شاید بهتر باشد قبل از توضیح نصب شیرآلات توکار، اول با این شیرآلات بیشتر آشنا شویم. شیرآلات توکار آن دسته از شیرآلات هستند که تمامی ابزار و قطعات آنها در داخل دیوار قرار می‌گیرد.

در شیرآلات توکار، تنها قسمتی که قابل رویت است قاب روی مغزی شیر و دستگیره‌ها برای کنترل آب خروجی هستند. از زمانی که تغییرات چشمگیری در تولید انواع کارتریج شیرآلات ساختمانی آغاز شد، شاید ابداع شیرآلات توکار را باید به عنوان یکی از اساسی‌ترین تغییرات شیرآلات ساختمانی بدانیم.

تفاوت شیرآلات توکار و معمولی

شیرآلات توکار در مقایسه با شیرآلات معمولی و روکار دارای مزایای بیشتری هستند که از جمله آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نظافت آسان
  • مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی
  • زنگ زدگی کمتر
  • عمر طولانی تر
  • اشغال فضای کمتر
چگونه شیرتوکار نصب کنیم؟

با این حال هنوز تردید زیادی در بین مصرف کنندگان وجود دارد و بسیاری ترجیح می‌دهند از همان شیرآلات روکار استفاده کنند. اگر شما هم از افرادی هستید که به دنبال تنوع و استفاده از بروزترین محصولات در شیرآلات هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این نوشتار در راهنمای نصب شیرآلات توکار با ما همراه باشید.

چگونه شیرآلات ساختمانی توکار را نصب کنیم؟

در سال های اخیر مفهوم دکوراسیون و طراحی در خانه ها دستخوش تغییرات زیادی بوده است. دیگر طراحی خانه محدود به گچ بری و مقرنس کاری نیست. بلکه طراحی و زیبایی خانه در کوچکترین جزئیات مورد توجه است. همانطور که انتظار می رود صنعت دکوراسیون به تمام وسائل و لوازم مورد استفاده در طراحی بنا گسترش یافته است. اگر برای زیبایی بیشتر طراحی خانه تصمیم به استفاده از شیرآلات توکار دارید، نیاز نیست تغییرات زیادی اعمال کنید. با صرف کمی هزینه می توانید از شیرآلات توکار در منزل خود استفاده کنید. حتی اگر دکوراسیون خانه شما قدیمی باشد.

مراحل نصب شیرآلات توکار ساختمانی

خوشبختانه نصب تمام شیرآلات توکار مراحل یکسانی دارد. پس اگر نصب یک نوع شیر ساختمانی توکار را یاد بگیرید، برای نصب هر نوع شیر توکار دیگری مهارت لازم را خواهید داشت. فقط در برخی مدل های خاص ممکن است اتصالات و ویژگی هایی وجود داشته باشد که در برخی مراحل تفاوت دارند. شیرآلات توکار عمدتا در سرویس های بهداشتی و به خصوص توالت های فرنگی مورد استفاده قرار می گیرندو به همین دلیل در ادامه راهنمای نصب شیرآلات توکار سرویس های بهداشتی را مورد بررسی قرار می دهیم.

نکات نصب شیر توکار سرویس بهداشتی

برای آغاز به نصب شیر ابتدا باید مشخص کنید که قصد استفاده برای چه نوع سرویس بهداشتی را در نظر دارید؟ سرویس بهداشتی ایرانی یا فرنگی؟ همچنین اگر از سرویس های فرنگی استفاده می کنید از کدام نوع است؟ سرویس های فرنگی وال هنگ و یا سرویس های فرنگی پایه دار؟ نوع سرویس مورد استفاده در تغییر اندازه ها و مراحل نصب شیر آلات تاثیر مستقیمی دارد، به همین دلیل از ابتدا باید با نوع سرویس مورد استفاده آشنایی داشته باشید.

لوله های مورد استفاده برای شیرآلات توکار باید توکار باشند

توجه داشته باشید که برای استفاده از شیرآلات توکار تمام لوله های آب رسانی بنای شما نیز باید توکار باشند. همچنین حتما باید نقشه دقیق از مسیرهای لوله گذاری شده در دیوار و کف ساختمان داشته باشید تا نیازی به حفاری های هزینه بر و دوباره کاری نباشد.

برای نصب شیرآلات توکار در سرویس های بهداشتی ایرانی نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

  • محل قرار گیری شیرتوکار تا سرویس باید ارتفاعی 30 سانتیمتری داشته باشد.
  • شیر باید در فاصله ای 60 سانتی متری از محل خروجی آب سرویس قرار گرفته باشد.

ابعاد سرویس‌های فرنگی

در سرویس های فرنگی نیز این ابعاد به ترتیب زیر هستند:

  • فاصله قرارگیری شیر توکار تا کف بنا ارتفاعی 80 سانتی متری داشته باشد.
  • شیر نصب شده تا دیوار های بنا نیز فاصله ای 60 سانتی متری داشته باشد.

ابعاد عنوان شده برای هر دو نوع سرویس بهداشتی فرنگی معمولی و وال هنگ یکسان است. تمام شیرآلات توکار علاوه بر لوله کشی های زیر کاری که نیاز دارند، نیازمند استفاده از یک مغزی شیر مخصوص هم هستند. مغزی شیر های توکار بسیار متفاوت تر از مغزی مورد استفاده در شیرهای روکار است و حتی ظاهری متفاوت دارند. این نوع مغزی ها معمولا همراه با خرید شیر توکار به شما تحویل داده می شود.

نصب شیر توکار در دیوار

با توجه به اندازه های ارائه شده در راهنمای نصب شیرآلات توکار، ابتدا باید به نصب مغزی در مسیر لوله آب و در دیوار بپردازید. برای اینکار ابتدا باید با استفاده از ماژیک محل های اندازه گیری شده را علامت گذار کرده و با استفاده از ابزار مناسب فضای لازم برای قرار گیری مغزی شیر تو کار را به وجود بیاورید.

بیشتر بخوانید:

آموزش بستن شیر پیسوار

نکته مهم در حین ایجاد چنین حفره ای این است که فقط باید کف مغزی به دیوار بچسبد، پس نیازی نیست که سوراخ خیلی بزرگی به وجود بیاورید. مغزی در حین مراحل نصب کاملا تزار شده و برروی ریوار نصب می شود.

مغزی شیرآلات توکار معمولا دارای کاوری پلاستیکی و مشکی رنگ است که امکان نصب مغزی با پیچ برروی دیوار را فراهم می کند. پس از آنکه نصب مغزی برروی دیوار به اتمام رسید می توانید نسبت به برداشتن این محافظ پلاستکی از روی مغزی اقدام نمائید.

نصب مغزی برنجی

پس از آن نوبت به نصب مغزی های برنجی شیر توکار می شود. معمولا تمام شیرآلات توکار ساختمانی دارای مغزی های برنجی نیز هستند که از هر دو طرف به بدنه مغزی اصلی متصل می شوند. بهترین راه برای نصب این مغزی ها استفاده از نوار تفلون برای آب بندی و سپس نصب آنهاست. تا جایی که به مغزی فشار نیامده و به خوبی محکم شوند نیز مغزی ها را سفت کنید.

نصب مغزی پلاستیکی

بسته به نوع شیر توکاری که مورد استفاده قرار می دهید یک یا دو مغزی پلاستیکی نیز در بسته بندی ها قرار داده می شود. این نوع اتصالات در بخش بالایی مغزی اصلی شیرآلات تکار نصب می شود که باید مشابه با مرحله قبلی کاملا با نوار تفلون آب بندی شده و با احتیاط سفت شوند.

مزایای استفاده از شیرآلات توکار

نصب زانوها روی مغزی

پس از آن باید زانوها و قطعات مورد استفاده برای هدایت آب سرد و گرم را برروی مغزی نصب کنید. این زانو ها برروی دو قسمت برنجی که در مراحل قبل برروی غزی نصب کردیم، متصل می شوند. زانوهای مذکور را در دو طرف مغزی نصب کنید و توجه داشته باشید که ورودی آب سرد باید در سمت راست و ورودی آب گرم نیز در سمت چپ قرار بگیرد. پس از آن نیز لوله های اصلی آب را مطابق با توضیحات داده شده برروی این زانویی ها نصب کنید.

حال نوبت به قطعه هلالی شکل برروی شیر توکار می رسد. پس از آنکه قعه هلالی شکل را هم برروی مغزی اصلی نصب کردید، قطعه پلاستیکی مشکی رنگی که در ابتدای توضیحات معرفی شد و برداشته بودیم را سرجای اصلی اش برگردانید.

کاشی کاری

در این مرحله نوبت به کاشی کاری می رسد و می توانید باقی کار را به معماران ساختمان خود بسپارید. حتما به افرادی که برای نصب کاشی می آورید توصیه کنید که مغزی و در پوش ها نباید زیر کار دفن شوند و یا به آنها آسیبی رسیده شود و یا حالت تراز آنها از بین برود. در هنگام کاشی کاری باید دقیقا به اندازه درپوش کاشی برش داده شود تا درپوش ها بیرون قرار بگیرند. محدوده کاشی کاری درپوش های مغزی لبه گرد حدود 1 تا 1.5 سانتی متری درپوش مغزی شیر است.

نصب کاور

آخرین مرحله در راهنمای نصب شیرآلات توکار مربوط به بستن کاور کرومی یا اتصالاتی است که برروی مغزی قرار داده می شود. با انجام این کار و نصب نازل اهرمی شیر در جایگاه خود مراحل نصب شیر توکار بنای شما تقریبا به پایان رسیده است و اگر تمام مراحل و اندازه های گفته شده را رعایت کرده باشید، شیر به درستی نصب شده و هیچگونه بخش اضافه ای از آن دیده نخواهد شد.

مراحل نصب و قرار دادن شیرآلات توکار برای آشپزخانه و حمام نیز دقیقا به همین شرح است و تنها تفاوت در اندازه های پیش از نصب برای قرار دادن مغزی است. این اندازه ها نیز به صورت استاندارد 85 سانتی متر ارتفاع از کف است و بسته به نوع طراحی ساختمان شما ممکن است دارای کمی تغییر باشد.

بیشتر بخوانید:

آموزش قدم به قدم تعمیر شیرآلات

مهمترین نکات در حین خرید و نصب شیرآلات توکار

برای استفاده  و نصب شیرآلات توکار توصیه میکنیم به نکاتی که در ادامه آورده ایم نیز توجه کنید. با رعایت و توجه به این نکات می تواند با رضایت بیشتری به استفاده از شیرآلات توکار بپردازید.

  • مغزی مورد استفاده در شیرآلات توکار یکی از مهمترین بخش هایی است که در این نوع از شیرآلات وجود دارد. کیفیت پایین مغزی شیرتوکار هزینه های آتی شما را چندین برابر خواهد کرد. لذا توصیه می کنیم ر حین خرید شیرآلات تو کار حتما به کیفیت مغزی استفاده شده در محصول دقت کنید.
  • در حین خرید شیرآلات بهداشتی ساختمانی تو کار حتما به کیفیت قطعات مورد استفاده در نصب آنها نیز دقت کنید. کیفیت شیر خریداری شده تنها معیار کافی در انتخاب شما نیست.
  • نصب شیرآلات توکار، کاری بسیار تخصصی و وقتگیر است، به هیچ عنوان از نصاب هایی که تخصص نصب شیرآلات توکار را ندارند استفاده نکنید زیرا بعد از اتمام  کار و نصب کاور رویی آن در صورت عدم توازن و تراز بودن بسیار ظاهر زشتی پیدا خواهد کرد. در صورتی که روشویی شیر توکار شما، به صورت آبشاری باشد احتمال سرریز آب به سمت عقب وجود دارد که تعمیر آن بسیار سخت و هزینه بر است.
  • در هنگام خرید مغزی توکار حتما به کاورهایی که برروی شیر نصب می شوند نیز دقت کنید. تنوع کاور های قابل نصب برروی شیر باید به میزانی باشد که با سلیقه شما نیز هماهنگی داشته باشد.
راهنمای نصب شیر توکار

امیدواریم با استفاده از این راهنما بتوانید شیرهای توکار منزل را خودتان نصب کنید. البته همچنان توصیه می کنیم که توجه به تخصصی بودن نصب و اجرایی چنین قطعاتی حتما به استفاده از کمک متخصصین این زمینه بپرازید تا با هزینه های آتی و یا اشتباه در نصب مواجه نشوید.

اشتراک گذاری : Array