن:

هود کن که از برندهای مشهور بازار به حساب می آید زیرا محصول مشترک ایران و ایتالیا است. این برند با استفاده از نیروهای متخصص، خط تولید مدرن و تمام اتوماتیک توانست به یک برند پرطرفدار تبدیل شود. هود و تمامی محصولات کن با کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای جهانی تولید می‌شوند.

معرفی پرفروش‌ترین هودهای آشپزخانه

هود شومینه‌ای استیل البرز مدل SA 201

مدل جذاب و مدرن ۲۰۱ استیل البرز، انتخاب اول بسیاری از مشتریان است. سه عامل زیبایی، ظرافت و کیفیت این هود را به یک مدل کامل تبدیل کرده‌اند. موتور هود دارای ۸ دور می‌باشد. این تنوع قدرت کمک می‌کند تا کنترل کاملی بر عملکرد هود داشته باشید. حجم مکش با مقدار ۹۶۰-۷۸۰ مترمکعب در ساعت بسیار قوی است. در هود ۲۰۱ از فیلتر ۳ لایه آلومینیومی استفاده شده که نیاز به تعویض ندارد و فقط با تمیز کردن دوره‌ای مانند روز اول می‌شود. در نهایت ۲ سال گارانتی استیل البرز اطمینان بخش مشتریان برای یک خرید عالی است.

هود شومینه ای کن مدل اطلس

کن برندی نام آشنا و باسابقه در زمینه تولید انواع هود است. یکی از مدلهای محبوب این برند، اطلس نام دارد که در دو سایز ۶۰ و ۹۰ تولید می‌شود. هود اطلس با موتور ایتالیایی، قدرت مکش ۷۰۰ متر مکعب در ساعت، صفحه کنترل LCD لمسی، چراغ SMD، ریموت کنترل و … ارائه می‌شود. این شرکت برای رضایت هر چه بیشتر مصرف کنندگان ۲ سال گارانتی برای هود خود در نظر گرفته است.

هود مخفی کن مدل آرتیما 2

مدل پرفروش بعدی هود آرتیما ۲ است. اگر با هود مخفی آشنایی ندارید میتوانید به مقاله راهنمای خرید هود مخفی مراجعه کنید. این هودها درون کابینت نصب میشوند، فضای کمی اشغال می‌کنند و جلوه مدرن و مینیمالی در فضا دارند. مدل آرتیما ۲ دارای موتور توربو ساخت ایتالیا است. قدرت این هود ۷۰۰ مترمکعب بر ساعت میباشد که پاسخگوی یک گاز ۴ و حتی ۵ شعله است. صفحه کنترل لمسی، چراغ SMD و دو سال گارانتی معتبر کن از دیگر مزایای خرید هود آرتیما ۲ هستند.

هود شومینه‌ای استیل البرز مدل SA 115

این هود با بدنه‌ای ساخته شده از ترکیب استیل ضد زنگ و شیشیه سکوریت زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می‌بخشد. این هود به دو فیلتر آلومینیومی ۳ لایه قابل شستشو، سنسور دود، صفحه کنترل لمسی و دو عدد لامپ LED مجهز است. ۲۴ ماه ضمانت استیل البرز همراه با قیمت مناسب این هود را به گزینه‌ای عالی برای خرید تبدیل کرده است.

هود شومینه‌ای اخوان مدل H63 Black

این هود از برند اخوان بدنه‌ای از جنس شیشه سکوریت دارد. فیلتر آلومینیومی چند لایه، قدرت مکش بالا در حدود ۷۰۰ متر مکعب بر ساعت،صفحه کنترل لمسی و چراغ SMD از امکانات این هود است. ۱۸ ماه ضمانت اخوان همراه با قیمت مناسب ارزش خرید این هود را بالا برده است.

هود درخشان مدل هیدن تاچ موتور توربو

درخشان یکی از برندهای معروف در تولید تجهیزات آشپزخانه بخصوص هود است. این مدل از هود درخشان به سنسور بو و حرارت، صفحه کنترل لمسی، موتور توربرو چهار دور دارای چربی گیر و چراغ روشنایی مجهز است. قدرت مکش فوق العاده در حدود ۸۵۰ متر مکعب بر ساعت همراه با ۲ سال ضمانت درخشان سرویس باعث محبوبیت این هود شده است.

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت گزینه‌های زیادی برای خرید بهترین هود دارید و نباید برای انتخاب هود مطابق با سبک طراحی آشپزخانه‌تان دچار مشکل شوید. داشتن هود مناسب می تواند شما از شر دود و آلودگی ناشی از پخت و پز غذا برهاند. هود در حفظ و نگهداری آشپزخانه شما کمک می کند، دود و چربی ممکن است کابینت و دیوارهای آشپزخانه شما را کثیف کنند؛ هودها خطر مسمومیت مونوکسید کربن را کاهش می دهند و حتی گرمای آشپزخانه را نیز کاهش می دهند.

اشتراک گذاری :